Útunk, 1948 (3. évfolyam, 1-24. szám)

1948-05-25 / 10. szám

UTUNK A SZÍNHÁZI rendezés útjai A­z Országos Magyar Színmű­­vészeti Akadémia mellett * * létesült Színháztudományi­ Intézet kiadványsorozattal lép a közönség elé. Az alkotó együtt­működés útját keresi ezzel szín­ház és közönség közt, hogy ily mó­­don emelje a tudatosságnak mind magasabb fokára a színházi éle­tet. A színház iránti felületes ér­deklődést kívánja ezzel elmélyí­teni, mely a múltban, különösen magyar viszonylatban, a színház igaz jelentőségének és feladatainak m­érlegelése helyett színészek és színésznők magánéletével foglal­kozó pletykák mohó habzsolásá­ban keresett kielégülést. A színház a demokráciában meg akar újulni. Ehhez nem csupán ideológiailag átképzett és hivatás­­tudattal felvértezett színészekre, de a színház szellemi műhelyének munkája iránti megbecsülésben megújult közönségre is szüksége van. Színház és közönség együtt kell, hogy elvégezzék azt a stílus­­alakító, egészséges fejlődést biz­tosító munkát, amely a színpadot folyamatosan a való élet tükrévé teszi és efemer célok kiszolgálása helyett az osztálynélküli társada­lom felépítésében tényezőként il­leszti a hasoncélú komoly ténye­zők sorába. Ilyen beállításban a budapesti Szín­há­z­tudományi In­tézet kiadványsorozata nagyjelen­tőségű kezdeményezés, melynek üdvös hatásait a mi szellemi éle­tünkre is érdemes továbbsugá­­roztatni. “ « . Az első füzetben Molnár Miklós A felszabadult színház címen a magyar főváros színházainak két­évi munkáját veszi élesen elemző bírálat alá. A második füzet Lányi Sarolta fordításában N. Petrovnak, az ismert orosz szín­házi embernek összefoglaló tanul­mányát adja A színházi rendezés útjai­ról. Kárpáti Aurél és Háy Gyula régebbi keletű színházi stú­diumaikat gyűjtik egy-egy na­gyon értékes és tanulságos fü­zetbe, míg Nagy Adorján­­a fran­cia Dusáné nagyszabású monográ­fiáját fordította le Egy demokra­tikus színház címen a Comedie Francaiseről. Számunkra e pillanatban Petrov és Háy Gyula tanulmányai a leg­érdekesebbek. A szovjetszínházak életébe világít­nak be, melyek­nek működését évtizedeken át csak fogyatékosan és csak kerülő utakon kísérhettük figyelemmel. N. Petrov 1907 óta dolgozik az orosz színházaknál, mint szerző, dramaturg, rendező és igazgató. Átfogó képe van azokról a forra­dalmi átalakulásokról, melyek Sztaniszlavszkij óta ezeken a szín­padokon végbementek. A rende­zésről szólván visszapillantást vet a múlt század derekáig az orosz színjátszás ideológusainak a ren­dezővel szemben támasztott igé­nyeire, hogy napjainkig kísérje a rendező és színész viszonyában beállott változásokat. Feljegyzé­seit és megállapításait mintegy illusztrálja Háy Gyula két meg­emlékezése Sztaniszlavszkijról és két kisebb tanulmánya a szovjet színházakról. 1­898 október 28-án nyílt meg Sztaniszlavszkij és Nemiro­­vics Dancsenko vezetésével a Moszkvai Művészszínház. Petrov mindazt, ami az orosz színjátszás­ban e dátum előtt végbement, „ókor“-nak nevezi. Azt a félszáza­dot pedig, mely azóta zajlott le, „újkor“-nak. Az ókort kiváló egyéni színészi teljesítmények jel­lemzik, főként az orosz klassziku­sok darabjaiban, de a rendezőt itt még inkább a mai értelemben vett színházi titkár, vagy a díszletter­­vező szerepkörében foglalkoztat­­­ják. Sztaniszlavszkijékkal alakul ki a rendezőművész fogalma és vezetőszerepe a színházak életé­ben. Petrov szerint mindaz, ami a Moszkvai Művészszínházban és körülötte félévszázad óta törté­nik, főútvonala az orosz színját­szás újkori történetének. „Az orosz színház gazdagságát és sok­oldalúságát —írja Petrov — vagy a Művészszínház követői al­kották meg, vagy pedig annak el­lenzői, akik a Művészszínház rea­lizmusával egy kialakulóban lévő, elképzelt színház látszólagos új­szerűségét állították szembe­. A színház újkorának rövid fél­századára esik a haladó eszmék­nek az a forrongó erjedése, mely a cári Oroszország végnapjait történeti eseményekben olyannyira változatossá teszi, majd ezeknek az eszméknek diadalmas előretö­rése, mely­ a művészetek és ezek művelői elé a megvalósítás lehe­tőségeinek eladdig nem is álmodott kilátásait nyitja meg. Sztaniszlav­­szkijéknak szemére vetették, hogy a színészre zsarnoki módon kény- szerítik rá akaratukat s ezzel a színész egyéniségét háttérbe szo­rítják. Petrov kimutatja, hogy Sztaniszlavszkij semmi mást nem tett, mint lelkiismeretesen kidol­gozta otthon a rendezőpéldányban minden egyes színész követendő magatartását, hogy a színészek­nek a próbákon ezt már csak be kellett tanulniok. A színész szabad fantáziája a számára így megsza­bott feladatkörön belül teremtő módon oldhatta meg a kijelölt fel­adatot. „De hogyan, is lehet szó az alkotó tevékenység zsarnoki leigá­zásáról — kérdi Petrov­­— mikor Sztaniszlavszkijék egy-egy darabot még csak 24, 26 és 35 próbára hoztak ki, holott nekünk, jelenkori színházi embereknek ennyi próba még a darab úgynevezett beállí­tására sem elegendő. Ennyi idő alatt a színész alkotó tudatába való behatolásra nem is kerülhet sor“. A mi színházi viszonyaink kö­zött elképzelhetetlenül magas pró­baszámokról beszél Petrov. Szta­niszlavszkij egyik legnagyobb és az orosz színházak történetében kor­szakalkotó sikerét, a Fedor Iva­­novics cár bemutatóját 74 próba előzte meg. A mostani színházi gyakorlat ezt a számot is olyan magasan túlhaladja, hogy a Holt lelkek például 305 próba után került előadásra, amit Petrov maga is „lehetetlenül hosszúra nyúlt“ előkészületi időnek tart. E próbaidőszak alatt a színésszel kidolgozzák a darabról való egész gondolatmenetét és elképzelését, így alakult ki az idők során a „rendezőművész“ típusából a „pe­dagógus-rendező“ alakja. Két típus között valóban felbukkant egyidőben a rendező-diktátor hisztérikus, álforradalmár figurája is. A szovjetszínház­­megteremtésének kezdő időszakában történt ez, mi­kor egy álbaloldali formalista irányzat a színielőadások külső­ségeinek megváltoztatásában igye­kezett kihangsúlyozni a maga forradalmiságát. „A pompás dísz­letek előítéletekké minősültek — írja Petrov — a színészeket leg­többször közönséges munkaruhá­ban szerepeltették, sőt bizonyos jelszavak a hivatásos színészek és díszlettervezők ellen irányul­tak, mint akik nem képesek lépést tartani az új színjátszással... A legfurcsább az volt a dologban, hogy ezek az álforradalmi szín­házak az előadások eszmei irány­zatát külső eszközökkel, jelsza­vakkal kívánták jelezni és meg sem próbálták művészi alakítá­sokkal feltárni az eszmei tarta­lom lényegét. A zsarnokrendező színészrabjától nem teljesértékű alakítást, csak külső­séges társa-­­dalmi maszkokat követelt. A szí­nész vörös szakállt ragasztott, ekkor ő­ lett a kártevő. Cilindert tett föl, ekkor nagytőkés lett be­lőle. A bőrkabát és a magas szárú csizma pedig teljesen pótolta a haladó szellemű munkásember szel­lemi habitusát... ez a színjátszó Irányzat hosszú időre gátat vetett az önálló színészi alkotásnak, ki­ölte belőle fantáziáját és meg­bénította iniciatíváját.“ A­­ színházak frontján dúló he­ves harcnak a Kommunista Párt 1932 április 23-án kelt határo­zata vetett véget, mely a szo­cialista realizmust jelölte meg a szovjet műv­észet fejlődésének fő­útvonalául. A rendezők többsége azonban egy ideig tanácstalanul tapogatózott az új helyzetben. Féltek új darabok színrehozatalá­­tól, nehogy a formalizmus vagy naturalizmus vádját hívják ki maguk ellen. Ekkor jelent meg a szovjet színházi élet porondján a rendező pedagógus, aki kitűnően tudott dolgozni a színésszel, „de nem nagyon tudott megbirkózni a színrehozatal egyéb követelményei­vel, hiszen sokszor fogalma sem volt arról, mi a színházi rendezés. A színész rabszolgából tanít­vánnyá lépett elő, a zsarnok át­adta a helyét a tanítónak. Az előadó művészek általános kultúr­­színvonala emelkedett, de ez még nem segítette elő a színész sza­bad fantáziájának kibontakozá­sát. Márpedig — állapítja meg Petrov — csak az lehet igazán művésze a színészetnek, akinek valóban van mit nyújtania ön­magából.A­z előadóművészek­­ általános műveltségi színvonalának emelkedése most már új kö­vetelményeket támaszt a rendező irányában is. Petrov véleménye szerint a szovjetszínházaknak olyan elsőrendű színészgárdája alakult ki, mely „ledobta rabszíj­­ját, kitépett az iskolapadból és tel­jesjogú művészként jelent meg a színpadon“. Ez nem azt jelenti, hogy a rendezés fontossága hát­térbe szorult volna, ellenkezőleg. Rendező és színész között új al­kotó kölcsönösségi viszonynak kell kialakulnia. A rendezőnek értenie kell­ a darab beállításához. Meg kell találnia a helyes kapcsolatot a színészek közösségével. Fel kell tüzelnie bennük az egyéni kezde­ményezést és az önálló művészre megfelelő feladatok teljesítését kell bíznia. Petrov bizakodással tekint a szovjetszínházak további haladás­sal kecsegtető jövője elé, mert há­rom olyan jelenség kikristályoso­dását állapíthatja meg, melyek derűlátásának szilárd alapját ké­pezik. Kialakult bennük a felelős­ség a színház arculatáért, kialakult a színművész felelőssége, aki mil­liók tudatára képes hatni és ki­alakult a rendező felelőssége, aki felismeri, hogy új helyzetébe ró hivatása új kötelezettségeket ró. Az a szovjet nép, mely az embe­riség legnagyobb háborújából győztesen került ki, tisztában van azzal, hogy ő a zászlóvivője a leg­haladóbb­ eszméknek, melyek közé az emberiség színe-java tömörül Tisztában van azzal, hogy a hala­dásért folyó harcban nincs megál­lás és hogy ebben a harcban az alkotó művészek történelmi fele­lősség hordozói. Petrov óva inti művésztársait a győzelem tudatá­­ ­­ ban való elkényelmesedéstől. Szta­niszlavszkij és Nemirovics Dan­csenko megújító forradalmára utal, mely az elmélet terén a haladó szellemet tette meg a színművészet előrelendítő motorává és ezzel a vi­lág legjobb színházát teremtette meg. A színházi erők átcsoporto­sítását sürgeti a rendkívüli felada­tokra, melyeket a rendkívüli és bonyolult idők a kor színházművé­szetére rónak. A részletkérdésekbe való elmerü­lés helyett a színházi jelenségek lényegébe kell behatol­nunk, amit egy-egy előadás alap­vető, teremtő gondolata határoz meg i­lyen mélyreható felelősség­­tudattal .­csak igazán nagy nép nagy szellemi harcosa tudja bonckés alá venni a színházi rendezés problémavilágát. Befeje­zésül négy kérdést tesz föl. Nem azért, mintha tanulmánya külön­böző helyein nyílt vagy rejtett utalással a választ e kérdésekre elhallgatta volna, de az olvasók és a szakemberek fantáziájának fel­gyújtása érdekében szükségesnek látja ezzel is kihangsúlyozni a színjátszásra napjainkban váró feladatok­­ nagyságát , és fontos­ságát. Mit is jelent voltaképpen az új idők rendezőművésze? Minek hordozója az újkor szí­nésze, a szabad művész? Milyen legyen ezek kölcsönös viszonya? Miben áll a színházi munkafo­lyamatok újszerűsége, melyek eb­ből a kölcsönös viszonyból fakad­nak? Tegyük fel ezeket a kérdéseket önmagunknak is, kik csak mosta­nában kezdünk ráeszmélni a mű­vészetnek mint alkotó tényezőnek nagy társadalmi jelentőségére s akikben egyébként is meg van a hajlamosság, hogy a lényeg he­lyett részletkérdésekkel bíbelőd­jünk. Ha e kérdések körül az Utunk hasábjain termékeny, sza­bad vita alakulna ki, egész szín­házi életünk megújító lendületet nyerhetne tőle. SZENTIMREI JENŐ Ünnepi öröm megcsillan domború száz­­fényű sugárban remény­­piros való tünemény: az állami áruház. Délelőtt nyüzsgő nép zsúfolta meg a termet, a polcok duzzadó bősége most megtermett munkások, parasztok számára is. Szorong itt villámszemű román s nagybajsza magyar. Holmik zizzenő gomolyaga hengeredik. Beszéd gyűl lassan a mosolygó ajkakra. — De széps Pírosszoknyás leány szeme tágul kerekre, selymes fejkendőt választott az ünnepekre. MARKI ZOLTÁN Este, a házak tömött sorakozója és két fanyar bankház sötétkék tükrös homálya között A kolozsvári Állami Magyar Színház NÉGY ESZTENDEJE A felszabadulás óta eltelt három és fél év nem múlt el nyomtalanul a kolozsvári magyar színház fölött. Amint az azóta lefolyt négy évad mutatja, a felszabadulás utáni idők, amelyek gazdasági, politikai és tár­sadalmi életünkben mélyreható vál­tozásokat idéztek elő, nem hagyták érintetlenül a színházat sem. Az el­ső pillanatok megrendülése és az átmeneti nehézségek leküzdése után színházunk évről-évre fokozatos emelkedést mutatott, csupán az 1946 —1947 évadban tapasztaltunk ha­nyatlást az előző évadban megkez­dődött szemmel látható fejlődés len­dületéhez képest. E fejlődés ered­ményei kiváltképpen akkor dombo­rodnak ki élesen, ha a felszabadu­lást követő első s a nemsokára vé­­getérő negyedik évadot hasonlítjuk össze egymással. Igaz, a felszabadulás utáni első évadban színházunk olyan mostoha körülmények között kezdte meg új­ra működését, amilyenekkel talán még soha nem küzdött s így érthe­tő, hogy művészi szintje olyan mélyre süllyedt, amilyen mélyre azelőtt talán soha. Hideg teremben, nélkülözve és fázva dolgoztak szí­nészeink az akkor két tagozatú ve­gyes színházban, pusztán azért, hogy biztosíthassák mindennapi betévő falatjukat. Az ország központjától­­ és többi részétől elzártan, színhá­zunk nem részesülhetett semmi ál­lami támogatásban és ha fent akart maradni, kénytelen volt — szóra­koztató üzemmé fokozva le önma­gát — fogyasztóközönségének vak kiszolgálására szorítkozni. Annak a közönségnek a kiszolgálására, mely a feje fölött frissen átviharzott há­ború fáradalmaitól, izgalmaitól megrázkódtatásától elcsigázottan, nem kultúrát, művészetet keresett a színház falai között, hanem „kikap­csolódást“, felvidító szórakozást, a valóságot elfelejtető mámor egy fajtáját. Emellett a régi művelt pol­gári értelmiségi közönség szinte egyik napról­­a másikra kiszorult a színházból leromlott gazdasági hely­zete következtében, a felemelkedő munkásság még ugyancsak szűkös anyagi körülményei szintén nem tették lehetővé, hogy ez a réteg rendszeresen látogassa a színházat. Ezeknek az időknek a közönsége el­sősorban az infláción hirtelenül megtollasodott, műveletlen, világné­zeti szempontból­ reakciós, művés­­zetszemléletében igénytelen üzérek pénzes, de számbelileg aránylag cse­kély rétegéből adódott. Ennek az íz­léséhez kellett alkalmazkodnia egyéb támogatás hijján színházunk­nak s ennek a kénytelen­­megalku­vásnak két súlyos következménye mutatkozott. Egyik a műsor eltoló­dása a korhadt szellemű és silányul összetákolt dzseszoperett és bohózat felé. Másik az a körülmény, hogy egy-egy darabot nagyon kevésszer lehetett játszani s így előkészítésére is a lehető legrövidebb idő állt ren­delkezésre, minthogy ez az átme­neti közönség korlátolt számánál fogva nem volt képes egy darabra eléggé sokszor megtölteni a nézőte­ret. Ilyenformán az előadások mű­vészi szintje addig ismeretlen mér­tékben lehanyatlott. A következő évadot az egyre job­ban elharapózó infláció következté­ben nem kevésbbé mostoha viszo­nyok között kezdte meg a színház, immár a szamosmenti Színkörben, Janovics Jenő — sajnálatos hirtelen halála miatt új vezetéssel; a fiatal népi demokrácia támogatása azon­ban a nehéz körülményekhez mér­ten szerény volta ellenére — kezd­te már éreztetni hatását. A közön­ség s e közönség világnézete és mű­vészetszemlélete ugyan nem válto­zott, ám a színház egyre inkább megengedhette magának, hogy időn­­kint szembeszálljon közönségével és műsorra tűzzön egy-egy olyan dara­bot is, amely nem számíthatott e közönség tetszésére és méltánylásá­ra. Így került színpadra ezekben az időkben a Warrenné mestersége, A szerelem és halál játéka, Az anya, A fehérember, a Viharos alkonyat, Váratlan vendég, — a Cseregyere­kek, Nótás kapitány, Csavargólány, Én és a kisöcsém, Nemes Rózsa, Gróf Monte Christo és társaik mel­lett. Az előző évadhoz képest így is je­lentékeny volt a színvonalemelke­dés, legalább is a műsor­­ összeállí­tása tekintetében, mert az egy-egy darabra — komolyabb prózai da­rabra — eső előadások száma válto­zatlanul csekély volt, az akkori színházlátogató közönség érdeklődé­sének hiánya következtében. Az­ ér­deklődés e hiányának tudható­­be, hogy az elmúlt 1946—­1947. évadban a már államosított kolozsvári ma­gyar színház, meglassítva kétéves fejlődésének ütemét, szükségesnek vélte olyan zenés fércművekkel ki­tölteni műsora nagyobb részét, mint a Párisi kirakat. Ilyenek a férfiak, Viharos, szerelem, Mária főhadnagy, Tommy és társa stb. E tákolmá­nyok mellett elenyészően kevés szá­mú úgynevezett klasszikus nagy­operett és a Tosca képviselte a ko­molyabb zenés műfajt. A 23 darabot felölelő prózai műsorban is néhány olyan időtálló mű mellett, mint Az ember tragédiája, Bánk bán, A nők iskolája, A revizor, jelentékeny számban szerepeltek gyengébb alko­tások. A most befejeződő 1947—1948. évad kezdettől alapvető változást mutatott a színház egész műsorpoli­tikájában. Ez a változás a két évad között végrehajtott stabilizációnak köszönhető, amely helyrebillentette az államháztartás egyensúlyát és le­hetővé tette a kormánynak, hogy jelentős összeggel támogassa az Ál­lami Magyar Színházat, másrészt pedig a dolgozók életszíntjének eme­lésével elérhetővé tette számukra is a színházat. Mindennek két fontos következménye mutatkozott. Egy­részt, bár egyelőre szerény keretek között, sikerült szaporítani az egy darabra eső előadások számát, ami az előadások művészi szintjének ör­vendetes emelkedésében gyümölcsö­zött. Másrészt több teret kapott a műsorban az irodalmi értékű ko­moly drámairodalom s a prózai mű­­­sor kezdett egységes világnézeti ér­telmet és tartalmat nyerni: színhá­zunk elindult azon az úton, amelyen az új közönségben túlsúlyba jutott néptömegek nevelőjévé és irányító­jává válik. Az idei prózai műsor ge­rince — a Csongor és Tünde, Vol­­pone, Az orosz kérdés, És átlépte a küszöböt, Figaro házassága, A tükör, Egerek és emberek, A béke szigete, A csikós, Tartuffe, Budai Nagy An­tal, Az ördög cimborája, Szabadság, szerelem, Ifjúság, A gyökerek mély­re nyúlnak, Isten, császár, paraszt hibáiban is meggyőző ígérete nap­jaink megkívánta határozott világ­­szemléletű mondanivalót művészi értékű formába sűrítő világnézeti színház kibontakozásának­ Kolozs­váron. Az átmeneti időszak szelleme már csak elvétve és kivételesen ka­pott helyet ebben az évadban szín­padunkon, a Három ember a hóban című ízetlenségben, az állami szín­házhoz méltatlan szilveszteri kaba­réban és a Szép Heléna egyes túl­­hajtásaiban; egyébként a zenés mű­fajt is többé-kevésbbé elfogadható termékek képviselték a színház idei műsorában. Nagy utat tett meg a kolozsvári magyar színház a Harapós férj­­szerű förmedvényektől az Isten, csá­szár, paraszt-ig, amelyben eddigi fejlődésének legmagasabb csúcsát érte el s amelynek színpadravitelé­­re az előző évadban még gondolni sem merhetett volna. Az útnak azonban még nincs vége, nem is le­het. A fiatal népköztársaság kormá­nyának jóvoltából jövőre olyan ked­vező viszonyok között kezdheti meg ötödik szabad évadját a színház,, amelyek beláthatatlan távlatokat nyitnak meg jövőbeli fejlődése előtt. A népopera nagy lendülettel meg­kezdődött szervezése nemcsak a ze­nés műfaj művelését tereli véglege­sen helyes útra, egyszers mindenkorra elűzve színpadunkról a polgári „szó­rakozást“ szolgáló zenés fércműve­ket, hanem a zenés és prózai együt­tes elhatárolásával hatalmas ösztön­zést ad a drámai társulatnak is, hogy biztos léptekkel haladjon to­vább a népi demokrácia művészeté­nek útján, romániai magyarságunk, s azon túl a népköztársaság szebb, boldogabb jövője felé. JÁNOSHÁZY GYÖRGY -

Next