Ujság, 1943. február (19. évfolyam, 26-47. szám)
1943-02-10 / 32. szám
9 Elveszett netfőn délben 1 óra körül cím. Buksi névre hallhat. Megtaláld magas jutalomban részelj. Telefon 426-455. Cím: S^v^t-utca 38., IV. emelet 21. '£z*é& a s zAhke.ívJtő&ö/i A háztartási alkalmazottak kérdése Tekintetes Szerkesztőség! Vasárnapi számukban megjelent. ..Bocsánat, a hogy a háztartási alkalmazott hozzászól“ című cikkük nem felel meg avalóságnak, mert köztudomású, hogy ma már nem a gazda, de a cseléd szabja meg szinte egyoldalúan az alkalmaztatás feltételeit és ezer alkalmuk van a legnagyszerűbb helyeken a legkitűnőbb elhelyezkedésre. A mai viszonyok közt az ilyen cikknek a megjelenése, véleményem szerint, a társadalmi rend szempontjából sem közömbös, ezenkívül sértő a középosztály úriasszonyaira, akijének az életet a szó szoros értelmében tönkreteszik a mai cselédviszonyok. Tisztelettel D. D.-né. Mégegyszer a tanonc-ügy Engedjék meg, hogy b. lapjuk február 4-i számában megjelent „Az inasok ellen“ c. cikkhez hozzászóljak. Azt panaszolja az iparostanonciskolai tanárok és az iparosmesterek társadalma, hogy a tanonc sem tanulmányait, sem mesterségét nem akarja lelkiismeretesen elsajátítani, hogy nincs benne kötelességérzet és hivatásszeretet. Ne kételkedjünk benne, hogy ez így van, de gondolkozzunk: csak a tanonc a hibási? Meg lehetünk győződve arról, hogy aimikor a 14—15 éves fiú leszerződik a mesterhez, többnyire a legnagyobb kötelességérzet és munkakedv hatja át. Azonban a két és fél-három-, sőt sokszor négyéves tanoncidő a legkevésbbé sem erősíti meg ezekben az érzéseiben. Nem sajátítja, mert nem is sajátíthatja el jól mesterségét. Az inasgyereket a legritkább esetben használják iparágával összefüggő önálló munkára; az ő dolga a takarítás, ebédért és cigarettáért szaladgálás a mesternek és a segéd uraknak, megszakadásig nehéz csomagok cipelése, kocsihúzás stb. Emellett természetesen a tanoncnak kell legkorábban megérkeznie, tüzet rakni, gépeket előkészíteni stb. Este pedig a munkaidő letelte után ismét ő takarít, de ritka eset, ha ezután már hazamehet, többnyire ott tartják a túlórázó segédek mellett (hiszen az inasnak nem kell túlórát fizetni), vagy épp ilyenkor kell szállítania valamit, esetleg egy nehéz csomagot a főnök az Óbudán lakó rokonaihoz. Mindezért pedig mi a fizetség?Állandó szidás, sokszor már embertelen bánásmód és évekig 2—3 pengő hetenként. Lehet-e szó ezek után munkakedvről, hivatásszeretetről, és lehet-e szó a tanonciskolai tanulmányok lelkiismeretes elvégzéséről? Várjon csak a tanoncnak kell megváltoznia ahhoz, hogy ez a tarthatatlan helyzet megszűnjön? Tisztelettel: Sasvári Sándor, Budapest. Nem történt bűncselekmény Dreszler Géza autószerelő halála ügyében. Mint ismeretes, még január 31-én éjjel az őrszemes rendőr Kőbányán a Korponai utca 15. számú ház előtt a hóhuckán egy eszméletlen férfit talált, aki később a Rókus-kórházban, anélkül, hogy eszméletét visszanyerte volna, meghalt. Az illető Dreszler Géza 43 éves autószerelő volt, a holttestét kedden délelőtt boncolta fel Orsós Ferenc egyetemi tanár. A boncolás kétségkívül megállapította, hogy Dreszler Géza fejsérülése nem ütéstől, hanem ütődéstől származik, ami Dreszler elesése következtében történt. A bal halánték környékén, amh légióban van kitéve az esés következtében szenvedhető sérüléseknek — nyílt seb támad, míg az ellenkező oldalon ellenhatásként vérömleny keletkezett, Dreszler Géza halálát a vérömlenynek az agyra gyakorolt nyomása okozta. A rendőrség bűncselekmény hiányában a nyomozást megszüntette. (VOT) _ Hallózás. Vitéz Görgői és Topporczi Követes Miklós nyug. m. kir. huszárezredes, volt koronaőrparancsnok, február 8-án váratlanul elhunyt,"emelése február 10-én, szerdán deltán 14 órakor lesz a farkasréti terető halottasházából. ÚJSÁG SZERDA, 1943 FEBRUÁR 1tt Színház „Kecske és káposzta“ az új Vaszary-bohózatban Pénteken este mutatja be az Új Magyar Színház Vaszary Gábor bohózatát Udvarolni felesleges címmel. A darab főszerepeit Dayka Margit, Vaszary Piroska (aki így kénytelen az Andrássy Színház és az Új Magyar Színház között pendlizni), Hajmássy Miklós és Greguss Zoltán játssza. A darab főpróbáját csütörtökön délelőtt tartja a szinthéz. Vaszary Gábor, annyi szórakoztató és mulatságos bohózat szerzője, következőket mondott a új vígjátékáról: — Természetesen nem árulhatom el, hogy darabom miért kapta az Udvarolni felesleges címet. Egyébként is, a történet végén az derül ki, hogy nem is olyan felesleges... Darabom hősnője is rájön arra, hogy az udvarlás szükséges valami. Helyesebben: az udvaroltatás, amelylyel egy asszony mindig érdekessé teszi magát és felkelti férje már lanyhuló érdeklődését vagy féltékenységét. Sajnos, darabom főszereplőnője erre későn jön rá és ebből származik a töméntelen bonyodalom. Annyi, hogy már magam is alig győztem írás közben kibogozni a sok gubancos szálat. Egyébként mostani darabom, úgy hiszem, pontosan a kecske jóllakásának és a káposzta megmaradásának esete. Ugyanis a publikumnak az a része, amely igényesebb vígjátékot szeret, másfél felvonáson keresztül ezt a színpadi eledelét kapja, az a része pedig, amely a harsány kacagást szereti, a második másfél felvonásban találja meg a maga „káposztafejét“. Persze ez az adagolásom csak utólag derült ki, írás közben magam sem gondoltam arra, hogy ilyen igazságosztogató lesz belőlem. — Nehéz bohózatot írni? — Nagyon nehéz. Sohasem értettem meg a közönség és a sajtó közömbösségét, illetve vállveregetését ezzel kapcsolatban. Majdnem mindig azt írják rólam, hogy darabommal nem akarok irodalmi Himalájákat megmászni, nem akarok mást, csak mulattatni, szórakoztatni. Hát tudják, kérem, hogy mit jelent ez a „csal:“) Tudják, hogy milyen nehéz, hogy a legnehezebb munka ez a,csak“? Meggyőződésem, hogy a nézőtéren az emberek könnyebben simák, mint nevetnek. A leghalványabb nézőtéri mosoly előcsalására sokkal több lelki izommunkára van szüksége a szerencsétlen szerzőnek, mint a könnyek zuhatagának megteremtésére. A közönség szeret szenvedni. Ezt megfigyelhetjük az életben is. Ezért tud mindenki a másiknak remek fogorvost ajánlani. De ha ugyanekkor egy remek humoros könyvet olvasott, ezt már csak így mondja tovább: „tudod, olyan édes marhaság“... Azonban nem akarok úgynevezett magas piedesztálról prédikálni arról, hogy milyen fáradságos a humorista író munkája, csak azt szögezem le, hogy drámát könynyebb irni, mint bohózatot, ha ugyan egyáltalán szabad ilyen felületesen ítélkezni műfajokról. Vagy talán így is mondhatnám — és ezzel szeretném lezárni a témát —drámája és bohózata válogatja ... Zsindelyné Tüdős Klára rendezi a „Henschel fuvaros“-t A Színművészeti Kamara hivatalos lapja, a ,,Magyar Színészet“ érdekes személyi hírt közöl „Átjegyzések“ című rovatában. Ezek szerint: ,,Dr. Zsindely Ferencné, született Tüdős Klára, mint ruhatervező a filmművészeti főosztály művészeti ügykezelők szakcsoportjába való tartozásának fenntartásával, a színművészeti főosztály művészeti ügykezelők szakcsoportjába, mint rendező felvételt nyert.“ Mindez pedig annyit jelent, hogy Zsindely Ferencné, Tüdős Klára a jövőben színházi szaktudását rendezői területen kívánja hasznosítani. Illetve valamilyen tervei lehetnek erre vonatkozólag, hiszen ez az értelme a rendezői átminősítésnek. Természetesen mindjárt magához a „forráshoz“ fordultunk és telefonon érdeklődtünk a méltóságos asszonynál — akiről időközben azt is megtudtuk, hogy felhagyott eddigi működésével és leköszönt egyik nagy áruházunkban vállalt üzleti tevékenységéről — mi az igazság és főleg mennyi a konkrétum rendezői tervei körül. Kérdésünkre érdekes és meglepő, választ kaptunk, de itt már átadjuk a szót magának Tüdős Klárának: — Az Új Magyar Színház részéről ért az a megtisztelő felhívás: vállalnám-e el az idei Gerhart Hauptmann-ünnepségekre lekötött ,,Henschel fuvaros“ előkészítését és rendezését? Természetesen boldog örömmel tettem eleget ennek a felkérésnek, bár akár az „És Pippa táncol“, akár az „Elsüllyedt harang" című darabok közelebb állnak egyéniségemhez és elképzeléseimhez. A színház azonban ezt a darabot kötötte le és így itt fogom valóra váltani elképzeléseimet. ■— Mondjon valamit művészi terveiről és véleményéről■? — Egyetlen szót sem mondok. Nem szeretem az előzetes nyilatkozatokat, véleményem szerint a munka beszéljen alkotója helyett. Helyesebb volna, ha mindenki saját mesterségében, saját munkájában mondaná el meggyőződését. Egyébként is, a „Henschel fuvaros“ inkább reprezentatív előadásnak számít, maga a színház sem remél tőle közönségsikert. Témája távol áll a mai aktualitásoktól, hangulata sötét, súlyos, komor, — semmi valószínűsége a hosszabb szériának. Igaz, hogy a remek főszereplők.— Szabad legalább erről a titokról fecsegni? — A két főszereplő nevét már megmondhatom: Kiss Ferenc és Bulla Elma. A többiek is a jelentős nevek listájáról kerülnek elő. Úgy tudom, február végén már megkezdjük a próbákat és körülbelül március közepére tervezik a bemutatót. Utána majd szívesen nyilatkozom bővebben ... Csak Kouidm.. A szegedi Városi Színház Both Béla rendezésében szerdán este ősbemutatót tart Luigi Pirandello eddig még Magyarországon ismeretlen művének előadásával, a Hol az igazsági című drámával. * A pécsi Öregdiákok, Nagykovácsy Ilona és Polgár Tibor nagy sikerrel vendégszerepeltek elmúlt héten Marosvásárhelyen. A közönség lelkesen ünnepelte a fővárosi művészeket.* Szombaton este tartotta ősbemutatóját, a debreceni Csokonai Színház Nagy Kázmér, Németh Antal és Kottay Sándor operettjével, a Violettá-val. A zenekart a bemutatón az operett fiatal és nagytehetségű zeneszerzője, Koltay Sándor vezényelte. A pécsi Nemzeti Színház szerdán este mutatja be először Moliére „Képzelt beteg“ című vígjátékát. Argin híres szerepét a pécsi előadáson Danis Jenő játssza, mint vendég.* Az Új Magyar Színházban a hét végén bemutatásra kerülő Vaszaryvígjáték új főszereplővel gazdagodon. Dayka Margit, Vaszary Piri és Hajmássy Miklós mellett a negyedik vezető szerepet Greguss Zoltán játssza. * . Kedden este mutatták be hetvenötödször az Andrássy Színházban Vaszary János nagysikerű társadalmi színművét. Az Egy nap a világ főszerepeit, a bemutató parádés szereposztásában Muráit Lili, Párter Antal, Vaszary Piroska és Bilicsi Tivadar játszotta. A darab továbbra is műsoron marad. Zenorilág. A Magyar Zenei Szemle folyóirat most megjelent februári számába Kresz Károly dr., Szöllőszy András és Bocskai Imre írtak cikkeket. Nagyváradon és Besztercén a Székesfőváros Népművelési Bizottsága Novágh Gyula vezetésével, a helybeli népművelési bizottságokkal karöltve nagysikerű művészestet rendezett Bisztriczky Tibor, Dániel Ernő, Farkas Ilonka, Járay József, Dallos Sándor és Isoz István közreműködésével. Az Operaház műsortervezetén február 18-án Szöktetés a szorályból, 19-én Aida, 20-án Garabonciás, 21-én délelőtt Rigoletto, este Szevillai borbély, 23-án Garabonciás, 24-én Trubadúr van kitűzve. Takács Jenő, a pécsi városi zeneiskola igazgatója a jövő héten a bécsi rádióban szerepel. Tarantella című zongoraművét játssza sz vezényli Antiqua Hungarica című zenekari szerzeményét. Verdi remekművét, a Requiem-et adják elő a Budapesti Hangverseny Zenekar egyik márciusi hangversenyén Failoni Sergio vezetésével. A szólókat Báthy Anna (szoprán), Basilides Mária (alt), Hosser Endre (tenor) és Losonczy György (basszus) énekli. Az Operaházban február 25-én Don Juan-ban mutatkozik be Paul Schöpfler és 28-án Figaro házasságában Maria Heining. * Szonáta-est. Solymos Péter és Szervánszky Péter hangversenyének külön érdekessége, hogy műsorán Bartók Béla első hegedű-szonátája újabb bemutatásra került. A nagy magyar zeneköltőnek ez a csodálatos kompozícióját rendkívüli nehézsége miatt nem szívesen vállalják az előadók. Emlékezetünk szerint az évek előtti premier óta, amikor maga a szerző és Waldbauer Imre mutatták be, nem is hallottuk. Sólymos Péter és Szervánszky Péter tehetségének és tudásának igazi próbája volt, hogy nemcsak technikai vonatkozásban oldották meg feladatukat, hanem Bartók merész fantáziájával is együtt tudtak szárnyalni és teljes odaadással mélyedtek el a mű problémáiban. A modern muzsikát még Ravel szonátája, míg a barokk zenét Bacha dúr szonátája, a klasszikust Mozart g-moll szonátája képviselte a stílusos és művészi formájú interpretációkban. (p. i.) * Rádióközvetítés a Nemzeti Színházból. A rádió Murai Sándor Kassai polgárok című nagysikerű darabját pénteken, február 19-én, 19 óra 5 perckor közvetíti a Nemzeti Színházból Somlay Artur, Tasnádi Ilona, Szörényi Éva, Kovács Károly, Apáthy Imre és Major Tamás tolmácsolásában. dVfifiW*“'..........•‚‚ ............... • ■UK (Mit irt az Ujság !) KATYI A legnagyobb vígjátéksiker . . . Tolna ‡• Klári elragadó kellős szerepében. Kiss Manyi. Mál, Gerő. Bilicsii. 14. permierhez: DEÁK, KASZINÓ EGY szív meg Áll . ... valósággal sainbázszerft élménnyel ajándékozza meg az új Karády-film. Kentek együttes. 7. hét: SCALA A HEGYEK LÁNYA .. . erdélyi tálak remek panorámája adja e vadul lobogó szerelmi történet keretét. (fényes Aliz és Natty István.) 5. premierhét: URÁNIA EMBEREK A HAVASON A velencei Hiénájén művészi nagydíjat nyert magyar film a fiatalok bátorságával, lendületével és tehetségével készült. «—9. hét: NEMZETI APOLLÓ, SZITTYA, ÁTRIUM BAJTÁRSAK Lélekfetállítóan, izgalmas harctéri jelenetek előterében szívet simogatóan szép szerelmi történet bontakozik ki. (Tímár Szilassy, Simor E.) 2. hét: KORZÓ NÉGYLOVAS HINTŐ . . . aranyos, derűs, ötletes vígjáték egy modern makrancos, kisasszony rád illése. (Szemere Vera, Turay, Hajmássy.) Nagy premiersiker után most 4. hét: PALACE tut Háztük mag./ Egy fővárosi művész ügye a Kamara előtt. Szerdán tárgyalja • Színművészeti Kamara annak a magánszínházbeli fővárosi művésznek az ügyét, aki még egy decemberi bemutató alkalmával nagyobbarányú nézeteltérésbe keveredett a színház egyik igazgatójával. Az ügynek akkor lovagias utórezgései is támadtak, amelyet azonban a szembenálló felek békés utón intéztek el. A színház azonban fentartotta a vádat, amely szerint a művész viselkedésével nemcsak magántermészetű bonyodalmakba keveredett, hanem magatartásával súlyosan megzavarta az előadás menetét is. Számtalan tanú kihallgatása után most kerül sor a tárgyalásra, amelynek eredményét nagy figyelemmel kísérik színházi körökben. HANGVERSENYEK Ma Zattureczky hegedűest Dohnányi Érai Közreműködés. Műsoron: Locatelli-, Bach-, Francoeut —Zathureczky-, Bartók—Zathureczky-, Hindemith-, Suk-, Dohnányi-, Hubay- övéik. Zongorán kísér: Peter Endré. Vigadó ,47. Mesterb. „A“ VI. (Harmónia-rendezés ) SZÍNHÁZAK műsora OPERA! Don Juan (146). F. 12. NEMZETI SZÍNHÁZ: Hatalom (2). K. II. NEMZETI KAMARA: Boleru (147). MŰVELŐDÉS HÁZA: Sellő (147). B. I. MADÁCH SZÍNHÁZ: Képzelt beteg (147). VÍGSZÍNHÁZ: A Manderley ház asszonya (~47. PESTI SZÍNHÁZ: Méreg 047). UJ MAGYAR SZÍNHÁZ: Nincs előadás. ANDRÁSSY SZÍNHÁZ: Egy nap a világ (‘47). FŐVÁROSI OPERETTSZÍNHÁZ: Mária hadnagy (147) KAMARA VARIETÉ: Legyünk «szinték (147). VIDÁM SZÍNHÁZ Patonatk:sam*rm *47», OMTRc (Goldmark-terem), Zenekari hangverseny (147). NEMZETI BÁBSZÍNJÁTÉK: Rókazsinálta király (141) Az ügyvéd és férje (147). ERZSÉBETVÁROSI SZÍNHÁZ: Marica grófn® (hő. A4-» JÓZSEFVÁROSI SZÍNHÁZ: Becskereki man vers ke. MS). . KISFALUDY SZÍNHÁZ: Csókos regiment (1 45, 148). ROYAL REVOSZÍNHÁZ: Utazás a holdba 1HZ1KOMÉDIA ORFEUM: Csecse-becse (144, »7). Mosik másokCL (Sí «• szombat. * «* vasárnap 0 ̇• ünnep.1 ADRIA. Gentry-fészek. (144. Víé, 148, v. « v.: 11 és 142-kor is.) ALKOTÁS A térfi mind írül! (Hi 146 »48. az.: Vi2-kor is, v és v: 11 és 142 kor is.) ANDRÁSSY. Leányvár! boroszkány. (144. 14«, 148* v. és v.: 142-kor is.) AT I! 11) M. Emberek » havason. (144 14«, 148, v. és v. 142-kor is.) BARLANG. Egy asszony viaszanév. (142, 144« 44«. 148.) BEJEZNAY. Keresztuton. (11, 142, 144, VÍG. 148.) BELVÁROSI. Genkry-fészek. (144, 1 45 Va«, 147, 448, V. és v.; 142 443, 144 145 44«, 147, 148.) BELVÁROSI HÍRADÓ 081-241) Erdély kapuja, Nagyvárad Rajzos hiradó a lőszerről. Miki a tengeren. Magyar. Uta, l.ureliirodák. Folytatólagos egyórás előadások 10—21 óráig. BETHLEN. Bécsi vér. (144. 146. 148, sz., u. és ü.: 142-kor is.) CAPITOL Szép csillag. (442. S. u. 7. V. és ü.: 11-kor is.) D E A K. Kalyl. (142. 144 146 148.) DUNA. Férliettség. (144, 1«, 148, v. és 0., 112i kor is.) ERZSÉBET A csata (11 142 144. 14« »484 BORUM. Az úszó város. (144, 146, 148, v. és v., 11-kor is.) HÍRADÓ FILMSZÍNHÁZ (222 499) Erdély kapuja, Nagyvárad Rajzos hiradó a lőszerről. Miki a tengeren. Magyar. Ula, Lupehkarlák. Folytatólagos egyórás előadások 9—21 óráig. IPOLY Boldogság komédiája. (04. Vs«. 148. Sz . v. és ü . 142-kor is.) JÓZSEFVÁROSI. Ítél a dzsungel. (144. 145. 148. sz. v. és ü.: 142-kor is.) KASZINÓ. Kalyl. (144. V.«. 148. sz. 142144. 146. 148. a. és ü . d. e. d-kor d. u ük 146. IIS.) KAMARA. Eltévedt emberek (11, 142. 144 146. 148.) K 0 R Z Ó. Bajtársak. (144. 146. 148. v. : 11 u.: d. e. 11-kor is.) MESEVAR. Bécsi vér. (144 146 148. v. és u.: 142-kor is.) N E M ZE TI APOLLÓ. Emberek a havason (144. 146. 148. sz.: 142-kor is. v és v.: 11 és 142-kor is.) NYUGAT. Gentry-részek. (144. 148. 148. sz.: 142-kor is, v és v.: 11 és 142-kor is.) OTTHON. Gerty-részek. (144. 146 148. v. és v.: 142-kor is.) PEST (PALACE). Négylovas biotá. (11 142 144 146 Ha.) PETŐFI. Valahol Oroszországban. Egyesék az élet. (144. 146. 148, v. és v.: 142-kor is.) ( A 1) I ti S. A nőnek mindig igaza van. n (ht. 146. 148. sz.: 142-kor is. v és fl.: d. e. 11-kor és d. u. H4. 146. 146.) I C A 1. A filmszinház (Teréz kórut Telefoni J 11-44-11). 4. béke prof.: Egy szív megálk Fősz.: Karády Híradók. Előadások: Ht 146. 148 szombat, vasárnap 142-kor is SZÉKELY: Vágyak. (11. 142. 144. 146. 148.) SZÍTTÁR (CITY). Emberek :■ havason. (144, 146. 148. sz., V. és v.: 142-kor is.) SZIVÁRVÁNY. A négy testőr. (144, 146, 148, sz., v. és v.: 142-kor is.) 18. a?., v. és v.: 11 és 12-kor is) ’ A négy testőr. (10. 14 142. 144. 146, 148, V. és v.: 11, j, s, 5, 44 TURAN. Alkonyat. (11, 142, 144, 146, 148.)