Utunk, 1971 (26. évfolyam, 1-53. szám)

1971-07-02 / 27. szám

Kornyák József Bánata i­m Pató-Papok Van egy kis község, Vámos­­szinér, hallottál te Vámosszi­­nérről? Két élménnyel szol­gált, van a molnárja, aki vég­telenül szereti a szépet és a szellemeset. Fiatal a molnár, s a könyvtára jobbára mai ki­advány — de a kancsók! Ma­daras, dátumos! 2777/ Olyan szép szebeni tarisznyát, mint nála, nem látni sehol. És a festett vén bútorok .. . — Csak ide ki nem jön sen­ki feleségnek. Ittunk, keseregtünk. Másnap kivitt, megmutatta az egyszál görbe utcát, az ut­ca közepén a félig összeron­tott árkádos udvarházat, egy nagy sárhalmaz ráfolyva a járdára, piszok, szemét. Megint ittunk, megint kese­regtünk. A molnár járt az udvarház­ban. Bement, csak hát nem tudta, hogy a bánata nagyobb, vagy a dühe. Minden tyúk piszkos. Pató-Pap kidugta a fejét, koszos ing volt rajta, or­rán bibircsek. Papék elhasz­­nálják a szobákat, és amit tönkretettek, abból továbbköl­­töznék. Papné azt mondta a felháborodott molnárnak, nem látja, hogy az ő ura egy meg­tört lélek. Ő meg azt válaszol­ta, hogy inkább gonosztevő! Ha megtört lélek, menjen ko­lostorba! Borzalmas: lezüllesz­­ti a község egyetlen díszét a sárga földig. Pap szidta Vá­­mosszinér lakóit, hogy milyen gyalázatosak és elrugaszkodot­­tak. Nem adják meg a tes­ti,kiét. És ő milyen szeren­­sétlen. Legyen a saját kon­tójára szerencsétlen, mondta a molnár neki, a saját maga ká­rára, ne egy közösség örökét züllessze széjjel. Egymás után teszi tönkre a barokk fentma­­radt remekeit. Az orsós­ korlát csupa foghíj, és hol van a be­járati ajtószemöldök ezerhat­­százötvenből? — Te, aki meg­harcoltad a szegénységnek a harcát — voltál béres itt —, mert bocsát­asz meg egy ilyen­nek? — szállt szentbe a mol­nár a néptanács küldönccel, aki védte Papékat. Ő rossz lelki­állapotba került, védekezett Pap. Neki nem itt lenne a he­lye. Ő egy meghasonlott. Ci­nikus lett ■ , neki meg lehet bocsátani. Ő is cinikus, mondta a molnár, de azért ö nem vét senkinek. — Cinikus vagyok, még­sem vetem rt meg a vilá­got, és nem vagyok dest­ruktív, mért bocsássák meg az ilyen utolsó gáládnak? Ez volt az én másik vámos­­szinér­ nagy élményem. Keser­ves élmény volt. Egy használ­ható épületet bíztak rá, ha nem gondozzák, nem cserepe­­zik, nem tapasztják, persze hogy leroskad. A fedélszerke­zetet elkótyavetyélte, kihúz­­gálták, ami hasznos volt, és a többi szemétként hever csomó­ban. Nincs joga egyetlen em­bernek sem, hogy a közössé­gét tönkretegye, bármilyen lel­kiállapotba kerüljön. HERVAY GIZELLA VERSEI Rögtönzés az őszről ősz van. És semmi más. Semmi dolgom az ősszel, mióta nem írok hasonlatokat. Semmi sem szép önmagában, az ősz sem. Nincs tája a fájdalomnak. Csendélet összekarcolt szavaink, mint a lejárt szerelem. Az ártatlan füzetlapok felpúposodnak a huzatban, a lezárt írógépekben hallgatnak a versek. Tehetetlen ceruzák s a tekintetek! Életben maradt gondolatok, magányos mondatok ... Aztán a kávé, cigaretta. Felparázslik a holnapi nap — kioltjuk, mint a csikket. Kísérlet Vágjuk ketté ezt a tányért (lényegtelen, hogy nem lehet). Vágjuk ketté, még így is csak a képzelet határáig jutunk, és csak azon túl dereng fel , a mi is? Amit meg kell látnunk, mert ha nem, beledöglünk. Kettévágott tányér. Költészet? Képlet? Itt ezen a kórházi ágyon Marosvásárhelyen 1969-ben ezen a keddi napon kellékek nélkül ennyi van. Hát kettévágom a tányért. Meg kell látnom a képzeleten túl a mit is? Vaságyon Ez persze most megérdemelt páholy, ez a kórházi agy, s ez a biztos és félreérthetet­len kín maga a nyugalom. Most végre nem tudok másra gondolni, most végre nem tu­dok „gondolkozni“, nem zavarnak a két­értelmű fogalmak és az amőba szavak, most úgy szenvedek, ahogy villámlik, ahogy esik, ahogy öleltelek. Innen minden fehér. Nem olyan látható fehér, hanem olyan, mint amilyent az em­ber gyermekkorában akart rajzolni az ál­lítólagosan fehér papírra. Innen minden olyan, mintha egy kristályból nézne az ember kifelé. Innen csak az látszik, ami máskor láthatatlan, ami attól lesz látható, hogy életben maradtam. Tudtam, hogy meghalhatok, s most, hogy mégse, ez a nap már más, nem az ezelőtti folytatása. Itt már csak az hallható, ami egy­­egy spirálissal feljebb és feljebb fúrja ma­gát, a zene, ami egyszerre felszáll a fehér lepedőkről. Járni tanul az ember megint, és ez egészen más, mint menni az utcán tegnapelőtt, és aludni tanul az ember, és arra ébred, hogy meglátja hirtelen, ahogy szabályos rendbe szerveződik , mint egy felnagyított óriás molekula-modell — az életem. Csönd Elfárad, lemegy a fájdalom, feljön a halál, mint éjfélkor a nap a föld túlsó oldalán. Mohó az élet a halálban is, csak most a pusztulásra. Széthabzsolja önmagát — imádkozó sáska. Habzsolom, én is a szavakat egész a némaságig, ahol a lélek halál felé fordított félgömbje látszik. A némaságig és tovább, ahol elfárad a halál is, felém fordul a végtelen és belülről világít. Látomás Mennyit gyötört a jövő arcnélküli arca. Hiába. A szó néma maradt, s üvegre tapadt hal­szájjal tátogott a kép. S most egyszerre látom, ahogy nézlek. Ráolvasó Hiába kopogsz, hiába kopogsz, elképzeltem, hogy bekopogsz. Hiába mosolyogsz, hiába mosolyogsz, emlékezem, hogy rám mosolyogsz. Hínárban járkálsz, hínárban járok, képzelek neked másik világot: szemed szememből, fogad fogamból, szétmarcangollak áhítatból. Fúga Fuvolahangon csak mondja a magáét az öröm, nem tudja abbahagyni, az értelem már kifáradt, nem bírja szusszal, de csak mondja a magáét az öröm tovább, fuvolahangon. Fut fel pirosan, mint a vér árama, — szerelem ez is — az ész beleszédül — és kering már fenn fuvolahangon, hanyatt zuhanva meztelenül. Csutak Levente: Pitagorászi álom HATVANI DÁNIEL Akácvirágzásban Pőrévé tágult pillanat egyetlen tömör habzásában suhanok akácsor alatt megint fehér gránáthullás van És illat­szirmok sebzenek és nyaraim mind véresebbek emlékek méz­ foltja felett halálos dongók ü­zekednek Megás­lhatnék egy percre tán hogy szíven üssön a csend ökle s feküdnék bénultan bután akácfürtök alatt örökre De visz a robogás szele hurkot körém a rothadás­­on már jön a tornyok serege és átgázol a virágzáson Mély föld íme a mély föld, mely sárga fűz­vesszővel ékesíti mezítlábas, riadt kis éveimet, tocsogók közötti szikes fűcsomói nem emlékeznek már a krétakori habzó tenger­nyüzsgésre. Varangyos pentaton szól csak, kora tavaszok nyitánya, nagy lélegzet a falatnyi égből, szétfújva a vászon­szalvéta csücskeit, hadd csurogjon a nap aran­­nyára a szélfútta kenyér és paprikásszalonna láttán. Mezeim ebédein csak az elhullajtott kukoricát káráló varjúcsapat meg a göcsörtös szavú, gyékényszakállú, föld­­szagú, zsíros barázdát taposó isten látja, akit a fűzvesszők sárgaréz­­gejzirjei paskolnak itt körül. S biztat, hogy suhogó kévét szedjek, mert duzzadnak már az ezüstcsöcsű rügyek, fonjak kosarat, küllőző hold­korong keringjen kezem között, s majd szegjem le jól a szélét, kerüljön bele friss húsú krumpli, kapával fel nem szeletelt. Emlék-indák növesztenek, lám, felhő­tartó oszlopokat a teli zsákokból, Tisza mentén paraszti Akropoliszt, tintaceruza-monogramosan. S jön majd június, páncélos-zengő borulással, villantva antik fegyvereit, bogyódzik a fekete bodza, ernyője résein át a legszebb villámláskor megpillantom végre az európai tornyokat. VARGA MIHÁLY Szomorúság Alattam összetört az utca. F­elettem szétrepedt az ég. Köröttem kínra változott minden: a szél, a fák s a vágy­ tüzelte alkonyat. Az öröm elbújdosott. Előlem. Alig ismert pedig ... És az álom. Szégyenében sáros mélybe bújt. Szegény. A holt emlék — egyszer — kivirágzik? Vagy soha tán? Ülök magamban. Senki sincs, aki gyógyítani tudná bánattól-hűlt szívem ... Egyszerűen Egyszerűen tartozom Hozzád, egekbe hívő lángolások nélkül. Nem emelnek vállukra fellegek, nem hívnak csillagvonulások. Fáradt csontjaim melegíted enyhet adó szavakkal, szemed melegével. Egyszerűen tartozom Hozzád, ahogy a fű nő tavaszi napsütésben. Diadalmas eszmék nem csalogatnak, s az álmok már elmenekültek. Emlékeim őrzöm, mint jó pásztor a nyájat, általuk lehetek gazdag ezentúl. Egyszerűen tartozom Hozzád: nem zavarnak már csalóka ragyogások.

Next