Utunk, 1975 (30. évfolyam, 1-52. szám)

1975-04-18 / 16. szám

5 utíl 3 C Cea­­ -­ ként ragyogott, mécses nem lehet! (...) Pedig milyen szép napok voltak, amelyeket e­­gyütt töltöttünk ... Sokan már a forradalom­ban sem hisznek. Republi­kánus is kevés, legtöbbjük a sírban. Sándor sírjánál is majd csak unokáink kiálthatnak „Éljent a Respublikára“. Mert én hiszem, hogy eljön majd az az idő, amelyet megálmo­dott. Győzni fog még Petőfi Sándor szelleme. Emlékszel március 14-ére? (...) A kitartásban példáját kö­vetnünk kell. Mert bár elsirat­tuk, nem halt meg. Verseiben tovább él szelleme. És még mindig gyújt. Nem halt meg, és nem is fog soha. (...) A nép nem felejti el költő fiát. Nekünk nem szabad elfe­lednünk a barátot. Eddig ő ösztönzött az írásra. Ezu­tán szelleme. Felveszem újra letett lantomat. Annyi a szen­vedés, amit orvosolni kell. Ki legyen az orvos, ha mi nem vagyunk azok? (...) Baráti szeretettel ölel Arany János. Ui, írj és énekelj! KERESZTESY ÉVA ... Az éjszaka hosszú, s a gondolatok jönnek, mennek­­, mint árnyképek a falon. Rég volt, mikor együtt nevet­tek, mikor vidám leveleket küldözgettek egymásnak, mi­kor ércesen csengett a pitvar­ban: „Jankóm! Aranyos szájú Szent János barátom!“ BÓDIS ÉVA 1, 9, 0, 5. Számjegyek. De ha egymás mellé tesszük őket, sokat jelentenek. 1905 — Ferencváros-Bethle­­hemben, proliszoba-jászolban József Attila született. Napkeleti bölcsek nem jöt­tek hozzá hódolni, ajándékot hozni — szülei gyöngéd-fáj­­dalmasan nézték a kis „vörös istent“ — hogyan fogjuk fel­nevelni? (...) Sírt. Először, de nem utoljára életében. Életé­ben, mely bánatsivatag volt nagyon kevés öröm-oázissal. (...) József Attila a tudásnak tesz panaszt, és tudja, hogy háta mögött van minden nyo­morgó ember —, minden nyo­morgó és minden ember. A költő kiált, mert ősei lelke él benne tovább, és mert az ő lelke társaiban jobban — rá gondol szántván a paraszt. (.. .) Tudta, hogy amíg az ember el nem indul az általa feltárt úton, nem szabad a semmibe távoznia. Mert feladatot vál­lalt, önként, amit teljesíteni kellett. És törékeny, beteg testében volt olyan erős lélek, amely kiáltani, biztatni, kérni, követelni, fenyegetni, harcolni és gyöngéden simogatni tudott. József Attila megsimogatta az Ember fejét, és azt mond­ta neki: most menj. Indulj el azon az úton, amelyet én e­­gyedül nem tudtam végigjár­ni. Ne egyedül menj. Minden társad hívd magaddal. Egye­dül nem győzöd le a Sár­kányt. Nagyon erős. De ha so­kan vagytok, összeroppan ... Hol az a lélek, mely igaz Rég, mikor lihegve, kipirult arccal bízta rá kis család­ját... Te vagy az első ember, kinek gondjaira merem bízni őket! Lelkes levelek következ­tek. „Négy nap dörgött az á­­gyú!“ Minden szép volt, szent volt, nyert volt az ügy ... (...) Azután jött a kétségbe­esés! És most? Most ez a nagy, síri csend, ez a nehéz csend, ez a fájó csend. Hol vannak a többiek? Hol? Buj­dosnak, de ami mindennél fáj­dalmasabb, az, hogy egyesek megalkusznak, fejet hajtanak a zsarnok előtt! S ö él! Él és visszagondol okos, barna sze­mére, és lelkes szavára, egyet­len igaz barátjának szertefosz­lott álmaira, kit „nem bánt többé az egy gondolat“. (...) S a szalontai barát ottmaradt egyedül. Kinek írjon, és mit? „A népnek írj, mint eddig“ — Igen, írni kell... ő is azt mondta volna, hogy írni kell, föl kell emelkedni a porból. (...) Állni bátran, mint a walesi bárdok, de nem törni meg soha. Élni kell! Él­ni egy korban, melyben talán jobb volna meghalni, de élni kell, hogy segíts másokat is élni, megtanulni tűrni, és el­felejteni, hogy fáj, mert előt­ted ott a jövő, beláthatatlan­­ságában, de mégis reményt keltően, és itt a jelen is, itt vannak még emberek, kik bíz­nak és szeretni is tudnak. Reggel van (...) verőfény és kék jég, harmat és sok virág. Egy átvirrasztott éjszaka u­­tán. De frissen kopognak lép­tei az utca kövén. És moso­lyog ... (...) jobb, jobb, harcosabb volt, mint a tied? Hol az a szív, mely szeretni s áldani jobban tudott, mint a tied? Hol az az ész, mely gondolkodni tud­na úgy, mint a tied? Most én megköszönöm — most mi megköszönjük az e­­szed, a szíved, a lelked, az é­­leted, a szellemed s a szerel­med. Maradj velünk ... BARNA ZSUZSA KLÁRA Megkérdem most tőletek, hagyjátok, engedjétek, hogy két ilyen jó szülő, mint a Szellem és Szerelem kísérhes­sen benneteket? Tettetek azért valamit, hogy ők lehessenek a szüleitek? És ha ők, meg is érdeme­tek? Hisz figyelmeztettelek ben­neteket, éppen ebben a ver­semben figyelmeztettelek: Én mondom... Még nem nagy az ember! (...) Nektek szépen van szüksé­getek rám. Mert a szívem tisz­ta és gyönyörű szép. Mert vé­tesz is vagyok. De főleg, mert jó vagyok. És ne feledjétek, mindig a jót kell szeretni. Hisz megfigyelhettétek, sosem feledkeztem meg rólatok, még akkor sem, ha a sok-sok rossz után egy kis jóban volt ré­szem. Mindig felétek fordul­tam. Mert akartam adni nek­tek valamit, amitől ti is jók és nagyok lesztek ... Felhívom a figyelmeteket, számtalanszor felhívtam, a költeményeimben előforduló alkonyokkal, hogy most alko­nyatban élünk. És az alkonya­tot mindig az éjszaka követi. Bár megjósoltam, mégsem tet­tetek semmit. (...) És vegyetek példát rólam. Aki mindig, minden körülmények között az emberiséget, és min­dig csak az emberiséget szol­gálja. De nem is cselekedhet­tem másként, én, aki Kelet- Európa összes népeit őseim­nek fogadtam. Rendezni végre közös dolgainkat, ez a mi munkánk és nem is kevés ... Mikor elmentem közületek, a közös dolgaink még rende­zetlenek voltak. Azóta mit csináltatok? Em­berek, muszáj rám hallgatno­tok! (...) MÉSZÁROS JÁNOS A sötét középkor, a pestis, az inkvizíció, a máglyahalálok korszaka után, egy forrongó, véres XIX. század után azt hinnék, hogy a XX. század fényt gyújtott az emberi a­­gyakban, hogy könnyebb, te­hermentesített élete mellett az ember ráér foglalkozni egy cserép muskátlival, hogy a régóta szunnyadó gyöngeség végre kibuggyanhat belőle (...) A történelem viszont nem ismer mást, csak tényeket: a XX. században két világégést könyvelt el... Itt vagyunk mi, mai ifjúság, többé-kevésbé békésebb embe­rek, mint az őseink. Nem a­­karunk háborút, a többség nem akar, de nem szeretünk felejteni sem ... József Attila nagyságát iga­zolta az idő, a tény, hogy köl­tészete ma is élő, szívbe mar­koló Nem szeretnék viszont az utókor hálátlanjai közé ke­rülni, nem akarom mellőzni azt a nemzedéket, mely hitt és harcolt, mint József Attila, viszont a sors kevés időt en­gedélyezett számukra. „Elsül­lyedtek“, elnyelték őket lá­gerek félelmetes halálgödrei, a háború, az erőltetett menetek stb. (...), és voltak, akik meg­próbálták a feledés vastag porrétegét rájuk hinteni. Meg­tisztítani, felkarolni, óvni és szeretni őket — a mi felada­tunk. Megérdemli ezt Sárközi György a Virágok énekéért, Radnóti Miklós emberi és költői tartásáért, Bálint György a kritikus ... Műveik állandó figyelmeztetés számunkra, hogy inkább rozmaringot á­­poljunk atomvirágok helyett, hogy jobb egy szerény kis csi­perke az atombombánál... Ma az emberiség még nem teljesen érett. De a költők sza­vára akkor is szükség lesz, ha majd mindannyian öntudatra ébrednek. BARICZ EDIT ... Ez a tekintet az embert lehangolja és gondolkozásra ösztönzi. Hogy milyen megne­vezés illene jobban a költő arckifejezésére, nem tudom. Próbálom mégis megnevezni: a József Attila arca nem e­­gyéb, mint fájdalommozaik, apró, sötét színezetű kockák­ból, amelyek közül mindenik egy-egy érzelmet, gondolatot rejt, takar. A szeménél levő két kocka fekete, a gyűlölet, kiábrándultság és kétségbee­sés fekete gyémántja csillog benne. Kérdések halmozódnak fel benne és szinte kiáltják: ... „Mondd, mit érlel. . A fájdalommozaikban vilá­gosabb árnyalatú színek is vannak, például az, amely a Mama iránt érzett szeretetét fejezi ki. Ez a kocka azt mondja: nem tudom megkö­szönni neked, amiért szeret­tél és dolgoztál értem, magam­ra venném a vállaidat terhe­lő időt, ha megtennéd, hogy mellettem maradsz még, nem felejtem el annak a barack­­lekváros palacsintának az ízét, amit egyszer adtál nekem éle­temben, mikor 3 év után ha­zavittél a nevelőszülőktől. Nem ismerem a színek szimbolikus ábécéjét még kellőképpen, e­­zért marad néhány kocka a fájdalommozaikból titokzatos számomra. Igyekszem azonban megfejteni a talányt és meg­érteni, mit mond nekem még újat József Attila, életem kö­vetkező éveiben. Talán az is világosabbá válik számomra, BARA KATALIN Kós Károly egy Tompa Lászlóhoz intézett levelét így kezdi: „Kedves proletártársam erdélyi kultúránk műhelyé­ben!” A megszólítás sokat­mondó, szavanként értelmez­hető. Egy kor írástudóinak kultúrájukhoz és egymáshoz való viszonyát fejezi ki. Ha az „erdélyi“ jelzőt nem­csak egy ma már elavult meg­határozás részeként fogjuk fel — hiszen Gaál Gábor óta romá­niai magyar kultúráról, iro­dalomról beszélünk —, akkor ennek a kultúrának egyik meghatározó jellegét jelenti számunkra a szó. Ennek az erdélyiségnek legerősebb meg­nyilvánulása költőink viszo­nyulása az erdélyi tájhoz, a táj tükröződése az irodalom­ban. Ez elsősorban a két vi­lágháború közötti romániai magyar irodalomra, ezen be­lül a helikoni csoportosulás költőire jellemző. A sokoldalú és sokárnyalatú transzilván gondolat része a táj ábrázolá­sa, jelképivé válása a költé­szetben. (...) A történelem nagy forduló­ja után — a költészet eszmei­ségének megváltozásával egy­idejűleg — megújul a termé­szet szerepe is a lírában. A felszabadulás utáni han­gulatot, szorongások eloszlását fogalmazza meg Horváth Ist­ván (a Télhajnali varjúör­vényben), a földhöz való hű­ségét a halál előtt a földdel való egyesülés gondolatával vigasztalódó Szemlér Ferenc és új emberek megvalósításait az új tájban Kiss Jenő (Úti rapszódia), Létay Lajos (Ké­peslap haza) és még sokan ... FÁBIÁN LAJOS (Monológ). Itt most sem­mi sem számít, az erdő az enyém, ez azt jelenti, hogy senkié. Valahonnan mesz­­sziről néznek, itt megy az em­berek embere, a Nap árnyé­ka. Ez nem zavarja a tájat. Leültem. Patakvíz, egyetlen fehér felhővel. Egy gyíkot sem látok, de gondolatom levelek alá, füvek közé surran. Boldogabb lehetek, mint csil­logás a habokon? Kit érdekel ez? Az erdő vörös és ősz és gonosz; ne haragudj, erdő! — nem, nem. Nem kérem sem­mire, mert Neander-völgy óta minden szó idegesít. A valóság minden képzeletet kitölt, és csak én bírom ezt mondani, hogy NINCS. Egyszer azt álmodtam, hogy egy réten hogy miért választotta ezt az utat az eltávozáshoz. Tudom, hogy egy ember, csak egy em­ber, hogy a szenvedést csak egy bizonyos határig bírja ki, és ez a határ nagyon közel áll már a végtelenhez. Az em­ber igyekszik hajszolni, sar­kallni magát, hogy elérje a végtelent és az úton úgy küzd, annyira lekötik az akadályok a figyelmét, hogy észre sem veszi, hogy összeroppant, nem bírja vonszolni tagjait tovább, de nem semmisül meg, meg­marad, anyag lesz belőle, filo­zófiai fogalom, és rádöbben, hogy nem érhet soha a végte­len végére, hogy örök és meg­­semmisíthetetlen marad ... labdázom, és a rét egy öregember feje volt, aki ép­pen egy tengert szürcsölge­tett. A tegnapelőtt láttam egy sast, lecsapott egy réten lege­lésző bárányra, és mind oda­rohantak a pásztorok, csak én maradtam nyugodtan, mint az ég. Ha nem igazat cselekszik ez a sas, akkor a RÉT utána­­száll és füveibe fojtja, az ég elhasítja és bevérzi óriási szár­nyát, a horizont tűzzé válik és elhamvasztja. Nincs más dolgom, mint az embertelen természet idegzetévé feszítsem magam, hogy az emberek lo­gikáját beleépítsem a külső világ logikájába. Ez a megál­lapításom nem elég; belső be­szédemet is el kellene fedjem kővel, heggyel, földrészekkel, hogy egyszer már egy vihart vagy VIRÁGOT épen tartsak meg. Vajon haza tudok-e vin­ni az önzés emberi örömével Neki egy őzet egyszer, a sze­memben? Mert ezt akarom és ezt elvonszolom az ész patto­gó képleteibe így: ne hara­gudj — a rét deres — volt a havasok — nagyon lilák — s az erdő ó­riás vörös-folt — ne haragudj — nem volt virág. Én, Áprily Lajos, költőnek gúnyolt ember, az emberek embere, a Nap árnyéka (most már szürkületbe fojtottan a semmi árnyéka) tételesen meg­fogalmazott szerénység nélkül, íme felolvasó estet tartok a sötétnek, hogy a fákban, dom­bokban, halmokban, ERDŐK­BEN lakozó csendet magamba csalogassam! Elég volt a kíntornából, köz­ben már alattam az út is, és most a fáradtságot a lábam­ban úgy veszem, mint egy fe­nyőtű rólam alkotott abszt­rakcióját, és mit sem törődve az éjjeli üvöltésekkel meg a bukolikás holdfénnyel, fürgén lépkedvén skandálom, de pusz­ta kézzel / mégsem jöttem / hol a ha... (meg­botlottam) hol a ha-lál / na­gyon ze-nél szi-rom-ta-lan / csok-rot köt-tem / pi-ros bo­gyó pi-ros levél. Neki ajánlom és viszem, Neki és Nekik, azoknak, akik úgy rohannak a csend és pusztu­lás elől, mint éhező farkas­csorda előtt fiatal őzek. INCZE ANNA „Hegyek, fák, ágak, füvek, ha­rag-zöld, azúr-menny, / Szí­vem rokonai, titeket hívtalak­­hívlak-idézlek / vidítani, se­gíteni; karcsú sziklák, szép fejűek, / felhő-lépők, bátorí­tok, gondolkodó felnőtt fe­nyők ... / kovácsoljátok ben­nem az acélpengésű akara­tot ...“ Valakinek imát kell monda­nia a hegyek öléhez bújó fal­vakért, a szántóföldek barná­jába vegyülő feketéért, az út­­széli jegenyékért, a megbéní­tott, kérgüktől lehántott rön­kökért; valakinek imát kell mondania a fekete fejkendős öregasszonyokért, a hajlott há­tú magvetőkért, végtelen uta­kat járó vándorokért — a gon­dolatért — az Emberért. Valakinek imát kell mon­dania sors-sebzett társaiért, a háború ellen, a Világ Elemei­nek a nevében: „ ... a füvek felvisítanak, / mert nekik sem mindegy, / mi tapossa őket / meztelen talp vagy tankok tiprólánca ...“ És aki imát mondott értünk, sorsos­ imát, felsebzett torok­kal, és aki az elemekkel szö­vetkezett értünk, és aki elles­te az állatok, a vadak szavát, és aki szólt értünk, és aki ér­tünk megkapta a mindenség erejét, és aki értünk „szolgá­latos e tájon“, — a költő elöl megy, gyönyörű folyók sodrá­sával halad, és világít pász­­tortüzek vörösével, és megsej­teti velünk a trópusok izzását, és megáld minket, a füvekkel és fákkal és erdőkkel — mert mi tanultunk ettől a tájtól: „ ... egymás tetteinek oka va­gyunk —­­ oka és célja...“ FAZAKAS ZOLTÁN Beszélni akarok veletek. Már évek óta érzem: beszélni aka­rok veletek. Ti voltatok a múlt. Ti vagytok a jelen. Ti lesztek a jövő. Hármas egysége az időnek meg nem emészt, nagy művetek új idők távlatában is tovább él... Lelkem remeg, ha a sötétre gondolok, ahol pihentek, a szí­vem ujjong, ha a fényre gon­dolok, mi körülvesz titeket. Sötét éj, menni nehéz, de én rohanok, hogy egy hangotok, egy szavatok halljam ... és sö­tét sírokból s bolt alól harang­­tisztán felcsendül hangotok. A múltról kérdezel? — „Füst s köd sűrít künn sötétet.“ E fojtó, tüdőszaggató világ­ban éltem én. A kisváros nyo­masztó színtelensége sorvasz­totta lelkem. Kerestem e táj­ban a jót, a szépet, az embe­rit. Égő szívemmel bolyong­tam emberkereső utamban. Rekedtre kiáltottam, ordítoz­tam magam. Ó, milyen későn leltem igaz embert. Igaz em­bert egy új természetben. A tető, melyre feljutni vágytam, kiomlott a hegyek méhéből, forró lávával perzselte meg az emberiséget. Milliók szavával daloltam a múlt szenvedéseit, nyűgös átkait. Megérkeztem a mába, egy új világba. „Jön a halál és jön a tél / Élünk-e, ki tudja, / Süss fel egem csillagom / A nagy hosszú útra“ ... Alkotásunkat a termé­szet koszorúzza. Vörös szivár­vány alatt mentünk át — Nagy Földre értünk. Gondo­lataink itt röpködnek e nagy, e szabad föld fölött. Líránk­ban a természet új szerepet kapott. Gondolati tartalommal töltöttük meg, mint nagy elő­deink, de e gondolatok új hu­mánum szellemét bizonyítják. Látván ez alkotó munkát szabad földünkön, nem félünk a megsemmisüléstől, az enyé­szettől, mert lényünket fel­szívja érc, kő és lágy homok. Ez maga az anyag, mely ve­lünk együtt mindörökké él... III. ÉVFOLYAM „Kísérje két szülője szemmel: A szellem és a szerelem!“ IV. ÉVFOLYAM Természetélmény a hazai magyar lírában

Next