Állami Könyves Kálmán gimnázium, Újpest, 1925

A közerkölcsök és az iskola. Tagadhatatlan, hogy csonka hazánkat a gazdasági nyomorúsággal szorosan összefonódva félelmetes erkölcsi züllés is sorvasztja. A tekin­télyrombolás, az elfajult önzés és a kórságos élvezetvágy szörnyű hár­mas polipkarja tapad vérző sebeinkre. Az életösztön parancsa, hogy minden, ami a hazában még erkölcsi tőkét jelent, összefogjon, és a pusztulást jelentő ölelésből a kibontakozást megkísértsük. A vallás- és közoktatásügyi minisztérium 20809/1925. VIII. a. sz. rendeletével az iskolát is sorompóba állítja az erkölcsi züllés ellen vívott küzdelemben. „Hazánk társadalmi életének jelenségei között az utóbbi években aggodalommal kell látnunk a közerkölcsöknek mindjobban való elfa­julását,“ — mondja a rendelet. „Az állam talpköve a tiszta erkölcs lévén, e jelenséggel szemben az egész magyar társadalomnak s ezzel együtt az iskolának is fokozott mértékben föl kell vennie a harcot az egész vonalon.“ Felhívja ennélfogva „az összes iskolanemek vezetőit, tanítói és tanári karát, hogy foglalkozzanak az említett nemzeti létkér­déssel, az erkölcsi nevelés gyakorlati feladatait a tanítói, illetve tanári üléseken behatóan tárgyalják meg, azok iránt a szülői értekezletekkel kapcsolatban a szülők érdeklődését is igyekezzenek fölkelteni és igye­kezzenek az erkölcsi nevelés nagy feladatát következetes, szigorú eljá­rással a mai életviszonyok és társadalmi jelenségek éber szemmeltar­­tásával s a szülők bevonásával megoldani.“ A rendeletnek láthatólag kettős célja van. Bizonyos fokozott igé­nyeket akar kelteni először is a tanuló ifjúság erkölcsi nevelésének kérdésében, és másodszor fel akarja használni az erkölcsi újjászületés érdekében azt az erőforrást, melyet az iskolának a szülők társadalmával való kapcsolata jelent. E kettős célnak megfelelően lássunk hát néhány gondolatot, mit tehetne az iskola a közerkölcsök javulásáért először is a maga hatáskörében, vagyis az ifjúság hathatósabb erkölcsi nevelése terén, és másodszor mit tehet a szülők társadalma révén. * Kétségtelen, hogy a puszta erkölcsi eszmény vallási alap nélkül nem egyéb holmi exotikus, őserdei növénynél, mely léggyökerekkel táp­lálkozik, s igazi önálló támaszték nélküli életet folytatni nem képes. Az életrevaló emberek világában általános, elvont erkölcs nincs, csak val­láserkölcs van. Éppen azért, ha ifjúságunk erkölcsi nevelését tökélete­síteni akarjuk, elsősorban vallási nevelésünket kell elmélyítenünk. Aki iskolai vallásoktatásunkat figyelemmel kíséri, lehetetlen szo­morúan meg nem állapítania, hogy a hittani órákon alig történhetik egyéb a tanítási anyag tél-túl átvételénél. Arról, hogy a valláserkölcsi lelkiis­meret egyik leghivatottabb nevelője, a hittanár az erkölcsi tételeket a vallásiakkal kellően összekapcsolhassa, az összefüggést tudatosítsa s a tanulók vérébe átvigye, az ifjú lélekben jelentkező kételyek eloszlatá­sához a kívánatos felkészültséget megadja, szóval arról, hogy a vallás-

Next