Unirea, aprilie 1971 (Anul 4, nr. 965-990)

1971-04-20 / nr. 981

Pagina a 2-a PREOCUPĂRI DE SEAMĂ PENTRU REALIZAREA INDICATORILOR DE PLAN, A SARCINILOR ACTUALE ȘI DE PERSPECTIVĂ (Urmare din Pag. I) cadrul cărora oamenii să-și poată exprima direct punctul lor de vedere- Asiguându-se un cadru propice schimbului fructuos de opinii, manifestării nestingherite a inițiativei și spiritului creator al maselor, au putut fi soluționate, în condiții de înaltă eficiență, cele mai dificile probleme existente în întreprinderi. Dacă nu putem face o delimitare absolută pînă unde se prelungește efectul pozitiv al unei măsuri sau cît de eficientă este o inițiativă sau alta, este neîndoielnic faptul că ansamblul măsurilor luate în fiecare întreprindere, munca politică desfășurată, eforturile susținute ale oamenilor muncii din industria județului nostru se regăsesc exprimate sintetic în bilanțul primului trimestru al anului, cind planul producției globale industriale pe ansamblul județului a fost îndeplinit in proporție de 104,7 la sută, planul producției marfă fabricată 105,5 la sută, iar la producția marfă vindută și încasată s-a obținut o depășire de plan substanțială. In numai trei luni s-au produs, peste prevederile planului, importante cantități de oțel, mașini-unelte, produse sodice, materiale de construcții, produse ale industriei lemnului, produse ale industriei ușoare, numeroase bunuri de larg consum. Este important de subliniat că producția realizată peste plan a fost obținută în cea mai mare parte pe seama creșterii productivității muncii, indicator îndeplinit în proporție de 102,9 la sută. Merită subliniat faptul că în fiecare lună acestui an, toate unitățile economice și-au îndeplinnit planul la indicatorii globali, iar sporul de producție cumulat pe economia județului reprezintă un alt mare succes : îndeplinirea și depășirea exemplară a tuturor angajamentelor luate în cinstea celei de a 50-a aniversări de la crearea Partidului Comunist Român. Succese de seamă au fost obținute și in executarea lucrărilor de investiții, realizîndu-se peste 21 la sută din planul anual. Creșterea gradului de industrializare a lucrărilor de construcțiimontaj, extinderea muncii în acord global și îmbunătățirea aprovizionării șantierelor au determinat intensificarea ritmului de execuție la multe obiective economice și social-culturale. Peste media pe ansamblul județului se situează Fabrica de porțelan Alba Iulia, Fabrica de ciorapi și tricotaje „Sebeșul“ Sebeș, întreprinderile Agricole Stat, întreprinderea județeană de mecanizare de a agriculturii, Inspectoratul silvic și investițiile Consiliului popular județean. La întregirea acestui bilanț al succeselor care ne pregătim să cinstim cum se cuvine jubilectul partidului, un aport de seamă l-au adus organele și organizațiile de partid din agricultură, țăranii cooperatori, mecanizatorii, specialiștii, toți lucrătorii din unitățile agricole. Agenda lucrărilor din aceste zile consemnează adevărate recorduri în desfășurarea * campuiîiei * de primă pârăi A* sămințată la timp și în condiții că altadive superioare întreaga suprafață de teren planificată cu culturi din epoca întii, se desfășoarâ în " "ritm" susținut lucrările de însămînțare a porumbului. Pentru asigurarea bazei furajere au fost întreținute și fertilizate mari suprafețe de finețe și pășuni naturale. Importante lucrări au fost executate în legumicultură, viticultură și pomicultură, în activitatea de investiții. Insumind toate aceste succese la un loc, la care se adaugă nenumăratele manifestări din domeniul artei, culturii, învățămîntului, vieții sociale și obștești, dedicate cu impresionantă pasiune și dăruire marelui eveniment de la 8 Mai, avem imaginea vie a unității de voință și acțiune a tuturor oamenilor muncii din județul nostru, care muncesc cu abnegație și însuflețire pentru a ziua marelui jubileu cu realizări de seamă cinsti în toate domeniile de activitate. Succesele obținute ne bucură pe toți, dar ele nu ne dau dreptul să adoptăm o poziție necritică în aprecierea muncii de pînă acum. Conformîndu-se acestei legități, proprne societății noastre, după încheierea primului trimestru biroul Comitetului județean de partid a analizat, într-o ședință lărgită, cu participarea factorilor de răspundere, modul în care au fost îndeplinite sarcinile de plan în fiecare unitate productivă. Dezbaterile și concluziile desprinse din examinarea făcută au dovedit că economia județului, in ansamblul său, este capabilă să asigure un ritm mai înalt de creștere a producției, productivității muncii și eficienței întregii activități economice. Pentru ca aceste virtuale rezerve și posibilități să-și găsească o valorificare corespunzătoare este necesar ca organele și organizațiile de partid, comitetele orășenești de partid să intervină cu promptitudine pentru înlăturarea neajunsurilor care mai există: întărirea ordinei și disciplinei, creșterea responsabilității fiecărui salariat față de cantitatea și calitatea muncii ce o prestează, trebuie să facă obiectul unor largi acțiuni de masă. Organele de sindicat și U.T.C. pot și trebuie să-și aducă în mai mare măsură aportul la întărirea disciplinei, mai ales la „Refractara". Atelierele centrale Alba Iulia, I.M. Baia de Arieș, I.M. Aiud și in alte unități unde învoirile, absențele nemotivate și irosirea fără rost a timpului de lucru diminuează in mod nejustificat nivelul realizărilor. Am insistat asupra aspectelor disciplinare, dar, tot atît de important este ca întreprinderile care nu și-au îndeplinit planul sortimental in primul trimestru — sînt vizate îndeosebi I.I.L.M.C. Sîntimbru și C.P.L. Blaj — să Întocmească un grafic pe zile, cu recuperarea tantelor. Exercitîndu-și dreptul de control resasupra activității de producție, organizațiile de partid au obligația să urmărească modul în care comitetele de direcție se ocupă de lichidarea restanțelor. Nu trebuie acceptată sub nici un motiv ideea că depășirile la unele sortimente compensează nerealizările la altele. Toate sortimentele din plan sunt importante și ele trebuie realizate la timp. In cantitatea și calitatea planificată. Biroul Comitetului județean de partid apreciază că există condiții ca în timpul care a mai rămas pînă la finele lunii aprilie să fie recuperate toate restanțele Pentru aceasta este necesar să fie reanalizate in mod critic posibilitățile de folosire judicioasă capacităților de producție existente. Deși in acest asens s-au obținut unele rezultate, nu peste tot se acordă atenția cuvenită unei probleme atît de importante ce stă în centrul atenției conducerii partidului nostru. Mari rezerve în creșterea gradului de folosire a mașinilor și utilajelor există la Atelierele centrale Alba Iulia, întreprinderea metalurgică Aiud, Uzina mecanică Cugir, Fabrica de ciorapi și tricotaje „Sebeșul" Sebeș. Neefectuarea la timp a reviziilor și reparațiilor planificate, precum și exploatarea necorespunzătoare a mașinilor și instalațiilor au dus la înregistrarea unui mare număr de ore de stagnare și opriri accidentale. Gradul scăzut de încărcare și folosire a capacităților de producție existente se explică și prin insuficienta preocupare manifestată de unele organizații de partid și comitete de direcție, în generalizarea schimbului II și extinderea schimbului III, mai ales în unitățile ce au sarcini pentru export. O importantă sursă de creștere a eficienței întregii activități economice constă în reducerea consumurilor specifice de materii prime și materiale. Dacă avem în vedere rezultatele pe ansamblul județului, se poate spune că și în această direcție s-au obținut rezultate bune. Ele însă nu sunt pe măsura posibilităților existente. Sunt vizate in primul rînd Fabrica de hîrtie Petrești, U.P.S. Ocna Mureș, „Refractara" Alba Iulia, care nu s-au încadrat în consumurile specifice planificate. Se cer, de asemenea, intensificate eforturile pentru continua perfecționare a parametrilor constructivi și funcționali ai produselor in așa fel ca ele să devină competitive pe piața internațională. La soluționarea acestor probleme trebuie să-și spună cuvîntul și compartimentele de concepție și „ "oranizăre științifica a producției și a muncii. în ce privește realizarea programului de investiții,, așa cum am mai spus, s-au obținut unele rezultate bune, dar insuficient de convingătoare. De aceea, biroul Comitetului județean de partid apreciază că organele și organizațiile de partid de pe șantierele de construcții și întreprinderile beneficiare, împreună cu conducerile acestora, trebuie să rezolve in cel mai scurt timp problemele legate de asigurarea documentațiilor pentru întregul volum de investiții planificat. In mod deosebit sunt vizate U.M.M.N. Zlatna și secția de prefabricate din beton Războieni a I.C.B. Brașov. Unele obiective trebuie puse în funcțiune în acest an, dar stadiul lucrărilor este întîrziat. Ne referim, în special, la ritmul scăzut de pe șantierele de la I.M. Aiud, Uzina de utilaje, „Refractara" Alba Iulia și U.P.S. Ocna Mureș, care se situează sub nivelul mediu pe județ. In ce privește lucrările de investiții ale Consiliului popular județean este necesar să se insiste mai mult pe recuperarea restanțelor și grăbirea ritmului de punere în funcțiune a construcțiilor de locuințe, precum și pe gospodărirea materialelor pe șantiere, îmbunătățirea aprovizionării cu materiale a punctelor de lucru, creșterea gradului de industrializare a lucrărilor de construcții și extinderea muncii în acord global sunt condiții determinante ale intensificării ritmului de execuție și îndeplinirea planului de investiții. In acest efort general, consiliile populare municipal, orășenești și comunale au datoria să întreprindă largi acțiuni politice și cu caracter patriotic la care să participe in masă toți cetățenii pentru mai buna gospodărire și înfrumusețare a tuturor localităților județului nostru. Deputații și comitetele de cetățeni să mobilizeze masele la această însuflețită întrecere patriotică ce se desfășoară între toate județele țării. Antrenați în acest uriaș efort colectiv, niștii, toți oamenii muncii din județul nostru comuîși consacră toate forțele și capacitatea lor îndeplinirii exemplare a sarcinilor de plan și angajamentelor luate în Întrecere. UNIREA X. Aspect din o secție a Fabricii „Sebeșul" din Sebeș SCHIMBURILE DE EXPERIENȚĂ-ACȚIUNI UTILE IN MUTICA CU CARTEA Preluînd în formă nouă tradiția schimburilor de experiență, Comitetul județean pentru cultură și artă, la indicația Comitetului județean Alba al P.C.R. a organizat în localitățile Ohaba, Rădești, Avram Iancu, Ocna Mureș, Bistra, Valea Lungă, Galda de Jos, Blaj s-au întîlniri între factorii răspunzători pe tărîm cultural, în munca cu cartea. De curînd, la Pianul de Sus s-a desfășurat schimbul de experiență între bibliotecile din zona Sebeș-Alba. La schimb de experiență a acest luat cuvîntul tovarășul Ioan Stoica, secretar al Comitetului județean Alba al P.C.R., care, în fața factorilor răspunzători pe tărîmul muncii cu cartea, a vorbit despre unele probleme privitoare la crearea Partidului Comunist Român, subliniind victoriile obținute de oamenii muncii, în frunte cu comuniștii, i, edificarea societății socialiste pe pămîntul patriei noastre. Vorbitorul s-a referit la aportul sporit pe care trebuie să și-l aducă bibliotecile, toți factorii educativi la formarea și dezvoltarea conștiinței socialiste a oamenilor muncii, a participării lor tot mai intense la înfăptuirea mărețului program stabilit de partid. Restrîngînd sfera problemelor care s-au dezbătut in cadrul schimbului de experiență din comuna Pianul de Sus, ne oprim asupra referatelor susținute, bine documentate, în care s-a făcut o analiză a activității bibliotecilor. Dintre acestea remarcăm ca bine întocmite, judicios concepute, în primul rînd, referatul-lecție profesională întitulat „Activitatea bibliotecilor în o’narea semicentenarului între- Partidului Comunist Român. Forme și metode folosite in popularizarea cărții social-politice. Contribuția bibliotecilor în educația patriotică a maselor“, susținut de tovarășa Elisabeta Szalay, de la Biblioteca municipală din Alba lulia, precum și referatele, pe aceeași temă, din experiența bibliotecii orășenești din Sebeș, a bibliotecilor din Cîlnic, Ohaba, Șugag și Daia Română. Discuțiile vii care au urmat pe marginea acestor referate au scos în evidență o seamă de forme și metode noi de popularizare a cărții social-politice: răspîndirea în rîndul maselor a acestor cărți, popularizarea documentelor de partid și de stat. Un exemplu demn de reținut este biblioteca din Pianul de Sus care, prin grija tovarășei bibliotecare Maria Mircea, a fost frumos amenajată, s-au organizat expozițiile „8 Mai 1921 — 8 Mai 1971 Semicentenarul Partidului Comunist Român“ și „Ultimele noutăți editoriale din domeniul cărții social-politice“. Pentru a încununa cu succes schimbul de experiență de la Pianul de Sus, a avut loc concursul „Cine citește, cunoaște“, pe tema „50 de ani de luptă și muncă sub conducerea Partidului Comunist Român, oglindiți în literatură“, recitalul de poezie patriotică intitulat „Partid iubit, te laud și te evit“, precum și un bogat program artistic, din care nu au lipsit melodiile de muzică populară și ușoară, dansurile populare românești, brigada artistcă de agitație din comună, întitulată „Așa e viața-n sat la noi“. Dintre cei care au contribuit la reușita programului artistic remarcăm pe tovarășul profesor de fizică de la Școala generală Pianul de Sus, Nicolae Voișan, Lenuța Florea, Maria Opriș deținătoarele și Rafila Cîndrei, premiilor concursului „Cine citește, cunoaște“ care au dat răspunsuri exacte, dovedindu-se bine pregătite. In încheierea acestei acțiuni, tovarășul Traian Bojiță, inspector la Comitetul județean pentru cultură și artă, a subliniat eficiența schimburilor de experiență, arătînd totodată că și în viitor se vor desfășura in cadrul bibliotecilor, pe zone, astfel de acțiuni menite să răspîndească in rîndul maselor Comorile culturii naționale și universale. Augustin JULA PENTRU ÎNSĂMÎNȚAREA LA TIMP A PORUMBULUI (Urmare din pag. 1) toate mijloacele mecanice necesare să poată fi folosite din plin. Organele și organizațiile de partid, organele agricole județene să ia măsuri eficiente astfel ca, pe măsură ce în unele unități se încheie însămînțatul porumbului, utilajele existente să fie dirijate în unitățile rămase în urmă cu această lucrare. In întreprinderile agricole de stat din județul nostru trebuie să se treacă, de asemenea, cu toate forțele la semănatul porumbului Pentru ca lucrarea respectivă să se efectueze în timpul optim, in zilele următoare este necesar ca, mai cu seamă în unitățile rămase în urmă cu această lucrare, să se realizeze o bună organizare a muncii, în sensul folosirii din plin a timpului de lucru, o aprovizionare corespunzătoare a mașinilor cu sămînță și cu ierbicide, acolo unde s-a stabilit ca lucrarea de combatere a buruienilor să se facă pe cale chimică. In vederea realizării unor lucrări de bună calitate, specialiștii din cooperativele agricole și din întreprinderile agricole de stat să urmărească în permanență modul cum sunt folosite mașinile de semănat, să stabilească norme corespunzătoare de sămînță la hectar, care să permită realizarea unei cantități corespunzătoare la unitatea de suprafață. Am amintit doar citeva din problemele care trebuie să stea, cu prioritate în atenția organelor și organizațiilor de partid din agricultură, a conducerilor unităților și specialiștilor, probleme de a căror rezolvare depinde în mare măsură însămînțarea la timp și în condițiuni calitativ superioare a porumbului, pentru ca în fiecare unitate să se pună baze trainice recoltei din acest an. Mir. avînd casă cu grădină mare, Alba lulia, Str. Vasile Alecsandri, Nr. 58. O ACTIVITATE DE LARG INTERES: INREGISTRAREA CORECTA A FORȚEI DE MORCA SALARIATE Pentru cunoașterea unor aspecte importante ale forței de muncă, salariate, ale modului de retribuire a muncii și alte laturi ale nivelului de trai al salariaților, in această perioadă se efectuează în toate unitățile economice și social-culturale înregistrarea forței de muncă salariate pentru luna martie 1971. Un obiectiv important al acestei cercetări statistice îl constituie cunoașterea repartizării salariaților, potrivit încadrării tarifare, luîndu-se ca bază de elaborarea măsurilor de calcul la creștere in continuare a salariilor și îndeosebi a celor mici, precum și la fundamentarea altor măsuri care se ține seama de nivelul salalariului tarifar. De asemenea se vor obține date privind veniturile totale efective din salarii, ceea ce va permite analiza principalelor aspecte ale retribuirii muncii, corelația dintre salariul total și salariul tarifar. Crearea de noi locuri de muncă în ramurile economiei naționale, în industrie mai ales (in condițiile prevederilor suplimentare stabilite pentru actualul cincinal), face necesară cunoașterea, an de an, a numărului angajaților pentru prima dată și a structurii acestora după pregătirea școlară, precum și numărul celor proveniți din cadrul populației agricole. Informațiile ce se vor obține cu privire la numărul membrilor din familiile salariate, structura pe categorii a membrilor de familie activi și a celor inactivi, vor constitui noi elemente in evaluarea corectă a structurii resurselor de muncă, pe ansamblul țării profil teritorial, și vor servi și nu la elaborarea de studii social-economice privind forța de muncă. Cu prilejul acestei cercetări se vor obține informații privitoare la rezultatele aplicării sistemului de acordare a premiilor fiilor) pentru anul 1970,gratificaelement important al cointeresării in muncă a salariaților. Un alt aspect important este legat de caracterizarea tendinței, evoluției și mobilității forței de muncă pe ansamblul economiei, pe ramuri și între județe. Datele culese folosesc la întocmirea balanței forței de muncă, stabilinduse soldul mișcării interjudețene a salariaților. In scopul cunoașterii modului în care acționează unele elemente noi ale sistemului îmbunătățit de salarizare, se culeg informații asupra repartizării muncitorilor și personalului tehnic, economic, de altă specialitate și administrativ pe trepte și gradații. Am subliniat numai câteva din problemele ce se desprind din aceasta largă acțiune, pentru a vedea importanța ei în luarea unor măsuri legate de creșterea nivelului de trai al salariaților. De aceea apreciem că trebuie luate unele măsuri deosebite, de către conducerile unităților, pentru înregistrarea la timp și corect a datelor solicitate. In acest scop se impune formarea unor colective care să răspundă de executarea lucrării pe toată perioada afectată pentru înregistrare. De asemenea, va trebui să se acorde o atenție deosebită în ceea ce privește înregistrarea întregului volum de date, prin evitarea dublelor înregistrări sau omisiuni, precum și întocmirii în profil teritorial a formularelor nr. 1 și nr. 1/a. Ținînd seamă de importanța pe care o prezintă această mare acțiune, în vederea luării unor măsuri pe plan central și județean cu privire la îmbunătățirea nivelului de trai al oamenilor muncii, ne exprimăm convingerea că unitățile de pe teritoriul județului nostru vor acorda tot sprijinul în furnizarea unor informații reale și corecte. Alecsie CANAVOIU, directorul Direcției județene de statistică Alba. » IaI 11 I 11 1 MARȚI, 20 APRILIE 1971 aj.LBA IULIA : Hei, tu ! („Columna") ; Jandarmul se însoară („23 August") ; AIUD : Păsările: BLAJ: Vagabondul seriile I și II î OCNA MUREȘ : King Kong evadează : CUGIR : Noroc Kekec („7 Noiembrie“) : SEBEȘ : Taina leului („Sebeșul") ; Noul angajat („Progresul") : ZLATNA : Al 7-lea continent : TEIUȘ : Cintecele mării : CIMPENI : Tiffani Memorandum : ABRUD : împușcături pe portativi ROȘIA MONTANA : Intîlnirea. 18.00 — Deschiderea emisiunii: Ateneu — emisiune de actualitate muzicală. 18.30 — Toate pînzele sus ! — emisiune pentru pionieri. 19.15 — Publicitate. 19.20 — 1001 de seri. 19.30 — Telejurnalul de seară. 20.00 — 50 de ani în 50 de evocări. 20.20 — Intermezzo folcloric cu Marin Chisăr. 20.30 — Seară de teatru : „Febre“ de Horia Lovinescu, în distribuție : Irina Petrescu, Doina Tufescu, Virgil Ogășanu, Fory Etterle, Toma Dimitriu, Vasile Nițulescu, Mihai Mereuță, Victoria Mierlescu, Mircea Constantinescu și alții. 21,50 — Muzică ușoară cu Anda Călugăreanu și formația Horia Moculescu. 22,10 — Prim plan : Teodor Toiul — inginer proiectant-șef la Uzinele „1 Mai“ Ploiești. 22,40 — Telejurnalul de noapte. PENTRU 24 DE ORE Vremea se menține ușor instabilă, mai ales în cursul după amiezii. Vor cădea averse de ploaie, însoțite de descărcări electrice. Vîntul va sufla potrivit din nord-vest și vest. Minimele vor fi cuprinse între minus 2 și plus 3 grade iar maximele între 12 și 16 grade. Noaptea condiții locale de formare a brumei. PENTRU URMĂTOARELE 2 ZILE ! Vreme ușor instabilă mai ales în cursul după amiezelor, cind local vor cădea averse de ploaie însoțite uneori de descărcări electrice. Vînt potrivit din vest și nord-vest. Minimele vor fi cuprinse între zero și 4 grade. ANGAJEAZA: UN TEHNICIAN CHIMIST Salarizarea conform H.C.M. nr. 91411968 Informații sulimentare la sediul între*facerii, serviciul ersonal sau telefon 232, 233, interior 3. à