Útunk, 1946 (1. évfolyam, 1-15. szám)

1946-06-22 / 1. szám

y TUINIU VÉSZ34RANG I (W*) Hallod, hól Kongatok i hangot. Ami é öldj ! Olyan or hangzott. Hallod hald, Milliókhh®fnek, Hömplyöíjmorajuk, Mennyiöreg a jajjuk. Visszás® ijednek. Hiába,nádi A veri- or véres, Szól anojvert béres, A rabnnca vertek Panastochi mernek. Miért igen ijesztő, Félel­ített jajjuk ? — Me kell őket ölni! * Ola­jba megí ölni ! Csak úgyimeg ne halljuk.­­ Hallót hallod. Mily Jnctős jajjok. Dózsa a je jojjod. lancucr je jajjod. Hallót h­allőd. Closed a te jajjod. Nagy testből hajtott Te turdon jajjod. Fogcsorgatások. Min­digaz szándék Véress elvásott. Most ! igen mások. Népsogazgatások — Hordj, csillogások Tér hétre igások — Bizon most se mások. Im.­ütt az óra És d mán pórra Lesujtt az ármány S vittel bitóra. Most iüt az óra És a agyar pórra Sújt auri ármány S visza bitóra. Bércelbércek, Szép delyi bércek, A sobrva jaj­ot. Mi élj hozzátok, Visszíngozzátok ! Bércelbércek, lénfelél, Minttt ontott ércet Úgy nykongassátok, Hal­od­ állód Ugy érzi a hangot... Fülek eghalljátok, Szivekt­egbás jótok, Öklöre fejtsétek, Sebek lejtsétek, Szünje meg az átok. ENDRE KÁROLY ogy anya ne lengjen iobé felettem 'evailom ! — bár őrölvel hajolva v­agy én m­iden madarai kedvelek, kedvelem a, melynek kihullt a folla azt is, rn nek a hangja elveszett. De egy nin­rat sohasem szerettem: vérengz­őa barna keselyűt, hogy árnyse lengjen többé felettem Idulnám nyomát is mindenütt. Horváth Imre 945 ápril - 34 11 a­z é­r­­­ telmi indokolás bizonyítja. A munkásosztállyal kapcsolat­ban a feleletek megoszlása: egy­séges 34 szerint (11,6%). (A legtöbbnél se indokolás, se szem­pont.) Nem egységes­­indokolás: pártmegoszlás, foglalkozási tago­zódás, elhelyezkedés, érdek, s van egy különös felelet: „mind­nyájan különböznek“,­ 75 eset­ben (25,7%). A munkásosztály kialakulásá­nak történeti ténye­­ az, amit a legkevesebben ismernek. Az ipa­ri forradalmat, mint a munkás- I osztályt létrehozó főerőt csak ke­­l­vesen regisztrálják. (Holott még I azokat is a kialakulás helyes is- I méretének kategóriájába soroltuk, I akik pl. azt írták, hogy a gyár- I ipar fejlődésével jött létre a I munkásosztály.) Helyesen felelt­­­50 (17.1%). Nagy általánosságo- I hát inkább elképzelésen, mint I valóságos ismereten alapuló fele- 1 letet adott 86 (29,5%). Hely tele- I n­il felelt 30 (10.3%), (a legki- I rívóbb felelet: „kialakult már az I ókorban“), nem felelt 58 (19.9%), I „nem ismerem“-mel felelt 30 (10.3­­ százalék). Az élethez közelebb vitt okta- I tásra ezen a téren is óriási fel-­­ adat vár.­­ Miben látják az értelmiség hivatását ? Kiragadunk egy típus képvise- I lőt és ennek a gondolkodását mu- I tatjuk be. Feltörekvő kispolgári családból i­s származó lány. Az egész család ■ , életében érzik a társadalmi előre- Ü j törés izgalma. Testvérei mind ér- I telmiségi pályára mentek. Már pj-' polgárok és értelmiségiek akar- B . nak lenni! Ő maga így válaszol I , az egyik kérdésre : „Értelmiség a I * művelt ember, középosztály a vá-­­ rosi polgárság.“ Ő maga lélek- j j tant szeretne tanulni. Környezete,­­ életkörülménye s azok a szálak, s ‘ melyek a társadalomhoz kapcsol- | , ják, nagyon is meghatározzák vé-­­ leményét: „Az értelmiség hivatá- I J sa értelmiségi fokra emelni a kö- s­zéposztályt“.­­ Különben most egyes felelete- ■ - ket ragadunk ki az értékítéletek, B I vélemények szubjektív kiindulási II pontjának ilusztrálására. Egy ta-Bl nítónak készülő fiú így felel :■ „nevelni, vezetni, irányítani a né­pet“. Egy másiknak — jómódú kisiparos családból származik — a középosztály fogalmával kapcso­latban már bizonyos hiányérzetei vannak és ezért szükségesnek lát­ja felfogása indokolását: „Az ér­telmiség fejlessze a középosztályt szellemileg s ezáltal az egész nem­zet művelődését szolgálja“. Az­után ilyen feleletek következnek: „észszerű munkálkodás a boldo­gulás irányába vezeti a társadal­mat“ ; „egyetértés megteremtése, hogy közös célért dolgozzon az emberiség“; „a faj fenntartása“; „a nép jólétének emelése“; „ösz­­­szekötő híd legyen a munkásság­ és parasztság között“; „keressen mindig új utakat, helyesebb mód­szereket stb.“ Egy szörnyű belső bizonytalanságban, szorongásban levő tanuló ezt válaszolta: „fele­letet adni az élet minden kérdé­sére“.­Hogy tükröződik mindez sta­tisztikailag? 113 diák (38,8%) kimondottan szellemi feladatot szán az értelmiségnek. Ám milyen legyen ennek a szellemi feladat­nak a természete ? „Szellemi szint­­emelés“, „nevelés“, „erkölcsi ne­velés“, „kulturális felemelés“, stb. Furcsa viszont, hogy az értelmi­ség fogalmát csak igen kevesen — kb. 8-an —■ függetlenítették a dip­lomától és az iskolától. „Az értel­miség hivatása a vezetés“, — a legnagyobb rész kihangsúlyozza, hogy — „a nép érdekében“, 107 %szerint (36.7%). Kifejezetten a szolgálat, segítség, javítás a hiva­tása 27 diák szerint (9.2%). Ál­landó új tervek kidolgozásában látja 4, (1.3%), a középosztály vezetésében és felemelésében 8 (2.7%). Öten (1.7%) azt írták: „munkakör szerint különbözik“, 3 (1.3%), általános semmitmondó feleletet adott, nem felelt 14 (4.8 százalék).­­ A háborús gazdálkodásból a bé- I ketermelésre való átmenet nem . I csupán azt jelenti, hogy az ipar I ezentúl nem a front, hanem a pol- I­gári szükségletek céljaira fog I termelni, hanem számos súlyos­­ I problémát vet fel: az elpusztított­­ I és megsérült ipartelepek helyre- I állítása, a nyersanyagok, gépek I és alkatrészek beszerzése, a tőke-, I ellátás biztosítása, a termelendő I közszükségleti cikkek terén az el­­t f­sőbbségi sorrend megállapítása, I a vasúti szállítás megszervezése,­­ I a fegyverszüneti megállapodás- I ból folyó kötelezettségeinknek tel­■ I iesítése ipari téren. — » . ly A béketermelésre való átmenet I . II kezdeti nehézségein a Groza-kor-»­r­mány a Szovjetunió messzemenő !­I támogatásával segítette át ipar I runkat A Szovjetunió által visz­el­szaadott 15.000 vasuti kocsi, 116­8 mozdony és a nagy keleti szom­­­­szádunk által szállított 1450 teher- I gépkocsi lehetővé tették, hogy az áruszállítás az országban megin­dulhasson. A nagyobb ipari köz­pontok és bányavidékek munká- I sainak élelmezését szovjet gabo­­­­nából biztosítottuk mindmáig. A Nehéziparunk nyersanyagokban s pótolhatatlan támogatást kapott I a Szovjetuniótól: 18.000 tonna fel- , I kész a­cél gyártmányt, 43.000 ton-, I na kohókokszot stb.­­ A szovjet-román ipari, keres- s kedelmi és szállítási társaságok: I Sovrombanc, Sovrompetrol, Sov-8 romlemn, Sovromtransport, Társ, R valamint a szovjettőke bekapcso­­­­lódása a román gazdasági életbe­z — a Resica-műveknél, a biztosító-­­ társaságoknál, a volt német érdem i költségű Societatea Bancară Ro­bi mână pénzintézetnél — új lendü­ H­letet adtak a vesztett háború sok ,­ I­rán legyengült román nemzetgazd­­ -■ daságnak. A diákok bírálják a közép­fokú oktatást Minden kor öntörvényű. Kívül­ről nem lehet megközelíteni, csakis belülről, saját törvényei és saját életritmusa szerint. Ezen belül­­: rengeteg szín, árnyalat, vélemény különbség adódik. Ezt a tétel igazolja a középiskolai oktatás hiá­nyosságaira adott felelet is. Mi ■ ! A román fonodák­­ és textilgyárak­ ­ kizárólag a szovjet­ támogatásnak tulajdoníthatják, hogy üzemben maradhattak. A Szovjetunió 20­­ ezer tonna nyerspamut szállítá-­­­sára kötelezte magát az egy év­vel ezelőtt aláírt szovjet-román, kereskedelmi szerződésben. En­­s­­nek a mennyiségnek több, mint a felét a hazai ipar már fel is dol­­­­gozta. S ami nem kevésbbé fon­­­­tos: a szovjet­ pamutot nem devi- szával vagy exporttal, hanem bér­­­ munkával kell csak megfizetnünk,­­ vagyis a belföldi fogyasztásra­­ szánt 20.000 tonna pamuton kívül­­ további 20.000 tonnát veszünk át, amelyet feldolgozva visszaszállí­­j­tunk a Szovjetnek. Nem kell mon­danunk, hogy ezáltal is növeke­dett a román textilipar foglalkoz­tatása. A román fonodák a szovjet­pamutot úgy vették át, hogy a vételhez szükséges kölcsönöket — összesen többmilliárd lej érték­ben —a szovjetérdekeltségű Socie­tatea Bancară Română folyósí­totta részükre. A Groza-kormány érdeme, hogy az újjáépítés és­ a béketermelésre való átmenet nagy művéhez si­került megszereznie a Szovjetunió mondanak a számok? Nem felejt 23 (7,9%), illeték­­­telennek érzi magát 2 (0,68%),­­ megelégedett 27 (9,2%). A meg­elégedettek nagyjából két iskola keretéből adódnak. Kisebb kifogá­sa van (tankönyvek hiánya, egyes tanárok felületes felkészültsége, tananyag helytelen beosztása, fe­gyelmezetlenség, szemléletesség és rendszeresség hiánya) 108 tanuló­nak (37.1%). A súlyosabb kifogást emelők csoportjába tettük azokat, akik az oktatás rendszerével, a nevelés szellemével (tanár, tanuló viszonya) elégedetlenek. Ilyen van 80 (27.49%). A gyakori előfordu­lás miatt külön csoportba vettük azokat, akik nemcsak általános­ságban kifogásolják az oktatást és a nevelés szellemét, hanem ponto­san meg is indokolják elmaraszta­lásukat: több gyakorlatiságot, tan­terv racionalizálást, életre nevelő iskolát követelnek. 46 (15,8%) vi­lágnézetet is vár az iskolától. „Egyoldalú az oktatás“*— mond­ják hárman (1,03%). Érzéseken alapuló, belső — meg nem fogal­segítőkészséget A Groza-kor­­mány más téren is nagy erőfeszí­téseket tesz, hogy az ipari terme­lés nehézségeit leküzdje. A romániai nehézipar helyzetét a vasúti szállítások megjavítása és a széntermelés fo­kozása előnyösen befolyásolta. A A Resica május havi termelési programm­­a már 7600 tonna kész­áru — ennek egy része mezőgaz­dasági szerszám — előállításával számolt, ami erőteljes fejlődés tanújele. A Malaxa-üzemeket a vasút és az állam látja el megrendelések­kel. .A harmadik legnagyobb ne­­hézipari vállalatunknál, a Titán Nadrág-Kalán műveknél nemrég tett látogatást a közellátási mi­nisztérium szakbizottsága, annak megállapítása végett, hogy mi­képen lehetne ezt a vállalkozást szervesebben bekapcsolni a fal­vak mezőgazdasági szerszámokkal való ellátásába. A hazai gépipar - elsősorban a brassói I. A. R. repülőgépgyár - részére hosszú időre szóló fog­lalkoztatást jelent a mezőgazda­sági traktorok belföldi előállítá­sa. A földművelésügyi miniszté­rium és a gépgyárak között létre­jött megállapodás 5000 traktor előállítására vonatkozik, 50 mil­liárd lej értékben. A fakitermelés és a faipar fellendítése terén már sok min­den történt és jelentős fejlemé­nyek várhatók. A Sovromlemn szovjet-román faipari vállakozás­ban részt vesz a CAPS (állami er­dőkincstár) mellett több erdélyi­­ közbirtokosság is. A vállalt Pro­gramm végrehajtásával — mely­­hez az üzemi felszerelést a szovjet csoport szállítja — évek mulasz­tását pótolhatjuk. A földműve­lésügyi minisztérium emellett fo­kozza a CAPS­­tevékenységét is. Ahol nagyobb kiterjedésű állami erdőbirtokok vannak, azokon a helyeken új nagy fafeldolgozó üzemeket állítanak fel, ezenkívül - bevált szovjet mintára — ki­sebb üzemeket állítanak fel min­denütt, ahol évente legalább 3000 tonna munkafát termelnek ki a kisebb kincstári erdőségekből. A gömbfatermelés eléggé erő­teljes. A faipari vállalatok ér­dekvédelmi szerve, az Asifor most foglalkozik a termelés és feldolgozás tervszerűségével, va­lamint a Szovjetunióba irányuló gömbfaexport megszervezésének és finanszírozásának kérdésével. A műselyemipar nyersanyagellátásának megszer­vezése is kormányunk érdeme. A termelést olyképpen biztosítják, hogy a ternesti cellulozegyár lát­­ja el nyersanyaggal a Lupeni és az Arpretura, műselyemfonódá­­kat, amelyek a fonalat a feldol­gozó gyáraknak adják tovább. A közellátásügyi minisztérium gon­doskodik arról, hogy a gyárak kvótájukhoz hozzájussanak. A mi­nisztérium május hónapra az uazott — elégedetlenséget érez­t (0,68%). Természetesen általá­nos képet az iskolai nevelés hiá­nyosságáról csak az ítéletek ösz­­szege adhat, hiszen nyilvánvaló, hogy minden diák a saját maga is­kolájáról írt. Az erre a kérdésre adott feleletek ugyancsak a hangu­latok, érzelmek hullámjátékát mu­tatják. Érzik, hogy az életet, a társadalmat valahogyan más tör­vényszerűséggel irányítják, ami­ben nem járatosak, kisebbrendűsé­gi érzésünk van és ettől menekülni akarnak. Robbanásszerűen, nagy agresszivitással vetik tehát pa­pírra: „kerüljön az iskola közelebb az élethez“. „Legyen több gyakor­latiasság!“ „Adjon teljes egységes képet és képezzen ki szakszerinti“­­Kereskedelmiben a művészettörté­net és lélektan tanításának a be­vezetését kérik egyesek. A gimná­ziumban több gyakorlatiasságot követelnek). * És még egy általános panasz. A magyar irodalmat úgy — ahogy megismerik, de nincs világ­irodalom tanítás! A követelő han­Amot.-hoz (műsely­emgyárak szö­vetsége) tartozó gyáraknak 20.000, a cérnagyáraknak pedig 4.000 kg. műselyemfonalat utalt ki. A készáru szétosztása is a minisz­térium kiutalása alapján törté­nik, hogy a beszerző szervek el­látását is biztosítsák. A szappanipar is a kormánytól várja nyersanyagnehézségeinek megoldását. Eddig ezek a gyárak kielégítően voltak foglalkoztat­va, mert 480 vagon szappant szál­lítottak a fegyverszüneti szerző­dés keretében és további 86 va­gon mosó- és pipereszappant szállítottak belföldi szükségletre. Most a kormány azzal a tervvel foglalkozik, hogy mosószódát ad cserébe azoknak a falusi háztar­tásoknak, amelyek hajlandók nö­vényi és állati zsiradékot juttat­ni a szappangyárak részére. A kormánynak a falvak villanyosítására kidolgozott programmja élénken foglalkoztatja a szakmabeli ipar­vállalatokat. A szebeni SETA, amelynek Délerdély elektorifiká­­lására van koncessziója, bejelen­tette a belügyminisztériumnak, hogy öt év alatt 55 községet, (Szeben, Fogaras, Kis- és Nagy­­küküllő és Hunyad megyékben), fog villanyárammal ellátni. Az ipari termelés finanszíro­zásának gondját is nagyobbrészt az állam vállalta magára. A leg­több és összegszerűen is a legje­­­­lentősebb termelési kötésüket az állami vezetés alatt álló CEC (postatakarék- és csekkpénztár) és a CAFA (Casa de Finanţare şi Amortizare) továbbá a szovjet érdekeltségű Societatea Bancară Română bocsátják az ipar ren­delkezésére. Az utóbbi hetek alatt a­ követ­kező kölcsönműveleteket jegyez­tük fel anélkül, hogy a teljesség­re igényt tartanánk. .A­ Földgáztársaság 29 milliárd lej kölcsö­nit vesz' fel , a­z A'-tól csőhálózati munkálatokra. Az igénylést a minisztertanács vé­leményezte. A CEC-től vettek fel kölcsönö­ket: Astra vagongyár 2 milliárd, Titan-N­adr­ág-Kalán-művek 1200 millió, Malaxa 2 milliárd, Resica másfélm­illiárd, Zern esti cellulo­­zégyár 400 millió lej. A Kiskapus-Kudzsiri vasmű­­veknk a CAFA folyósított 870 millió, az Adesgo harisnyagyár­nak a Sovrombanc 500 millió lej kölcsönt. A nagy bukaresti pénzintéze­tek: Banca Românească, Banca de Credit Român, Albina, Rom­­comit (Olasz-Rolhán Kereskedel­mi­ Bank), Banca de Scont al Ro­mâniei. Chrispoveloni legtöbbször konzorciumot formálva, folyósí­tanak nagyobb ipari kölcsönöket. Ezekben a konzorciumokban részt vesznek az állami érdekeltségű hitelszervek, az Intri Hitelinté­zet, a CEC és a CAFA is. Végeredményben­­a kormány­­ minden támogatást­­ megadott és megad az újjáépítés és az ipar­­i fejlesztés számára. I Röszler Viktor­­ 111 «- »—a­gok ebben a vonatkozásban szo­katlanul erélyesek. Vagy: legyen az iskola élményszem! Foglalkoz­zon társadalmi élettel. „Nem fog­lalkozik elég bőven azal a kérdés­sel, hogyan illeszkedik bele a ta­nult ember a közösség életébe ?“ Az egyik nem tudja, hog­y mi a ma­gyar?“ ! Majdnem kivétel nélkül tapasz­talható az egységes­örekvés arra, hogy az embert szelemi és gya­korlati emberré nelljék. Hogy ebből a belső nyugtalúságát, elé­gedetlenségét okozó pobléma töm­kelegéből mit és hogy® lehet meg­oldani, az már a szakemberek mun­kakörébe tartozik. De vannak többé-k­ésbbé álta­lános bajok az iskolák­ s keretén be­lül is, amelyeken túl könnyeb­ben lehet segíteni. Itt most nem azokról beszélünk, akik fölösleges­­nek tartják az érettségi és — sa­­­­ját szavaikkal élve —­lantiszociá- ■. lisnak minősítik azt, hí y más vá­­­­rosokba kell menniök sz tetemes pénzösszegbe kerül. 1 g azokról­­ sem, akik úgy érzik, gy­korlát ; izott a te az iskolában, sok a n­­yolc év, a végén csak a padokba enyszerü­l, bár mindkettő igen­igen komoan veendő kérdés. Ha­­jiem egy Irmadikról: a tanár és a diák vissigáról. Kettőnél szere­tett szőr-szóra eg a megfogal­­matás: u ralkodó a hagyomány s a szimitia“. Ezen valahogy­­4 tétlen illegi­teni kell. És miután ■­, írók kásának tárgyalásakor statisztikáig is láttuk, milyen agy a szépé az iskolákban taní- t attaknak, s mennyire a tanár subjektiv alló ereje kelti fel a fi­­gelmet s amely szak iránt, sok­kor egész életre, nem állapítha­­tnk megírást, mint azt, hogy a már és a fák kerüljön — a meg­lelő kereken belüli— minél kö­­tlebb egyáshoz s ez a viszony mindenképp bensőségesebbé vál­­na! Sajnos e problémák tömkelegén jak végi száguldottunk s még ,y is hiákosan. Az­ anyag részle­­t­­s feldolgzása mindenesetre jó­ul teljeset és szakszerűbb lesz. PÁLL ÁRP­ÁD Hogyan tér át Románia ipari terme­lése és hitelélete a háborús gazdál­kodásról a békegazdálkodásra ?

Next