Üst, 1985 (31. évfolyam, 1-24. szám)

1985-01-12 / 1. szám

Év végi számvetés Év végén — hagyományo­san — mindenki mérleget készít. Mit sikerült megvaló­sítani az elképzelésekből, mi­lyen feladatok maradtak megoldatlanul, sikerült-e előbbre lépni? Ilyen szám­vetést készített az 1984-es év utolsó munkanapján a mun­ka- és üzemszervezési osz­tály kollektívája is. Egész éves tevékenységükben meg­határozó volt hogy a felada­taik nagyságrendekkel vol­tak nagyobbak az ezt meg­előző évek céljaitól, ugyan­akkor a szervezők száma nem gyarapodott. Az elmúlt évek legjelentő­sebb vállalati szervezőmun­kája kétségtelenül a teljes vállalati létszámot átfogó ra­cionalizálási munka. Mivel ez a feladat meg­haladta a vasműs szervezők erejét, csak a pályázati ki­írás és a vizsgálat előkészí­tése hárult rájuk, amit meg­felelően elvégeztek és azóta is tartják a kapcsolatot a bérmunkát végző gmk-val. Konkrét — és már meg­valósított — feladatuk volt a salakfeldolgozó üzem szervezetének, munkarendjé­nek létrehozása, most ennek ellenőrző­­ munkáit végzik. Több gyáregység — acél­mű, nagyolvasztó, szállító, üzemfenntartás — és az anyagforgalmi főosztály il­letékeseinek bevonásával ké­szült el a hulladékellátási folyamat racionalizálására vonatkozó tervük. Az eddigi tapasztalatok szerint ered­ményes, még ha a várt ha­tás nem is látványos, gyors eredményekben mutatkozik. A lefejtő darabolósor át­fogó szervezési vizsgálata vá­laszt adott arra a kérdésre, hogy milyen termelési ered­ményekre is képes ez a be­rendezés. Most már csak az a kérdés­, hogy mit valósíta­nak meg az elfogadott szer­vezési javaslat alapján készí­tett intézkedési tervből? Jelentős próbatétel volt az év végén befejezett kikötői kapacitásvizsgálat is. Első­sorban azért, mert a munka során egy hosszabb tanulási folyamat időleges zárásaként vizsgáztak a legkorszerűbb szervezői munkamódszerek­ből. Az elvégzett munka ta­núsága szerint sikerrel. Nagyon röviden ennyiben lehetne összefoglalni az osz­tály munkáját, de talán ez is szemlélteti, hogy milyen hangsúlyt kapott a Dunai Vasműben a m munka­­üzemszervezés. Könnyen ke­es­het, hogy már ebben az év­ben is érezni fogjuk az új gazdasági szabályozók hatá­sát, új feltételek mellett, új körülmények között kell dol­gozni. Ezért egyáltalán nem mindegy, hogy mit és men­­nyiért gyártunk Azt már senki nem vitatja, hogy a szervezés szükséges az ered­ményes munkához, ma in­kább az a kérdés, hogy mi­lyen jelentőséget tulajdoní­tunk ennek a munkának? ! A vállalati tervjavaslatban szerepel erre vonatkozóan né­hány elképzelés, a szervezők ebben az évben sem marad­nak munka nélkül. De, hogy ne hiába végezzék ezt el, ah­hoz szükség van minden ve­zető közreműködésére, mert hiszen a jó javaslatok beve­zetése a vasműnek lehet hasznára. Műszakról — műszakra karban­tartó lakatos Sok szó esik manapság arról, hogy rendezni kell a művezetők helyzetét. Nos, a gyakorlati élet ismerői ezt a hivatalos megfogalmazást nyomban azzal toldják meg, hogy mindezekkel együtt rendezni kell a csoportvezetők helyzetét is. Mert egyre tarthatatlanabb az az állapot, hogy a szakmát legjobban ismerő csoportvezetők munka­idejük 60—70 százalékában holmi lóti-futiként olyan dolgo­kat kénytelenek intézni, amihez képzettségüknek, szakmai tudásuknak igencsak kevéske köze van. S ha van is kivétel az iméntiek alól, az csupán arra jó, hogy erősítse a megállapítás igazát. Annál is inkább, mert a jó csoportvezetők a szakmában kívánnak kitűnni. Mindez így igaz László Gyula lakatos esetében is, aki 30 esztendővel ezelőtt került a vasműbe, és betanított munkásból küzdötte fel magát szakmailag jól felkészült csoportvezetővé. A megszerzett tudásban jócskán szerepet játszott az is, hogy László Gyula 1954 óta egyazon mun­katerületen dolgozik. A „lovardás" szerelőüzemben az el­múlt esztendőkben ugyan sok minden változott, de abban LTM1? ejL1!"! iS­ ÏO!1" 21 é­st, hogy aki nem sokőm­íná­ el a helyszíni munkáktól, azt előbb vagy utóbb a saját csoportja köti legjobban a munkahelyéhez. Persze, a kollégák, a szaktársak elismerése mellett, az sem elhanyagolható szempont, hogy László Gyula a 21 évnyi munkásőrszolgálat alatt is kivívta elvtársai elismeré­sét, s munkahelyen és a pártmegbízatások teljesítésében tanúsított heytállásáért a Munka Érdemrend mellett 13, más kitüntetést is a mellére tűztek már. Stabilitás Éveken át kedvenc témája volt humoristáinknak a 31 forintos napidíj. Idén még nem hallottam erről szóló élcet, de kapva a régi ötle­ten, magam módján igyekez­tem felhasználni az új esz­tendőben. Otthon, imigyen, Anyucskán, igazán felemel­hetnéd a zsebpénzemet. Hu­szonöt éve is egy százast kaptam hetenként, most is. Akkor kifizettem belőle az ebédjegyet, újságokat, jutott egy pofa sörre is, cigire is.Né­­ha, még téged is meg tudta­lak lepni valamivel. Azóta!? Nem dohányzom, ugrott a sör, ötven valamennyi az ebédjegy, most meg elsejétől az újság is ugye ... — Anyukám, viszonyíts! — Még mit nem!? A na­pidíj sem változott. Azóta tudom, gazdasági életünkben két dolog van, ami változatlan és stabil: a napidíj és a zsebpénzem. 1985. január 12. Alkatrészgyártás - gondokkal A Dunai Vasműnek évek óta komoly gondot jelent a megfelelő mennyiségű tarta­­lékalaktrészek gyártása, ami elsősorban a legnagyobb al­katrészgyártó egység a me­chanika üzem létszámhelyze­tétől függ. A probléma okait, összefüggéseit kutatva­ kér­deztünk meg illetékes veze­tőket. Horváth Lajossal a me­chanika üzem vezetőjével a létszámhelyzetről beszélget­tünk. — Nyolc évvel ezelőtt még 236-an dolgoztak az üzem­ben, ami ideális létszámnak mondható. Ma 155-en va­gyunk. A kissori gépekre 68 ember kellene, ehelyett csu­pán 33-an vannak, a nagy­­soron szükséges 44 dolgozó helyett 30-an. Egyedül a ma­rósoknál mondható kielégítő­nek a helyzet, a szükséges 36 főből 30-an dolgoznak a gé­peken. Emiatt, a létszám­­hiány ellenére vannak, akik­nek kevesebb a munkájuk, mert az esztergályosok nem tudják megfelelő mennyiségű munkával ellátni a maráso­kat, gyalusokat. A létszám­gondokon hosszabb ideje próbálunk segíteni úgy, hogy betanítjuk az embereket több gép kezelésére. Mindez azonban eddig csak tüneti kezelésnek bizonyult, a mechanikai üzemben pedig változatlan, vagy — ami még rosszabb — tovább romlik a létszámhelyzet. Így törvény­­szerű, hogy igénybe kell ven­ni külső vállalatok bérmun­káját. A kérdés csak az, hogy mennyiért? Erre vála­szol Füke Géza üzemfenntar­tási főosztályvezető. — Ha a­­vállalaton belüli főmunkaidős alkatrészgyártás költségeit tekintjük 100 szá­zaléknak, akkor a vgm-ek munkája 120—130, a külső vállalatoké pedig 180—300 százalékos költséget jelent. Sokat mondó számok, de hogy valójában mit is jelen­tenek, ahhoz tudni kell, ho­gyan oszlik meg a helyi és külső gyártás. Erre Belágyi Bertalan alkatrészgyártás­vezető ad választ: — Az egész évi forgácsoló kapacitásunk 175 ezer nor­maóra. Ehhez adódik a vem­­ek 40 ezer órája, míg a fel­adatok elvégzésére csupán az elkövetkező nyolc hónapban 205 ezer normaórára lenne szükség. Probléma a munkák egyenetlen időbeni eloszlá­sa is. Az ez évi feladatokat ismerve például márciusban 46 ezer normaórára lenne szükség, ehelyett csupán 18 ezret tudunk saját erőből biztosítani. Ezen kívül van­nak olyan alkatrészek, amik a programban nem is szere­pelnek, mert itt a vállalaton belül egyáltalán nem tud­­­nánk gyártani. Vagyis a szükséges alkat­részmennyiség közel egyhar­­madát kapacitáshiány miatt nem tudjuk vasműn belül gyártani. Az üzemfenntartási főosztály vezetője által is­mertetett adatokból viszont kiderül, hogy a vgm-ek fog­lalkoztatása lényegesen ke­vesebbe kerül, mint a „be­dolgozóké”. Adódik a kérdés, hogy­­ miért nem a vállalati gazdasági munkaközösségek munkáját részesítjük előny­ben? Erre a magyarázat a tagok keresetét maximali­záló rendelkezés. Emiatt nem vállalhatnak korlátla­nul munkát, nem versenyez­hetnek a külső vállalatokkal. A jelentős kapacitás fölötti tehertől a vasműnek meg kell szabadulnia, a külső vállalat pedig csak olyan munkát vállal el, ami neki is jövedelmező. Ezért még akkor sem biztos, hogy ver­senyezne a vgm-el, ha erre lehetőség lenne, hiszen más­hol is találhat munkát. Jelentős javulást lehetne elérni a saját gyártás terüle­tén, ha kedvezőbb lenne létszámhelyzet. A munkaerő-­­ elvándorlás megakadályozá­sához, az esetleges vissza­áramlás elindításához azon­ban gyökeresen változtatni kellene a bér- és ösztönző­rendszeren. Erre vonatkozóan a mechanikusoknak megvan­nak az elképzeléseik, amiket az üzem vezetője ismertetett: — Egyik javaslatunk a tel­jesítmény „plafon” megszün­tetése, illetve a többlettelje­sítmény díjazásának lineáris­sá tétele. Ha pedig nem le­hetséges az egyes norma­­rendszer kialakítása, akkor a vgm-ek főmunkaidős fog­lalkoztatása, vagy kisszövet­kezetek létrehozása lehet a megoldás. Lehetne, de ezeket az öt­leteket eddig nem sikerült megvalósítaniuk. Hogy miért, ar­ra ismét Füke Géza vál­­szol: — A vállalat bérfejlesz­téssel kapcsolatos intézkedé­seinek eddig korlátot sza­bott a gazdasági szabályzó­rendszer. Köztudomású, hogy a b­érköltség — amibe munkabér, túlóra, és a kü­­­lönböző célprémiumok tar­toznak — és az általános költségek — amibe a vgm-ek és többek között a külső vál­lalatok munkája is tartozik — között adózáskor óriási különbség van az utóbbi ja­vára. Talán változást hoz ezen a téren az új szabályo­zó rendszer, ami a két költ­ség közötti különbséget is csökkenti. Ez azonban csak a jövő lehetősége. A vasmű mindig is végez­tetett bérmunkát, a legutóbbi intézkedés, a kihelyezések központosítása is ennek ész­­szerűsítését, áttekinthetőségét szolgálta, mert a továbbiak­ban is szükség lesz a külső vállalatok munkájára, hiszen egyelőre képtelenek va­gyunk önmagunkat ellátni. De, hogy az alkatrészgyártás helyzetével foglalkozni kell, azt bizonyítja az a tény, hogy a vasmű évi ötszázmillió fo­rintos alkatrészigényéből csupán hetvenmillió forintnyi a saját gyártás részesedése. Munkácsi Imre Az energiagazdálkodás és a környezetvédelem A Dunai Vasműre és köz­vetlen környezetére egyaránt kiható, a jövőt hosszabb távra meghatározó döntése­ket hozott a vállalati fej­lesztési tanács. A vállalat energiagazdál­kodási szakemberei által ki­dolgozott energiagazdálkodási stratégia olyan új irányvo­nalat jelöl meg, amely mind a vásárolt, mind a felhasz­nált energiahordozók tekin­tetében, mind a energia-felhasználás fajlagos csök­kentésében, továbbá az ener­giaforgalomban gyökeres változást jelent a jelenlegi­vel szemben, következmé­nyei jelentős javulást hoznak a gyár és a város környe­zetszennyezésében is. A részletes ismertetés cél­jából felkerestük Kuslits Ti­bor főenergetikust, a prog­ram kidolgozásának irányí­tóját, aki kérdésünkre az alábbiakat válaszolta. — Mi az alapja az energiaszerkezet módosu­lásának? — A vállalat energiaszer­kezetében és­­ gazdálkodásá­ban a legfőbb változást az alábbiak jelentik: 1986 vé­gén várhatóan üzembe he­lyezzük az új egymillió ton­­na/év teljesítményű kokszo­lóblokkot, amely az időköz­ben felújításra kerülő régi I-es blokkal együtt 1,3 mil­lió tonna kokszot fog ter­melni. Bár a termelt koksznak több mint a fele értékesí­tésre kerül, a mellékter­mékként keletkező nagy­­mennyiségű értékes tüzelő­anyagok (kátrány, kamra­­gáz) felhasználása a fűtő­olajvásárlás megszüntetését, a földgázvásárlás nagymér­tékű mérséklését teszik le­hetővé. Az új kokszolóblokk üzem­be helyezésével egy időben üzemi méretekben is meg­valósul egy nemzetközi szin­ten is új, korszerű széndú­sítási eljárás, amelyet a Du­nai Vasmű a Központi Ké­miai Kutatóintézettel közö­sen dolgozott ki. Az új el­járás alkalmazásával a kok­szolható szénkihozatal, ez­zel a hazai szénbázis kihasz­náltsága megnő, a kokszol­ható szén mennyisége évente 89—100 ezer tonnával nö­vekszik. A további hulladékhő-hasznosítók üzembe helyezésé­vel, különösképpen a kok­­szoló mai szárazkokszoltó be­lépésével a hasznosított hő­energia mennyisége olyan mértékben megnövekszik, hogy 30 fl­­ o-kal meghaladja a vasmű szükségletét. A több­letet a külső fogyasztók szá­mára adja át. A hulladékhő­­hasznosítás gazdaságosságát növeli, hogy annak nagy ré­szét az erőműben áramter­melésre is felhasználjuk. A kohászati gyártástechno­lógiában több olyan korsze­rűsítést tervezünk, amelyek­ energetikai kihatása is igen kedvező. Ilyen a növelt hul­ladéktartalmú konverteres acélgyártásra való áttérés, vagy a folyamatosan öntött acél részarányának növelése. A gyártástechnológiai kor­szerűsítések nagymértékben hozzájárulnak ahhoz, hogy a hengerelt végtermékre vo­natkoztatott giafelhasználás fajlagos ener­a jelenlegi 28,8 GJ tonnáról 22,8 GJ ton­nára csökken. Az energiaátalakító beren­dezések (kokszoló, erőmű) korszerűsítése, illetve az energiaszerkezet módosulása következtében az átalakítási hatásfok nagymértékben megjavul. Így a kokszolói hatásfok 88,3%-ról 92,2%-ra növekszik, a villamosener­­gia-termelés fajlagos tüzelő­anyag-szükséglete az orszá­gos átlagnak, mintegy a fe­lére csökken. — Milyen következmé­nyekkel jár az energia­szerkezet, illetve az ener­giaforgalom módosulása? — A legfőbb következmé­nyek a következőek: A belső energiastruktúra módosulása néhány energeti­kai berendezésnek technikai módosítását (hengermű, to­lókemence, erőműi kazánok), valamint az olajtárolótar­­tály-park bővítését igényli. A vásárolt energiahordo­zók struktúrája előnyösen változik, a fűtőolaj-vásárlás megszűnik, a földgáz mint­egy 40 °­ o-kal csökken. A belső keletkezésű hul­ladék-tüzelőanyagok és hulladékhő-termelés növeke­­­dése miatt az erőműi tüze­lőanyag-szükséglet mintegy 30%-kal csökken. Ennek kö­vetkeztében a tüzelőanyag­szükséglet teljes mértékben fedezhető lesz belső forrá­sokból. Külön vizsgálat tárgyát képezte az erőműi széntü­zelés teljes megszüntetésé­nek kérdése, ugyanis a me­cseki bányafejlesztés követ­keztében a vasműi szénmo­sás megszűnésével kell szá­molnunk. A távlati energia­­mérleg erre egyértelmű vá­laszt adott. A belső energia­­források lehetővé teszik táv­latban az erőműi széntüze­lés teljes megszüntetését. — Milyen környezetvé­delmi kihatása lesz a be­következő energetikai változásoknak? — A tervezett módosítá­sok elsősorban a levegő­­szennyezés csökkenését ered­ményezik, azon kívül kedve­ző kihatásuk lesz a veszélyes anyagok keletkezésére és a vízszennyezésre is. Az erő­műi széntüzelés megszünte­tésével megszűnik a lakos­ságot régóta foglalkoztató nagymértékű porszennyezés, tehát a város számára gya­korlatilag a tiszta légteret teremti meg. Azonban nem jelentéktelen az a változás sem, amely a salakpernye­­kibocsátás megszűnését je­lenti. Ezáltal megszűnik a Duna-parti zagyelhelyezés, amely lehetővé teszi a Duna­­part sokat emlegetett rende­zését. — Az itt felsorolt vál­tozások megvalósulása mikorra várható? — Az energiahelyzetben a módosulás már 1986 ele­jén, az új kokszolóblokk üzembe helyezésével meg­kezdődik. Az acélgyártás technológiájában a változás 1988-ra várható. Az erőműi széntüzelés mérséklése 1987- ben kezdődik, a teljes meg­szüntetésére és ezzel a lég­körszennyezés, valamint salakpernye-­kibocsátás meg­­­szűnésére 1990—1992 között kerülhet sor. Keresztesi Tamás

Next