Utazási Magazin, 1981 (5. évfolyam, 1-4. szám)

1981-09-01 / 3. szám

NAGYSZÁM HAT SZÁM: 179-800 179-800 Olvastam a Tour­­inform plakátját Bu­dapesten, a Tour­­informban, a belvá­rosi postaépületben, ahol Padányi Ágnes és Somoskői Gábor, az Idegenforgalmi Propaganda és Kiadó Vállalat két munka­társa magyarázza nekünk, miért nagy szám ez a hat szám: 179-800. Tizenhat napja mű­ködik ittjártunkkor a Tourinform, Eu­rópa első idegenforgalmi információszolgálata. Ezalatt 9540 hívás futott be, s máris érvényes tapasztalatként szűrhetjük le, igencsak rászo­rulunk erre a szolgáltatásra, mert bizony tájé­kozatlanok vagyunk utazási, idegenforgalmi ügyekben. Ami nem meglepő, hiszen pontos és friss felvilágosítást Magyarországon nem egy­szerű kapni. Még a Tourinformnak sem! Erre úgy kerül szó, hogy megkérdezem, van-e szabad szoba szombaton az Express velencei ifjúsági tábora moteljében? Egy másodperc... és kide­rül, hogy erről nincs adatuk. Elmondom, hogy én viszont a minap jártam ott és elmondták, hogy bőven van szombati kapacitásuk, mivel a turnusoknak szombat reggel vége, s csak vasár­nap este érkezik a következő. Erre a Tourinform „adatbeszerzői” azt válaszol­ják: 20 idegenforgalmi hivatal közül jelenleg mindössze hat ad rendszeresen információkat. Ha nekik ilyen nehéz pontos és friss információk­hoz jutni, nekünk turistáknak mennyivel ne­hezebb volt, míg Tourinform nem volt ?! Mert a Tourinform máris 50 000 idegenforgalmi információval rendelkezik, s ez azért valami! Azt azonban megállapíthatjuk, szükségből csi­náltunk erényt, amikor egy idegenforgalmi adatbank és információszolgálat létrehozásába belevágtunk. Kezdjük az adatbankkal, a mikrofilm-agyteker­­vénnyel, amiben a félszázezer adat zsúfolódik. Illetve dehogy zsúfolódik, hiszen az adatok mikrofilmen való tárolásának egyik előnye éppen az, hogy kicsiny helyen elfér, a másik pedig, hogy gyorsan, könnyen használható. Ennek kö­szönhető, hogy a Tourinform csupán néhány négyzetméternyi helyet foglal el. Két műszak­ban három-három informátorhoz futnak be a hívások. A magyaron kívül német, orosz, angol, francia nyelven válaszolnak. Szerb-horvátul és lengyelül is tudnak adni felvilágosítást, ha épp az ezeket a nyelveket is beszélők vannak szol­gálatban és tervezik szlovák és eszperantó nyel­vű felvilágosítás biztosítását is, utóbbi a közön­ség tanácsára. Az adatbank létrehozása feltétlenül szükséges volt egy olyan országban, ahol a turisták szá­ma meghaladja a lakosság létszámát. Az idegen­­forgalmi tájékoztatás mellett jó szolgálatot tesz maguknak az idegenforgalmi szakembereknek is, hiszen ők is igencsak rászorulnak a bőséges szak­információkra. Jelenleg egy „nem beter­vezett” nagy munkát is végez a Tourinform: önkéntelenül is feltárja az idegenforgalom leg­gyengébb pontjait. Ezek közül most csak kettőt említünk meg. A MÁV menetrendi felvilágosító szolgálata gyakran foglalt és félő, hogy a Tour­­informhoz egyéb kérdésekkel fordulni akarók látják kárát a vonatok indulásáról érdeklődők áradatának. Igen nagy gond a vám-, deviza és az utazások gyakoriságát szabályozó rendeletek bonyolultsága. Az ezekkel kapcsolatos tudni­valók — úgy tűnik — az állampolgárok számá­ra megjegyezhetetlenek. Noha az adatbank máris jókora információtö­meggel rendelkezik és folyamatosan gyarapodik, szükség van „forró drót”-rendszerre. Jelenleg öt „forró drót”-tal rendelkezik a Tourinform, ezek a Volánnal, a MÁV-val, a MALÉV-vel, az Útinformmal és az Idegenforgalmi Propagan­da és Kiadó Vállalattal, a Tourinform üzemel­tetőjével kötik össze. Csakugyan nagy szám ez a hat szám: 179-800, mert az emberek — külföldiek és magyarok — roppant bizalommal vannak iránta. Miközben e sorokat jegyzetelem, Solymárról arról érdeklőd­nek, a franciaországi kempingekben tölthető-e az 1 kilogrammos lengyel gázpalack? Most meg egy kanadai úr azt kérdezi angolul, hogy a bol­tokban látható kozmetikai cikkekből nagykeres­kedelmi tételben vásárolható-e és hol, ő ugyanis kereskedő. A Balatonról németül telefonál egy felháborodott hang: az egyik étteremben rosszul szolgáltak ki és minősíthetetlenül viselkedtek. Valakinek el akarja mondani ezt, hogy intéz­kedjenek, ezért telefonált ide. A hívások többsége konkrét idegenforgalmi tud­nivalóért fut be, de mint az eddigiekből kitűnik, nem mindenre lehet azonnali gyors választ adni. Ilyenkor megkérdezik a telefonáló címét és mihamar levélben válaszolnak neki. Ritkán, s csak furcsaságként említjük, olyan kérdés is befut, amire sem szóban, sem levélben nem tud­nak válaszolni. Ilyen például, amikor roppant udvariasan az iránt érdeklődnek, hol lehet Budapesten „hölgyhöz” jutni... A külföldi turistáknak nagy könnyebbség, hogy a Tourinform több nyelven ad információt, ellentétben például az egyes szolgáltató vállala­tokkal. Ilyen esetekben a Tourinform nem csak tájékoztat, segít is! Nekünk magyaroknak pedig nagy tudású idegenvezetőnk a Tourinform. Az információszolgáltatáson túl egész útiprog­ramok összeállításában is segédkezik. Erre a tapasztalatok szerint szükségünk van, mert olcsón és jól akarunk utazni. Ezért sokan azt kérdezik, melyik a legrövidebb útvonal valamely célhoz és kíváncsiak arra is, hogy ami gyanúsan olcsó, jó-e? Még néhány érdekesség: a leggyakoribb a német és az orosz nyelvű érdeklődés. A kérdések 15 szá­zaléka a vám-, deviza-, útlevél- és vízumrende­­leteket érinti. A hívók 20 százaléka nem konkrét információt, hanem tanácsokat, üdülési ajánla­tokat kér. Események, programok után a tele­fonálók 15 százaléka érdeklődik. Körülbelül ilyen arányt tesznek ki az autós turizmussal és a közlekedéssel kapcsolatos kérdések. A hobby és a sport témakörében feltűnően magas a külföldi érdeklődők aránya. A kérdések 85 százalékára azonnal választ tudtak adni. A kérdezők 5 szá­zalékát még aznap visszahívják, a levélbeni válaszok egy részéhez segítségül prospektust is mellékelnek. A jelmondat, miszerint nagy szám ez a hat szám, 179-800, hitelt szerzett magának. G. I. Fotó: Bisztora Katalin / utazási magazi­n

Next