Unitárius Egyház, 1911 (6. évfolyam, 1-12. szám)

1911-01-15 / 1. szám

2 Tolsztoj Leo. — Leo Nikolajevich­ jóságodat sohasem fogják elfeledni az árván maradt parasztok. — Nagy Leónk meghalt. Sokáig éljen a mi nagy Leónk szelleme, hadd teljesüljenek be ke­resztényi szeretetről szóló tanai . . . Ezek voltak a szavak, melyek a nem rég el­halt Tolsztoj temetésén elhangzottak. Egyházi szertartás nem volt, szónok nem zengette a nagy próféta hosszú életének küzdelmeit, fáradságait, reményeit és dicsőségét. S mégis azok a szavak, melyek a hallgatag tömeg alakéról elhangzottak, többet jelentenek, mint a nagy gonddal szerkesz­tett gyászbeszédek, mert ez az elismerés a nép­­léleknek volt önkénytelen megnyilatkozása és az emberiséget nem egyik vagy másik társadalmi osztály képviseli, hanem a nép. S Tolsztoj való­ban a népnek s így általában az emberiségnek egyik legnagyobb jóltevője. Természetesen a dogmatikus gondolkozás Tolsz­toj tanaiban és életében igen sok kivetni valót talál. De nem csupán a dogma rabszolgái, ha­nem még igen tekintélyes elmék is gyakran nem tudják őt megérteni. Midőn Ibsent, az em­beri szellem eme nagy alakját megkérdezték, hogy mi a véleménye a nagy orosz gondolkozóról, minden teketória nélkül kijelentette: Tolsztoj bolond. — Hanem azért ha összehasonlítjuk „Elen Eyolf“-ját Tolsztoj „Kreutzer Sanatájával“, arra a meggyőződésre jutunk, hogy a két mű alap­eszméje ugyanegy. Ibsen éppen úgy tönkre teszi itten a házasság eszméjét, mint Tolsztoj. Termé­szetesen ezt a föltűnő hasonlóságot maga Ibsen is érezte és erősen tiltakozott azon föltevés ellen, mintha ő ismerné a Kreutzer Sonatát s így an­nak hatása alatt állhatna. Erre vonatkozóan nem minden humor nélkül jegyzi meg Ibsen angol életirója, Edmund Glosse, hogy a szerzőknek ilyen kijelentéseit mindig nem kell fölötte ko­molyan venni. Tehát nem állhat meg Ibsennek a Tolsztojról szóló kijelentése, mert hiszen akkor saját magára is kimondta az ítéletet, de Tolsztojt nem is érthetjük meg fölületes vizsgálat után, hanem akkor, ha beletekintünk lelkébe s elkísér­jük azon a hosszú, göröngyös utón, melyen hu­mánus lelke áthaladott. Tolsztoj fejlődésében három fő mozzanat van. Az első a nagy világi, a második a művészeti élet és harmadik a prófétai munkásság. A két első meglehetős összefüggésben áll egymással, mert hiszen a legléhább és legfelületesebb társaságok­ban is lelke visszatért az irodalomhoz, viszont költői működése közepette sem szakított meg a­z UNITÁRIUS EGYHÁZ. 1911. január 15. fog el, hogy váljon sikerül-e nekem de­rék munkatársaink támogatása mellett is az ő helyét méltóképen betöltenem? Erőm gyöngeségét magam is érezem­, de ü­gybuzgósággal s egyházunk és lel­ké­s­z k­ar­unk iránti szeretetemmel remény­­em pótolni legalább némileg gyöngesé­­gemet. Munkatársaimmal együtt arra fogok töre­kedni, hogy mindazt, ami az Unitárius Egyház eddigi irány­zatában hasznosnak és üdvösnek bizonyult, becses örök­ségként megtartsam és megőrizzem. E becses örökség megtartása mellett, azon leszek, hogy a komoly s szabadabb szel­lemű dolgozatoknak teret engedve, lapunk az unitárizmus szellemi és anyagi emelése érdekében minden jóra és követendőre elismerőleg rámutasson, ellenben minden káros és egyházi életünket veszedelem­mel fenyegető jelenséget rovásra véve, ahol szükség, idejében irtson és gyom­láljon. Egyházunknak jobb és szebb jö­vőt óhajtva, hiszem és remény­em, hogy roajd­ gyakran kell az elismerés hangján szólanunk s csak ritkán lesz szükség gyomlálva irtani, hogy egyházunk kertjé­nek nemes hajtásait ne verje fel gyom. E hitben és reményben kérem lapunk olvasóit s hű barátait, hogy az Unitárius Egyház­at szerkesztésem alatt is szellemi és anyagi tekintetben támogatni kegyesked­jenek, s szeretükben és jóindulatukban ezután is tartsák meg. Péter Lajos unitárius gimn. tanár, az U. E. szerkesztője.

Next