Utunk, 1957 (12. évfolyam, 1-52. szám)

1957-09-12 / 37. szám

KULTÚRA BUDAPEST 62.PJB.149 -1-4 357 B.bV ' mi Kdnyv­.ttf SZEGED Dugonics Lér 13 INK írószövetségének lapja­­II. ÉVFOLYAM, 37.(463) SZA/VI — A ka thjttttnI - KOLOZSVÁR, 1957. SZEPTEMBER 12. Néhány megjegyzés irodalomtudományi oktatásunkról Július hónapban két héten át le­velező­ tagozatú tanárokkal és ta­nítókkal voltam együtt. Előadáson, sze­­mináriumokon és fogadóórákon, tehát a közös munkában elegendő tapaszta­latot szerezhettem, hogy néhány — ok­tatásunk s nevelésünk, de irodalmi köz­véleményünk számára sem lényegtelen — „szakkérdést“ a nyilvánosság előtt is szóvá tegyek. E hozzászólásokat váró cikkben észrevételeimet szükség­­szerűen az irodalomelméleti kérdések területére szűkítem le. Mi jellemzi egyes irodalomtanárok irodalomelméleti tudását? A vég­zett tanárok javarésze alapos vagy leg­alábbis kielégítő szakmai, irodalomtu­dományi felkészültséggel rendelkezik. Kétségtelen, hogy az utóbbi két,három évben, jóirányú változás tapasztalható náluk.­ Sok közülük állandóan gyara­pítja ismereteit s lépést tart a lehetősé­gekhez mérten az irodalomtudomány fejlődésével. Ezeknek fejlett elemző, iro­­dalombíráló érzékük van. Sőt akadnak köztük olyanok is, akik tevékeny iroda­­lomkr­itikusok. Egyeseknél azonban még tapasztalható, hogy a szükségesnél ke­vesebb konkrét, megbízható irodalom­­tudományi ismeretekkel rendelkeznek. A szakmai ismeretek bizonytalansága oly­kor az elemző­készség bizonyos fokú hiá­nyával is párosul. Ezek a tanárok a legtöbb esetben irodalmi-oktató munká­­jukban nem támaszkodnak saját, egyéni műelemzéseikre; tankönyvekből, cikkek­ből, recenziókból veszik azokat át. Ma­gától értetődik, hogy az ilyenszerű órá­kon az élményszerűség, s a felfedeztetés öröme és izgalma — az irodalom-meg­­szeretés eme két nélkülözhetetlen alap­­föltétele — sajnálatos módon elmarad. A fenti hiányosságok nagyobb mér­tékben vannak jelen a levelezőtagoza­túaknál.­­Itt jegyezzük meg, hogy a Pedagógiai Intézet keretében újravizs­gázó tanárokat el kellett különíteni a levelezőtagozatúaktól. Nemcsak, mert ez utóbbiak szakképesítés híján vannak, hanem azért is, mert nem rendelkeznek az előbbiek sokéves, nem egy esetben évtizedes pedagógiai gyakorlatával.) Középiskolai érettségivel vagy félbesza­kadt egyetemi tanulmánnyal, ritkán másszakú egyetemi végzettséggel tevé­kenykednek az irodalomtanítás terüle­­tén. Meglévő szakképzettségüket munka közben, a tanítás gyakorlatában szerez­ték meg. Érthető, ha szakmai ismereteik gyengék. A levelezőtagozatú hallgatók között még mindig kísért a korábbi évek elbur­­jánzott káros szemlélete: a dogmatiz­­mus, a mechanikus materialista és vul­garizáló irodalomfelfogás. Egyesek a műelemzést most is a politikai cikkek kivonatolásával tévesztik össze. Egyik vizsgázónk például Létay: Mellettem atlasz című versének olyan sematikus, vértelenített, de ugyanakkor agyonideo­­logizált magyarázatát adta, hogy sírni lehetett a hallottakon. Többször előfor­dul az is, hogy alapfogalmakkal nin­csenek tisztában. A tárgyat és a témát például nem tudták megkülönböztetni. Ábrákkal illusztráltuk azt, hogy a tárgy az objektív valóság része, a téma pedig a műben van benne, hogy úgy mond­juk: a tárgynak az író tudatán keresz­­tül való tükröződése. Többen a szer­kezetet azonosították a mű fejezetekre osztásával, a formát pedig a puszta külső formával és így tovább. Nehézséget okozott a verstani kérdé­sek gyakorlati elsajátíttatása is. Alig akadt hibátlanul ritmizáló hallgató a vizsgázók között. Aminthogy — a gya­korlatban ez is kiderült — stilisztikai ismeretek dolgában is sok hiányt kell még pótolni. Persze a levelező-hallgatóknál s meg a tanároknál is fölmerül a kérdés: hon­nan, kiktől tanulhattak volna? Timofejev túlhaladott, de részleteiben még mindig hasznos munkáját (Teorija Literatury), nem tanulmányozhatták, mert nincs magyar fordítása. Abram­o­­vics magyarul is olvasható tankönyvét (Bevezetés az irodalomtudományba, va­lamint Julow Viktor irodalmi olvasó­könyvét sok haszonnal forgathatták vol­na, de valószínűleg alig egy-két tanár, ha hozzá jutott, ők tehát éveken át egyes tanulmányokra, cikkekre voltak utalva. A helyzet azonban az idén már sok tekintetben megjavult. A Bolyai egyetem kiadásában megjelent Csehi fitula: Bevezetés az­ irodalomtudomány,­ba című jegyzetének első, sokszorosított füzete. Ezt a tartalmas és viszonylag terjedelmes kiadványt már ismerték és használták az idei levelező-tagozatú hallgatók. A jegyzet, rendszerezett anya­gával, gazdag példatárával és igényes megszövegezésével nagy segítséget jel­ent egész irodalmi oktatásunk számára. Évek után felismertük, hogy az új nemzedék nevelése szempontjából elen­gedhetetlen az irodalomtudományi is­meretek elsajátítása. Nemrég, a tavaly jelent meg az alsó ciklus Vili. osztálya számára készült Irodalomelméleti alap­­fogalmak című tankönyv is. Túlzás nél­kül mondható, hogy hézagpótló mű. Most kezdjük átérezni s átgondolni, mit jelent az esztétikai-irodalomelméleti ismeretek szervezett terjesztése egész oktatásunk, irodalmunk és új olvasó­közönségünk számára! Valóban nem le­het számunkra közömbös, milyen iro­dalmi tudású s ízlésű gyermekek hagy­ják el a középiskolákat. Milyen esztéti­kai-irodalomtudományi felkészültségű tanáraink, olvasóink, kritikusaink és íróink lesznek. Hazai irodalmunk esz­meisége, művészi hitele, hatékonysága s ugyanakkor olvasó közönségünk tá­bora erősödik és gyarapodik irodalom­­tudományi nevelésünk kiszélesítésével. Íróink, szerkesztőink nem egyszer pa­naszkodnak a fiatal kritikusok hiányára. Valóban, már itt a középiskolában meg kell szerettetni a tanulókkal az irodal­mat. S ennek egyik hathatós eszköze, hogy irodalomértőkké kell nevelnünk őket: műelemző, elméleti és gyakorlati ismereteket kell elsajátítaniuk. Mai irodalmi életünk kissé elhanya­golta az olvasó­közönséget. Nem igen törődtünk véleményével, helyzetével s igényeivel. Pedig egészséges irodalmi köztudat, eleven irodalmi élet nem ala­kulhat ki a művészet „fogyasztóinak" figyelembe vétele nélkül. Az olvasók íz­lését, esztétikai fogékonyságát nemcsak szépirodalmi alkotásokkal lehet alakí­tani, hanem elméleti-gyakorlati isme­retekkel is. Folyóirataink, lapjaink még többet tehetnek ezen a téren, mint ed­dig tettek. A sokszor elvont esztétikai­elméleti viták mellett (ezek is kellenek) jelentessenek meg egy-egy vers vagy prózaelemző mintacikket. Tíz év óta alig néhány ilyenszerű írásra emlékezünk. Például Szabédi László kiváló elemzé­sei. Az Utunk igen hasznos nevelési ankétja ezekre a kérdésekre is kitér­hetne. A Bolyai egyetem az eddigieknél na­gyobb segítséget adhatna középiskolá­inknak a marxista irodalomelmélet elsa­játítása érdekében. Pl.: konzultációkat, nyílt vitákat szervezhetne. A kolozsvári és a közeli vidékek tanárainak, tanítói­nak mintaórákat tarthatna. A Pedagó­giai Továbbképző Intézet pedig ugyan­csak szervezett s állandó kapcsolatot létesíthetne ezen a téren is hallgatóival s végzettjeivel. Mert amint kiderül, van itt tennivaló. Nehéz és nemes feladat vár taná­rainkra, munkahelyeikre visszatérő leve­lező-hallgatóinkra. Sok helyt nekik kell az irodalom és kultúra szaktekintélyeivé válniok. Nagyrészt az ő vállukon nyug­szik az új nemzedék irodalmi ne­velése. Nekik kell fiataljainkat úgy bevezetni az irodalom színes kertjébe, hogy ha­bozás nélkül megkülönböztessék a virá­got a gyomtól, megszeressék és értékel­­jék, ami hasznos és szép. Ez a munka nem könnyű. Beszélgeté­seinkkor, a közös vitákban kiderült, hogy ezek a problémák mennyire össze­függnek az oktató-nevelő munka más területével is. Sokvonatkozású kérdések ezek. De a megoldásukba fektetett mun­ka nem hiábavaló. Még akkor is, ha csak évek múltán kárpótol fáradsá­gunkért. PATAKI BÁLINT SZEMLÉR FERENC Olyankik Végig a part kirakva ragyogó gyöngysornak tetsző friss emberi testtel, melyet Gea lazán most úgy ereszt el, mintha mutatná: játszik csak bohó szép ékszerével, rá nem is ügyel, hisz barna bőre szebb volna anélkül!... Az égre néz, amint lobogva kékül, s eszébe jut a gomba-füstü jel, mely ott lengett a Bikini-atoll fölött s aztán por­rétjén Nevadának ... Egy gombnyomást, és száz ily gomba támad naptól-viztől finom testén! S ahol e mű-napok vad lángja szétpereg, gyilkos sugártól omladoz az ember eleven lánca, mint a puszta szemmel nem látott rés nyomán dús ékszerek. A gyöngy­ nyakékhez hát riadva kap, mintha gonosz kéz moccanna utána, s tapasztja óvón a nap­lángú tájra minden egyes szemét, és úgy marad éles, vigyázó tartásban a föld b­ékét, díszét mindentől óvni készen, mint ki már védte kincsét annyi részben, s gonoszt tevőt nem egyszer már megölt. SALAMON LÁSZLÓ Színek, va­dÁ­cs Színek riadója ébreszti szememnek még álomtól fáradt, mély tekintetét, a kerti ágyásban tűzszín szegfűk zengnek, s kék harangja hangján csendít rám az ég. Körül fénylő lombok lengve sorakoznak, hajnali aranyban fürdetik fejük, a levelek itt-ott rozsdaszínt oroztak, zöld dinnyék rejtik a skarlátszín nedűt. Szikrát rejt gyöngyében a hajnali harmat, parányi sugarát az induló napnak. Szivemnek kiszikkadt, egyhangú unalmát színek riadója, harsogd túl megint! A nyárvég­ertfürta, őszi kóstolóját ízlelni bánat és fürge öröm int. Bennem is, mint érett gyümölcsök levében kesernyés ízzel kristályos méz vegyül, megfürdik szemem a reggel száz színében — ennyi élet között lehetsz-e egyedül? Mintha minden virág egy-egy betű volna, derűt írok velük komor homlokomra. Hány nyaram, hány őszöm, hány telem van hátra? Vesszen a kérdés most, vesszen a felelet. Békült szívvel nézek a múlandóságra s borisszaként iszom a harsány színeket, tihervad a lomb, a virág és a pázsit? Nem egy nyár, nem egy ősz ez a vén világ! A múló idő születőt meg nem másít, a lehulló szirom magjában él tovább. Színek riadója, ébreszd lusta lelkem, hogy el ne vesszen a futó fellegekben! •*V, 1957 SZER 1 . FLOP­ICA CORDESCU A bányász leánya BONCZOS ISTVÁN Hondanak e­ste volt és nem is­­milyen-amo­­lyan este, nagy nyári, meleg este. 1 nap még nem ment le teljesen, a hold még nem jött fel teljesen: egyik az ég nyugati aljáról nézett vissza, a másik az ég keleti aljáról nézett elő. Egy­formán nagyok voltak mind a ketten, és nézték, csodálták egymást, úgyany­­nyira, hogy talán még meg is állottak belé egy kicsit, csak annyira, mint a szél; a levél a fán nem moccant, fa a réten nem rezzent, ember, állat visz­­szafogta lélegzetét, s azután ment m­i­­den a maga járásán. —■ Kari! — Kari te! — Hát nem hallod?! — Húzod már azt a kötelet, vagy mit csinálsz? — Húzom, persze, hogy húzom, csak ne nyugtalankodjék odafent édes­­apám, mert ha egy kéve megcsúszik... aztán már lent is van a többivel. Az öreg a rakomány tetején mégis hátrafelé merészkedett, ott lenézett a­­vendégoldal rúdján babráló fiára. — Elvágtad a kezed, vagy mit niz­­zel? A fiú a keze fejére pillantott, aztán elnevette magát, mert olyan volt az, mintha vérbe mártotta volna. — Nizze már, édesapám a napot, meg azt a holdat. A gazda odafentről még messzebb látott, el is nézett elébb keletre, az­után nyugatra, de a szép piros mérget lobbantott benne. — Hát te ezeket nized, a napot meg a holdat? Én mi a fenét nizzek rajtok? Láttam én már akét eleget. Te se nizd, nizik­ük egymást eleget, nekik nincs más doguk. A fiú az olyan fiú volt, hogy az ilyen csak a lovon, a nyeregben mutat Iényt­­borzongató szépet, így földön, csak olyan középtermetűnek látszik, de ... tengelyvégétől kapva egy rántással fel­borítaná szekerüket, amelyet tíz kereszt búza nyom. — Karit — Tessék, na! — Már leszállok ... — Kötöm már, kötöm. Olyat húzott a kötélen, hogy a sze­kér belébillent, és az egyik ökör ijedten nézett hátra. A másik vendégoldalrúdra is odahurkolta amit és ahogy kellett, aztán a jószág elébe állt, jobb karja lendítésével mutatta, hogy merre­­ indí­tott. A keményre taposott, dilhegő dűlőül két tábla tengeri közt kacskaringózott a töltés felé. Nyugodalmas volt a táj, a két ökör, nyugodalmasnak látszott a szótlanul ballagó pogány fejű fiú is — úgy annyira, hogy hátra sem nézett. Pedig kellene, mert hol Mozsár, hol meg­ Kormos kapott a tilosba, lenyalva az úthoz legközelebb álló tengeri szá­rát. IJL* öreg gazda odaföntről látta, de­ CPC fát csak engedte, hadd egyenek, jut abból, meg ökrök azok, nem tud­ok, hogy a másé. Csak azt látják, hogy zöld, meg­­érzik, hogy tejes. Éppen olyan az nekik, mint az embernek a borízű alma ... — Hoooó! Halkan mondta ezt, de azért, ha meg nem kapaszkodik a feszes kötélbe, ta­lán még le is repült volna. — A fene hogy enné meg ezeket az ökröket. Ezt meg már csak gondolta, szólam azonban nem szólott rájuk. Itt már beljebb volt a tengerikóró, aztán utána kellett lépdesni: hol Mo­zsárnak, hol meg Kormosnak; ahogy léptek, rántották a jármosrudat, és lis lent a kocsi­s tetején a gazda, fejt kalapja. Ezt már nem állotta. — Karit A surranó szellő távoli kacagást lib­­bentett a fiú felé. — Hát leszitáltatig már ideföntről teljesen? Az a­ Kacagás. Még­hozzá nagyobb része lány­kacagás. Most már nagyon hegyezte a fülét a fiú. — Hát nem látod, hogy tilosba kap­­dosnak az ökrök?­ A motor is felbúgott, s nóta csendült rá. Tudta ő jól, kicsodák. Sietve hátranyúlt, az út közepére igazította a szekér rúdját és fülönfogta az egyik ökröt. A két jószág megértette, hogy bége a pákosztoskodásnak, engedelmesen igyekeztek vasmarkú kisgazdájuk után. Éppen a töltés lábához értek, mikor a gumikerekes, gyorsjáratú traktor, két pótkocsi lánnyal, elrobogott elöttük. A fiú csak azokat látta, a szépen da­loló leányarcokat, fehér fogaikat és mo­solygós szájukat. Azt danolták hogy: Meg kell a búzának érni, Ha a szél mindennap éri. — Kari­­el Talán gyökeret eresztett a lábad, hogy nem mozdulsz? De jó lenne két lányt átölelve, ve­lük danolni. Inteni akart nekik: álljatok meg, ve­gyetek fel engem is! De nem intett. Lehanyatlott bronzszinű karja. Pedig ha intett volna, biztosan fel­veszik. Most csak állott nagy árvasá­gában két bambán néző ökre előtt, és se té, se tova. — Kari tel Hát mikor lement már a nap? — Ne búsulják, édesapám, amott már az öccse! Nagyot lélegzett s a holdra muta­tott. Elindultak, a füle körül mocsári szú­nyog rítta éhit.

Next