Ujság, 1927. november (3. évfolyam, 248-272. szám)
1927-11-23 / 266. szám
Budapest, 1927 szerda, november 23 ELŐFIZETÉSI ÁRAK Negyedévre 10.80 pengő Egy hóra .. ...._____ 4.— pengő Ausztriában egy hóra .. _ 9 Schilling Egyes számára Budapesten, vidéken és pályaudvarokon hétköznap.. 18 fillér vasárnap.. ________ .. .. .. .. 32 fillér Ausztriában hétköznap.. _ 30 Groschen vasárnap.. .. .. .. .. .. 40 Groschen Megjelenik vasárnap és ünnep utáni napok kivételével minden nap ÚJSÁG Ára 16 fillér X L III. évfolyam, 266. szám SZERKESZTŐSÉG ÉS KIADÓHIVATAL, V. Vilmos császár-út 34 TELEFON: Teréz 207-54, 207-55, 207-56, 207-57 FIÓKKIADÓHIVATAL ÉS KÖLCSÖNKÖNYVTÁR Budapest, Erzsébet-koírát 43 (Royal-épület) Telefonjzéin: József 316 - 28 Bécsi szerkesztőség és kiadóhivatal: Wien, I., Kimmerstrasse 4. Tel: 78-0 03 Semmi sem használt Az egyetemi lázadás csak nem akar elülni s mivel a tegnapi ígéretek a ma megvilágításában nem igen keltenek bizalmat a holnap iránt, tudomásul kell vennünk, hogy ezzel a jelenséggel tüzetesen és alighanem huzamosabb időn át foglalkoznunk kell. De még mindig nem akarunk belőle politikát csinálni, éppen csak az egyes jelenségekből megállapítani, hogy ebből igenis lehet, a kormány részéről pedig kellene politikát csinálni. Az egyes jelenségek valóban különösek. Nap-nap után, mégpedig fényes napiatt a legflagránsabb jogsértések esnek meg. Különös, hogy az államhatalom már mindenütt tudja a személy biztonságát garantálni, csak a főiskolákon nem. A legkurtább kocsmában ha egy részeg napszámost véresre vernek, rendőri és bírói eset lesz belőle. Ellenben ha főiskolán és zsidó diákkal esik meg ilyesféle, a megtorlást legfeljebb egyheti hallgatás után virtuális lehetőségnek emlegetik, holott törvény parancsolta szükségesség volna. Nagyon furcsán fest, hogy egyetemi tájon a személyes szabadság és testi épség megsértése nem hivatalból büntetendő s a megtorlás a sértett feladatává van téve, mindenki mindent tud, mégis ténymegállapítást és tettes kinyomozását a sértettől várják. Nap-nap után negyvenen-százai gyakorolnak erőszakot s heten kerülnek vizsgálat alá. Talán mégis bajos utasítás a megverteknek, hogy hívják fel bemutatkozásra azokat, akik fejbeverik őket. Tömegkihágásban az egyesek — igaz — el tudnak tűnni. De ezt az igazságszolgáltatásnak nem kell szükségképen tudomásul venni. Akármilyen más természetű tömeg nem, tudná egy héten keresztül immúnisan megrohamozni a jogrendet. Aztán: kik a bűnösök? Készséggel elismerjük, nem az ifjúság a maga egészében. Sőt többet tudunk: a többség mélységes lehangoltsággal távol tartja magát. Sőt maguk között a zavargók között sok van, aki kényszer hatása alatt, jobb ízlése ellen vesz részt a mozgalmakban. Kik gyakorolják e kényszert? Ez a legfogasabb kérdés. A keresztény politikusok mind elitélnek mindent. Az ifjúsági szervezetek nem azonosítják magukat az ifjúsági cselekedetekkel. Mégis taktusra történik minden. Pécsett megjelennek pestiek s kárhoztatják, hogy ott nem történik semmi. Erre történik sok. Senki sem kiváncsi, kik azok a pesti pécsiek s a szervezetek helyett, melyek elitélnek, melyek azok, melyek a hadparancsokat kiadják. Hírig Simon úr tudna talán felvilágosítást adni. Ez a név tolvajnyelven jelenti: nem verni. Aligha nincs más tolvajszó, mely azt jelenti, hogy: verni! Mégis csak jó és lehetséges volna kinyomozni, mi van itt a nyilvánosságon kívül. Nem kiváncsi rá senki. Végzetesen érthetetlen az etika is, mely a zavargásokat áthatja. Hogy huszan-harmincan támadnak rá egyre, nagyon elavult fennakadás. Éppen csak célszerű taktika s mint ilyen, annál jobb, mennél nagyobb a túlerő. Ugyancsak hasznos taktika ismeretlennek maradni, egyéni felelősség nélkül. Ellenben ugyanakkor mélységes felháborodás a denunciánson, aki feljelenti bántalmazóját. Ez nem lovagias egyetemi polgárhoz méltó, bosszút kell rajta állni! Nagyon szeretnénk egy ilyen ifjútól meghallani, hogy belül magában hogyan csinál rendet úgy, hogy ezekkel a felfogásokkal nyugodtan tud aludni. Attól tartunk, hogy hiába nem csinálunk ebből politikumot, a politikum már megvan. Messze Angliában verekszik egy idegen úr a magyarság igaza mellett s lobbantja szemére csehnek, románnak, mit csinál a védtelen kisebbségekkel. S ezek nem szólnak semmit. Csak gúnyos gesztussal mutatnak a magyar egyetemek felé, mit csinálnak ott s a magyar államhatalom felé, mit nem csinálnak ott. ROVÁS. Úgy látszik, vannak a politikának olyan magaslatai is, melyekhez mi nem érünk fel. Nem értjük, hogy napirend előtt miért megengedhetetlenebb az egyetemi ügyek, szóbahozása, mint a napirend vitájánál. Miért kell valamit megtagadni, amit megakadályozni nem lehet. Miért kell vállalni a látszatot, mintha az egyetemi dolgok elítélése kellemetlen volna kormánynak és többségnek s ezzel az excedálóknak azt a benyomást adni, mintha kormány és többség az ő érdekükben gyakorolná a cenzúrát. S végül mégis csak elhangzott, amit nem engedtek elhangzani s ezzel az álláspont, mely elvégre a kormányé is, kizárólag az ellenzéké lett. ♦ Egy ideig sajnáltuk az egységes párt liberális tagjait, akiknek lapulniok kellett, holott igazán elítélik a numerus clausus kontemplált módosítását és igazán nem helyeslik az egyetem körül történőket. Ma már nem kell őket sajnálnunk, mert társaik, akik helyeslik a numerus clausust, szintén elitélik az egyetem körül történőket. Megkapták a lehetőséget, hogy a pártban előállt a homogenitás s ők megkapták a rekompenzációt. Ha azok, kívánva a numerus clausust, elítélik a zsidóverést, ők viszont elitélve a zsidóverést, akceptálhatják a numerus clausust. * Az autóadó ... Egészen bizonyos, hogy akiknek nincs autójuk, örömmel fogadják a javaslatot. Ezek pedig többségben vannak. A falu rajong érte, mert neki lova van s legálisnak ismeri el a port, melyet lovasszekér ver fel s egészségtelennek azt, amelyet autó. A kormány örül a népszerűségnek, melyet az autó megadóztatása hoz neki és Bod János örül a pénznek, melyet neki hoz. Nagyon sajátságos javaslat. Adót jelent, szociálpolitikát jelent, sőt a ló szociális helyzetjavítását is jelenti. A ló B-listára van téve, talán segít rajta, ló nélkül kocsizni és terhet vinni, luxus akkor is, ha elkerülhetetlen. Risztics elindult az óceánrepülésre Magyar pilóta vezeti a D 1280-at az Azori-szigetekről Amerikába — Délután 5 óra 25 perckor startolt Harbour Grace felé — Dulenz színésznő is a gépen ül A Junkere 1230. gép Risztics János magyar pilóta vezetésével nekivágott a vakmerő légi útnak, az Azori-szigetekről Újfundlandig. Még nyáron szép idő mellett is halállal játszik az, aki erre az útra vállalkozik. Mennyivel inkább most novemberben, a zimankón, fergeteges téli időben! Risztics János, mint ismeretes, már augusztusban világhírre tett szert azáltal, hogy Dessau és Lipcse között ide-oda repülve, megdöntötte az egyhuzamban való repülésnek Chamberlin által felállított rekordját, amenynyiben 1 óra 11 p. és 8 mp.-cel tovább maradt a levegőben, mint Chamberlin. A Junkers-művek e sikeres próbarepülés után határozták el véglegesen a Junkers-művek az óceán átrepülését, amelynek előkészületeit a meteorológiai szakértővel való folytonos tanácskozás közepette igazi német alapossággal és körültekintéssel végezték. Augusztus 11-én került a sor a tervezett légi út megvalósítására. Reggel fél 7-kor startolt a Junkers-társaság két gépe: az Európa és a Bremen. Risztics az elsőt vezette. De már a német szárazföldön nagy viharba került. Mégis eljutott az Északi-tengerig, a Weser torkolatán túl száz kilométernyire, onnan azonban vissza kellett fordulnia, máskülönben elpusztult volna, mert gépe elromlott. A Bremen Írország nyugati partjáig jutott, ahonnan szintén vissza kellett fordulnia. A Junkers-cég mégsem adta fel az óceánrepülés tervét és mint ismeretes, az 1220 és 1230-as gépet indította útnak azzal a megbízatással, hogy az Azori-szigetekre és onnan Újfundlandba repüljenek. A vállalkozásnak a célja nem gyorsasági rekord, hanem a gépek megbízhatóságának a kipróbálása. Éppen ezért nem siettették az óceán átrepülését sem, hanem miután mind a két gép elérkezett Horlába, az Azori-szigetek fővárosába, ott meglehetős hosszú ideig vártak a startra. Mégis a srt.nagyobb aggodalommal figyeljük Riszticsnek a halállal dacoló vakmerő vállalkozását, amelyhez kétségtelenül magyar szív és magyar bátorság kellett. Ennél súlyosabb feltételek mellett még nem vállalkoztak légi útra. Risztics startja Horta (Azori-szigetek), november 22. (Az Újság tudósításának távirata.) A D. 1230. német Junker repülőgép reggel 7 óra 45 perckor akart startolni az Atlanti-óceánon túli repülésre. A repülőgép pilótáit, Starkot és Loebet az utóbbi napokban Risztics és Benthelm pilótákkal helyettesítették. A géppel több próbarepülést végeztek, amely alkalommal a repülőgépet a fűtőanyag maximumával töltötték meg, hogy elkerüljék a hasonló szerencsétlenségeket, mint a legutolsó start alkalmával. Terv szerint a repülőgépnek 17 órára van szüksége, hogy Újfundlandszigetre érjen. (United Press.) Harta, november 22. (Az Újság tudósítójának távirata.) A D. 1230. Junker repülőgép este 8 óra 20 perckor középeurópai idő szerint elindult, hogy átrepülje az óceánt. (United Press). Harta, november 22. (Reuter.) A D 1230. jelzésű Junkers-hidroplán délután 5 óra 25 perckor Harbour-Grace (Új-Fundland kikötője) felé elrepült. Dullenz bécsi színésznő is a repülőgéppel ment. Startolt Giles pilóta Honoluluba San Francisco, november 22. (Az Újság tudósítójának távirata.) Giles repülőkapitány három nappal ezelőtt már felszállott repülőgépével, azonban motorhilm miatt kénytelen volt visszatérni. Ma újból startolt és csak Honoluluban szál le. (United Press.) Repülés Afrikába Páris, november 22. (Wolff.) Cobhata angol repülő ma délelőtt 9 órakor felszállott Bordeauxban és folytatta útját Afrika felé. Déli 12 óra 16 perckor Ariceicban szállt le. Kommunista obstrukció a francia kamarában Paris, november 22. (Wolff.) A kamara mai ülésén nem tudták befejezni a tengerészeti minisztérium költségvetésének tárgyalását, minthogy a kommunisták a tárgyalást folytatólagos obstruálásukkal lehetetlenné tették. Hét ízben terjesztettek elő a legkülönbözőbb indokolással módosító indítványt. Az indítványokat elutasították ugyan, de ennek ellenére ezek nagyban akadályozták a tanácskozást. Az ülés további folyamán újabb incidensre akkor került a sor, amikor Benaudel szocialista képviselő tiltakozott az ellen, hogy Poincaré nincs jelen az ülésen, holott mint pénzügyminiszternek ott kellene lennie. A kommunisták folytonos obstruálásával kapcsolatban Candace szocialista republikánus képviselő tegnap benyújtotta indíványát, amelyben a beszédidő megrövidítését kérte, ma azzal az indítványával egészítene ki, hogy az 1928. évi költségvetés tárgyalására mondják ki a sürgősséget. A Havas ügynökség szerint a miniszterelnök az indítvány elfogadása érdekében fel fogja vetni a bizalmi kérdést. Rothermere lord polemizál az angol hadügyminiszterrel a hadseregek létszámáról London, november 22. (Wolff.) Az európai nemzetek haderejéről folytatott vita során Worthington Evans hadügyminiszter újból megszólalt. A miniszter levelet intézett a Daily Mailhez; levelében kifejti, hogyha Lloyd George és Rothermere lord a győzelmes nemzetekkel szemben nem csupán a tényleges hadsereg erejét, hanem a tartalékokat is számba veszik, akkor számba kell venniük a német, osztrák stb. tartalékokat is. A levélre válaszolva, Rothermere lord a Daily Mail hasábjain a következőket írja: A hasonlat egyáltalán nem állja meg a helyet, mert Németországban a katonailagkiképzett embereknek nincs fegyvere, míg a győzelmes államokban a tartalékosok teljes felszereléssel bírnak. Rothermere ,lord rámutat továbbá arra, hogy ma, vagyis kilenc évvel a fegyverszünet megkötése után a brit hadügyi hivatal olyan nagyszámú törzzsel rendelkezik, ami semmiféle arányban nem áll a hadsereg valóságos szükségleteivel. A háborút megelőző időben, 1913/14-ben a brit hadsereg létszáma — a tartalékosok és a territoriális csapatok beszámításával 1 799.057 ember volt, a hadügyi hivatal törzse pedig 1676 embert tett ki. Ma, amikor a brit haderők létszámát 512.891 emberre szállították le, a hadügyi hivatal személyzetét 4361 emberre emelték fel. Kalózhajók támadásától tartanak a Konstantinápoly—Konstanzavonalon Bukarest, november 22. (Az Újság tudósítójának távirata.) Miután kalóztámadásoktól tartanak, a Konstanza és Konstantinápoly között közlekedő kereskedelmi hajókat haditengerészeti különítményekkel látták el. A Románia nevű gőzös attól félvén, hogy megtámadják, a rendes menetidőt megelőzve, reggel 2 órakor érkezett meg Konstantinápolyba. A gőzös az utat három órával rövidebb idő alatt tette meg, mint az menetrendszerű. A haó teljes sebességgel haladt a tengeren és eloltana összes lámpáit. (United Press.) A Salamon-szigeti benszülöttek megrendszabályozása Suva (Fidsi-szigetek), november 22.'Welff.) Salamon szigeti drótnélküli jelentés szerint még mindig nem sikerült kézrekefíteni azokat a benszülötteket, akik a brit tisztviselőket lemészárolták. Benszülöttek és egy őrség között összetűzésre került a sor, melynek során számos benszülöttet megöltek. Egy négert, aki állítólag meggyilkolta Bell járási tisztviselőt, foglyul ejtettek. A mészárlásban részt vett benszülöttek kézrekerítésére fejenként öt font jutalmat tűztek ki. Egy másik drótnélküli jelentés szerint Bassianaban 45 gyanús benszülöttet fogságba vetettek.