Ujság, 1938. április (14. évfolyam, 73-96. szám)
1938-04-09 / 80. szám
2 munkaadókra a javaslat. De ez a szociális intézkedés csak kezdő lépést jelenthet, mert katonai helyzetünk fejlesztését szociális fejlesztés, gazdasági előrehaladás nélkül nem lehet elképzelni. A kormánynak szüksége van bizonyos mértékű propagandára és ebben az érzelmi résznek az érzelmivel egyensúlyban kell lennie. A propaganda egyik legfontosabb fegyvere az állandó ismétlés. Ha a propagandát helytelen célokért használják, ez az állandó ismétlés sokszor az elfogadott igazságtalanság "látszatával bír és azt, amit az a folyton ismétlődő propaganda mond, mint tényt fogadják el. A téves propagandával szemben áll a felvilágosítás. Sokszor hallottuk, hogy ezeket a téves propagandákat lekicsinyeljük, mert felelőtlen emberek terjesztik. A téves propagandát nem felelőtlen emberek csinálják, ha felelőtlen elem van is, felelőtlen ember nincs. (Helyeslés.) Amióta fennáll a világ, a levegő oxigénje táplálja az élőlények tüdejét, mert ami más a levegőben van, füstök, gázok, azokkal életet fentartani nem lehet. Beszélt ezután a birtokpolitikával kapcsolatos propagandáról, arról a mind sűrűbb propagandáról, hogy ebben az országban radikális nagymérvű földosztás lesz. Néhány évvel ezelőtt kimutatta, hogy jól kezelt, jól instruált nagybirtok azon a területen körülbelül négyszer annyi embert tart el, mintha azt a birtokot apró részletekre osztanák. Arra kell törekednünk, hogy a mezőgazdasági munkásságot csak a jól kezelt nagybirtok segítségével lássuk el kenyérrel. Mikor jogosult a nagybirtok — Helytelenítek minden olyan intézkedést — mondotta —, amely életképtelen nagybirtokok mesterséges eszközökkel való alátámasztását célozza. De lehet tízezerholdas nagybirtok közérdek is, viszont párszázfoldas olyan birtok, amely nem felel meg a közérdek követelményeinek. A tulajdonjog szentsége alapján állok, de a földtulajdonost csak jogilag tartom tulajdonosnak, aki erkölcsileg tartozik a köznek azzal, hogy birtokán annyit termeljen, amennyit csak tud és annyi embernek adjon megélhetést, amennyinek csak tud. Ha ennek megfelelni nem tud, úgy birtokának további fentartása nem közérdekű. De hogy a birtokok meg tudjanak felelni kötelezettségüknek, szükség van elsősorban biztonságra. Éppen ezért az egészséges mezőgazdasági hitel helyreállítá-sát kell kívánnom. Ez szorosan összefügg a biztonsággal, melynek aláásását meggátolni állami feladat. Ezután arról beszélt, hogy egy forradalmi mentalitású földreformot nem tart jó földbirtokpolitikánnk, mert az gazdasági hanyatlást eredményez, amit viszont nyomon követ a szociális hanyatlás. Tehát nem jelszavakkal dobálózó, hanem állandó és céltudatos földbirtokpolitikára van szükség. A földbirtok eloszlása természetes folyamat, mely mindert beavatkozás nélkül folyik, néha gyorsabban, máskor lassabban. Ezt megakadályozni mesterséges eszközökkel hiba. Szem előtt is tartani, kinek a kezébe kezd a föld. Kérte a minisztert, ne csak Budapestről, a központból intézze ezeket a kérdéseket, engedjen teret a szelekcióban a helyi ismeretekkel rendelkező embereknek és hatóságoknak is. A pénteki ülés utolsó szónoka Hegedűs Lóránt volt. Azt mondotta, hogy a javaslat mellett szereplő statisztikai kimutatásokban legfeljebb csillagászati használatra alkalmas számok vannak. Azt esetleg ki lehet belőlük számítatni, hogy a Stalley-üstökös mikor látogat el megint, de hogy hány cseléd lesz 1990-ben, azt nem. A kultikus kérdés megoldása nélkül nem lehet társadalmi nyugalmat teremteni. Beszélt a falukutatókról is és kijelentette, hogy könyveikben rengeteg igazság van, de sok a tódítás is. A kormány beruházási tervéről azt mondotta, hogy’ túl messze megy a nemzet vagyon megadóztatásában, amikor 600 mills vagyonváltságot csinál. Vigyázni kell, hogy a vagyonadóval agyon ne csapjuk a házbirtokot. A 400 millió pengős belső kölcsönt másként nem lehet elképzelni, csak úgy, ha ezzel kapcsolatban a hadikölcsönök valorizálása is megtörténik. Az új kötvények kibocsátásánál 10 százalékkal kellene valorizálni a hadikölcsönöket. A felsőház szombaton délelőtt tíz órakor folytatja a vitát Gyógyíthatatlan betegsége miatt öngyilkos lett az igazgató Csütörtökön este jólöltözött úr jelent meg a Teréz körüli Britannia-szállóban és fürdőszobás szobát rendelt. A harmadik emelet 328-as számú szobát jelölték ki az elegáns úr, Vadas Géza Gábor ötvennyolc éves nyugalmazott részvénytársasági igazgató részére, aki a Kovács utca 16. szám alatt lakik. Pénteken délelőtt a szálló személyzetének feltűnt, hogy a szobában állandóan ég a villany. Dörömböltek az ajtón, majd felfeszítették, de az igazgató nem volt a szobában. Rosszat sejtve indultak a fürdőszoba felé, ahol a kád alján holtan találták az igazgatót. Két búcsúlevelet találtak, az egyik a rendőrségnek szól, a másik feleségének. A rendőrségnek az igazgató azt írta, hogy súlyos beteg, a rák elhatalmasodott rajta s ehhez cukorbaj is járult, ezért lett öngyilkos. Kiderült, hogy az életunt megirta búcsúleveleit, majd nagymennyiségű altatószert vett be, ezután megitta a likőrt és konyakot. A rendőrorvos megállapítása szerint éjféltájban veszthette el eszméletét, lecsúszott a köd fenekére és ott megfulladt. ÚJSÁG SZOMBAT, 1938 ÁPRILIS 9 Az 1938-39. évi állami költségvetés 1937/38. 1938/39. 1938/39. 1937/38. 1938/39. 1938/39. évi évi évi . évi évi évi x _ köttsés- potrány* kSttséff- döiVAnjr- tóbb(*f) I. Állami közigazgatás «*■- m ^ millió pe il g a Kormányzó tiszteletdija— —--------------0.10.1 — — — — Kormányzóság-------— — -----------0.8 0.8 — 0.1 0.1 — Országgyűlés —------------------------ 4.1 4.2 +0.1 — — — Állami adósságok------*---------------83.1 50.8 —32.3 21.9 28.8 1 4.9 Állami közigazgatás nyugellátásai 160.6 167.1 + 6.5 — — — legfőbb állami számvevőszék-------0.5 0.6 +0.1 — — — Köziazgatási bíróság--------------- 0.8 0.8 -— —- — — Miniszterelnökség------------- 7.3 7.8 + 0.5 0.5 0.6 + 0.1 Külügyminisztérium--------------------------11.1 11.5 + 0.4 1.9 1.9 — Közigazgatási bíróság —------------------0.8 — — — — — Belügyminisztérium------------- 127.2 133.0 + 5.8 11.5 12.9 + 1 4 Pénzügyminisztérium------------------ 98.8 97.5 + 0.7 739.7 803.7 +04.0 Iparügyi minisztérium —-------- — 10.7 11.6 + 0.9 3.8 4.9 + 1.1 Keresk. és köziek, minisztérium — 36.8 39.4 + 2.6 6.2 6.1 — 0.1 Földmivelésügyi minisztérium----- 31.7 35.5 + 3.8 9.8 11.0 + 1.2 Vallás-és közokf. minisztérium-1.-1- 89.5 97.9 + 8.4 7.2 7.5 + 0.3 Igazságügyi minisztérium------— 33.1 34.6 + 1.5 1.9 •2.2 + 0.3 Honvédelmi minisztérium-------— 127.6 155.1 +27.5 0.8 0.8 — I. összesen: 821.8 848.3 +26.5 805.3 878.5 +73.2 II. Állami üzemek Posta, távírda és távbeszélő---- 82.4 84.3 + 1.9 103.1 109.5 + 6.4 Államvasutak------------- 214.7 227.6 +12.9 237.5 266.5 +29.0 Állami vas-, acél- és gépgyárak 1 29.6 49.6 + 20.0 28.0 52.1 +24.1 Kőszénbányászat----------------- 2.6 2.9 + 0.3 2.8 3.2 + 0.4 Állami erdőgazdasági birtokok — — 2.6 3.0 + 9.4 2.9 3.3 + 0.4 Állami mezőgazdasági birtokok----- 43 5.4 + 0.6 6.0 6.8 + 0.8 Selyemtenyésztés — --------------------- 1.2 1.2 — 0.9 0.9 — Postatakarékpénztár ——-—-----— — 11.4 12.6 + 1.2 12.6 14.2 + 1.6 Állami üzemeik nyugellátásai —— *— . 96.0 100.0 + 4.0 — — — B. összesen: 445.3 4869 +41.3 393.8 456.5 +62.7 Együtt: 1.267.1 1.331.9 +67.8 1.199.1 1.335.0 +135.9 Az 1938-39. évi költségvetés végösszegei I. Állami Közigazgatás III. Együtt Felesleg: 0.1 millió P Az előző évi költségvetés 01 millió P hiányt irányzott elő. Az 1938/39. évi költségvetés mérlege tehát 66.1 millió P-vel kedvezőbb. Az állami közigazgatás is az állami üzemek 1938/39. évi kiadásainak és bevételeinek összehasonlítását az 1937/38. évi kiadásokkal és bevételekkel, a következő táblázat mutatja.: Összes kiadás------------------ 848.3 millió P összes bevétel —---------- 878.5 milló P Felesleg: 39.2 millió P II. Állami üzemen Összes kiadás-------— 486.6 millió P Összes bevétel — — ---- 456.5 millió P Hiány: 30.1 millió P összes kiadás------------------- 1334.9 millió P összes kiadás ----- 1.335.0 millió P Hogyan áll elő a százezer pengős felesleg? Az 1938/39-es kincstári évre pénteken beterjesztett költségvetés éles határvonalat jelent Magyarország pénzügyeinek újabb fejlődésében. Mint a pénzügyminiszter beszédében jelezte, 1931/32. óta kizárólag deficites költségvetést tudott a mindenkori pénzügyminiszter az országgyűlés elé terjeszteni. A költségvetés hiánya kitett. Most van először évek óta a pénzügyi kormány abban a helyzetben, hogy olyan költségvetést nyújtson be, amely nem hiánnyal zárul, sőt 100.000 pengő felesleget mutat, gyakorlatilag tehát kiegyensúlyozottnak tekinthető. Igaz, hogy a valóságos eredmények már a lefolyt zárszámadási években is jobbak voltak a költségvetési előirányzatnál. A napokban publikált zárszámadási eredmény, amely 1931/32-ben 124 millió, 1932/33-ban pedig 88 millió, 1933/34-ben 38 millió hiánnyal zárult, azóta a következő volt: 1934.35. kincstári év hiány 78.4 millió pengő 1935/36. „ „ 38.1 „ 193637. „ „ felesleg 8.1 „ „ Ha az 1936/37-es kincstári évben a kölcsönbevételeket is hozzáadjuk, akkor öt.6 millió volt már a legutolsó kincstári évben a bevételi többlet. Mivel az 1957/38-as kincstári évben — amelyből már kilenc hónap letelt —"további javulás állott be — mint az újság által havonta közölt kimutatásokból is látható volt —■, a most folyó kincstári év az előirányzott deficit ellenére is megint többlettel fog zárulni. Ennek következtében a pénzügyminiszter semmiképen sem lépte túl a köteles óvatosság határait, amikor az 1938/39-es kincstári évre deficitmentes költségvetést irányzott elő. Ha azt lehetne elérni, hogy nem lesz valami erősebb gazdasági visszaesés, a tényleges adatok megint csak jobbak lesznek az előirányzottaknál. A legerősebb emelkedés természetesen az egyenes adóknál és forgalmi adónál állott be; két adónemnél egyedül 40 millió pengőt tesz fel. Az adókulcsokat tudvalevőleg nem emelték, sőt egyes adónemeket az alkalmazottak különadója, stb. — mérsékeltek is, úgyhogy az emelkedő adójövedelem kizárólag arra vezethető vissza, hogy a javult jövedelmi viszonyok és a növekedett forgalom alapján a bevételek a régi kulcsok alapján is bővebben folynak be. Az új vagyonadóválság, amely speciális célokat szolgál és amelyről az Újság közgazdasági rovatában számolunk be, a költségvetésbe nincsen beállítva, miután a vagyonadóváltság alapján eszközlendő kiadások nem a költségvetés terhére, hanem egy külön alapból fognak foganatosíttatni. A költségvetés javulásának másik legfontosabb tényezője az államadóssági szolgálatnál elért megtakarítás. Eddig az volt a helyzet, hogy a népszövetségi kölcsönnél a 7,5 százalékos kamatszolgáltatás felét készpénzben fizette a kincstár, a másik felét és a törlesztéseket kincstárjegyekben. A kincstárjegyek formájában eszközölt teljesítményeket is beállították azonban a költségvetésbe. Ezentúl 7,5 százalék helyett 4,5 százalékot fog fizetni az állam az új és ismert megállapodások alapján, de ezt készpénzben. A költségvetésben tehát kisebb összeget lehetett beállítani. Igaz, hogy a tényleges zárszámadáséleni kiadás nagyobb lesz az eddiginél. A költségvetésben azonban az államadósságoknál elért megtakarítás 32 millió pengőt tesz ki. A javult államháztartási helyzet harmadik legfontosabb tényezője az állami üzemek pénzügyeinek kedvezőbb alakulása. Az állami üzemek hiánya, amely tudvalevőleg nagyrészt a békeszerződés következtében előállott nyugdíjterhekből származik, döntötte el az utolsóévekben mindig azt, hogy a költségvetésekbe aránylag magas deficitet kellett beállítani. Az új költségvetésben ez a hiány öt,5 millióról kerek 30 millió pengőre csökkent. A még fennálló deficit 38 millió erejéig az Államvasutak, 3 millió erejéig pedig az állami vasgyárak üzletvitelére vezethető vissza, míg a többi állami üzem, elsősorban a posta, felesleget mutatnak ki. Az üzemi deficitnek nagy része azonban beruházásokon alapszik, úgyhogy magángazdasági számítás mellett nem is jelentette hiányt, mert hiszen például, ha vállalati mérlegről volna szó, az aktívok köré mint vagyonszaporulat lenne beállítható. Összefoglalva: az adók emelkedése 73 millióval, a kölcsönszolgálat csökkenése 32 millióval, az üzemek veszteségének enyhülése pedig kére- az 1934/35. kincstári évre 66.1 millió pengőt 19,15/36. „ 75.8 „ * 1936.17. „ 75.6 * 1937/38. „ „ 67.9 „ „ Honnan a felesleg Miből származik pénztári helyzetünknek ez a fokozatos javulása? Ha csak a most benyújtott és az előző évi költségvetést hasonlítjuk össze, elsősorban azt látjuk hogy az adóbevételeket — a tényleges eredmények alapján — nagyobb összeggel lehetett a költségvetésbe beállítani, mint eddig. A pénzügyminiszter nem kevsebb, mint 73 millió bevételi többletet remél az adókból a múlt évi költségvetéssel szemben. ben 22 millióval járul hozzá az államháztartási helyzet javulásához. Ez összesen 127 millió pengő. A kiadások is növekszenek Ha a múltévi költségvetés 68 millió deficitjével szemben ezúttal deficitmentes a költségvetés, akkor a javulás csak 68 millió, vagyis lényegesen kevesebb, mint a 127 millió, amelyet fentebb mint a három legfőbb forrásból származó javulás eredményét kiszámítottunk. Ennek oka az, hogy az állami közigazgatás kiadásai is lényegesen emelkedtek és felemésztik a javuló bevételek és megtakarítások egy részét. A nyugellátási terhek 6,5 millióval emelkednek, a belügyminisztérium kiadásainál közel 6 millió, az vallás- és közoktatásügyi minisztériumnál 8,5 millió, a honvédelmi minisztériumnál 27 millió pengős emelkedést látunk. Ezek — hangsúlyozzuk — csak a folyó kiadási többletek a rendkívüli beruházások mellett, de azért ezeknek a kiadásoknak is részben beruházási jellegük van. Ha azonban eltekintünk az állami adósságok szolgálatánál elért megtakarítástól, akkor a kiadási többlet 59 millió pengő. Kétségtelenül örvendetes tény, hogy a magyar állam a rendes költségvetés keretei között, tehát a folyó bevételek terhére 60 millióval többet fog tudni kiadni az elkövetkező költségvetési évben, mint a most folyóban és emellett a költségvetést egyensúlyban, tudja tartani. Ha valami aggodalom lehet ezzel a ténnyel szemben, akkor talán csak az, hogy a most hozandó ,,zsidótörvények" a gazdasági helyzetben esetleg olyan visszahatásokat idézhetnek elő, amelyek mellett az adózók teherbíróképessége elgyengül és az adóbevételek az előirányzatok mögött maradnak. Más években az államháztartás ilyen kedvező helyzet alakulása mellett talán azzal a kívánsággal lehetett volna előállni, hogy a kormány csökkentse az adózók terhét. Ma azonban, amikor az elengedhetetlenül szükséges beruházások a vagyonos adózóknak és a vállalatoknak rendkívüli megterhelését teszi szükségessé és a gazdasági helyzet alakulására nézve prognózist felállítani nehéz, az adókulcsok csökkentésére irányuló kívánalom a folyó költségvetési adatok kedvező alakulása ellenére időszerűtlen lenne. POLITIKAI ÉLET A FÜGGETLEN KISGAZDAPÁRT képviselőtagjai értekezletet tartottak. A kiadott közlés szerint a független kisgazdapárt képviselői csoportja kimondotta, hogy a párt képviselőtagjai a parlamenti szünet alatt is hetenként legalább egyszbeli értekezletre jönnek össze. Az első ilyen pártértekezlet április 13-án, szerdán lesz. • A TISZA ISTVÁN-TÁRSASKÖR az idén április 22-én, pénteken rendezi hagyományos Tiszaserleg-vacsoráját a Dunapalota-szálló dísztermében. Az idei serleg-vacsora ünnepi szónoka Fabinyi Tihamér dr. nyug. pénzügyminiszter, a Magyar Általános Hitelbank Zlt. alelnökvezérigazgatója lesz. A Tisza István Társaskör egyébként április 12-én, kedden este félkilenc, órakor tartja kéthetenként szokásos társasvacsoráját a kör helyiségében. * A KORMÁNYZÓ Mikecz Ödön igazságügyminisztert pénteken délelőtt öét órakor kihallgatáson fogadta. A miniszter a tárcája körébe eső ügyekről tett jelentést. A bankkamatláb leszállítása Ausztriában Bécs, április 8. (Bécsi Távirati Iroda.) Seyss- Inquart birodalmi helytartó kezdeményezésére az osztrák bankok szövetsége elhatározta, hogy az osztrák közgazdaság részéről fizetett bankkamatot az óbirodalomban fizetett bankkamathoz alkalmazza és ennek megfelelően lényegesen leszállítja. A kamatleszállítás mértékéről és természetéről részleteket később közölnek. Mikor írják alá az angol-olasz egyezményt? London, április 8. A Reuter-iroda római levelezője úgy értesült, hogy az angol-olasz egyezményt valószínűleg csütörtökön, de legkésőbb nagyszombaton parafálják. Lord Perth és Ciano gróf pénteken egy óra hosszat tanácskozott. Megbeszélésük nagyon eredményes és hasznos volt. Végleges megegyezés jött létre sok pontban. Az egyezményt nagyon világos és szabatos alakba öntik. Az egyezmény szöveget a lehető legnagyobb gonddal készítik. Lord Perth és Ciano legközelebbi találkozásukat vasárnapra tűzték ki. 550.000 pengőért vásárolta meg a főváros a volt Lujza Gőzmalom Óbudai telkeit Óbuda rendezésével és szabályozásával kapcsolatban a főváros már hosszabb idő óta tárgyalásokat kezdett az Első Budapesti Gőzmalomml. is, a Lujza Gőzmalom hatalmas óbudai telekkomplexumának megszerzéséről. Lz a telekkomplexum kereken 4083 négyszögöl kiterjedésű. A főváros eredetileg anyagi megterhelés nélkül szerette volna e nagyértékű Ingatlantümböt megszerezni és cseretelkeket ajánlott fel az Első Budapesti Gőzmalomnak. A telekcsere ügyében azonban nem sikerült megegyezésre jutni. Hosszabb tárgyalások után a főváros négyszögölenként 137.50 pengőért, összesen tehát 550.000 pengőért vásárolta meg a 4000 négyszögöles ingatlantömböt. A hatalmas telket teljes egészében városrendezési célokra használják fel.