Állami főreáliskola, Ungvár, 1913

A humanum a reáliskolában. l. A középiskola megújhodását várja. Egy olyan megújhodást, amely uj szerveket, uj iskolatípust hoz, uj célokat tűz ki, uj esz­közöket nyújt, uj csapásra tereli az iskola munkáját. A megújhodás előjelei, az eszmék forrongása előrevetik árnyé­kukat, az exact irányú megoldás valószínűségét. Egy olyan világ­kép bontakozik ki előttünk, amelyben a szervi fejlődést szolgáló és a természeti erőket belterjesen kiaknázó tudományok ragadják magukhoz a vezéri pálcát. A hasznosság és a használás elve, a gyakorlat fokozása és egyeduralma tűnik elő a kialakuló, új világ­képből, új elvek, új igazságok, új módszerek keretében. A jövendő iskolája­ a természettudományos koncentráció lesz. Ezt a koncentrációt fogják szolgálni a kísérletek, a számítá­sok, a mérések, a szemléltetések ; ezt élénkíti az anyag elbeszélő része, útleírások, feltalálások, felfedezések rendszeres történelme, a történelem gazdasági alapja, a nemzetek sorsát eldöntő gazda­sági verseny, az agricultúra fejlődése. A jövendő középiskola kontúrjai élénk, hatásos képet sejtet­nek. A formális fokozatok helyét a szabad képzés, a kategóriákat a megfigyelés és kísérlet váltja fel. Kétségtelen, hogy az oktatás módjának és céljának megvál­toztatása a világfelfogás változásához kapcsolódik. Ha a kultúra alaptényezői változnak, megváltozik a tanítás anyaga is, módszere is. Ha az emberi élet fentartásának, a tudomány megőrzésének létfeltételei megváltoznak, fel kell frissítenünk pedagógiánk tárgyi és methodikai követelményeit is. Vajjon mit lehet a változások legfőbb indító okának tekintenünk.

Next