Ujság, 1927. július (3. évfolyam, 146-172. szám)
1927-07-01 / 146. szám
1/ L Mai számunkbelteljes fifti rádttomásokVössünk Ára 16 fillér III. évfolyam, 146. szám Budapest, 1927 péntek, julius 1 SZERKESZTŐSÉG ÉS KIADÓHIVATAL: V., Vilmos császár út 34. szám TELEFONSZÁMOK: Teréz 207-54, 207-55, 207-56, 207-57 A nyomda telefonja (csak este 6 órától kezdve) 207—55 FIÓKKIADÓHIVATAL ÉS kölcsönkönyvtár Budapest, Erzsébet körút 43 (novai épület) Telefonszám: József 316—28 ELŐFIZETÉSI ÁRAK Negyedévre _______ 10.80 pengő Egy hóra ...........______ 4.— pengő Ausztriában egy hóra _ _ _ _ 5 Schilling Egyes szám ára Budapesten, vidéken és pályaudvarokon hétköznap _ _ 10 fillér vasárnap ................______ 32 fillér Ausztriában hétköznap _ _ _ 30 Groschen vasárnap _______ 40 Groschen : Jelenik ünnep utáni napok ■Elvételével minden nap Byrd éjfél után 1 órakor Páris fölé érkezett Három utassal 38 óra 35 perc alatt repült Newyorkból a Parisba 2 Byrd őrnagy — mtközben rádiójelentéseket küldött a repülés minden mozzanatáról ötvenezer ember várta Myrá-et a lebourgeti repülőtéren Mikor e sorokat írni kezdjük, Byrd már az európai szárazföld felett repül. Lehet, hogy mire befejezzük, már le is szállott céljánál. Valami hallatlanul nyugodt, biztos érzést kelt bennünk ez a siker. Mert Byrd óceánrepülése nem az emberi ösztön és vakmerőség nekivágása volt, hanem a megfontoltság és a józan ész, a mindenre gondolás és a mindent kiszámítás kísérlete; nyugodt, szilárd, biztos matematikailag meghatározott alapokon; az öszszes eshetőségek figyelembevételével; a legnagyobb felkészültséggel, amit a gazdag Amerikában az egyre csodálatosabban fejlődő technika produkált)! EjfminAfin **?'.' TV1" szerrel, egy olyan hatalmas acélgépen, melyet — négy utasával — jogosan nevezhetünk már légi vonalnak ra. Lindberg és Chamberlin még a teljes bizonytalanságnak repültek neki. Byrd ezt az iskolát már elvégezte, mikor Amundsen előtt elszállt az északi sark fölé. Most biztosra akart menni, hónapokig tartó gondos előkészület után, a számtan és a fizika pontos adatai alapján. Amikor elszállt az északi sark fölé, úgy járt el, mint Lindberg. Váratlanul megelőzte a lassan készülődő és fontoskodó Amundsent és elragadta előle az elsőség pálmáját. A nemezis utolérte. Vele, az óceánrepülés hivatalos jelöltjével, ugyanezt művelte a vakmerő Lindberg. Most azonban, amikor Byrd mint harmadik átszállt az óceán felett, mégis érezzük, hogy repülése az említett okoknál fogva jelentősebb, mint a két elsőé volt. Ott a bizonytalannak a bizonyossal legalább is egyenlő szerepe volt. Ötven—ötven százalék. Byrd nehéz Fokkergépének útjában a bizonytalan legalább is tíz százalékra redukálódott. A többi bizonyosság. Az erők és fizikai lehetőségek figyelembevételével a kétszer kettő négy munkája. Érezzük, hogy a tudás próbája ez és inkább osztozunk az útban magában is, mint az eddigi óceánrepüléseknél, mert a gép rádiójelentései a repítés minden mozzanatáról azonnal értesítették a világot. A világ tehát úgyszólván ott ült Byrd gépén. Mi is utasai voltunk. Az óvatos, de a természettől egyszer kicsikart törvényeken feltétlenül biztosan mozgó emberi tudás diadala ez, mely ime, az óceánrepülést kétségbeesett légi salto mortakból természetes bizonyossággá változtatja. Egyszerűen a technika, a gondos számítás és nem utolsó sorban a felszerelési, vagyis az erre alkalmat nyújtó pénz kérdéséré. Byrd repülése Amerika szárazföldje felett Newyork, június 30. (Az Ujság tudósítójának kábeljelentése.) Byrd tegnap este 5 óra 25 perckor startolt az európai útra. A start, amelyhez egy-kétezer ember ment ki, pompásan sikerült. A gép az első kísérletre a levegőbe emelkedett. Byrd és egyik utasának felesége ott állt a nézők között. Az asszonyok elnyomták fájdalmukat, nem sírtak, hanem kendőt lobogtattak az eltűnő gép után. Kijelentették, hogy feltétlenül bíznak a repülés sikerében. A gépet Wanamaker szerelte fel, aki nagy összeget költött rá. A Miss America el is van látva a modern technika minden vívmányával. Többek között egy nagy rádió-leadóállomása is van, úgyhogy Byrd útja minden mozzanatáról értesítheti a newyorki repülőtér marconistáját. A gép postát is vitt magával, különböző ajándékokat a francia köztársaság elnöke szál.Jái e.. két són. ›..s‚. v’.-.-* '•?‚-«« r. egyik Byrdnél volt, amikor az északi sark fely repült és a világ legkisebb bibliájának másolatát. Az utasok sűrített tápszereket vittek az útra és desztillált vizet. Van a gépen egy öszszerakható gummicsónak is, arra az esetre, ha defektus érné a motorokat és a tengerre kellene leszállani. A gépet, amely hetven óránál tovább tud a levegőben maradni, három nagy motor hajtja. Körülbelül hatvan hektoliter, tehát több benzint vitt magával, mint Lindberg vagy Chamberlin. A gép eleinte nagyon kedvező körülmények között repült. Szikratávirat szerint szerda délután 1 óra 30 perckor Cap Breton és Új-Fundland között, Newyorktól mintegy 880 mérföldnyi távolságban volt. A Mauretania gőzös kapitánya délután 4 óra 10 perckor Cap Racétól 360 mérföldnyire délre azt szikratáviratozta, hogy felfogta az Amerika repülőgép jelzéseit. Byrd délután 5 óra 12 perckor a következő közlést táviratozta Wanaraakernek: A személyzet jól van. Az ellenszelek kényelmetlenek. Cap Race az utolsó hely, amelyet ezen a parton látunk. Üdvözlet mindenkinek. Majd a Burgenland gőzös jelentette, hogy éjféltájban Byrd óceánrepülő szikratáviratait Newyorktól nyugatra, körülbelül kétszáz mérföldnyire fölvette. A kedvezőtlen szelek tetemesen csökkentették Byrd sebességét, amikor Ujfundlandot elérte. Délután 5 óra 35 perckor Byrd Cape Racétól északnyugatra mintegy 120 mérföldnyire átrepült a sziget felett. Odáig körülbelül 900 mérföld légiutat tett meg. :V.i • •' 71 .•,»•! á:-,« r.. il 'múlás után az időjárás ismét megromlott. Sürü köd uralkodik. Cape Racéból szintén sürü ködöt jelentenek. Az Amerika délután 6 óra 42 perckor (newyorki időszámítás szerint) Whitburne fölött St. Johnstól délnyugatra elrepült. Majd este 7 óra 30 perckor elrepült a Nerissa gőzös felett. Jelezte, hogy minden rendben megy. Azután a Cape Race-i drótnélküli állomás jelentette, hogy az „Amerika” newyorki időszámítás szerint este 8 óra 10 perckor St. Johnstól keletre kétszáz mérföldnyire volt s a helyes irányban halad tovább. De miután Byrd átrepült Ujfundland felett, az időjárás mindig kedvezőtlenebbre fordult. A tengeren köd volt és északkeleti irányú szél fújt. Ezt megerősítette az a C h a t h a m (Massachusetts)-ből jött jelentés, mely szerint az ottani állomás ma reggel 2 óra 32 perckor Byrd következő drótnélküli jelentését fogta fel. Tegnap délután négy óra óta nem látunk sem szárazföldet, sem vizet, mert az idő ködös és sűrű felhők fekszenek alacsonyan nagy kiterjedésben. A Newyorki időszámítás szerint éjfél után 30 perccel Byrd repülőgépe — becslés szerint — Chathamtól mintegy ezernégyszáz mérföldnyire volt. Byrd 0 óra 39 perckor — newyorki időszámítás szerint — szikratávírón jelentette, hogy az Amerika ködbe került. A követség ehhez a jelentéshez hozzáfűzte, hogy az Amerika igen kedvezőtlen szelekkel találkozott. Az óceán felett i "* Paris, június 30. t .v .///• Générale Transatlantique Paris , amely holnap este érkezik Breslikező táviratot kapta: a greenwichi tás szerint 8 óra 15 perckor az északi jég 49 foka 26 perce és a nyugati hosszt 19 foka 48 perce alatt a hajókészülékek Byt repülőgépét északkeleti irányban jelzik. Páris, június 30. (Wolff.) A Compagnie Générale Transatlantique hajóstársaság «Pa rs» nevű hajója ma grecnvici időszámítás szerint délután 1 óra 20 perckor Byrd kapitánynak a következő szikratáviratát fogta fel: Tízezer láb magasságban, nagyon sűrű és hideg ködben vagyunk. Tizenegy órakor az északi szelesség 49 foka és 33 perce és a nyugati hosszúság 18 foka és 10 perce alatt voltunk. London, június 30. (Wolff.) Délután 3 órakor (greenwichi idő) Byrd és társai az északi szélesség 50.6 és a nyugati hosszúság 5.57 fokán haladtak át. A repülőgép tehát C o r n w a 11 délnyugati partja közvetlen közelében van. Páris, június 30. (Wolff.) Az auassanti szikratávíróállomás 7 óra 5 perckor Byrd kapitány következő táviratát vette fel: Legkésőbb egy órán belül látjuk a szárazföldet. A repülőgépen minden rendben van. Cherbourg, június 30. (Az Újság tudósítójának távirata.) A tengerészeti repülőállomás középeundrai időszámítás szerint felfogta Byrd egy rádióüzenetét, amelyben helyzetét 50.53 perc északi szélesség, 5.45 nyugati hosszúság alatt határozta meg. 8 óra 13 perckor a bresti tengerészeti állomás másik dróttalan üzenetet fogott fel, amelyben Byrd kérte hogy közvetítsék üzenetet a francia parttal. (United Press.) London, június 30. (Az Újság tudósításának távirata.) A tengerészeti minisztérium utasította az összes hajókat, amelyek az «Amerika» repülésének irányában haladnak, hogy lépjenek Byrd kapitánnyal érintkezésbe és figyelmeztessék, hogy vegye irányát délebbre. (United Press.) Byrd őrnagy mielőtt útrakelt volna repülőgépével Európába, kipróbálta az UIW -1 rakható gummicsónakot. Képünk Floyd Benoit és George D. Neville társaságában mutatja be, akik közül az első társa volt a sarki repülés alatt, a második pedig két más utassal együtt most szállt vele át az óceánon.