Út és Cél, 1971 (23. évfolyam, 1-12. szám)

1971-03-01 / 3-5. szám

10. oldal UT­BS СВЬ i­ dem­ ! » Ez már elég volt Csemyne­k. Dobsát levitték a pincébe és ráparancsoltak, hogy a fölhalmozott szénbe puszta kézzel ásson magának sirt. S amikor elég nagy volt a gödör, tankón lőtték. Hulláját a Dunába dobták. A másik közismert eset a Hollánék-féle. Tehergép­kocsin vitték át őket többed magukkal a Lenin fiúk a május elsejére feldiszített Lánchídon, amikor hirtelen ötlettől hajtva elhatározták, hogy a rakományból két embert ők maguk elintéznek rövid uton. Kettőt csak, nehogy Cserny elvtárs nagyon megrövidüljön. A válasz­tás Hollánékra esett, apára és fiára. A hid pillérénél megállitották a gépkocsit és a két embert kiszállitották és egy Lázár nevű hóhér parancsára a hid korlátjához álltak arccal a Duna felé. Majd a revolver agyával agyonverték őket s bedobták a vízbe­, ami egy kissé nehezen ment a sok vörös disz miatt. Nevetve, cigaret­tázva visszasiettek a gépkocsihoz s a maradvány ra­­kománnal folytatták útjukat. Ezalatt az államosított üzemek egyre hanyagabbul termeltek. Az elrabolt vagyont hamar fölemésztették az uj rezsim fejesei, a gazdasági helyzet tragikussá kez­dett válni. Alig két hónappal a diktatúra kikiáltása után a bolsevisták szorultságukban a széttiporni szán­dékozott burzsujokhoz fordultak segítségért. Felszólí­tották a burzsujokat, hogy a még birtokukban levő aranyat és értékpapírt tegyék le a bankba, amiért 8 % kamatot ígérnek. Komikusan hangzik, hogy dupláját annak, amit az « úri világban » fizettek a bankok. A kormány egy további kétségbeesett erőfeszítéssel elkezdte nyomni a forradalmi pénzt. Mivel a pénznyom­da és a bankjegyek finomszövésű papírja Bécsben ma­radt, közönséges nyomdai után nyomták fehér papírra az értéktelen pénzt. Ez volt a Fehérpénz. Ezzel gondol­ták a még mindig valami értékkel bíró és mindjobban eltűnő régi kékpénzt kicsalni a lakosság zsebéből és vele föltölteni az üres államkincstárt. A fehérpénznek azonban semmi hitele nem volt a nép körében. Az államosított színházak és mozik ingyen adtak műsort. Bárki bemehetett, ha bemutatta szakszervezeti igazolványát. A szünetben az agitátorok az új rezsim áldásait magyarázták a közönségnek. Menesztették az összes volt egyetemi tanárokat, helyüket fiatal, alig végzett zsidókkal töltötték be. A jogi- és teológiai fa­kultást eltörölték. A vizsgákat megszüntették. A közé­piskolákban eltörölték a latint és a görögöt. Bevezették a szekszuális felvilágosítást a gyerekek között és a szabad szerelmet propagálták. A vallásoktatás minden lehetősége megszűnt. Mindamellett igyekeztek olyan látszatot kelteni, hogy a vallási és lelkiismereti szabad­ság érintetlen, így láttuk néhány hét alatt kiemelkedni a Duna part­ján az új Jeruzsálemet. Annyi, de annyi évszázadon át rejtve tartott új messianisztikus eszmék itt kezdtek tes­tet ölteni. Beteg agyak évezredes lázak­ba bontakozott ki oly államról, ahol nincsenek sem gazdagok, sem szegények, ahol mindenki egyenlő és ahol az igazságos­ság uralkodik. A vidéken. A paraszti birtok az ország­ éléstára. Érthető, hogy az új rezsim urai ide is rávetették magukat. Páncélvonatos különítmények mentek le oda, ahol gyanús mozgást sej­tettek vagy ahol megtagadták a beszolgáltatást. A 30 főből álló terrorbanda főnöke Szamuely Tibor. Aszkóros alkat, hosszú, eres kezek, sápadt, csontos arc, szeme mint a döglött hajé, hosszú, a végén lelapí­­tott orr, nagy száj, duzzadt ajakkal, sűrű, hátrafésült fekete hajzat, mindez egy hoszszú nyakra rászerelve, amelyen le-fölszaladgál az ádámcsutka, öltözködése egy piperkőcé. Egy Galíciából bevándorolt zsidó család harmadik gyerekeként született. Miként a többi zsidónak, neki is úgy tűnt, hogy képességei rosszul vannak megfizetve. Az a légkör, amit fiatal korában látott egy zajos vi­déki kávéház füstje. Az asztaloknál a dzsentry urak, a város előkelői, a katonatisztek, arrébb a katolikus lapszerkesztő, mellette a zsidó szerkesztő, valahol ar­rébb a Kohn Pikkász néhány hitsorsosával és a ciga­rettafüstös háttérben a cigánybanda húzza a szenti­mentális nótákat. Itt kártyáznak, ott politizálnak, a­­mott énekelnek. Zsidók-keresztények összeölelkezve a hangulat tetőfokán elragadó vidám hangulatban oldód­nak föl az időtelen gondtalanságban. Úgy éjfél után felnyílik az ajtó és betántorog egy fiatal hadnagy. A bor felszínre hozza benne a virtust : « Zsidószagot érzek » — kiáltja rázva lovaglópálcáját. Barátjai hir­telen körülveszik, kezébe nyomnak egy üveget : « Igyál, pajtás, most csapoltuk meg a zsidót ! ». Jókedvében aztán megkínálja borral a lovát, a maradvány bort beön­ti a siránkozó cigány hegedűjébe. Mindenki jókedvű, még az imént megijedt zsidók is. És Kohn Pinkász ta­lán nem is haragszik az izgága hadnagyra. Sőt, titok­ban egy kicsit felsőbbrendűnek érzi. Szemében ez a huszár az az elegáns arisztokrata, akihez ő sosem fog tudni fölemelkedni. De ■— a fia ! A fia, aki már az e­­gyetem padjain ül, a fia már átveheti ezt a nagyszerű viselkedést, hiszen a pénz már megvan­ hozzá. Ez az a légkör, amit maga körül látott Szamuely Nagyváradon, a Pecze-parti Pak­sban. Innen csak a monoklit vitte föl Pestre, tehetsége sosem volt semmi­hez. A szerkesztőségben még zsidó kolegái is lenézték. Kun Béla Szamuelyt az ellenforradalmi aktivitások elnyomására létesített katonai alakulatok parancsno­kává nevezte ki. Útjai vonaton vagy vörös gépkocsin a Lenin fiuk kíséretében félelmetesek voltak. Műkö­dési helyei : Kalocsa, Kapuvár, Sopron, Csorna, Püs­pökladány, Cegléd, Dunapataj. A talpig bőrbe öltözött terrorfiuk kíséretében felelősségre vonta a parasztokat, hol a telefonvonal elvágásáért, hol be nem szolgálta­tott búzáért és jószágért. Kegyetlen játékot tudott űzni az emberekkel mint elnöklő bitó. Olykor, ha a pa­raszt ártatlanságát hangsúlyozta, odaszólt a Lenin fiuk­nak : — « Vigyétek el. Ez egy szegény ördög, meg­kegyelmezek neki. Ne akasszátok föl­e lőjjétek a­­gyon. » Állandóan 8 hóhér kiséri Szamuelyt. Ezek fő­nöke Kohn-Kerekes Árpád. Amikor később biróság elé került, 150 ember meggyilkolásával vádolták. Még egynéhány név : Kovács Lajos, Strub Károly, Bergfeld Izidor, Vigh Sándor, Reinheimer, Bartmann Barabás. Gyakori szórakozása volt Szamuelynek, hogy maga igazította áldozata nyakába a kötelet és az ál­dozattal rúgatta ki saját maga alól a széket. Egy-egy

Next