Unitárius Élet, 1970 (24. évfolyam, 1-4. szám)

1970-07-01 / 3. szám

XXIV. ÉVFOLYAM, 3. SZÁM 1970. JÚLIUS—SZEPTEMBER ŐSZI HÁLAADÁS Szeptember utolsó vasárnapján őszi hálaadásra gyűl össze unitárius híveink serege templomainkban, ha­tárokon innen és határokon túl, hogy a Jézus életére és halálára em­lékeztető úrvacsora vételével fejezze ki háláját Isten iránt, hogy gond­viselésének szeretetével, ez évben is megáldotta mezeinket és biztosította mindennapi kenyerünket. Testi tápláltatásunkat biztosító mindennapi kenyerünkért ma külö­nösen mély és szívből fakadó hálá­­datossággal kell Istennek köszöne­tet mondanunk, mert erre a mélysé­ges háládatosságra kötelez bennün­ket az a tény, hogy szorgalmas és munkálkodó népünknek ez évben különösen nagy erőfeszítéseket kel­lett tennie a mindennapi kenyér biz­tosításáért. Az ország hatalmas terü­leteit árvizek pusztító veszedelme fenyegette. Békés otthonok semmi­sültek meg, családok ezreit kellett egyes veszélyeztetett helyekről át­menetileg más helyekre telepíteni. Leírhatatlan nehézségek árán kel­lett menteni a veszélybe került jó­szágot. Átvirrasztott hosszú éjsza­kák és nappalok küzdelme szinte emberfeletti helytállást követelt. A gátszakadások veszélye fenyegetett számtalan helyen, vagy alattomos buzgárok keletkezése tette lehetet­lenné egy-egy terület védelmét, vagy nehezítette az erőfeszítések si­kerét. Mennyi lelkesedésre, odaadó és önzetlen szolgálatkészségre, helyt­állásra, fáradtságot nem ismerő ön­feláldozó munkára volt szüksége a gátakon dolgozóknak, az életet és ér­téket mentőknek! Mennyi hitre és a kiművelt értelemnek mennyi tu­dományra, hogy a hatalmas kataszt­rófával fenyegető természeti csapás fölött mégis az ember legyen az úr! És az ember lett az úr, mert Isten gondviselő szeretete megadta az erős hitet, megáldotta a felvilágosult ér­telmet, az emberi erőfeszítést és a jónak önzetlen szolgálatát, és min­dennek legdrágább emberi jutalmát, a mindennapi kenyérnek biztonsá­gát, testi és lelki kenyerünket ille­tően egyaránt. Legyen hát érte Is­tennek hála és híveink az őszi há­laadás ünnepén, a másokért való él­ni tudás és áldozat falatnyi kenye­rével és a közösség borának­­kely­­hével kezükben állják körül temp­lomaink úrasztalát őszi hálaadá­sunknak áldott ünnepén. Már túljutott népünk a mi min­dennapi kenyerünk veszélyeztetett­ségének izgalmán, amidőn ez évi őszi hálaadásunknak mintegy beve­zetőjeként ünnepeltük egész népünk­kel, egész magyarságunkkal ország­alapító királyunknak I. István ki­rálynak 1000. éves születése évfordu­lóját. Egy nép lelki kenyeréhez elen­gedhetetlenül hozzátartozik történel­mi öntudata, népi, nemzeti történel­mének haladó hagyományokat őrző megbecsülése. Vitathatatlan, hogy István király valóban magyarsá­gunknak „tündöklő csillaga” volt és maradt. Számunkra ő a maga korá­nak történelemformáló forradalmi egyénisége volt. Természetessen a forradalmiságot sokféleképpen lehet definiálni, de mi úgy véljük, hogy naivitás lenne a mi korunkra jel­lemző forradalmiság kritériumát egy ezredévnyire visszavetíteni a múlt­ba. Egy évezreddel ezelőtt, úgy vél­jük, forradalmi cselekedetet hajtott végre az, aki következetes radika­­lizmussal tudott átállítani egy egész népet az ősi hagyományú, jól ismert és megszokott, beidegzett múltból, az­ alig ismert, vagy sok vonatko­zásban még teljesen ismeretlen, alapvetően más feltételű és igényű új életformára, új fajta és­­szokatlan nemzeti, közösségi, társadalmi, vi­lágnézeti, erkölcsi és nem utolsó­sorban egy egészen más és egészen új vallásos hit elfogadására és vál­lalására. Tudjuk, hogy egy ilyen ra­dikális­ forradalmi változás nem megy egyik óráról a másikra, vagy akár egyik napról a másikra Végbe. Hosszú éveknek, sőt évtizedeknek kell eltelniök, míg a merőben szo­katlan és alapvetően más feltételű élet külső és belső vonatkozásai egy népre hatnak és annak öntudatát, hitét átformálják. Így volt ez István király idejében is, aki eme páratlan változások közepette nem is egy egy­séges népet kellett új útra vezessen, hanem különböző törzsek szövetsé­gét kellett egy néppé, egy nemzetté összekovácsoljon. Természetes, hogy ez az út sem volt „rózsákkal tele­szórva”! — bizonyára számos kor­társa, I. István királyban is, csak kegyetlen zsarnokot, az ősi törvé­nyek, szokások, hagyományok láb­bal tipróját, a dicső múltnak és min­den ősinek és szépnek megszentség­­telenítőjét látták; azt, aki még a sá­mánok hirdette „drága, megtartó, ősi hitet” is megsemmisítette és egy teljesen idegen, az ősi hittől távol álló és tűzzel-vassal terjesztett ide­gen vallást kényszerített a népre. — ... Aztán az új egyház „szentté” avatta őt is, sőt korán sírba hanyat­­lott fiát, Imre herceget is! Azóta és ez az „azóta” ezer évet jelent, egész népünk szívében és történelmi tu­datában már csak mint „Szent Ist­ván” él. Természetesen mi protes­tánsok hivatalosan nem nevezzük őt szentnek, mert az emberekre vonat­kozó szentség a nem protestáns egy­házak dogmatikai felfogásával ösz­­szefüggő fogalom. Van azonban egy nem kifejezetten felekezeti irányza­tokhoz és dogmatikához kötött, ál­talánosabb értelmű fogalmunk is a „szent”-ről. Szent mindannyiunk számára például az Isten. Szent a tiszta emberség fogalma. Szent az igazság. Szent a hazánk, szülőföl­dünk. Szent és sérthetetlen az az er­kölcsi világrend, amelynek normáit értelmünk még fel sem fogja, de szívünk és lelkünk érzi. Szent mind­az, ami abszolút értelemben szép, igaz és jó, egyszóval tökéletes és még ennél is valamivel több, tehát mindaz, ami számunkra a tökéletes­nél is valamivel több értéket jelez, eszmei és erkölcsi mivoltában, — mindez számunkra szent! Ezért szent a szeretet és a hit és ezért szent a szabadság. Aki pedig történelemfor­máló erővel egy egész népnek az iránta érzett szeretetéből fakadóan

Next