Utunk, 1969 (24. évfolyam, 1-52. szám)

1969-09-12 / 37. szám

Világ proletárjai, egyesüljetek IUTUNK ROMÁNIA SZOCIALISTA KÖZTÁRSASÁG ÍRÓSZÖVETSÉGÉNEK LAPJA ♦ KOLOZSVÁR, 1969. SZEPTEMBER 12. XXIV. ÉVFOLYAM + 37. (1089) SZÁM ♦ ÁRA­­ LEJ Milyen egyszerű és milyen tiszta minden: az első hűvösebb napon összegyűlnek a fecskék és elre­pülnek, távozásukkal jelezve, hogy közeledik a Csengetés napja; az első hóharmatos éjszakán bíborvörös lesz a som, és vörös lesz a kecskerágó, és sötétkék lesz a kökény, és szín­­váltásával mindenik jelzi, hogy közeledik a Csengetés napja; hosszú, csillogó­ fényű ökörnyál szövi a réteket, szőlők zamata gyűl a hegyoldalon, magasra szökik a füst és kék zászlójával jelzi, hogy kö­zeledik a Csengetés napja;­­ milyen egyszerű és milyen tiszta minden: a gyerek reggelente az ujján kiszámolja: még négyet alszom, még hármat alszom, még kettőt, még egyet... És most következnek a könyvek­ alatt­ roskadozás napjai, a rettenetes vagy szép számtanpéldákkal lelőtt vagy ép­pen megkoronázott délutánok embert formáló kínjai-örömei; most következnek a csodálatosan titokzatos versek skan­­dálásai, melyek varázslatot ültetnek el az emberben, nagy, életre szóló varázslatot, mely soha meg nem szűnik, és most kezdi el az ábécé ismeretlen csúcsainak meg- Ezzel kezdődik hódítását az, aki majd az elemek atomjait vizsgálja és maga is elemeket teremt; és most kezdi magába szívni a szavak és mondatok kü­lönös havasi-levegő-illatát az, aki nagy könyveket tud majd, ezer paragrafust, amiért fekete talárba öltözhet és képvi­selheti az igazságot; most kezdi az is, aki hihetetlen konstrukciójú tornyokat, gátakat, házakat épít, és aki sok ezer órát ül majd a zongora előtt, hogy mu­zsikába öntse azt, amit a másik épített. Tiszta és egyszerű minden. Egyszerre lép át a küszöbön a Tudós, a Művész, az Épí­tész, a Kutató, a Tanár, a Pilóta. És egyszerre kezdik a lapo­zást a könyvben, egyszerre próbálják az A betű nagy szen­vedéseket okozó rajzát, s egyszerre mondják, napok múlva már, mutatóujjukat szépen a sor alá illesztve: is­isk­isko­­iskol-iskola. Ezzel kezdődik minden. Tízezrek lépnek át a Csengőszóra a Kapun, és sok ezren közülük első ízben, a titkok földjére, tudós-jelöltek, művész­jelöltek, politikus-jelöltek, akiket mindenné tehet a Betű. Én nem tudom, nem tudhatom, hol s mikor történt, hogy először húzta meg valaki a harangot azon a napon is, ami­kor az iskolák kapui kinyíltak valamelyik kora őszi regge­len, de úgy gondolok erre a ki-tudja-hol, ki-tudja-mikor élt emberre, mint aki elsőnek ismerte föl, hogy ez a nap a leg­szentebb napok közül való. Hinni szeretném, hogy nagy, tudós férfi volt az az ember,­­aki ünneppé tette az év legszebb napját. Szobrot érdemelne ezért a Becsengető, s vörösbetűs na­pot a naptárban: a Becsengető Napját, az Iskola-Kapu-Nyitás napját, amikor a legőszintébb közönség emlékezhetne rá. KIRÁLY LÁSZLÓ Esemény (Elmúlt számunkban. Ma­rosi Péternek a hazai regény­termésünk megáradására, a na­gyobb lélegzetű próza meg­­iramlására figyelmező cikkén alig száradhatott meg a nyom­dafesték, mikor Bálint Tibor új regényének a Zokogó ma­­jom­nak olvasását befejeztem. De mert az irodalomkritika, irodalmi sajtónk eme kény­szerű könnyűlovassága ebben a pillanatban alig látszik ké­pesnek beérni — a könyvki­adó által diktált ritmusban, mely éppen a regénymegje­lentetésben a legfokozottabb — saját mérlegelő­be takarító feladatait; és mert a megint alacsonynak bizonyult pél­dányszám miatt — ez ugyan megállapíthatatlan, hiszen az utóbb megjelent könyveken érthetetlen módon nincs föl­tüntetve a példányszám — néhány nappal megjelenése után a jelzett regény máris hiánycikk, éppen ezért enged­tessék meg részünkről néhány, a könyvet ünneplő, csöppet sem lehiggadt reflexió.) Abból a — lavinákat követő — kő- és hordalékgörgeteg zúdulású próza­fajtából való ez a regény, amelyikből ke­zünk ujjain el tudnánk szám­lálni, hány íródott a romá­niai magyar irodalomban. A stílusnak, nyelvnek, a kifeje­zés eszközeinek, más szóval az írás mesterségének, a formá­nak tisztelete (mondhatni, val­lásos tisztelése) — mely amúgy általában jellemzője Bálint Tibor írásművészetének — itt rendkívüli „tárgyismerettel“ (mondhatni, élménytékozló kedvvel) párosul, s e két alap­igény olyan súlyosan fedezi egymást, hogy ilyesmit telje­sítményként ritkán tudhat ma­gáénak írói vállalkozás. Tucatszor tucatnyi szereplőt hajszol végig a regényen — jórészt az élet peremén —, szereplőket — s nem hősöket. Mert ennek az emberkévének nincsenek hősei. Ez az élet­nyaláb a regény maga; ember­­egyedeinek e regénnyé élt életben sem lenne — mert nem lehet — hősökként pol­gárjoga. „Hiszen amúgy is sok már a hős körülöttünk... — vallja mintegy az utolsó szó jogán Bálint Tibor —, de egy­re kevesebb a megértő em­ber . .. Lehet, hogy helytele­nül ítélem meg a helyzetet. .. de szerintem a hősök sorozat­­gyártása helyett oda kell ha­jolnunk a panaszló szájak elé...“ Nos, ezt teszi az író maga is a regény egyik (mond­juk „központi") alakjaként. Kegyetlenül. Őszintén. Kí­méletlenül. (Vagy nem kegyet­len az őszinteség?) Tereli a múlt nélküli, sokszor „szárma­zás“ nélküli, máskor jobb sors­ra érdemesekből vagy szüle­tettekből visszahuzott vonuló­kat, a Vince családot, ágas­­bogas famíliáját, zűrös szom­szédaikat, a Bunda Rózsikat, Bárány Lajosokat, Kakas Ban­dikat, Jakab Jákobot, a pi­­pás Csikálónét, magyarokat, románokat, zsidókat, cigányo­kat, azonos sorsúakat itt az élet peremén, a nagyváros pe­remén; a nyomor-alázottakat, izmos, szeszes, mániás férfia­kat, asszonyokat, kiknek mel­léről a csecsemőszálak soha­sem szakadnak le, sóvár gye­rekhadat terel nyomukban, végig a XX. század hullám­völgy-évtizedein. Itt és ekkor ez emberkévének a legtöbb és legkevesebb, ami sorsként rá­­meh­lel, a puszta fizikai fönnmaradás gondja; az er­kölcsi — mert immár ember­­feletti — ha valakinek sikerül —, csak ráadás lehet. A vér, könny, éhség, erőszak, piszok, bűn és a halál is része életük­nek — igen, mintha élnék még halálukat is —; mindez nem „egyedi“ rövidzárlat, ha­nem amolyan lelki ex­ lex ál­lapot. Ezért lenne igazságta­lan, ha igazság próbálna lánd­zsát tömni itt a bűnök felett. De megbocsátás sincs, sem fel­­oldozás. Csak a nagy, nagy megértés, az okoké. A társa­dalmiaké, a lelkieké. Mert van magyarázat... S ez az író ré­széről mégis nélkülöz minden szentimentalizmust, elérzéke­­nyedést. S mint szándékon, ezen a következetesség-igényen csak az önsajnálat it leket itt­­ott, éppen talán, mert oly he­vesen küzd Bálint ellene. Egyetlen emberpalánta tör ki ebből a zárt és mégis belát­hatatlan nyomor­ Bábelből (az újságíró, majd író Kálmánka), de mintha ennek a kebeléből szakadt érzékenységnek meg­szülésére is ítélve lenne ez a világ, hogy sorsa föltárulkoz­zék, valója egyszer — ebben a könyvben éppen — mezte­lenül láttathassa magát. Tra­gédiák sorát himbálják és szívfacsaró derűét a vaskos bekezdések, majd korszakokat indító újsághírkollázs-rosta gyűjti könyvfejezetekbe ezeket. Hatalmas ringó tánc ez a könyv — keserves emberfüzér körtánca — az élet peremén. Egyetlen zajos vonulás a Hó­hérok Hídjától, a ■ Sánta an­gyalok utcájától, a Kövespad 16-tól e könyv felé — az utol­só regény felé, mely számára e kelléktár lehetséges, adott — vonulnak, vonulnak a Há­­zsongárd környéki kertek al­mafái felé, és tereli őket az író Bálint Tibor a Házsongár­­don is túlra, menekíti őket ha­lálukon is túlra, s e menekü­lés, e feltámadás, a biztos rév megadatik nekik éppen e könyv oldalain. SZILÁGYI ISTVÁN PAULOVICS LÁSZLÓ: Gobelin-terv a szatmári Dacia szálló számára NOVELLI Bálint Tibor Huszár Sándor Stefan Heym

Next