Ujság, 1929. február (5. évfolyam, 27-49. szám)

1929-02-01 / 27. szám

Mai számunkban teljes­ített köztünk Ára 16 fillér Budapest, 1929 péntek, február 1 Ausztriában hétköznap.. _ 30 Groschan vasárnap _____________ _ 40 Groschan Megjelenik vasárnap as ünnep utáni napok kivételével minden nap ÚJSÁG előfizetési Arak Negyedévre________ _ _ 10.80 pengő Egy hóra ....................... _ _ 4.0 penge Ausztriában egy Héra _ _ 8 Schilling Egyes szám ára Budapesten, vidéken és pályaudvarokon hétköznap.. 16 fillér vasárnap.. .. .. .. .. 32 fillér V. évfolyam, 27. szám SZERKESZTŐSÉG és kiadóhivatal: V. Vilmos csészár-út 34 TELEFON: Automata 207-54, 207-55, 207-56, 207-57 fiókkiadóhivatal ÉS KÖLCSÖNKÖNYVTÁR Budapest, Erzsébet­ körút 43 (Royal NépQI)) Telefonszám: József 316- 28 Megjelentek a Társadalombiztosító Intézeti kinevezések Az államvasút beruházásai írta Fenyő Miksa Az a világos okfejtésű, tudományosan tárgyilagos előadás, melyet Halmady Ödön, a vasúti és hajózási főfelügyelőség főnöke mi­nap tartott a Közgazdasági Társaságban, ko­moly lépéssel vitte előbbre a vasúti beruházá­sok ügyét. A háború utáni idők restaurációs munkájában az első helyre a vasutak helyreállítását, majd modernizálását tették és azokból a kölcsönökből, melyeket ez orszá­gok felvettek, igen komoly összegek mentek vasúti beruházásokra. Nálunk a restau­­rációs programaiban a vasút nem kapott helyet, minden előbbrevaló volt, mint a közlekedésügy helyreállítása és könnyebb kéz­zel szanáltak ingadozó vállalatokat, mint a vasutat, melynek szanálására pedig az ország­­ szorult rá. Az még h­agyján, hogy a kormány­zat programmjában nem jutott hely a vasúti beruházásoknak, de fájdalmasan érintette a gazdasági közvéleményt, hogy a kereskedelmi kormányzat célkitűzéseiben sem sikerült fel­lelnie a vasút helyreállításának mindennél fon­tosabb tervét, azt az irányító gondolatot, hogy­­ vasúti köz­lek­eedésnek a modern, ibwhificrity,­ igényekhez mért fejlesztése nélkül komoly gazdasági koncepció el sem képzelhető s m­inden termelési és exportprogrammnak meg kell buknia, frázisban marasztaltatnia, ha nem épül fel egy fejlett közlekedésen. Ez a megállapítás nem irányul a mostani keres­kedelmi miniszter ellen; elődjétől készen kapta a gondolatot, hogy a magyar államvasutak nem szorulnak fejlesztésre, lebonyolítják a forgalmat mai berendezkedésükkel és ennél többre mai pénztelenségünkben nincs is szük­ségünk. Hogy a vasút nemcsak forgalmi esz­köz, hanem termelési eszköz is, mely azáltal, hogy tökéletesen bonyolítja le a forgalmat, egyúttal a termelést teszi jövedelmezővé, új­­­vonalak révén egész vidékek mezőgazdaságát , emelt értékben, enyhíti a mezőgazdaság k­ri­­é­zisét, enyhíti az ipar krízisét, segít a munka­­­­nélküliségen, egy szóval gyümölcsözően old­­ meg olyan problémákat, melyeket ha az állam , nem ezen az utón orvosol, akkor köteles köz-­­­vetlen támogatás útján, tehát a legrosszabb útón megoldani,­­ erre nem gondoltak. Az a körülmény, hogy a Közgazdasági Társaság-­­ ban hivatalos személyiség, a közlekedési ható­ság legfőbb embere állt ki a vasúti beruházá­sok dolgában, azt látszik bizonyítani, hogy­­ a kereskedelmi kormány felfogásában örven­­detes változás állott be. De szükség volt a kérdés szakszerű feltá­rására azért is, mert ideje volt, hogy hivatalos helyről jelöljék meg a beruházások irányát és mértékét. Nem kétséges, hogy könnyű szerrel ide lehetne ötszázmillió pengőt ruházni az ál­lamvasutak és helyiérdekű vasutak rekon­strukciójába, anélkül, hogy bárki is az országot a pazarlás vádjával illethetné.­­ Elvégre az utolsó nagyszabású beruházást a MÁV vonalaira 1908 ban szavazta meg . A képviselőház, de dacára, hogy az elő­irányzott összeg 215 millió aranykoronát tett ki, már négy esztendő múlva szakkörökben a MÁV várható katasztrófájáról beszéltek és öt­­százmillió aranymárkára tették az összeget, Melyet szükségesnek tartottak ahhoz, hogy így megfelelő vasúti hálózat álljon a magyar termelés szolgálatában. A kormány már-m­ár­­ is szánta magát az újabb nagyarányú in­­vesztíciókra, amikor kitört a háború, ami nemcsak hogy lehetetlenné tette a beruházá­sokat, de tovább rontotta a vasút helyzetét. Tehát valójában közel húsz esztendő óta von­­­zolja életét a vasút jelentős beruházások nélkül, a budgetben szűken adagolt pepecse­­csek segítségével.­­ Az ötszázmillió pengő tehát nem volna épen luxusberuházás, de tudjuk, hogy a mai pénzügyi viszonyok mellett erre gondolnunk em lehet. Ellenben igenis gondolnunk kell —­­ világlott ki a szakszerű előadásból —, hogy a­ MÁV felépítményeinek jelentős része el van a harminc esztendőn és az üzem biz­­onságának komoly veszélyeztetését jelenti. —ROVÁ£ Mi történt tegnap éjfélig? Interpellálás? Ne rösteljék bevallani az ellenzéki urak, hogy az interpellálás csak eszköz volt a cél­hoz. S ebben az esetben azt kell mondanunk: az eszköz szentesíti a célt. Az interpellációk valóban komolyak­ voltak, mindegyik egy­­egy sebre tapintott rá és összességükben meg­adták a közállapotok képét. Hacsak a kor­mányt megtáncoltatni és a házszabályok ellen demonstrálni akartak, ilyen eszközökkel nem érték el azt, amit akartak, hanem sok­kal többet. S el kell ismernünk, a miniszter urak sem maradtak alul a verekedésben: azzal szerelték le az obstrukciós felvonulást, hogy majdnem minden kérdésre feleltek, amit normális viszonyok mellett nem szok­tak megtenni, csak most, visszavágás céljából.­­ Fognak-e a bortörvény következtében­ több bort eladni? A miniszter sem hiszi, a közönség sem reméli. A törvényt meg kellett hozni, mert a bornak rossen megy, kapjon­­ .............. é r* legalább törvényt. Rendet csinálni a bajban, ebben merül ki minden találékonyságunk. A válsággal küzdők segítséget várnak és kap­nak törvényt. Ez is valami, egy­­törvényt, amely nem fokozza a terheket. ♦ A közigazgatási javaslatnál is érvényesül a Bethlen István gróf megszokott módszere. Amit egészen el akar vetni, arra azt mondja, hogy csak fokonként szabad megvalósítani. Tehát fokozatosan a demokratikus elveket és radikálisan a retrográdokat. A titkos válasz­tással kísérletezik, a vagyoncenzusos válasz­tást pedig kettős szavazással látja el. A választójog kiterjesztése fokozatos, a válasz­tottak számát pedig hirtelen redukálja. A kisgyűlés azért foglalkozik nagyon sokkal, hogy a nagygyűlésre minél kevesebb jusson. Eszünkbe jut a diák, aki azért késett le az iskoláról, mert a síkos után ha egy lépést csőr lett, kettő­ csúszott hátrafelé. Politikusok álltak a spanyolországi katonai lázadás mögött Eddig három halálos ítélet Madrid, január 31. (Havas ) A rendőrség köz­leménye szerint tegnap Valenciában letartóztatták Sánchez Miucrera-t, aki a helyőrség kebelében zendülést iparkodott szítani. Társaságában volt Rafael Sevil­la, akit szintén letartóztattak. Mind­kettőt a valenciai katonai fogházba vitték. A rendőrség közleménye megjegyzi, hogy a letar­tóztatás rávilágít a mozgalom eredetére. Páris, január 31. La Guerra volt spanyol mi­niszterelnök Maurával és Romanonez gróffal együtt leghatalmasabb tényezője volt Primo de Rivera előtt a spanyol politikai életnek. Primo de Rivera hatalomrajutása után Franciaországba menekült és ott várta órájának elkövetkezését. Letartóztatásáról a Journal a következő részlete­ket jelenti: Amikor Guerra hírét vette a dudád reált zen­dülésnek, fiával együtt Port Vendresben nyomban hajóra szállt, hogy Spanyolországba siessen. Guerra január 29-én este 10 órakor érkezett Va­lenciába, ahol álnév alatt egy szállóban vett lakást. Másnap reggel automobilon a t­­zérkaszár­­nyába ment, itt az udvaron maga köré gyűjtötte a tüzéreket és arra buzdította őket, hogy köves­sék Ciudad Reálban fellázadt társaik példáját. Az ezredes, akit nyomban értesítettek, azonnal in­tézkedett, hogy Guerrát és vele lévő fiát letartóz­tassák. Mindkettőjüket a város kormányzója elé kísérték, akinek utasítására azután a katonai fog­házban helyezték el őket. A Journal szerint Spanyolországban szigorú cenzúrát léptettek életbe. A határokat gondosan ellenőrzik és az útleveleket aprólékos vizsgálat­nak vetik alá. A táviróhivatalok csak kivételesen továbbítják a magántáviratokat. Úgy tudják, hogy a mozgalmat Franciaország­ban tartózkodó emigráns spanyol politikusok szervezték. Leroux, Gamboa, továbbá Alba­radi­ ha itt hamarosan hozzá nem látunk a kicseré­léshez. Kétezernyolcszázötvenöt kilométernyi felépítményt kell öt esztendő alatt ki­cserélni, ha nem akarjuk, hogy a vasút egy szén napon felmondja a szolgálatot; a kicse­rélés költségei bőven megtérülnek a nagyobb raksúlyú kocsik alkalmazása, a forgalom gyorsabb lebonyolítása, a teherkocsik jobb ki­használása révén. Szükséges azonkívül, hogy teherkocsijainkat folytatólagos fékkel lás­suk el, ami nélkül modern vasúti köz­lekedés el sem képzelhető. Műszaki szem­pontból elsősorban az üzembiztonság nagy­fokú emelése jön tekintetbe, ami minden üzemnél az emberi erő kikapcsolódásával együtt jár, ezen kívül fontos eredmény a me­netidőnek pontos, megbízható és gyors féke­zés folytán előálló megrövidülése, ami a vo­nalaknak és vonatoknak jobb kihasználását teszi lehetővé. Az önműködő fékrendszer tekintetében a MÁV tíz esztendő előtt tette meg első előterjesztését és bizonyí­totta be ebben, hogy az egész beruházás költségei tíz esztendő alatt megtérülnek a megtakarításokból; ma még mindig a tervez­­getéseknél tartunk. A kocsipark alapos kiegé­szítésre, modernizálásra szorul. Új személykocsikra van szükség, főleg a nemzetközi viszonylatban; tizenöttonnás teherkocsikra, különleges kocsikra, mint ami­lyenek a hűtőkocsik, baromfiszállító-, hal­­szállító- és tartánykocsik, sőt néhány nagyobb gépszállí­tókocsira is. De egy csomó más re­formot is igényel a vasút: újszerkezetű moz­donyokat, a fűtés modernizálását, a helyi­érdekű vasutakon a motorforgalom fejleszté­sét, a sínautóbuszforgalom sűrűbbé tételét, motoros hajtányokat, modern vasúti biztosító­berendezéseket, a talpfáknak vastalpakkal vagy vasbetontalpakkal való felcserélését stb., melyek ma már kenyerét-vizét teszik egy mo­dern vasúti közlekedésnek. És ha mindezt megcsinálják, akkor egy körülbelül 150 millió pengős beruházási program új körvonalai bon­takoznak ki, egy körülbelül négy esztendeig tartó munkaterv alapján, sis akkor még egy árva fillért sem vettünk fel a budapesti pálya­­udvarkérdés megoldására és egy kilométer új vasút építését sem állítottunk programoiba. A parlament munka nélkül van, ami javaslat eléje kerül, az ország talpraállása, fejlődése útján nem jelent mérföldkövet. Egy komoly vasúti beruházási programul tárgyalása alkal­mas volna arra, hogy lüktető életet vigyen oda és kijegecesedési pontjául szolgáljon egy nagyszabású gazdasági programútnak. kaik vezérek nevét emlegetik. A mozgalom élén, hír szerint, Aguilera tábornok, volt hadügy­miniszter állott, aki Ciudad Real városából szár­­mazik. A tábornokot állítólag letartóztatták. Ciudad Real, január 31. (Havas.) Jurio tábor­nok, a csendőrség főparancsnoka, aki vizsgálatot indított a zendülők részéről a csendőrségi állomis ellen intézett támadás ügyében, tegnap este már visszautazott Madridba. A helyi katonai parancs-­­nokságon értekezletet tartottak, amelyen a Mada­­ridból jött tisztek valamennyien résztvettek. A Ut­/T zsidók elítélésére haditörvényszéket állítottak fel. A városban teljes a nyugalom. Páris, január 31. (Wolff). Madridi jelentési szerint Ciudad Realban három lisztet, aki részt­vel­ a felkelési mozgalomban, a haditörvényszék halálra ítélt. Egyikük hír szerint megszökött. A király még nem erősítette meg a halálos ítéleteket. Puky alelnök szócsatája a szociáldemokratákkal A képviselőház csütörtöki ülése álmos hang­­u­­latban kezdődött, mert a honatyáknak nem volt elég idejük kipihenni a szerdai ülés fáradalmait. Negyedtizenegykor még alig egy-két képviselő unatkozott a f­olyosóik­an, csak a Ház tisztviselői és az újságírók voltak őrhelyeiken. De az álmon indulás után már derültség, idegesség és tárni a kavargáit a képviselőház üléstermében. Háromnegyed tizenegy óra volt, amikor Puky Endre elfoglalta helyét az elnöki székben és né­hány perc múlva már harminc-negyven képviselő ült a padokban. Puky Endre alelnök gyanútlanul, az üléskezdések szokott módján megnyitotta az ülést és elmondta tiz előírt formulát: — Következik a tegnapi ülés jegyzőkönyvének hitelesítése. Formalitás ez, ilyenkor valamelyik jegyző há­rom-négy szót morogni szokott, amit senki semm ért meg, azután a Ház munkája halad tovább. Ezúttal azonban szokatlan jelenség jött. Eszter­gályos János (pécsi), a Ház szociáldemokrata jegyzője, fogta a jegyzőkönyvet s mint aki elő­adást tart a katedráról, olvasni kezdte. Szóról­­szóra tagolva, élénken hangsúlyozva, láthatóan nagy élvezettel. A képviselők felkapták a fejüket. Eleinte csodálkoztak, aztán kitört a derült neve­tés. Azt hitték, hogy Esztergályos Já­nos magán­­szorgalomból szónokolja­­el a jegyzőkönyvet, de közben majd megunja, valamit morog és aztán vége lesz. Esztergályos János azonban most máig a szociáldemo­kraták viharos derültsége közben pontról-pontra szavalta tovább a szöveget. A jobboldalnak nem tetszett a dolog, ideges­­kedtek, Puky Endre is látható izgalommal ült az elnöki székben. Jó negyedóra hosszat tartott, amíg Esztergályos János a «kelt, mint fent» szóval be­fejezte a felolvasást és halálos komolysággal sn­­ült a helyére. Ebben a pillanatban felugrott Györki Imre (debreceni) és a jegyzőkönyv hitelesítéséhez kért szót. Hozzáfűzte­­azonban, hogy a házszabályok­hoz való hozzászólás címén fel akar szólalni. Puky Endre elnök csak az első jogcímen adta meg a szót, mire Györki kijelentette, hogy a napi­rend letárgyalása után szól majd a házszabályok­hoz. Felszólalását azzal kezdte, hogy nem járul hozzá a jegyzőkönyv hitelesítéséhez, mert a jegyzőkönyvben nincs benne híven, ami tegnap történt és hiányoznak belőle olyan részletek, amik megtörténtek. A jegyzőkönyv szerint az elnök az­­­zal rekesztette be az ülést, hogy a szerdai ülésnap éjjel tizenkét órakor véget ér. — Ez az aktus — mondotta Györki Imre — nem így történt, mert voltak képviselők, akik szólásra jelentkeztek és nem kapták meg a szó­­lás jogát. Az ülésbezárás puccsszerűen történt. Puky Endre elnök gyorsan a csengőhöz ka­­pott. — Ezt a kijelentést — mondotta — vissza­­utasítom! A puccs kifejezés sértő és megalázó!. Kabók Lajos (budapesti): Ami megtörtént, az nincs bent a jegyzőkönyvben, ami pedig benne van, az nem történt meg! Györki Imre most azt kifogásolta, hogy nincs bent a jegyzőkönyvben, hogy az ülés melyik sza­kában melyik elnök elnökölt. Holott ez fontos, mert az utókor csak így tudhatja meg, melyik elnök követte el a házszabálysértést. Györki Imre felszólalása után Jánossy Gábor (celdömölki) kért szót.— Nagyon helyeslem — mondotta —, hogy a képviselő urak ilyen példa­­adóan akarják teljesíteni képviselői kötelességü­ket, de én is itt voltam az ülés végéig és meg­állapíthatom, hogy a jegyzőkönyv a valóságnak megfelelően adja vissza a megtörtént eseménye­­ket. Azt mégsem lehet jegyzőkönyvbe venni, m­e­­lyik képviselő mikor tüsszentette el magát .

Next