Útunk, 1949 (4. évfolyam, 1-26. szám)

1949-12-03 / 24. szám

UTUNK----------------------------------------------­ AZ ÚJ ÉS A RÉGI HARCÁNAK SZÍNPADI ÁBRÁZOLÁSA A ROMÁN NEMZETI SZÍNHÁZ HÁROM ELŐADÁSA S­zínpadi irodalmunk egyik leglé­nyegesebb kérdése és feladata: az új és a régi harcának tükrö­zése. Hasonlóképen kérdése ez színmű­­vészetünknek is. Hogyan ábrázolja színdarabitásunk és színpadi ábrázolásunk az új, a szo­cializmust építő embert és annak el­lenségét úgy, hogy meggyőző és moz­gósító legyen az új kifejlesztésére, meg­erősítésére és hogyan ábrázolja úgy, hogy meggyőző és mozgósító legyen a régi megsemmisítésére, felszámolására. A Kolozsvári Román Nemzeti Szín­ház ezévi első három előadása (Lucia Demetrius: Válaszút — Gergely Sán­dor: Vitézek és Hősök, —­•K. Treniov: Ljubov Jarovátz) adtalmat ad pár, erre a kérdésre vonatkozó megjegy­zésre. Ebben a három darabban ugyan­is teljes erővel ütköznek össze a le­tűnő régi és a születő új ellentétei, a három darab eszmei tartalma ezen a harcon épül fel. Az előadások igazol­ják, hogy amikor a szerepeket alakító színészek nem értették meg és nem tették magukévá egészében, teljes mű­vészi és társadami felelősseggel az épp adott eszmei tartalmat, akitor ala­­kitasuk művészt értette ts minősege is csökkent. Viszont, amikor az alakito színészeket, áthatotta az eszmei értekem sugárzásáért valo ters­osseg, az a.aiti­­kas művészi érteke és minősege emel­kedett, a szerep eszmei tartalmának teljes kihozatya ne­kul nincs elfo­­gadh­ató szinpati­a.aknas. a Nemzeti Szinnaz szovam­orgo előadásai is azt bizonyítják, hogy a szerepükkel értel­mileg, érzelműileg azonosít­­ színészek, akik ezáltal tudták, hogy miről akarják meggyőzni a nézőt, műveszi meg is ér­tékes teljesítményt nyújtottak. Azok viszont, akik eszmei szerepük tartal­mának átélése helyett csak az alak külső rajzot adtak, művészileg fogya­tékos teljesítményt nyújtottak. Váljon honnan az átélés hiánya? „Az igazi művészi alkotás — írja Engels — az értelem és érzelem szintéziséből ered.“ Sztaniszlavszkij megállapítása szerint is: „Őszintén játszani annyit jelent,­­mint logikusan, összefüggően, koordo­­náltan játszani, a szereppel teljes össz­hangban érezni és gondolkozni. Nem lehet egy érzést, vagy egy alakot le­másolni. Benne kell élni ésszel és szív­vel az alakban." A régi és az új színpadi ábrázolásában is minden hitel nélküli tolmácsolás az értelmi és érzelmi szintézis hiányára, elégtelenségére utal. Milyen túlzásokat, egyoldalúságokat tapasztaltunk az említett előadások­ban? A színészek egy része hajlamos az új embert festőién, ünnepélyesnek és kü­lönlegesnek ábrázolni. Édeskésen, ter­mészetellenesen beszélő, idealizált fi­gurát csinál belőle. Hasonló paraszt és munkásfigurákat hoztak színpadra a népieskedő burzsoá rendezők és színé­­­szek. Ilyen M. Constantinescu a Válasz­út Chiru szerepében. Tom­a Dimitriu, Anton alakításába is, bár sok­ egysze­rűséggel közelíti meg az új embert, játékába gyakran fojtott, idegen han­gok és mozdulatok vegyülnek. A fiával való jelenetében például nem a meg­tört munkásra emlékeztet, akinek fáj fia eltévelyedése, hanem inkább munkásruhába öltöztetett klasszikus hősre. Anton nem különleges ember, akit meglepő idealizáló játékkal kell kifejezni. Antont a darab cselekmé­nyében kibontakozó emberi magatartá­sa teszi naggyá. Ezért meggyőző és hi­teles Tom­a Dimitriu Eszt­erágj­a, a Vi­tézek és Hősökben, mert egyszerű, ter­mészetes eszközökkel fejezi ki annak az embernek hitét és erejét, akit a Párt nevel őse és a munkásosztályhoz valló hűség tesz felsőbbrendűvé és le­gy­őzhete­tlenné. Általában a Válaszút előadásának az a hibája, hogy egy-ket a.an kivese,e­­vei nem vull pontuaan meghatározva a pozitiv és negativ hősök egyemsege­­©ejc es állásfoglalasának a vonala. Nem uu ciánt pu­mosan es biztosan, ki az, aki „valaszuton“ van. Anton­e, az apa, vagy Mircea, a fia? (Ezt egyéb­ként a szerzo sem határozta meg etig pontosan.) Az osztályellenség ábrázolá­sában viszont túlzásba mentek (Veturia Dusa Li­gia szerepében — és ez a ren­dező hibája) az ellenséget megfosztotta minden kvalitásától, minden erejétől. Az ilyen egyoldalú alakításnak sem­mi hitele. Veturia Dusa önző, képmu­tató, hazug asszonyt ábrázolt, de ki hiszi ezt el az egyoldalúsága miatt? Sőt a hazugság és önzés még felhábo­rít is, ha polgári finomsággal és ele­­ganciával l­spiezik. Liota nem céda, ha ez lenne, nem is tudnánk annyira felháborodni gazságain. Liota az el­nyomó tőkésosztály képviselője. Okos, ravasz, az előkelő polgári asszony, aki nagy gyárat vezet, polgári műveltség­gel rendelkezik, de mégis pusztulnia­­kell, mert belsőleg rothadt, mert az idő túlhaladta, mert Chiru és Simion i magasabbrendűek. Az ellenség színpadi ábrázolásában gyakran találkozunk ilyen túlzásokkal. Jelentéktelennek és erőtlennek állít­ják be a negatív hősöket. Nem helyes, mert ellenkezik az igazi művészi áb­rázolás követelésével előre kihangsú­lyozni: ez fekete. Az alakítás hitelét veszíti, ha megfosztjuk a negatív hőst attól az erőtől, aminek a megtörésé­vel bebizonyul, hogy a pozitív hős az új, magasabbrendű ember. Az ösz­­szecsapás maga nem lehet éles és fe­szült ezzel a hibás eljárással és a győ­zelem nem lehet értékes. Az ellenség feletti halálos ítélet akkor végleges, ha megmutatjuk az egész embert. „Az igazi művészet — írja Marx — az em­beri élet egészét fejezi ki mozgásában, fejlődésében és lefolyásában.“ Az egésznek a kifejezése abban áll, hogy megmutatjuk a régi bukását, süllyedé­sét fentről lefelé és az új emelkedést lentről felfelé. Megmutatjuk tehát a régi degenerálódási folyamatát, más­részt az új kibontakozását, azt a for­radalmi átalakulást, amelyben a régi törvényszerűen elpusztul, az új pedig kialakul, vagyis a régit nemcsak rot­hadásában, az újat pedig nemcsak idealizált pompájában. Jeniov Ljubov Járovája című da­rabja az Októberi Forradalomról épp ezt fejezi ki, művészi erővel. Az új kibontakozása és a ré£i zül­lése és két egymáshoz tartozó ember, Jarovoj és felesége, Ljubov életében nyer ábrázolást. A két élet beleágya­zódik a forradalomba, illetve az ellen­­forradalomba. Jarovoj elzüllik az el­lenforradalomban, Ljubov pedig fel­emelkedik a forradalomban. Ljubov legyőzi magában­ szerelmét férje iránt, aki elárulta a forradalom ügyét. Luchian Botez, Jarovoi alakítója he­­lyesen fogta fel az ellenség ábrázolá­­sának feladatát. Nem leplezte le magát egyszerre. Megfogadta Nemirovics- Dancsenko tanácsát, amely nemcsak erre a szerepre, hanem általában is érvényes. „Tévedés lenne — írja — úgy alakítani Jarovojt, hogy egy kilo­méter távolságból látszódjék: ellenség­gel van dolgunk. Ennek fokozatosan kell kibontakoznia.“ Botez választékos művészi eszközökkel végezte el ezt a feladatot. Dorina Ghibu (Ljubov Járovája) meg­értette szerepének ideológiai vonalát és emberi tartalmát, de bizonyára a kevés próba miatt nem tudta végig közvetíteni egyrészt a figura fokozatos átalakulását, másrészt belső vívódását addig, amoíg a forradalom legyőzi ben-S­ü­tő András szépirodalmi mun­kássága mindössze néhány írás, írói múlt tehát nincs há­ta mögött. Azonban első novellájá­ból az Ütünk november 5-i számában közölt novelláját (A mezítlábas menyasszony], Sütő András fejlődése olyan utat tett meg, amivel érdemes foglalkozni. Első novellája, a Hajnali küzdelem, azt a harcot mutatja be, melyet egy falu román és magyar szegénypa­rasztjai közös erővel folytatnak a menekül­ésből hazakerült gróf ellen, aki fel­osztott bir­kát, ham­s iratok­kal akarja visszaszerezni a falu újgaz­dái­­l. A cselekmény 1945 tavaszán játszódik. A novellából Kovács János alakja rajzolódik ki a legjobban. Ennek el­lenére Sütő mégis Kováccsal kapcso­latban hibázik a legnagyobbat. Mi a szerepe Kovács Jáno­sak a novellá­ban? A novella bizonyos mértékig Kovács János alakjára épül. Kovács János együt­t menekül el a gróffal annak idején v az e­gyetlen, aki ta­núskodni tudna a gróf ellen. Márpe­dig az ő tanúskodásától függ, hogy Dudálóknak, a falu szegényeinek, akik részesültek a gróf kiosztott földi­ből, s­kerül-e bebizonyítaniuk a gróf háborús bűnösségét. Különben vissza kell adniok a földjüket a gróf­nak A novella főhibája hogy Sütő az újgazdák (Dudás, Tógyér, Mure­­sán) harcát úgy mutatja be, hogy ennek a harcnak a sikere egyedül Ko­vács János tanúskodásától függ. Miért kelti a novella az olvasóban ezt a benyomást? A tudatos írói munka hiánya miatt. Sütő András nem tudatosan indokolja meg Kovács Dudásék előtti megnyilatkozását. Sü­tő nem ábrázolja eléggé nyomatéko­ssá pozitív alakjai elszánt akarat­erejét kemény, osztályharcos ma®a­­tar­­águkat és azt a hatalmas erőt, amivel Dudásék Kovács tanúskodása nélkül is meg tudták volna védeni földjüket az osztályellenséggel szem­ben. Ezért hat úgy a novella, mint­ha Dudásék harcát egyedül Kovács tanúskodása vihette győzelemre. Ez pedig nemcsak a valóságnak nem fe­lel meg, hanem egyszerűen nehezen is hihető el, mivel néha épp a novel­lában csillan fel Dudásék kemény el- s átárazása arra né­zve hogyha kell, vérükkel is megvédik földjüket. Vi­szont Sütőnek épp ezeket a felcsilla­násokat kellett volna tudatosan olyan erővel ábrázolnia, mint amilyen nő a személyes elemet, nagy szerelmét. Csak az utolsó képben tudta megren­dítő erővel ennek a belső vívódásnak ■teljes feszültségét és végül a forrada­lom győzelmét színpadra eleveníteni. Hogy ez nem sikerült az egész darab folyamán, annak egyik oka, hogy az előadásból nagyrészt hiányzott a pár­tos magatartás, a forradalmi levegő, a forradalmi erő és lendület. Számos fontos alak teljesen hamis és hibás beállításban szerepelt. Teljesen hiány­zott, játékukból az elvszerűség. Például Gomosztájev professzor (Nae Voicu) csupán szórakozott tudós, de nem hülye. Azok a jelenetek, amelyek a proletárforradalomnak a kultúra és az értelmiség iránti nagyszerű állásfogla­lását hivatottak kifejezésre juttatni, teljesen elmosódtak. Ion Tajvan (Zakatov) is torz papot alakított­. Ha behunytuk szemünket, Jago hanghordozását hallottuk. Egy orosz pópa másképen beszél és más a magatartása. Tren­ov azt a feladatot szánta e papnak, hogy megmutassa az egyházi reakció szerepét az ellenforra­dalom oldalán. A szerep hiteles élet­­rekeltése rendkívüli időszerű a mi szá­munkra is, már­pedig Ion Talvannak nem sikerült megoldania feladatát. Úgyszintén hamis Elisatov (Christea Christe) alakja. Christe dallamos be­szédével és modoros játékával távol­ról sem mutatta meg a züllött burzsoá értelmiségi rothadását, jellemtelensé­­gét és kapzsiságát. Christe alakítása teljesen tartalmatlan volt. Gh. Aurelian, a felejthetetlen Svan­­dea szerepében, csak az utolsó képben formálta meg hősét, az "egyszerű orosz embert, akit osztályhelyzete, tiszta egyénisége és becsülete köt a forrada­lomhoz. Az utolsó jelenetben, amikor viszontlátja Koskint a győzelemben, megrendítsen és felemelően emberi! Felejthetetlen kép — amikor Svandea, örömében zokogva, Koskin mellére borul és ezt dadogja: „Roman elvtárs, ugye, hogy ugye, hogy ... rossz volt, de úgy látszik megváltoztak a dolgok...“ E­­­lismerésreméltó az igyekezet, amellyel a Nemzeti Színház November 7 tiszteletére elké­szült a darabbal, de nagy hiba, hogy erővel az­­osztályharc győztes kime­netelében Kovác­s tanúskodásának döntő jelentősége ösztönösen rajzoló­dik ki a novellából. Ez esetben a no­vella mondanivalója —­­az író min­den jószándéka ellenére — nem len­ne hamis. Különben Kovács alakja elnagyolt. Nem tudjuk meg p­éldául, ho­gy Kovács miért menekült el a gróffal. Pedig Kovács életében ez a mozzanat korán­tsem olyan jelenték­telen, hogy megoszlás nélkül elfo­gadhatnánk. Egy négygyermekes csa­ládapa indokolatlanul, vagy egysze­rűen engedelmességből nem hagyja el családját . . . Mindenesetre a Hajnali küzdelem Sütő első novellája az első írások sok bizonytalanságával. De — és ez a lé­nyeges — már ebben az első írásá­ban felvette a valósággal h. kapcso­­latot. Meséje alakjaival együtt való­di és nem mesterkélt M ''.r.(?’k novellája (Új barázdák fordulnak) jó példa arra, hogy Sütő az életet mozgásába­« veri. Ugyanakkor azonban arra is jó példa ez a novella, hogy ez még nem min­den. Hogy a mozgásban levő életet a cselekményen keresztül úgy kell megragadni, hogy a cselekmény ábrá­zolása közben a novella végére a jel­lemek is kialakulhassanak. Ebben az írásban Sütőnek ez sikerült a legke­­vésbbé. Hadadi Jóska alakja pl., aki a novellában az ingadozó és befolyásolható középparaszt típusát tartozna képviselni, a novella végére sem formálódik határozott jellemmé. Különben a cselekmény ábrázolása ebben a novellában bár távolról sem mély, mégsem a „pártonkívüli“ ábrá­zolás hamis objek­ívitása. A szerző úgy oldja meg a pártos valóságábrá­zolást a „tendencia" szempontjából, hogy az magából a helyze­ből és a cselekvésből tűnik ki anélkül, hogy az író kifejezetten rámutatna. Egy szóval sem beszél pl.­la traktorral való szántás előnyéről. Egyszerűen két helyze­­t teremt s a két munka­folyamat bemutatásával nem leírja, hanem cselekménnyel ábrázolja két­ségsevonhatatlan igazát. S­ütő András írói fejlődését az érintett két novellának ubriso novellájával való összehason­lításával lehet szemléltetni. Ez a har­madik novellája, a Mezítlábas meny­asszony, irodalmunkban úttörő írás. Úttörő abban az értelemben, hogy az nem kezdték a próbákat kellő időben, mert így nem is tud­ták kihozni a darab jelentőségét. Bizonyos fokú kárpótlást nyújtottak a fiatalok. Elsősorban Dorina Ghibu, akiről már szóltunk. Dorel Urlăţeanu, Cyr szerepében olyan játékot produ­kált, amely tökéletesen egyesített mozgást, beszédet, hangot és arcjáté­kot. Néma járása is rendkívüli volt. Cornel Sava (Picalov) és Serban Ia­­mandi (Colosov) mélységesen átélt, tu­datos, mindvégig hiteles és meggyőző embert formált. A Vitézek és Hősök előadásában már lényegesen jobban sikerült az új ember és az osztályellen­ség ábrázolása. S mert az ellenséget nem egyoldalúan alakították, ezért tűnt fényesebbnek, nagyobbnak Eszte­rédy és társai győzelme. A földesúri­tőkés rendszer egész államaprarátusa minden erejével harcol Eszterág ellen. Vitéz Affra, a rendőrfőtanácsos, a had­bíró őrnagy és a börtönparancsnok mind felvonultak Eszterág ellen, de hiába! Eszterág erősebb. Tom­a Di­­mitriu egyszerű eszközökkel felépített játéka mindvégig meggyőz bennünket arról, hogy noha az utolsó jelenetben kivégzik, mégis ő a hatalmasabb. Min­den jelenetben ő az erősebb! S erőseb­bek Eszterág Pál elvtársai. Timár és Domanovich, az első katona és Julcsa, a nép fiai és leányai (R. Neacsu, V. Moldovan, Maria Ungur, Serban fa­­mandi). E szerepek alakítói mind élő embereket hoztak a színpadra. Belső első olyan irodalmi alkotás, melyben az a ha­­lmas sorsdöntő társadalmi á alakulás tükröződik, mely halváin­kon ma egyre növekvő erővel és eredménnyel folyik. A születő új fa­lu képe tehát­­a novella. De nemcsak aktuális mondanivalója miatt jó ez as írás. Jó, mert a falu szociális­a átalakulását­­a maga bonyolultságá­ban adja. A falu szociális fejlődését, a kollektív gazdaság megalakulását nem leírások, magyarázatok, elemzé­sek útján világí­ja meg, hanem cse­lekménnyel, s ez a cselekményábrá­­zolás az előző két novellájához viszo­nyítva fejlődést mutat. Ebben a no­vellában már a kiforrott, határozott jellemek és típusok egérá sorával ta­lálkozunk. Bakcsi, Szőcs Dani, Kocsis Mihály, Meszesán és Kocsis Mihály­­né mind egy-egy falvainkban élő em­bertípust elevenítenek meg. A novella sokkal többet ad, mint amennyit a címe ígér. A novella lé­nyege u. i. nem a szerelmi történet, hanem a falu szociális átalakulása. Épp azért, mert ily nagy feladatot tűz mag a e­é, épp ezért kiforrótan, , időm talan“ a" snarkrtete, élmény­­anyagának nem sikerül a rendszere­zése. A növelik, sok alakja csak pusz­ta jellemlehetőség, minden további funkció nélkül. Viszont­ mégis mé­lyült az emberábrázolása. Jelentke­zik ebből kifolyólag Sü­ő Andrásnál már a feszültség visszaadása, ami eddig minden írásából Irányzott. Vi­lágosan ábrázolja azokat a létszerű előfeltételeke is, amelyekből alakjai tudata keletkezik és továbbfejlődik. A novella tendenciája is az ábrázolt világ objektív összefüggéséből fejtilt ki s a novella eltalál a alakjainak nyelvezetét is. Bár Sütő nem egyszer feleslegesen beszélte­­ alakjait, egy­szerűen csak azért, mert alakjai áb­rázolása közben valami , szellemes­sé­g" jutott a szerző eszébe. Van azután Sütő Andrásnak pár kedvenc mondása, amit minden írásában „el­süt“. (Pl. „Valami bogarat tettek a füledbe“; „Bogár van a füledbe"; „Bolhát ültettek a fülibe"; „Bogarat dugtak a fülibe“.) Lehet, hogy ezek a mondások felettébb tetszenek Sütő Andrásnak, viszont na’hogy azt higy­­je, hogy ezek a mondások zamatosak, vagy hogy igen erőteljes eszközei lennének az ábrázolásnak . Ha majd húszkötetes összegyűjtött művei­ben egyszer-kétszer előfordulnak ak­kor hagyján, de ma ennyi belőlük — meggyőződéssel és tudatos átéléssel be­széltek, néztek és cselekedtek. Nem mondhatjuk azonban ezt Nae Voicu­­ról, aki ugyan helyesen fogta fel Ko­vács MÁV-felügyelő szerepét, amikor nem a fasizmus áldozataként, hanem alattomos és jellemtelen csatlósaként ábrázolta, de nem volt hitele, mert csak a külső fajzát adta az alaknak. Mozdulatai nem voltak összhangban belső lelkiállapotával. Szavai mögött nem éreztük gerinctelen megalázkodá­sát, önző törtetését, undorító vergődé­sét a címért és a rangért. Gh. Aurelian, az őrnagy szerepében egész embert ábrázolt. Teljes hatalmá­ban és pompájában, „finomságában" és polgári „erkölcsében" mutatta meg a burzsoá államhatalom képviselőjét. Aliig fegyverben vonult fel a védtelen és fegyvertelen Eszterág ellen és mégis Eszterág volt erősebb, mégis Eszterág győzött! Hogy ezt mindvégig éreztük és hittük, az öreg Eszterágné (Maria’ Cupcea) természetes, egyszerű, és kiváló emberi játékának. Tom­a Di­­mitriu, Gh. Aurelian és az egész együt­tes egységes, érzelmileg és értelmileg egybehangolt játékának tulajdonítható. A Román Nemzeti Színház művész­­együttesének le kell vonnia legutóbbi előadásainak jelentős és értékes tanul­ságait. Csak az eszmei tartalom és a művészi elképzelés, a művészi tolmá­csolás tökéletes szintézise teremti meg azt az értelmi és érzelmi harmóniát, mely szervesen egységes, meggyőző és mozgósító művészi alkotás és alakí­tás alapja. TATÁR OTTÓ modorosság. A Mezítlábas menyasszony alak­jai közül a legsikerültebbek a pozitív al­akok. A szerző Bak­­csit, Szőcs Danit, Meszesánt, a no­vella pozitív hőseit, több oldalról is kirajzolva mutatja be. Látjuk a mun­kában őket és ítéletet mondhatunk róluk a cselekedete­k alapján. Ezzel szemben az osztályellenség ábrázolá­sát nemcsak itt, hanem általában minden írásában felületesen oldja meg. Ezt a hiányosságát sürgősen fel kell számolni?. Sohase feledje el, hogy a valósághű ábrázolás jelenti az igazi halálos ítéletet felettük. Miért nem unalmas ez a novella? Általában miért nem unalmasak Sütő András írása ? Mert emberi sorsokat ábrázolnak. Mert nem elmesélni pró­bálja az eseményeket, hanem meg­­eleveníteni. ■ A környezetrajzot min­­dig igyeksü­k cselekménnyé változ­tatni. Sütő András három írását elemez­tük. Ez a három írás egyelőre a fej­lődése. A­ három írás erre év termése. Az utolsó — a Mezítlábas menyasszony — az év és a fejlődés eredménye. Meg lehetünk teljesen elégedve ? Nem. „A művészi munka — mondja Fagye­­jev — rendkívüli alkotói erőfeszítést, a gondolkodás majdnem fizikai ér­telmében vehető erőkifejtését és ugyanakkor különös türelmet és ki­tartást követel. És bárhogyan dol­gozzék is a mai író — régi módon tollal, vagy írógépen írja művét, — soha nem éri el a szükséges pontos­ságot, az alakok élességét és érzelmi, kifejezésben­, tehetségét és világossá­gát, ha nem írja át művét többször egymásután és nem hozza létre ily­­módon ennek tökéletesebb változa­tát.“ Éppen ezért Sütő Andrástól utolsó novellája új változatát várjuk. Tökélyesebb Változatát, regény vál­tozatát. Tehetségének ez lesz a pró­baköve. Egyre azonban még felhív­juk figyelmét. Minden művésznek fejle­­ művészi technikára van szük­sége, hogy az előtte levő világ képét művészileg ábrázolhassa. Sütő And­rás tud tanulni és van honnan tanul­ni. Ismét Fagyejevet idézzük: „A szovjet irodalomban már vannak olyan művészi minták, amelyek mö­gé fel lehet zárkózni, amelyekből le­het tanulni." Továbbfejlődését csak ez a „felzárkózás" biztosíthatja. HAJDÚ GYŐZŐ­ T SÜTŐ ANDRÁS NOVELLÁIRÓL A Linpov Jarovajet zárótel­epe . n

Next