Új Szó, 2017. december (70. évfolyam, 276-299. szám)

2017-12-18 / 290. szám, hétfő

6 I KULTÚRA A színház, ha komolyan veszi önmagát LAKATOS KRISZTINA Dunaszerdahely. Megtörtént-e a rendszerváltás a színházban? Társadalmi tényező-e a szín­ház napjainkban? Van-e helye a politikának, a politikusnak a színházban? Egyebek mellett ezekre a kérdésekre kereste a választ a dunszt.sk online kulturális magazin pénteki, Színház ás hatalom címmel meghirdetett estje, amelyen Czajlik Józseffel ás Schilling Árpáddal Varga Emese beszélgetett. Schilling Árpád magyar rendező, 1995-ben megalapította a Krétakör Színházat, amely rövidesen az or­szág legismertebb, legelismertebb független társulatává vált. 2008-ban feloszlatta a társulatot, a Krétakör azóta előadó- és médiaművészeti műhelyként működik, Schilling Ár­pád pedig hazai munkái mellett rendszeresen külföldi színházakban rendez. Nem mellesleg: politikai ál­lásfoglalásaival kiérdemelte „nemzetbiztonsági kockázat” meg­a jelölést. Czajlik József szlovákiai magyar rendező, a kétezres évek elejétől Budapesten él, 2011-től a kassai Thália Színház igazgatója. Azonos generációhoz tartoznak, pá­lyájuk is mutat párhuzamokat­­ és nyilván különbségeket is. A pénteki, közel kétórás beszélgetés során - amelyből a következőkben csak né­hány gondolatot emelünk ki - a két alkotó hasonló értékrendje mellett megmutatkozott a független színhá­zi és a kőszínházi gondolkodás kü­lönbsége, a magyarországi és a ha­zai színházi „közbeszédet” uraló té­mák eltérő jellege is. Társadalmi tényező-e napjainkban? Varga Emese, a Komáromi Jókai Színház dramaturgja bevezető kér­désére - Társadalmi tényező-e a színház napjainkban? - mindkét rendezőtől azonos válasz érkezett: az, ha komolyan gondolja önmagát, ha vállalja, hogy fontos társadalmi, kulturális vagy kultúrpolitikai kér­désekben megnyilvánul. Az más kérdés, hogy kit és milyen módon tud elérni a gondolataival. Czajlik József egyebek mellett a Thália Marat/Sade­­előadását idézte fel, amelybe (akkor) aktuális szlovákiai magyar kérdése­ket is beépítettek - például a szlová­kiai magyar 12 pontot vagy egy sla­­met a „Bugár és Berényi” témára. A Thália igazgatója szerint ezek az uta­lások senkit sem érdekeltek, miköz­ben a társulat egy része attól tartott, hogy akár be is zárhatják a színházat. Azaz: működtek a régi reflexek. Schilling Árpád szerint az oktatás nem nagyon készíti fel a fiatalokat, hogy miként közelítsenek meg egy kortárs műalkotást, a színházcsiná­­lók pedig azt tanulták, véget ér a fe­lelősség, amikor a függöny lehull. Ahhoz, hogy megszülessen a szín­ház lényege - az individuumok egy­más felé forduljanak, és közös­­ség(élmény) jöjjön létre - folyama­tosan keresni kell a kommunikáció lehetőségeit a közönség és az alko­tók között. Egyébként úgy látja, a mai magyar színház mintha vissza­térne egy régi, rendszerváltás előtti hagyományhoz: ismét a klassziku­sokhoz nyúl, hogy a mondatok kö­zött üzengessen, összekacsintson a nézővel. „Ha ma erre büszke egy színház, az szánalmas. Az a bátor­ság, ha ki merjük mondani, amit gondolunk” - fogalmazott Schil­ling, többször is visszatérve a kul­turális intézmények, illetve vezető­ik felelősségéhez. Véleménye sze­rint „kulturális értelemben mégis­csak lennie kell az emberi méltóság, az emberi jogok bizonyos bázisá­nak”, és ha helyzet van, az intéz­ményeknek egyértelműen állást kell foglalniuk. Történt-e paradigmaváltás? Czajlik József szavaiból az derült ki, Szlovákiában legalább a generá­cióváltás szintjén megtörtént a szín­házi rendszerváltás, és a szlovák színházak elkezdték elővenni, meg­fogalmazni a múlt, félmúlt fontos társadalmi kérdéseit; emellett ná­lunk a politika kevésbé nehezedik rá a színházi alkotásra. Hogy paradig­maváltás történt-e, az fogósabb kér­dés. A szlovákiai magyar valóságról szólva a kassai direktor egyebek mellett azzal érvelt: kevesen tartják számon, de a Thália nem költségve­tést kap a megyétől, hanem támo­gatást, amely a bérköltségeket sem fedezi teljes egészében, így - reper­toárszínházként - meg kell találni a józan kompromisszumokat, és az aktuális, társadalmi témákat fesze­gető előadások mellett kell csinálni Montmartre-i ibolyát is, amire bejön a közönség. Arra a kérdésre, helye van-e a politikusnak a színházban, konkrétan, belefér-e a Thália önma­gáról alkotott képébe, ha Csáky Pál európai parlamenti képviselő 56-os darabjának felolvasó-színházi vál­tozatával turnézik, Czajlik József annyit mondott: a darab és az elő­adás egy pályázatra született meg, amelyet nem a színház hirdetett meg; személy szerint nem érezte kínosnak a tűmét, Csákyt pedig nem „vala­miféle politikai rémképnek” tekin­tette, hanem egy írónak, akinek a szövegével találkozott. A szakmán belüli törésvonal Schilling Árpád azt a tételt kép­viseli, hogy a magyarországi szín­házi világ „úgy maradt”, és az el­maradt rendszerváltás nem feltétle­nül a politika bűne: a hatvanas, het­venes, nyolcvanas évek „nagy mes­terei”, befolyásos (kő)színházi ve­zetői igyekeztek megőrizni a hatal­mukat, ezzel együtt abban voltak ér­dekeltek, hogy a régi struktúrák is fennmaradjanak, hogy az állam ad­jon pénzt, és lehetőleg többet adjon... Azok az új emberek pedig, akik beléptek a színházakba, vagy alkalmazkodtak a rendszerhez, vagy megszöktek. „Az egész magyar tár­sadalom infantilis, de a kulturális intézmények vezetői különösen azok - nem akarunk szakmáról be­szélni, nem akarunk számokról be­szélni. Ez egy feudális világ, amit az urambátyám viszony, a fraternizálás ural. Ahol a dolgok úgy dőlnek el, hogy ki kit ismer, ahol egy szakmai megbeszélésen fel lehet vetni, hogy a minisztérium illetékesét melyik színésznő milyen bájaival lehetne meggyőzni, hogy adjon több pénzt... Addig hagytuk, hogy bur­­jánozzon ez a rendszer, míg végül valakinek ezt már csak használni kellett. Most az van, hogy bárkivel meg lehet csinálni bármit” - véli Schilling. Szerinte nem az a problé­ma, politikailag hova tartozik egyik vagy másik színház, hanem a szak­mán belüli törésvonal: vannak nem­zeti színházak, kiemelt színházak és egyebek, ez utóbbi kategóriát (a függetleneket) pedig a pálya szélére szorították. A pénteki Dunszt-est vége a szín­házi hatalom kérdését, azaz a rendező-színész(nő) viszonyt - ezen keresztül a közelmúltban kirobbant, magyar színházakat is érintő zakla­tási botrányokat - érintette. Az a kérdés, hogy szlovákiai „ügyek” miért nincsenek, végül nyitva ma­radt. Vagy erkölcsösebb a szakma. Vagy jobban összezár. Czajlik József, Schilling Árpád és Varga Emese (Kovács Attila felvétele) RÖVIDEN Jól nyitott az új Star Wars-film Los Angeles. Minden idők máso­dik legnagyobb elsőnapi bevételét produkálta a Star Wars: Az utolsó Jedik, amelyre csak csütörtökön este 45 millió dollár értékben vál­tottak jegyet az észak-amerikai mozikban - közölte a Disney film­stúdió. Bár a hivatalos premiert csak péntekre tűzték ki, számos moziban már csütörtökön műsorra tűzték a Star Wars-széria nyolcadik darabját, hogy kielégítsék a hatal­mas érdeklődést. Ennél nagyobb - 57 millió dolláros - bevételt első napján csak a hetedik Star Wars­film hozott 2015-ben. Elemzők szerint a teljes hétvége észak-ame­rikai jegybevétele meghaladhatja a 200 millió dolláros álomhatárt is, amelyet eddig csak három filmnek sikerült átlépnie nyitóhétvégéjén. A világ más országaiban eddig 60,8 millió dollár értékben váltot­­tak jegyet az új filmre. A globális hétvégi bevétel becslések szerint 425 millió dollár körül lehet. (MTI) Petőcz Andrásé a Tiszatáj-díj Budapest. Petőcz András írónak adományozta a Tiszatáj-díjat a Tiszatáj folyóirat szerkesztősége. Petőcz András különböző műfajú írásaival 1988 óta, szinte folya­matosan jelen van a Tiszatáj ha­sábjain, 2010-ben a Behatárolt térben című, zárójelverseket tar­talmazó könyvét, 2016-ban pedig A megvénhedt Isten című verskö­tetét is a Tiszatáj Könyvkiadó gondozásában jelentette meg - közölte a szerkesztőség. Petőcz András a nyolcvanas évek elején jelentkező írógeneráció tagja. Prózaírói munkásságának mar­káns teljesítménye a 2016-ban le­zárult regénytrilógia (Idegenek, Másnap, Aysa), melyben az általa régóta vizsgált idegen jelenségét körvonalazza. A korábbi évek dí­jazottjai között szerepel mások mellett Ágh István, Grendel Lajos, Juhász Ferenc, Kiss Anna, Sütő András, Tandori Dezső, Térey Já­nos és Háy János. (MTI) 2017. december 18.1 www.ujszo.com Elhunyt Fábián Juli énekesnő Hosszan tartó, türelemmel viselt betegség után szombaton Budapesten elhunyt Fábián Juli. Az énekesnő, dalszerző, dalszövegíró 37 éves volt. Budapest. Fábián Juli a szakma és a közönség által az egyik legtöbbre tartott magyar díva volt, aki a dzsessz és a pop műfajában számos sikeres produkció részese volt. 1980-ban született. Külkereske­delmi Főiskolán szerzett diplomát, amellyel párhuzamosan az Etűd Ze­neiskolában sajátította el a dzsessz­­ének alapjait. Két év énektanulás után felvételt nyert a Liszt Ferenc Zene­­művészeti Egyetem Jazz tanszakára, Berki Tamás tanítványaként. Pályafutása első éveiben énekelt a kizárólag női tagokból álló Soft Jazz Bandben, saját dzsessz kvartettjében, a Just In Time-ban és a Jazzjetben. Rendszeres vendége volt a Gyárfás István Triónak, több alkalommal énekelt Pege Aladár zenekarával, a Budapest Jazz Orchestrával, a Free Style Chamber Orchestrával, több íz­ben fellépett a Magyar Rádió Már­ványtermében. 2005-től dzsessz­­éneket tanított az Etűd Zeneiskola és Zeneművészeti Szakközépiskolában. Fábián Juli 2003-ban három szám­ban közreműködött Deseő Csa­­ba­ Gyárfás István Trio Tale című le­mezén. 2005-ben az elektronikus ze­nét játszó Erik Sumo Band tagjaként a My Rocky Mountain című CD-n énekelt. 2007-ben és 2008-ban az egyik legismertebb jazzénekverseny, a Montreux Jazz Voice Competition legjobb nyolc énekese közé jutott. 2005-től öt éven át énekelt a népszerű nujazz csapatban, a Barabás Lőrinc Eklektricben, amellyel két stúdióal­bumot (Ladal - 2007; Trick - 2009) készített. 2009-ben a Fábián Juli Jazz Riff-fel csinált lemezt Honey & Chili címmel. 2010-ben énektanárként közreműködött az első magyarorszá­gi X-Faktor versenyzőinek szakmai felkészítésében. 2011-ben elnyerte a Lakatos-Ablakos Dezső Ösztöndí­jat, ugyanebben az évben a Sárik Pé­ter zongoristával közös duójával Harmony címmel publikált zenea­nyagot. Szintén 2011-ben megjelent Zoohackerrel közös elektroakuszti­kus duójának négyszámos EP-je, a Girly, majd a formáció indult A Dal 2012-ben, és a Like A Child című dallal bejutott a nyolcas döntőbe. Fábián Juli & Zoohacker 2015-ben stúdióalbumot jelentetett meg Shine címmel. Valamennyi nagy hazai nyári fesztiválon fellépett. (MTI) Fábián Juli (1980-2017) (Képarch)

Next