Unirea, ianuarie 1971 (Anul 4, nr. 890-914)

1971-01-26 / nr. 909

Pagina a 2-a Cincinalul 1966-1970 Cifre—imagini—semnificații PE ÎNALTELE COORDONATE SPIRITUALE „O cultură fertilă" — iată expresia cea mai potrivită pentru a nuanța valențele spirituale ridicate, pe care milenarul pămînt al Alba Iuliei le-a înregistrat, în ultimii ani, alături și un concordanță armonioasă cu mărețele prefaceri economice. Faptul nu mai poate surprinde pe nimeni cînd, la scara întregii țări, cultura și arta, spiritualitatea acestui popor românesc, sub veghea și îndrumarea partidului și statului, găsesc resurse nebănuite pentru afirmarea tot mai deplină atît în sfera culturii naționale cit și în cea universală. Județul Alba, care a dăruit culturii și artei nume și opere durabile, a trăit și trăiește într-o efervescentă cultural-artistică creatoare, materializată în succese meritorii, la care și-au adus contribuția oamenii muncii români, maghiari, germani și de alte naționalități, uniți și înfrățiți în muncă și viață, în făurirea frumuseților spirituale, durabile, de care a fost, este și va fi întotdeauna capabil geniul acestui popor. Sentimentul ce ne încearcă acum, cînd privim retrospectiv la ceea ce am realizat, este unul de mindrne, de satisfacție, de încredere în ceea ce ne-am propus să realizăm pe tărîm cultural și vom realiza, sub conducerea înțeleaptă a partidului și statului nostru, LA CASELE ORĂȘENEȘTI DE CULTURĂ DIN JUDEȚUL NOSTRU : • Numărul echipelor artistice a crescut de la 42 în 1966, la 84 în 1970, în cadrul cărora activează 1626 artiști amatori. . . în aceeași perioadă numărul manifestărilor cul turale a crescut de la 660 la 1271. • Spectacolele au fost vizionate în 1966 de către 191 000 spectatori iar în 1970 de către 234 000 spectatori. 01 DE Silii SUPRASOLICITATE ! SERVICIILE POLICLINICILOR (Urmare din pag. 1le pe care le mai fac unii medici, precum și actele de indisciplină de care se mai fac vinovate unele cadre medicale prin părăsirea serviciului, care toate duc la prelungirea timpului de așteptare al bolnavului sau chiar la agravarea stării de sănătate. Date fiind cauzele care generează astfel de stări, ,dîndu-și seama oricine (medic, pacient, conducător de unitate sanitară) că nu trebuie tolerate nicidecum, ne-am adresat tovarășului dr. Victor Fărcașu, medic inspector la Direcția sanitară județeană Alba, pentru a vedea ce s-ar putea întreprinde la acest nivel în scopul ameliorării situației existente. Iată ce ne-a declarat: — Intr-adevăr, la servicile noastre din policlinici există o mare afluență de cetățeni și acest lucru este cunoscut de către Direcția sanitară. Am încercat și vom încerca și de aci încolo să găsim cele mai bune soluții pentru a putea descongestiona serviciile aglomerate. Ne-am gîndit în primul rînd la o mai bună organizare a muncii de la ghișeu, astfel încît surorile să fie mai expeditive, medicii să nu-și piardă timpul cu alte lucruri, ci să fie gata de la primele minute pentru consultație . Intenționăm, de asemenea, să revizuim orarul serviciilor, în așa fel încît să nu se mai creeze ore de vîrf, și oamenii să poată veni la ore convenabile pentru ei. Cu privește faptul că unele circumscripții sunt ocolite de cetățeni, este un lucru perfect către adevărat. Vom căuta pe viitor să înviorăm mai mult aceste circumscripții, prin controale sstematice astfel ca medicii de aici să-și fară pe deplin datoria, iar orele de consultații să fie strict respectate. Pentru ca pacienții să-și capete încredere în medicii de circumscripții, ne vom strădui ca prin cursuri de reîmprospătare a cunoștițelor, prin specializare în policlinici și spitale, aceștia din urmă să-și ridice nivelul profesional. Vom veghea ca policlinicile să fie dotate cu aparatura necesară efectuării unor consultații de calitate. Loc pentru mai bine este și în privința creșterii responsabilității profesionale a medicilor, a celorlalte cadre medicale care deservesc policlinicile, problemă asupra căreia ne vom îndrepta toată atenția. Concluziile desprinse sînt cit se poate de clare. Rămîne ca directorii de policlinici, de spitale, conducerea Direcției sanitare județene să-și unească și să-și sporească eforturile pe linia aplicării în practică a măsurilor și soluțiilor enunțate mai sus. Amintim celor în cauză, că cetățeanul nu vine de flori de măr la policlinică, la medic, ci este minat de nevoi acute și ca atare trebuie să fie consultat și servit cu atenție și grijă în timpul cel mai scurt cu putință. • In perioada 1966—1970 la Teatrul de stat de păpuși , Prichindel" din Alba lulia au fost prezentate 9 premiere. Numărul spectatorilor a crescut de la 47 188 în 1966 la 64 827 în 1970. • In cincinalul care a trecut, la Muzeul regional din municipiul Alba lulia s-au deschis 4 secții dintre care trei (secția „Unirii", secția de artă și cea de artă populară) nou constituite. • Muzeul a fost vizitat, în această perioadă, de către aproximativ 35. 000 vizitatori. • în anul 1970 în municipiul Alba lulia s-a înființat ansamblul profesionist „Țarina" care a prezentat pînă în prezent 33 de spectacole la care au participat 5675 spectatori. • Numărul volumelor din bibliotecile documentare ale județului a sporit de la 139 545 în 1966, la 158 057 în 1970. • In bibliotecile publice, tot în aceeași perioadă, numărul volumelor a crescut de la 764 774 la 933 429. • Numărul bibliotecilor publice a sporit de la 166 în 1966 la 181 în 1970. IN CINCINALUL CARE A TRECUT S-AU CONSTRUIT : • 16 cămine culturale în mediul rural • 1 cinematograf în municipiul Alba lulia • 1 club al tineretului la Blaj NUMĂRUL ABONAȚILOR LA RADIO ȘI TELEVIZIUNE A CRESCUT DUPĂ CUM URMEAZĂ : Radio T. V. 1966 33 363 6 250 1970 aproximativ aproximativ 40 000 18 000 Ai grijă de Suzi („Columna") ; Impostorii („23 August") AIUD : Dacii; BLA : Intîlnirea ; OCNA MUREȘ : în arșița nopții; CUGIR: Din plictiseală („7 Noiembrie") ; SEBEȘ : Tiffany Memorandum („Progresul"); împușcături pe portativ („Sebeșul") ; ZLATNA : Dansînd sirtaky ; CIMPENI: Operațiunea Leonfine ; ABRUD : Titanic vals ; ROȘIA MONTANĂ: O intîmplare. 10.00 — 11.00 — Teleșcoala — Limba română (cl. VIII—XII) : Cozia — izvor de inspirație poetică — Fizică (cl. a X-a) : Fenomene moleculare — Biologie (el. a IX-a) : Germinația seminței 18.00 — Deschiderea emisiunii Melodii vechi și noi 18.30 — Mimni fermecate — film documentar despre arta populară indiană 18,45 — Toate pînzele sus — emisiune pentru pionieri 19,15 — Publicitate 19,20 — 1001 de seri — emisiune pentru cei mici 19.30 — Telejurnalul de seară 20.00 — România ’71 Azi — județul Bistrița Năsăud 20.30 — „Intre umor și duioșie“ 100 de ani de la nașterea lui I. A. Bassarabescu. Evocare filmată și dramatizare din opera autorului. 21.30 — Concurs internațional de schi — Sărituri: înregistrare de la Oberhof 22.00 — Prim plan : pictorul R. Schweitzer — Cumpăna — maestru emerit al artei. 22.35 — Invitata noastră : Julie Saget 22.50 — Telejurnalul de noapte, 23.00 închiderea emisiunii. UNIREA „LUNA CĂRȚII LA SATE" Zilele trecute a avut loc Întrunirea cu bibliotecarii, pe zone, la Alba Iulia, Aiud, Sebeș și Cimpeni. La instruire au participat și președinții cooperativelor de consum, precum și responsabilii librăriilor. In cadrul instruirii s-a prelucrat planul de măsuri privind organizarea și desfășurarea „Lunii cărții la sate" și regulamentul de organizare și desfășurare a concursului „Cine citește cunoaște" pe tema „50 de ani de luptă și muncă sub conducerea Partidului Comunist Român, oglindiți în literatură". MARTI, 26 IANUARIE 1971 O nouă farmacie a luat ființă în orașul constructorilor de mașini, Cugir. In fotografie, un aspect din interiorul proaspetei unități farmaceutice. Semicentenarul Partidului Comunist Român, aniversare scumpă tuturor oamenilor muncii din patria noastră, reprezintă și pentru mișcarea artistică de amatori un nou prilej de a-și exprima, prin intermediul operei de artă, atașamentul față de ideile luminoase ale ideologiei marxist-leniniste, față de cauza clasei muncitoare, prinosul de recunoștință și de respect față de cei care, chiar prin jertfa propriei vieți, au înțeles să ducă o luptă neînfricată, în anii grei ai ilegalității, în slujba eliberării naționale și sociale a poporului, bucuria că pot fi ei însiși părtași la opera de edificare socialistă, încrederea deplină în viitorul patriei noastre. Dacă o serie de artiști amatori s-au întrecut și se întrec încă de la începutul anulu , în cadrul celor două ample manifestări culturalartistice , Festivalul de teatru de păpuși „Vasilache" și „Festivalul bienal de teatru" „I.L. Caragale", pentru artiștii amatori aparținînd formațiilor muzicale și coregrafice, a fost organizat cel de-al X-lea Concurs republican și cea de-a VI-a Expoziție bienală de artă plastică, ambele acțiuni consacrate semicentenarului Partidului Comunist Român. Organizat de către Comitetul de Stat pentru cultură și artă, Consiliul Central al Uniunii Generale a Sindicatelor, Comitetul Central al Uniunii Tineretului Comunist,i „Uniunea Națională a Cooperativelor Agricole de Producție și Uniunea Centrală a Cooperativelor Meșteșugărești — cel de al X-lea Concurs artistic republican al formațiilor muzicale și coregrafice de amatori de la orașe și sate, intitulat „Omagiu Partidului", la care participă formații artistice din cadrul așezămintelor culturale, sindicatelor, caselor de cultură ale tineretului și cooperativelor meșteșugărești își propune următoarele obiective : a) Să contribuie prin întrecerea formațiilor artistice, prin angajarea tuturor artștilor amatori și prin numeroasele spectacole care vor avea loc, la crearea unei atmosfere sărbătorești în cinstea aniversării semicentenarului partidului. b) Să determine însușirea și îmbogățirea repertoriului formațiilor artistice cu lucrări valoroase din creația românească contemporană dedicată trecutului revoluționar de luptă al poporului și muncii pentru construirea socialismului sub conducerea partidului, precum și cu lucrări din creația românească clască și contemporană universală. c) Să stimuleze și să intensifice activitatea artistică de amatori de la orașe și sate prin consolidarea formațiilor existente, înființarea de noi colective și descoperirea de noi talente. d) Să asigure un număr sporit de spectacole și concerte și creșterea calității manifestărilor artistice, corespunzător exigențelor publicului spectator. Din situațiile centralizate la Comitetul județean pentru cultură și artă, respectiv la Casa județeană a creației populare, rezultă că au participat în concurs un număr de 28 formații corale mixte, 24 orchestre de muzică populară (tarafuri), 16 formații de instrumente populare, 11 orchestre de muzică ușoară, 9 fanfare, folclorice, 75 formații 4 ansambluri de dansuri, 63 grupuri vocale, 87 soliști vocali, instrumentiști și dansatori. Pentru faza județeană au fost promovate un număr de 18 formații corale, 14 grupuri vocale de muzică populară, 13 orchestre de muzică populară, (tarafuri), 13 formații instrumentale, 11 orchestre de muzică ușoară, o orchestră de muzică simfonică și de cameră, 6 fanfare, 30 formații de dansuri populare, 2 colective de dans modern și clasic, 3 ansambluri folclorice și peste 27 soliști vocali, instrumentiști și dansatori. Deoarece faza competițională (județeană) se va desfășura între 31 ianuarie și 28 februarie 1971, la unele formații artistice, repertoriul poate fi îmbogățit cu lucrări care să urmărească în mai mare măsură evocarea evenimentului istoric al creării Partidului Comunist Român, a succeselor obținute sub conducerea partidului în opera de construire a socialismului, cultivarea sentimentului de dragoste față de patria socialistă, a prezentării creației populare autentice — acordîndu-se o atenție sporită valorificării tezaurului folcloric zonal și local. Cea de a VI-a Expoziție bienală a artiștilor plastici va trebui să fie în atenția conducerilor instituțiilor de cultură pentru a stimula aptitudinile artistice ale oamenilor muncii de la orașe și sate, încurajarea talentelor care se afirmă, din rîndul acestora, în domeniul picturii, sculpturii, desenului, gravurii, artelor decorative, scenografiei etc. Cu acest prilej se va intensifica activitatea în cercurile de artă plastică de pe lângă casele de cultură, cluburi și cămine culturale, vor fi organizate expoziții cu lucrările amatorilor. Recomandăm pe această linie artiștilor plastici amatori, să abordeze cu prioritate în compozițiile lor teme istorice și contemporane, lucrări inspirate din trecutul de luptă al clasei muncitoare din România, din viața și activitatea oamenilor muncii din întreprinderi, instituții, de pe șantiere, din comune, sate și orașe, de frumusețea peisajului patriei noastre. Manifestările cultural-educative și artistice demonstrează, în bună măsură, preocupările majore ale unităților de cultură din județul Alba de a-și aduce contribuția lor prețioasă la pregătirea cadrului sărbătoresc de întîmpinare și cinstire a glorioasei aniversări a semicentenarului Partidului Comunist Român. Prof. Gheorghe JURCA, vicepreședinte la Comitetul județean pentru cultură și artă. FORMAȚIILE DE AMATORI ÎN PREAJMA UNOR IMPORTANTE CONFRUNTĂRI ARTISTICE UTIL PENTRU DV.! FIECARE RUAN FI PROPRIUL SAS MEDIC Cu toții așteptăm iarna pentru frumusețile ei, dar măsurile, care sînt luate în funcție de specificul ei, diferă. In rîndurile de mai jos ne vom opri asupra unui aspect al felului în care trebuie să ne ferim de bolile ce apar în special în sezonul de iarnă. Pentru a primi lămuriri, ne-am adresat tovarășului Eugen Cibu, medic principal de medicină generală la circumscripția nr. 1 a municipiului Alba Iulia. — Auzim deseori în prag de iarnă, sau în lunile acestui anotimp exclamația :" „Vine frigul și sunt sigur că iarăși mă voi îmbolnăvi. N-a existat iarnă în care sa nu fiu bolnav de guturai sau gripă". Există intr-adevăr motiv de îngrijorare în sosirea acestui anotimp? — înainte de a intra în detalii, aș dori să vă răspund categoric că nu. Intr-adevăr, fiecare anotimp are un anumit specific în privința bolilor. Iarna sînt frecvente : gripa, guturaiul, stările gripale, amigdalitele, adică în general îmbolnăvirile aparatului respirator. Dar ne putem feri de ele dacă fiecare își este propriul său — să zic — îndrumător sau chiar aș îndrăzni să afirm — medic. — V-am ruga să ne dați cîteva lămuriri referitoare la această afirmație a dumneavoastră. — N-am pretenția că voi spune lucruri noi. Constat însă, de fiecare dată cînd ies pe stradă, că, deși atunci cînd le spui cuiva îți zice că se știe, că le-a mai auzit, totuși nu sînt respectate. Mă refer în primul rînd la îmbrăcămintea care trebuie să fie călduroasă, de preferință de culoare închisă, iar încălțămintea comodă, specifică iernii. In popor chiar se spune : „Păzește-ți picioarele, ca să nu te doară capul". Ce trebuie să se aibă în vedere? Prin felul în care ne îmbrăcăm, să ferim corpul de variațiile bruște de căldură. Desigur că nu trebuie să se ajungă în extrema cealaltă — și asta se observă în special la copii — MICRO INTERVIU cînd, de teamă, ne înfolosim și prin asta contribuim la scăderea rezistenței organismului. De asemenea, trebuie ca alimentația să fie substanțială, bogată în vitamine și calorii. Nu înșir acele alimente, ele sînt cunoscute. Fac totuși observația că fiecare trebuie să acționeze cu discernămînt. Unii au boli la care este interzis consumul unor alimente (de exemplu, zahărul în cazul celor bolnavi de diabet), dar sunt suficiente posibilități de înlocuire a lor cu altele. In nici un caz alcoolul nu poate fi considerat ca necesar în acest anotimp pentru că — chipurile — te-ar încălzi. Din contră, chiar la oamenii sănătoși, consumul de alcool determină scăderea rezistenței organismului la frig. Sunt însă de preferat ceaiurile calde. Deloc neglijabilă este problema încălzirii camerelor, a aerisirii lor. Temperatura trebuie să fie de 18—20 ° Celsius, iar ele trebuie să fie aerisite de 4—5 ori pe zi și de fiecare dată timp de 10 minute. In fiecare locuință trebuie să existe medicamente de primă urgență : piramidoane, aspirine, vitamina C. Atunci cînd se observă că boala nu cedează în primele două zile, este necesar ca respectivul să se prezinte la medic. De multe ori unii iau aceste medicamente după cîteva zile sperînd că va trece de la sine, iar cînd sînt în stare gravă se prezintă la medic. — Iarna aceasta, pînă în prezent, s-a deosebit de celelalte? — Da, prin faptul că variațiile de temperatură au fost dese. Deci cu atît mai mult se impune grija pentru felul în care ne îmbrăcăm. Și în cazul unor asemenea ierni capricioase, tentați de o ușoară încălzire, plecăm sumar îmbrăcați. Astfel apar cele mai multe îmbolnăviri. Indiferent însă că este vorba de iarnă obișnuită sau de una capricioasă, îmbrăcămintea trebuie să fie adecvată acestui sezon în care zilele au temperaturi mult mai scăzute decît în celelalte anotimpuri. Pînă în prezent n-am avut epidemii de gripă. Totuși bolile de care vorbeam fiind molipsitoare, ar fi foarte bine să ne ferim, atît cit se poate, de aglomerații. Nu se pot da rețete pentru felul în care trebuie fiecare să-și poarte de grijă în acest anotimp ca să nu se îmbolnăvească. Constantin DELEANU . Zilele trecute, la Bistra, în cinstea semicentenarului P.C.R., s-a desfășurat județeană a Festivalului faza de teatru de amatori „I.L. Caragiale". La această fază au participat formații ale așezămintelor culturale, ale sindicatelor și ale cooperativelor meșteșugărești din zona munților Apuseni. Astfel, Casa orășenescă de cultură din Abrud a prezentat piesa MANIFESTĂRI ARTISTICE „Comedie cu olteni" de Vlad, Casa orășenească Gh. de cultură din Câmpeni piesa „O zi și o noapte“ de Mihai Georgescu, iar artiștii amatori din Baia de Arieș, piesa „Mansarda". Tot la Bistra, a loc întrecerea brigăzilor avut artistice de agitație ale Casei orășenești de cultură din Abrud și ale Casei orășenești de cultură din Câmpeni. Duminică, 24 a.c. au continuat la ianuarie Bistra faza județeană a Fesivalului de teatru de amatori „I.L. Caragiale" și întrecerea brigăzilor artistice de agitație, în concurs s-au înscris echipa de teatru a căminului cultural din Albac cu piesa „Mireasa cu mașina" de K. Kehrer și echipa de teatru a căminului cultural din Bistra cu piesa „Comedie cu olteni" de Ghilad. Căminul cultural din Avram Iancu a fost prezent cu o brigadă artistică de agitație. La Casa orășenească de cultură din Aiud, a avut loc recitalul de poezie „Te slăvim partid" urmat de un spectacol susținut de formațiile artistice din Aiud.