Katolikus gimnázium, Újvidék, 1882
Az Újvidék és Pétervárad közt épült dunai vasúti híd pilléreinek pneumatikus (sűrített légben való) alapozása.lyan korban élünk, midőn bármerre tekintünk, szemeinkkel láthatjuk a tudományok előhaladását, az egyes tudományágaknak egymásra vonatkozó kölcsönös, emelő hatását. Az ipar terén napról-napra a tudomány csodáival találkozunk, melyeknek jótékony befolyásai az emberi foglalkozások minden ágaira múlhatatlanul nyilvánulnak ; különböző alakban elénk állítva megfigyelésünket, bámulatunkat, tartozó tiszteletünket keltik fel. Íme, szemünk előtt épült a budapest-zimonyi vasútnak a Dunán át való vezetésére a vashíd, a péterváradi várhegyben az alagút, a technikai tudományok alkalmazásával az építészetnek nagyszerű művei. Az alábbi sorok célja: a Dunán át vezető híd lábainak építésénél követett utat, módot megismertetni, mely úgy tudományos fontosságánál, mint helyi érdekénél fogva tollunk alá tolakszik. — A talajfúrások és azok eredményei. Az Újvidék és Pétervárad között épült dunai vasúti hid felállítására vonatkozó előkészületek a Duna feneke talajának vizsgálatával, a talajfúrásokkal kezdődtek az 1879-ik évben s folytattattak 1880-ban. A talajfúrások célja volt a hidpillérek szükséges mélységét megállapítva a hid költségvetését nagyjában lehetségessé tenni. A fúró szűk voltánál fogva s mert a homok folyton a fúró után ömlött, a szilárd agyagréteg mély-