Ujság, 1935. június (11. évfolyam, 124-146. szám)

1935-06-06 / 128. szám

CSÜTÖRTÖK, 1935 JÚNIUS 6 ÚJSÁG SZI­MHÁZ Galamb Sándor a Nemzeti vezetőségében? Csathó Kálmán darabot ír a Magyar Színháznak Nemzeti színházi körökben az a hír ter­jedt el, hogy a színház vezetésében Németh Antal dr. igazgató mellett szerepet kap Ga­lamb Sándor dr., a Színművészeti Akadémia tanára is. Galamb Sándor a kombináció sze­rint az egyik lektori állást töltené be, amivel voltaképpen ismét elfoglalná azt a pozíciót, amelyet egyidőben már betöltött a Nemzeti Színháznál. Emlékezetes, hogy abban az idő­ben megvádolták, hogy a színház belső ügyei­nek némelyikét nyilvánosságra hozta. Ga­lamb fegyelmit kért önmaga ellen, amely tel­jesen igazolta. Mindazonáltal áthelyeztetését kérte más állami intézményhez. Más érdekessége alig van a Nemzeti szín­házi szervezkedésnek. A régi rendezők közül csak egy maradt meg a színház kötelékében: Rádai Dénes, akit a színpadi ellenőr címet kapta. Viszont új állást kreált az igazgató: a statiszták játékmesterének szerződtette Abonyi Tivadart, az Andrássy­ úti Színház tagját. Egyes szereplésekről tárgyalt az igazgató Gál Gyulával, Kürti Györgygyel, Fehér Gyulával és Mihályffy Bélával. Kevesen tudják, hogy Hettyey Arankát, a színház örökös tagját és kiváló művésznőjét, akit szintén nyugalomba küldött az új vezető­ség, annyira megrázkódtatta a hír, hogy ideg­­rohamot kapott. Azt hitték, hogy nem is tud színpadra lépni. A kötelességtudás azonban olyan törhetetlen erénye Hettyey Arankának, hogy utolsó percben erőt vett magán és végig­játszotta a szerepét. Lemondta azonban az előadásokat Cs. Aczél Ilona, a másik nyuga­lomba küldött kiváló művésznő: lemondásá­nak oka az, hogy nagyon berekedt. A Nemzeti színházi események utóhullámai még most is érződnek a magánszínházakban. A Magyar Színház egész évre szerződtette Cs. Aczél Ilonát, a Nemzeti Színház korán nyug­díjba küldött örökös tagját. Ajánlatot tett Csathó Kálmánnak is, akinek főrendezői szer­ződését nem újította meg a Nemzeti igazga­tója. Csathó nem vállalt állandó állást, viszont szerződést kötött a színházzal, hogy a szezon folyamán darabot ír a számára. Bizonyos vonatkozásokban tehát a Magyar Színház veszi át a „régi" Nemzeti Színház programm­­ját, sőt talán stílusát is, tekintve, hogy Aczél Ilonán kívül a Nemzeti másik olyan pregnáns művészét is leszerződtette, mint Rózsahegyi Kálmán. Tárgyalásokat folytat a színház igazgatósága Honthy Hannával, akit részint operettek, részint vígjátékok főszerepeiben óh­ajt foglalkoztatni. Prózai szerepkörre szán­ja a színház, Kertész Dezsőt is, aki idén be­igazolta, hogy tehetségének ez az igazi terü­lete. önként távozott a Nemzetitől Perczel Zita, a tehetséges fiatal színésznő és a Víg­színházhoz szerződött. Teljes a Belvárosi Színház társulata is. A névsor ez: Bulla Elma, Soltész Annie, Simon Zsuzsa, Egry Mária, Tapolczay Erzsi (uj), László Lola, László Aladárnak, a népszerű írónak leánya (új tag), Páger Antal, Nagy György, Borai, Baróthy, Beregi Lajos (uj), Szigeti Jenő és Benkó Bálint. Állandó vendé­gül szerződtette a színház Róth Klárit, a ki­váló művésznőt, akinek tavaly is sok nagy sikere volt ezen a színpadon. Megírtuk, hogy a Vigazinház további szer­ződéssel kínálta meg Peéry Piroskát, a ki­tűnő művésznőt, Németh Antalnak, a Nemzeti új igazgatójának feleségét. Szerdán a mű­vésznő megjelent a Vígszínházban és beje­lentette, hogy arra az időre, amíg férje igaz­gatója a Nemzetinek, vissza akar vonulni a színpadtól. A Vígszínház sajnálattal deferált a művésznő óhajának és érvénytelenítette az opciót, amelynek alapján jogában állt volna a szerződést meghosszabbítottnak tekinteni. Kőszeghy Teréz operaházi tag feltűnést keltő beadványa a kultuszminiszterhez Mi történt az igazgatói szobában? Még mindig nagy az izgalom az Opera­ház környékén az újabb fizetéscsökkentések miatt. A művészek legnagyobb része nem tud beletörődni abba, hogy többszörösen redukált jövedelmének újabb jelentős ré­szét veszítse el. Itt is, ott is hangok és erős kifakadások hallatszanak a mostani vezető­ség ellen. Főleg azt hangoztatják, hogy miért kell az énekesek fizetését redukálni, amikor a színház, az igazgató állítása sze­rint, jól ment az évad folyamán, a látoga­tottság kielégítő mérvű volt, az állami és egyéb hozzájárulás pedig nem csökkent. Különösnek tartják Kőszeghy Teréz esetét, aki sok városi színházi siker után került az Operaházba és itt is mindig jól megállotta helyét. Azt beszélték, hogy Radnai igaz­gató őt sem akarja szerződtetni. Informá­cióért egyenesen a művésznőhöz fordultunk, aki a következőket mondotta: — Noha tudom, hogy a közönség szeret és hangom ma jobb, mint bármikor is, még­sem vagyok szerénytelen. Mindössze három­­százötven pengős havi fizetést kértem Rad­nai Miklós igazgatótól. Most azután olyan szégyenteljes szerződési ajánlatot kaptam tőle, amit nem fogadhatok el. Ennek az ajánlatnak azonban valószínűleg nem mű­vészi, hanem személyi oka van, mert egy­­izben az igazgatói szobában megsértettem férfiúi hiúságát. Azóta nem szenvedhet. Nem is igen léptetett fel. Én nem sokat tö­rődtem vele, hiszen Radnai nélkül is vol­tam valaki. Elvégre tizenkilenc éves korom óta szerepelek a nyilvánosság előtt és sok szép sikert arattam. A közönség is szere­tett és a sajtó is elismeréssel írt alakítá­saimról. Lehetetlennek tartom, hogy művé­szi múltam után sértett hiúságból, szemé­lyes bosszúból ilyen méltánytalanul járja­nak el velem. Éppen ezért ma délben bead­ványt intéztem Hóman Bálint kultuszmi­niszter úrhoz, amelyben elpanaszoltam a rajtam esett méltánytalanságot és rámutat­tam ennek nyilvánvaló­­ okára. Radnai Miklós igazgató különben maga sem hivat­kozik arra, hogy művészi képességeim meg­fogyatkoztak volna, hanem csupán a szo­ciális helyzetemre való tekintettel ajánl fel ilyen elfogadhatatlanul kevés fizetést. Én mindenesetre igazságot és méltányosságot várok. Ha a kultuszminiszter úr kivizsgálja ezt az ügyet, lehetetlenségnek találom, hogy ne adjon nekem teljes elégtételt. Kőszeghy Teréz beadványa valószínűleg nagy port fog még felverni. Mindaz különben, amit Kőszeghy Teréz művésznő beadványában mond, oly külö­nös, hogy akarjuk hinni, hogy a művész­nőnek nincs igaza. Elsősorban azonban sze­retnék megérteni — ha a nyilatkozat úgy történt, ahogy a művésznő előadja —, hogy milyen értelemben szab az igazgató úr fi­zetést a szociális helyzethez. Mi a Kőszeghy Teréz különleges szociális helyzete és mennyiben függ ez össze­működésének mű­vészi értékével? 1 A »Júniusi Hetek« megnyíló filharmóniai estje ma (Opera 8) VEZÉNYEL: ORMÁNDY, SZÓLÓ: SZIGETI (Beethoven-verseny). Megmaradt jegyek (3—14 P-ig) Koncertnél és az Opera pénztáránál. 1 HURRÁ, VŐLEGÉNY! fi a legvidámabb FOX-operett CL LEW AYRES — PAT PATERSON | | RADIUS * KERT * CASINO 51 Nagymező-utca Aréna-út Eskü-tér | Szabadtéri színpad az Állatkertben Legutóbbi számunkban írtuk meg, hogy a Margitszigeten idén rendszeres szabadtéri elő­adások lesznek. Mára elhatározták, hogy ugyan­ilyen előadásokat rendeznek az Állatkertben is. A Budapesti Szimfonikus Zenekar rendezi majd az előadásokat, amelyeken a Vízkereszt, a Kép­zelt beteg, a Jedermann, a Gúny vacsora, a Krétakör, a Volpone, a Balatoni rege és más nagystílű produkciók kerülnek előadásra Már­kus László, Pünkösti Andor, Góth Sándor, Lu­kács Béla, Horváth János rendezésében. A zenepavilon két oldalán hatalmas pódiumot emelnek, hogy a szereplők és a statisztéria el­férjen. * Jeritza válik és nem megy férjhez. Jeritza Mária, a világhírű énekesnő jelenleg Hollywoodban tartózkodik, hol esetleges ké­sőbbi filmszerepléséről folytat tárgyaláso­kat. A napokban kijelentette egy interven­­ció újságírónak, hogy férjétől, Popper Li­­pót bárótól, kinek már néhány éve a fele­sége, rövidesen elválik. Erélyesen megcáfolta azonban azokat a híreszteléseket, mintha válása azért történnék, mert rövidesen újra férjhez akar menni. A valóság az, hogy újabb házassági tervei nincsenek és a jövő­ben kizárólag a zenének, esetleg a filmművé­szetnek akar élni. * Opera. A Mozart-ciklus ötödik előadásául a Figaró házassága került színre szerdán este az Operaházban. Az olcsó helyáru elő­adást nagyszámú közönség hallgatta végig, bizonyságául annak, hogy a remekművek iránt mindig megvan az érdeklődés. Az elő­adás a maga egészében nem volt méltó a darabhoz, ami nem is csoda. Rossz hangu­latú, kétségbeesett gondok között gyötrődő művészek nem tudják ennek a darabnak a könnyedségét teljes mértékben megérzékí­­teni. Még az a csodálatos, hogy a mai vi­szonyok között ennyire is ment az előadás. A közönség ezen a véleményen volt és biz­­­tatóan tapsolta a szereplőket, azokat pedig, akiknek a fizetését Radnai Miklós igazgató erősen redukálta, szinte tüntetően ünnepelte nyíltszínen is. Ezzel akart itt adni a fájó sebre. * Bársony Rózsi elutazik. Bársony Rózsi, aki az utolsó m­agyar színházi felléptekor kificamí­totta a lábát és csontrepedést szenvedett, már lényegesen jobban van. Orvosa ugyan műtétet javasolt, de a művésznő nem vetette alá magát, mert akkor félévig nem táncolhatott volna. Így is biztosan meggyógyul rövidesen, de könnyeb­ben eshetik meg, hogy újra hasonló baleset éri. Bécsben kellett volna nyáron játszania, ezt a szereplését le kellett mondania a lába miatt. Csütörtökön Párizsba utazik, ahol két Ábrah­áma-operett főszerepét fogja kreálni. Té­len Londonban játszik, majd Bécsben lép fel a Scala-színházban, mindenütt Ábrahám-operet­tekben. * Növendékhangverseny. A kilencvenk­ét­­éves Nemzeti Zenede szerdán este évzáró zenekari hangversenyt rendezett, megmutat­ván, hogy ez a nagymultú zenei intézet nem­csak akkor fejtett ki értékes kulturmunkát és akkor volt jelentős művészeti tényezője fővárosunknak, amikor még a Zeneakadé­miát nem hívták életre, hanem most is az. A Nemzeti Zenede a nagy nehézségek és gazdasági bajok közepette továbbra is foly­tatja áldozatos művészi tevékenységét s ala­posan, nagy hozzáértéssel és páratlan lelki­ismeretességgel tanít­ja a gondjaira bízott ifjúságot. A növendékzenekar és az énekkar is pompás fegyelmezettséggel, színesen, él­vezetesen játszott Fleisch­er Antal tanár, operaházi karmester vezénylése mellett. Heisler Ferenc pompás hegedülésével, Ma­gyar Gábor kész művészre valló gordonká­­zásával, Hengerics Ilonka stílusos és szép énekével, Jeszenszky Ilonka pedig ragyogó zongorázásával érdemelte ki a közönség me­leg tapsait. * Jusnijék csütörtökön érkeznek. A Vígszín­házban nyolcadikén kezdi meg vendégszereplé­sét Jusnij Kékmadár-társulata. Az orosz mű­vészek már csütörtökön Pestre érkeznek és né­hány próbát tartanak. * Új műsor a Bi­sch-cirkuszban. A Busch-d­r ■kusz, amelynek első műsora igen hosszú kar­riert ért meg, bemutatta a második műsort, amely nem maradt az első bemutató sikere mö­gött. Érdekességek és attrakciók váltották egy­mást fel ebben a műsorban is, amelynek kö­zéppontjában egy érdekes és látványos mese­játék állott, amelynek címe: A fehér arany és amelyben magyar színészek is szerepelnek. Bondy István, Lendvay Márta és Rubinyi Tibor kaptak szerepet ebben a produkcióban. A kö­zönség nagyszerűen mulatott a Rico-Alex Co. ragyogó zenebohócok mutatványain, de sorra végigtapsolta a töb­b számot is, úgy, hogy bi­zonyosra lehet venni, hogy a Busch-cirkusz má­sodik műsora is éppen olyan népszerű lesz a pesti közönség körében, mint amilyen az első volt. A Hangversenyek JÚNIUSI HETEK Június 9. Kirándulás Esztergomba. Olcsó hajó- és vasútjáratok. Liszt Koronázó Mise a Bazilikában NÉMETH MÁRIÁVAL Jegyek 1—6 P. Rózsavölgyinél és Ibusznál.­­ PAUL MUNI filmremeke TRÓPUSI SZERELEM CITy És fényes WARNER kísérő műsor Kizárólag Wii B B 11 8 típs° tízé- körút ea m. 26-6-63 GM És ÉLET Csak nyolc rövid éra, de egy élet minden izgalom, minden élménye bele van sűrítve ! A főszerepekben: Chester ifloriis Virgínia Bruce PREMIER MAE * Kürti Teréz meghalt. Szerdán rövid betegs­­ég után elhunyt Kürti Teréz, a kiváló komika.­­Az utóbbi években már ritkán szerepelt a színi­padon, de bizonyára sokan emlékeznek vissza szeretettel arra a kedves, egyéni humorra, mely­­lyel szerepeit megformálta. Negyvenhét éves volt a kitűnő művésznő. Színészpályáját vidé­ken kezdte. Vidékről egyenesen Bécsbe szerző­dött és a Theater an der Wien tagja lett* 1908-tól 1922-ig többnyire külföldön szerepelt* így hosszabb ideig Olmützben és Aussigban, Budapesten a Renaissance Színházban, az Im­tim Kabaréban, a Fővárosi Operettszínházban, a Kamaraszínházban és a Terézkörúti Színpa­­don játszott az elmúlt évtized során. Szerepei közül a János vitéz boszorkánya, a Nagymama Szerafinja, a Cigánybáró Ciprája, a Peleskei nó­tárius Dorkája, azután számos filmalakítás biz­­tosított számára előkelő helyet a magyar színé játszásban. Temetése csütörtökön három óra­i kor lesz Rákoskeresztúron. * Két házasság a művészvilágban. Raffay Erzsi, a kitűnő fiatal énekesnő a napokban férjhez­­megy Varga István igazgatóhoz. Földes Imre drámaírónak Éva lányát vasárs­nap feleségül veszi Steinberger Oszkár. M 1r az Angol Parkban GYENGE ANNA ALFRÉD JERGER kamaraénekes. Thomán Mária Budapesti Szimfonikus Zenekar. Sámy. Kezdete 8 órakor. Belépődíj 80 fillér, aratott Csodarevü * Tizennegyedikén premier a Budai Színkör­ben. Egy idő óta próbálják már a Budai Szín­körben Rejtő­ Sándor Aki mer az nyer című operettjét. Most elhatározták, hogy a bemutató­­előadást június 14-én rendezik. Néhány vasár­napi előadás már volt ugyan Budán, de ez a premier lesz a voltaképpeni megnyitás. * Huszka Rózsi Münchenbe utazott. Iluszka Rózsi Münchenbe utazott, hogy kilencedik be­mutatkozó vendégszereplésének a próbáin részt­­vegyen. A nagytehetségű­ fiatal magyar énekesnő első fellépése iránt általános az érdeklődés a bajor fővárosban. Iluszka Rózsit Wildbrunn asszony is elkísérte Münchenbe. * Vizsgamattné. F. Schuller Irma zeneiskolája vasárnap tartotta a Lipótvárosi Polgári Kaszinó nagytermében idei első hangversenyét. Ez al­kalommal zongora- és hegedűszámok szereplői léptek a nyilvánosság elé. A növendékek biztos, precíz, dallamos játéka nagy hatást váltott ki a hallgatóság körében.

Next