Állami Könyves Kálmán gimnázium, Újpest, 1933

„Iste Colomannus ab Hungaricis Cunues Caiman appellatur eo, quod libros habebat, in quibus horas canonicas ut Episcopus persoluebat“. KÖNYVES KÁLMÁN (1095—1116.) Intézetünk a nemzet történelmének válságos félszázada után a hatalom, boldogság és jólét századára vezető tudós királynak, a püspököknek is díszére váló tudományszomjas Könyves Kálmánnak emlékét ápolja. Ifjúságunknak állandóan éreznie kell a nagy király szelleméből feléje áramló gazdag örökséget: „alkotó géniuszának aranyát s megtartó képességének ezüstjét.“ A két legnemesebb fémnek, az aranynak és ezüstnek eszmei értékét kapja útravalóul Könyves Kálmán nevével. Ő is ezt kapta iskolájában, a pannonhalmi monostori iskolában, ahol Szt. Mór pécsi püspök és a jeles szónok hírében álló Dezső kalocsai érsek is nyerték kiképeztetésüket. A tudásvágy nála kielégíthetetlen volt: egybehangzó ítélete ez az egykorú összes forrásoknak, s ezzel szerezte azt a sokoldalú ismeretet, éles ítélőképességet, amellyel Istvánnak nyomdokaiba léphetett Ezekkel a lelki tulajdonokkal s oly kiváló munkatársakkal, mint az „isteni erények tüzében lángoló, elméjét a Szentlélek malasztja által mennyei bölcsesség kincsével gazdagító és társalkodó művészetét sok jeles szónokkal és érdemes tanítómesterrel ékesítő“ Szerafin érsek s a „filozófia bőséges vizétől elárasztott“ Lőrinc érsek az István halálát követő fél évszázados belvillongások után az István vetésének már-már pusztulásba menő termését Lászlóval együtt aranykalásszá érlelte. A legszebb aratás eredménye gyanánt áll előttünk a belső fejlődésre alkalmas s a külpolitika szempontjából is értékes állami épület. „Galambtisztaságának,“ amely minden más erénnyel egyesült, enyhítő balzsamát árasztják László törvényeinek szükségszerű szigorúságával szemben a magas erkölcsi szempontokat: az emberies gondolkodásmódot, a szociális érzéket magukban foglaló egyházi és világi törvényalkotásai. Küldetésszerűsége ezen alkotásokban tükröződik a legszebben vissza, ezekben látjuk az egy­korúak róla alkotott magas méretű elismerését teljesen igazolva. Csúcsívszerűen emelkedett törvényhozói munkásságában az a pompás kultúrtörténelmi folyamat, amely a X­XII. századokban rendet és összhangot igyekezett teremteni a Nyugat társadalmának minden megnyilvánulásában. Ennek a szellemtörténeti áramlatnak megindítója a magyarságra európai történelmének jóformán első századaitól kezdve hatást gyakorló Cluny volt. Államépítő munkásságában tűzálló falnak tekinthetjük az 11­0 körüli tarcali zsinatnak 84 szakaszos törvénykönyvét. Alkotmányos érzületénél fogva együtt alkotja ezeket országtanácsával, mert a nélkülük történt „kötéseket erőtleneknek“ tartja. Igazi reformátor, aki az elmúlt század elavult intézkedéseit átalakítja vagy egészen újakkal pótolja. Törvénykönyvének bevezető szavai szerint „hulló eső harmatával“ s „az igazság erejével" tereli helyes irányba a hívők társaséletét, elítéli a földi nagyravágyást s helyébe az üdvösség sisakját nyújtja. Törvényeinek hátvédje gyanánt ott áll az intézkedéseivel megszilárdult királyi tekintély. Gazdasági és pénzügyi rendelkezései, az adólajstromok vezetésének elrendelése, a katonaállításra és birtokörökösödési kérdésekre vonatkozó törvénycikkei mesteri kézzel alapozzák meg a királyi tekintélyt. A magyar társadalom erejét akarja növelni telepeseinek , az izmaelita bolgároknak, böször­ményeknek a nemzettestbe való beolvasztási kísérleteivel. A zsidósággal szemben általában a kor szellemének megfelelő magatartást tanúsítja ; szigorúan körülírja kereskedői és kölcsönügyleti lehető­ségeiket. Kézai értesítése szerint a királyi birtokokon élő szolgák és szabadosok jogviszonyainak szabályozásában az urbárium ősi formáját sejthetjük. Büntetőjogi intézkedéseiben hasonlóan a clunyi mozgalom Treuga Dei-jéhez fékezi a magán­harcokat, a híressé vált „striga“ üldözést a longobárd és frank törvényhozásban már a VII—VIIi. században érvényesülő egyházi befolyás hatása alatt tiltja meg. Igazságszolgáltatási újításaiban a vármegyei és a királyi ítélőszék hatáskörét szabályozza s közéjük ékeli az egyházmegyei törvénylátó zsinatot. A két esztergomi zsinat clunyi szellemmel telített rendelkezései az egyház befolyásának és tekintélyének erősödését jelentik. A papság erkölcsi és szellemi tekintélyének emelésére törekszik a két zsinat minden törvénycikke, főleg a második áll erősen a clunyi reformkövetelések hatása alatt a papi nőtlenség követelésével. A belső béke és a közbiztonság alapjain nyugvó királyi tekintéllyel intézte külpolitikáját. Súllyal, az európai uralkodókat is bámulatba ejtő energiával lépett fel a féktelenkedő keresztes ha­dak ellen s segítette céljukhoz a reguláris csapatokat. Bölcsen intézi az Erdélybe telepített székelyek sorsát, a horvát kérdést, megalapozza a Szentszékhez való viszonyunkat, az investitura küzdelmekben a reálpolitikus éles szemével látja a nyugati császárság hanyatlását, a keletinek és a Szentszéknek egyre növekvő erejét. A normann Roger lányával, Buzillával kötött házasságával nyugateurópai kapcsolatokat teremtett, ez segíti a Szentszék barátságához s ezzel szerzi meg Velence doge-jától az olasz-dalmát tengerparti városokat. Szent László szerzeményét, Horvátországot azzal a tapintatos eljárással biztosítja, hogy a 12 vezető nemzetség kiváltságait érintetlenül hagyja. Álmos fondorlatai sodorták bele a sok véráldozatot követelő eredménytelen cseh és orosz küzdelmekbe. Belső intézkedéseiben, külpolitikájának irányításában magyar szellemének ereje lüktet, amely erőt a művelődés terén az eddig majdnem kizárólagos német kultúrán kívül a még Szent László korában alapított somogyvári monostor zsilipjein átütő francia s a dalmát városokon átszivárgó olasz kultúra jótékony hatásai táplálták. Méltán megérdemli a nagy király, hogy nemzeti szerencsétlenségünk szinte kibogozhatatlan útvesztőjében a vidék és főváros keresztútjában sok kísértésnek kitett ifjúságunk mindenkor vezér­csillaga gyanánt tisztelje hitének erejét, államalkotó koncepciójának nagyszerűségét, külpolitikájának kiegyensúlyozott józanságát. Ebben a gondolatkörben kell munkálkodnia a nevével ékesített reálgimnáziumnak a „jobb jövő hajnalán“.

Next