Utunk, 1983 (38. évfolyam, 1-52. szám)

1983-02-04 / 5. szám

Toader Moldovan cikkének tálgtatása az 1. oldalról sét illetően. Ezek sorába tar­tozik az áttérés a munkás önigazgatás rendszerére a gazdasági-társadalmi, az ad­minisztratív-területi egységek­ben. Ezek az intézkedések új alapokra helyezik az illető egységek vezetését, melynek elérésére a munkásönigazga­­tás és az önálló pénzügyi gazdálkodás elvét jelölik meg, ami lényegileg azt feltételezi, hogy minden egység, minden munkaközösség közvetlenül felel a társadalom által rá bí­zott eszközökért és javakért, az össznépi tulajdon egy-egy részéért, s ekként a lehető leghatékonyabban, önmaga használja fel azokat. Pártunknak a munkásön­igazgatásról vallott újító fel­fogása olyan, az egész szocia­lista társadalom építése folya­mán megszilárdult, kölcsönha­­tású és egymást kiegészítő törvényszerűségeken és irány­elveken alapul, mint: az egész gazdasági-tá­rsadalmi élet párt általi vezetése; az állam je­lenléte és tevékeny beleszólá­sa a gazdasági-társadalmi te­vékenységbe; az állam tevé­kenységének összefonódása a dolgozó tömegek aktív és tu­datos résztvételével a veze­tésben és a döntéshozatalban; az egész gazdasági-társadalmi élet egységes vezetése a de­mokratikus centralizmus és az egységes országos tervgazdál­kodás révén; a szocialista tár­sadalom életképes alapjait biz­tosító szocialista tulajdon sér­tetlenségének megőrzése és gyarapítása; a közvetlen ter­melők teljes jogú részvételé­nek biztosítása a gazdasági és társadalmi élet megtervezésé­ben, szervezésében, vezetésé­ben; a vállalatok önellátása és önálló pénzügyi gazdálko­dása saját jövedelmükkel; a gazdasági és társadalmi tevé­kenység mind hatékonyabb fi­­nalizálása; a közvetlen terme­lők anyagi és erkölcsi felelős­sége a szocialista egységek gazdasági-pénzügyi eredmé­nyeiért. Az önigazgatás forradalmi felfogásában — miközben meghatározta megnyilvánulási formáit és működésének tar­talmát — a párt saját tapasz­talatából indult ki, melyet máig halmozott fel a társa­dalmi élet szervezése és ve­zetése, valóságunk, követelmé­nyeink és igényeink terén. Ezt annál is inkább hang­súlyoznunk kell, mivel a je­lenkori társadalmi-közgazda­­sági gondolkodásban a közvet­len termelők önigazgatását és ennek hatáskörét különböző­képpen fogják fel. Számtalan, a monopolkapi­talizmus érdekeit képviselő polgári politológus az önigaz­gatás és önellátás folyamatát tudatosan korlátozza a fizeté­ses alkalmazottak — „társ­részvétel“ néven ismert — résztvételi formáira a tőké­ben és a profitban, valamint a munkások jelenlétére az ad­minisztratív tanácsokban. A kapitalista országokbeli forradalmi erők szakirodalmá­ban és programjában az ön­igazgatás és önellátás az a forma és módszer, mellyel a közvetlen termelők átveszik a hatalmat a nagytőkétől. Egyes marxista beállítottsá­gú kutatók úgy vélik, az ön­igazgatás lényege a termelő egységek teljes függetlensége, mikor azok semmiféle aláren­delő viszonyban nem állanak semmilyen „centralizált hata­lommal". A különbözőképpen értelme­zett önigazgatás sajátos for­mái figyelhetők meg egyes fejlődő országokban, melyek gazdasága a szocializmusba való átmenet szakaszában van, vagy társadalmi-gazdasági rendszerük még kialakulat­lan. Az önigazgatás folyamatá­nak különböző értelmezése szervesen kapcsolódik az e­­gyes politikai pártok vagy for­radalmi erők felfogásához az új, szocialista társadalom é­­pítésének stratégiájáról és tak­tikájáról. Pártunk és annak vezető­sége úgy vélekedik, hogy a véleményeknek és célkitűzé­seknek ez a megoszlása termé­szetes jelenség, és a politikai, gazdasági, társadalmi viszo­nyok különbözőségéből ered, melyek között a szocializmu­sért küzdő különböző erők te­vékenykednek. A munkásönigazgatásról vallott romániai felfogás sa­játos, konkrét történelmi vi­szonyokban gyökerezik, a fel­halmozódott tapasztalatokból s abból a követelményből in­dul ki, hogy a gazdasági-tár­sadalmi élet vezetési és hatá­rozathozatali tevékenységében minőségi ugrást kell megva­lósítani. E tekintetben szó sem lehet mástáji megoldások vagy „modellek“ másolásáról, „átültetéséről“, a merev átvé­telről, amint azt néha a nyu­gati sajtó állítja, alapjában tévesen. Pártunk felfogásának erede­tisége annál nyilvánvalóbb, hogy a szocialista termelési viszonyokra jellemző kategó­rián alapul. A szocialist­a mun­kás önigazgatás mechanizmu­sában összefonódnak és köl­csönösen befolyásolják egy­mást a tulajdonosi viszonyok, valamint a részesedés és a fo­gyasztás csereforgalma, me­lyek optimális feltételek mel­lett a szocialista termelők kö­zött, a termelési folyamat so­rán állandósultak. Pártunk forradalmi felfogá­sa szerint a szocialista mun­kás önigazgatás a kollektív vezetés realista-tudományos formáját jelenti, és a szocia­lista egységeknek az országo­san egységes gazdasági-társa­dalmi tervezésén alapul: a közvetlen gazdasági demokrá­cia formája. Szervezési, veze­tési és tervezési rendszerként, a demokratikus centralizmus elvére alapozva működik, de eltúlzott centralizmus nélkül. A demokratikus centralizmus két összetevője közül, az ön­igazgatás elvének érvényesü­lési folyamatában a demokrá­ciára kerül a fő hangsúly. Ebből adódik az alábbi né­hány következtetés: 1. A termelési alapok (mind az állandó alapok, mind a for­gó eszközök), melyeket az ál­lam a szocialista egységek rendelkezésére bocsát, a mun­kásönigazgatás körülményei között is, továbbra is elidege­níthetetlen részei maradnak a nemzeti vagyonnak, melyet az illető közösség a társadalmi megrendeléssel és a szocialis­ta törvényességgel összhang­ban kezel és használ. 2. Romániában, a munkás önigazgatás rendszerében, min­den gazdasági egység a nem­zeti vagyon, az egész nép szo­cialista tulajdona elidegenít­hetetlen részét képezi. 3. A munkásönigazgatásról vallott romániai felfogás sem­mi módon nem választja szét egymástól a közvetlen terme­lők és az egész társadalom ér­dekeit, nem a szocialista tu­lajdon felaprózását vagy fel­osztását feltételezi, hanem annak hatékony felhasználását az egész társadalom érdekei szerint, az egyéni és közössé­gi, valamint ezek és a társa­dalom általános érdekeinek egységes folyamatában törté­nő összehangolását. 4. Romániában a munkás önigazgatás a gazdasági egy­ségek viszonylagos önállóságán alapul, s ekként harmoniku­san fonódik össze a helyi kezdeményezés, érdekeltség és felelősség a központosított irányítással és vezetéssel, s a vezető tevékenységnek rea­lista, tudományos, egységes jelleget, fokozott hatékony­ságot biztosít. 5. A Román Kommunista Párt felfogása a munkás ön­igazgatás rendszeréről a szo­cialista társadalom tudomá­nyos vezetési követelményei­nek modell-szerű alkalmazá­sát jelenti hazánk konkrét történelmi körülményeire, s egyben újító hozzájárulás a szocialista társadalom fejlesz­tésének forradalmi elméleté­hez és gyakorlatához. A szocialista munkásön­igazgatás egyre szélesebb kö­rű érvényesítése, a helyi kez­deményezés és feladatvállalás szerepének növekedése ugyan­akkor feltételezi az egységes vezetés erősítését, azoknak a törvényeknek, határozatoknak, kötelezettségeknek az egységes alkalmazását, melyek a társa­dalmi mechanizmus minden láncszemére hárulnak az or­szágosan egységes gazdasági­társadalmi tervek mutatóinak elérése érdekében, s ugyanak­kor a rend és a fegyelem ér­vényesülését, hogy minden dolgozó példás módon teljesít­se a rá rótt társadalmi köte­lezettségeket. A szocialista önigazgatás, igazi értékei és jellege révén, mindinkább tudatos és fele­lősségteljes folyamatként ér­vényesül, gyakorlatban való­­sítja meg a népnek nép általi vezetését, a tények erejével bizonyítja, hogy — amint ar­ra Nicolae Ceaușescu elvtárs rámutatott — a szocializmus és a demokrácia egymástól elválaszthatatlan, hogy a szo­cialista társadalomnak legma­gasabb fokon kell érvényt szereznie a demokráciának, a tömegek közvetlen résztvéte­­lének a társadalom vezetésé­ben. Egy Riedl -tanítvány portréjához Az Irodalmi hármaskönyv (Kriterion, 1982) mai fiatal olvasója nem sokban külön­bözhet attól az egykori böl­csészhallgatótól, aki Balzac, Zola, Goethe, Roger Martin du Gard vagy annyi más nagy klasszikus műveit több­nyire Benedek Marcell fordí­tásában ismerte meg, s észre­vétlenül kerítette hatalmába a mindig­ gördülékeny és fe­szes stílus, úgyhogy számára e név rövidesen értéket, va­lami vitathatatlanul nagyot jelentett. Megtanulta becsül­ni vaskos — és ma már szin­te elérhetetlen — irodalmi lexikonját, Shakespeare-köny­­véből vizsgára tanult, kicsit furcsállva immár elemzésként nyújtott tartalom-összefogla­­lóit. Hallott is róla egyet-s­­mást, lenyűgözte a nyilván­való tehetség - és termé­kenység-öröklés, a széles körű nyelvtudás és anyagismeret, a nagyvonalúan frappáns tá­­jjl­ is. Félénk kérdőjeleinek hiányozván az elméleti-mód­szertani alapja, s, mint a leg­több olvasó, nem belülről lát­va a műalkotás világát — lassacskán maga is adózni kezdett a családját átható Be­nedek Marcell-veneráci­ónak, amelyben egyébként nyilván­való súllyal szerepelt az ér­telmiségi rétegre általában jellemző humanizmus- és szépség­kultusz. Később tanú­ja lehetett a „nagymester" példás szerénységének, és böl­csen kiegyensúlyozott ítéletei­nek környezetére gyakorolt hatását is megfigyelhette, hi­szen irodalmár nagybátyjai, kellő megilletődéssel, maguk­kal vitték az utoljára Kisba­conba látogató (s néhány nap­ra Kolozsváron megszállt) Be­nedek Marcellnél tett tisztel­gő látogatásra ... Akkor már világtalan volt jó ideje, szinte mozdulatlanul ült egy karosszékben, s csak időről-időre szakította meg kérdéseivel és közbevetett észrevételeivel a beszámoló­kat, emlék­idézéseket. Volt türelme arra is, hogy a jelen­lévő egykori Benedek Elek­­felfedezettet érzelgős emléke­zésében ne szakítsa félbe — meg hát nyilván jól is esett a haláláig-példakép apa iránti tisztelet. Búcsúzáskor az idős Arany Jánost emlegette, a lantját „kebeléhez” szorító, kétségei közt őrlődő költőijén nyilván lelki rokonát látva (jellemző, hogy utolsó, posztu­muszán megjelent műve egy Arany kis-monográfia 1970- ből!)... Az egykori bölcsész természetesen alig mert meg­szólalni (mit is mondhatott volna?), kérdezni sem igen (elvégre kérdezni tudni kell!) — megérteni vagy legalábbis érzékelni szerette volna azt, amit ma már pontosan tudni vél: a folyamatosan kiteljese­­dő, a világirodalom nagyjaira és egész folyamatára kiterje­dő életmű létrehozásának bel­ső feltételeit, a benső törvé­nyeket kijegecesítő szemlé­leti indítékokat. Mi tagadás, nem sokat okult e tekintetben — némi irigységgel vegyített kívülállással idézgette később is magában a műről műre, korról korra vetett kutatói pillantás és azonnali „munká­­bafogás“ gyakorlatát, egyre rémültebben az életmű terje­delmétől, egyre kétkedőbben az egyes művek teljességében, de egyre növekvőbb csodálat­tal a töretlen hit iránt, amely­­lyel az egyszer­ kialakított módszert folytonos önújrater­melésre gerjesztette. A már gyakorló és szemléleti alapo­zást megkísérlő bölcsész rö­videsen elvesztette hitét az e­­gyedül üdvözítői módszerben, ingerelni kezdte hát e bizton­ság; előbb-utóbb rá kellett kérdeznie a művelt olvasóvá nevelés elvi célkitűzésének és az esszé, illetve a tudomány előfeltevéseinek az összeütkö­zésére, miután nemzedékek tudatában Benedek Marcell ez utóbbit képviselte. A tö­retlen hitből fakadó bizton­ság iránti csodálat és a vele együttes felismerés e bizton­ság szellemi környezettől va­ló tápláltatása vonatkozásá­ban — elkedvetlenítette. A manipuláció jeleit látta az említett összeütközés nyilván­való feloldásában, mitizálást szimatolt a feladat­kiosztás­ban, egyáltalán: kiúttalannak vélte az irodalomtörténész helyzetét közönség- és szak­mai elvárás metszéspontjában. Hogy .......mégis-mégis" rá­döbbenjen, Benedek Marcell múlhatatlanul szükséges tí­pust képvisel a literátorvilág­­ban őrzi e műfaj egykori funkcióját , s így meg is tudja tartani közönségét —, ám föltétlenül szembesítendő azzal, ami joggal várható el egy Riedl Frigyes-tanítvány­tól: az irodalomtörténész szakszempontjaival... „Szépen élni, amíg lehet, és szépen meghalni, amikor kell“ — foglalta össze életfilozófiá­ját halála előtt két évvel, s könyve végén (Szépen élni. 1968) ezzel egészítette ki: „Miért szép a világ? Azért, mert van ember, aki fölfedez­ze benne a szépet“. E „fölfe­dezés“ szolgálatába szegődött a szépség szerelmeseként Be­nedek Marcell s a szolgálat természetes életormájává vált. Mai olvasója próbálja maga elé képzelni, amint több mint hatvan éven át, nap mint nap, fel-alá sétálva egyenlete­sen diktálja fordításait vagy eredeti műveit, s az írógép zenéjét csak az időközönként kurtán csattanó Bek (bekez­dés) osztja szakaszokra. Fel­rémlik talán a valahol fény­képen látott boltozatos kopo­nya, az egyre mélyebbre hú­zódó és egyre gyengülő sze­mek merev pillantása, a re­kedtté fáradó hang, amely nem szűnő lendülettel és me­legséggel közvetíti az iroda­lom — tőle kételymentesen vallott — emberformáló érté­keit. Egy életet kereteznek idézett mondatai — iroda­lomnak szentelt, ha nem is az irodalmiasított életet, a Ka­­zinczyéhoz hasonlót a min­dennapos íráskényszer szem­pontjából. A kényszerűségből életformává nemesedő napi penzum elvégzése — létszük­ségletté válik s hovatovább liturgikus áhítatot gyökerez­­tet meg környezetében. Ez visszahat, vissza kellett hogy hasson reá, amikor már nem anyagi gondok kényszerítik és erkölcsi tőkéje lehetővé tenné az elvárások egyike-másiká­­nak elutasítását — Benedek Marcell akkor is napi 12—14 órát dolgozik át, olykor 2—3 eredeti művet és féltucat for­dítást bocsátva ki keze alól egy év alatt! Döbbenetesen terjedelmes életműve — több mint kétszáz kötet (amelyből mintegy 40 eredeti!), előadá­sok és cikkek egész légiója — csakis így jöhetett létre, ám mindezért valahol fizetni kel­lett. A mai bölcsész-olvasó úgy véli: a szemléleti mozdu­latlanságban, az elméleti-esz­tétikai szűrőrendszer finomí­tásának elhanyagolásában, az általa oly jól ismert európai szellemiséget átható, új ered­ményeket hozó irányok mellő­zésében, módszertanilag a mélyreható elemzést és me­rész vagy hagyományos, de átfogó koncepció kidolgozását helyettesítő esszéizáló (nem esszé-jellegül) tárgyalásmód­ban mindenekfölött a túlhaj­tott, rutinszerűvé váló, izga­tott lendületében a mélyben vizsgálódó búvár „feltérképe­ző“ araszolását mellőző mun­kastílus a ludas. A munkastílus persze va­lami külső, formai jelenség­nek tetszik, amelyet elvárások és kényszerek meg is változ­tathatnak — ami marad, a stílust átható szemlélet és módszer. Nos, Benedek Mar­cell szellemi arcélének meg­rajzolásához föltétlenül tud­ni kell, hogy a magasztalt, eszményképpé emelt, regény­be foglalt Riedl Frigyes nem­csak az a körülrajongott, cse­vegve tanító, emberi meleg­séget teremtő varázslatos ta­náregyéniség, amilyenné al­kati rokonszenv alapján a ta­nítványok egy köre átképezte, hanem a magyar pozitivizmus lélektani orientációjú szár­nyának egyik csúcsa, aki nemzetközi összefüggésbe tud­ta helyezni tárgyát, bevezetve irodalmunk értelmezésébe a reneszánsz, barokk típusú ka­tegóriákat. Pozitivista tény­­tisztelete, lélektani érdeklődé­se fellelhető Riedl sok tanít­ványánál, Benedek Marcellnél is — a világirodalmi áramla­tok tanulságainak átvetí­tése tehát új alapokra helyezett koncepció kidolgozása viszont már alig. A Négyessy-szemi­­nárium látogatójaként Kosz­tolányival, Juhász Gyulával, Babitscsal együtt ott találjuk a Nyugat nagy esszénemzedé­kének forrásvidékén (amint erről meg is emlékezik Ba­bitsról írott könyvecskéjében), amit azonban ő esszé-tudo­mánynak érez, nem éli fel a nyugatosok vagy Németh László, Szerb Antal pertinens, sűrű szövésű, sarkított néző­pontból eredő, mélyen egyéni és jelenérvényű esszéjét. Az ő gondolatszövése kevésbé sű­rű és feszes, nézőpontja több­nyire azonos, elméleti-gondo­lati ugródeszkája pedig alig változik. Igaz, nagy érdeme egyúttal ez az önazonosság, hiszen a nyugatosokkal köz­ö­sen vallott feltétlen írói-mű­­vészi szabadság, a kötetlen teremtés, a beleérző huma­nizmus, a forma tisztelete és egyedüli művészi kritérium­ként való kezelése olyan el­vek, amelyeket Benedek Mar­cell minden körülmények kö­zött szilárdan képviselt. 1924- ben az igazi Adyt bemutató breviáriumot szerkeszt, u­­gyanez évben habozás nélkül méltó helyen és módon szere­pelteti a modern magyar iro­dalom akkor meghurcolt­ el­­ítélt képviselőit (A modern magyar irodalom története), és kolozsvári egyetemi műkö­désének utols­ó hónapjaiban elvi szintű vitában utasítja el Gaál Gábor érveit a Toldi kapcsán ... Polgári humaniz­musa, elvi demokratizmusa és a művészet önelvűségébe ve­tett hite, töretlen maradt az 1910-es évek radikális tanár­mozgalmi tevékenysége óta. Riedl és Négyessy — a po­zitivista tudomány és az esz­­szé magaslataira vivő viták — után a Gustave Lanson­­esetet kell megemlítenie a bölcsész-olvasónak. Benedek Marcell irodalomtörténészi krédójának kialakulásában, e­­gész programjának kijelölésé­ben elhatározó volt a világ­hírű Lawson (talán jogos) el­utasító magatartása, miután udvarias kérdésére a fiatal „tudósjelölt“ bevallotta, hogy az egész Victor Hugo-i oeuvre­­ról írt monográfiát... Talán jogos, talán elhamarkodott gesztusa (hiszen nem ismerte a művet! — ám tisztában volt a probléma rendkívüli mére­teivel) alternatíva elé állítot­ta Benedeket: eddigi gyakor­lata és módszere helyett a „mélyfúrást“ kellett volna megkísérelnie. Döntését is­merjük — útját folytatta —, jogosságát a mai bölcsész egy pillanatig sem vitatja, a Be­­nedek-mű tudományossága vi­szont e pillanattól fogva nem­csak a munkatempót, hanem a munkastílust meghatározó tételezés (az olvasás-művészet, az irodalomtörténetírás- már­­már műalkotás, a cél: műveit olvasóvá nevelni a közönsé­get) okán elvileg megkérdője­lezendő. Feltételezte ugyanis a beleértő olvasást, az él­ményszerű átélést és átadást, ez­, azonban nem fegyelmezte — elvileg nem is nagyon fe­gyelmezhette — módszeresen végigvitt elméleti gondolat­rendszer, de nem is válthatta tévedhetetlenül egyénivé a nagyesszé intuíciója. Művelt olvasóhoz akarva szólni, Be­nedek eleve lemond az iro­dalmi jelenséget egyre bonyo­lultabb viszonyrendszerben láttató új elméletek lehetősé­géről — egyiktől-másiktól tel­jes joggal óvakodik —, így vi­szont mű- és korszakmegkö­zelítése óhatatlanul marad nagyjából azonos: posztpoziti­­vista-lélektani és enyhén neokantiánusan formaközpon­tú. Elfogadva saját belső mo­tivációját és tételezését, e­­gyetlen nagy ellentmondásra figyelmeztethet a bölcsész-ol­vasó, a művelt olvasó dina­mikus fogalom, mint ahogy dinamikus a bemutatandó je­lenség, a végtelen gazdagságú Weltliteratur­a következés­képpen kellően rugalmasnak és nyitottnak kell lennie az alapul vett, olvasóvá­ nevelő fogalmak rendszerének. S ha nyitottságról lehet is beszélni a legváltozatosabb esztétikai realizációk iránti türelem je­gyében — az ezekhez szüksé­ges fogalmak azonban már hiányoznak. Az 1920-as évek elején (Be­vezetés az olvasás művészeté­be) kialakított irodalomelmé­let körvonalai alig módosul­nak az 1967-es Irodalmi hár­maskönyvig, ami az olvasó­­vá­ nevelés szempontjából már csak azért is sajnálatos, mert így szinte hiába nő a példa­apparátus, az olvasó többnyi­re csak tematikai szempontok alapján bővítheti irodalmi is­mereteit. A Hármaskönyv mai olvasóját elég talán egy-két idjváágó mozzanatra emlékez­tetni: a vers mibenlétét tár­gyalva, már a korai művek­ben szó van a szabadversről is, ám a példaanyagban ott található Walt Withman mel­lett — Petőfi Sándor, ma úgynevezett szabadsorú vers­sel. A jelenség tisztázása he­lyett összemosódás az ered­mény, s ne csodálkozzunk, hogy a tőle tanultakat hallot­tuk vissza a 70-es évek eleji szabadvers-vitán (1. Utunk)... A regényelemző fogalmak kö­rének változatlansága volna a másik példánk: mindvégig hiányoznak olyan alapvető narrációelméleti kategóriák, mint a nézőpont, az idő, a perspektíva — márpedig a modern regény e nélkül te­matikai szinten sem tárgyal­ható mélyrehatóan. Hiába tű­nik fel tehát Joyce, Kafka, Faulkner neve — művésze­tükhöz hiányzik a kulcs ... A drámaelméleti fogalmak leíró rendszerezésének helyettesíté­se a történeti szempontú tár­gyalással pedig megint csak a modern dráma kapcsán bosszulja meg magát: Ionescu vagy Beckett pár mondatos jellemzése nem igen segíti az olvasóvá nevelést. A mai bölcsész-olvasó úgy véli tehát, azzal árthatna a legtöbbet Benedek Marcell bámulatos életműve utóéleté­nek, ha tudományt akarna fa­ragni belőle, s az errefelé szo­kásos módon mitizálná erre nem szoruló, nemes, humanis­ta alakját. Termékenységét visszavezetve munkastílusára, ezt elméleti felfogására, majd az elméleti felfogás kihatását felvillantva — bizonyára igaz­ságtalan is volt. Végtére: más­képp nem is lehetett volna ennyit dolgozni. Másképp töp­rengve érlelni kellett volna a műveket. Kérdés, a nagy ol­vas­ótömegek nyertek volna-e ezzel? Mert vitán felül áll a tény, hogy Benedek Marcell tízezreket nyert meg az iro­dalomnak színvonalas műfor­dításaival, monográfiáival, összefoglaló műveivel, népsze­rűsítő elméleti kézikönyveivel. Otthonosan mozgott a világ­­irodalom lankás tájain s bölcs t­úravezetőként villantott rá a látvány szépségére. Főleg ez éltette módszerét, ez a maga­felejtő megmerítkezés, az át­élt élmény közvetlen és tömör visszaadásától követve. S az, ahogyan nagy ökonómiával szűk keretek között is lényeg­bevágót tudott mondani — milyen kár azonban, hogy nem vett tudomást az éppen­séggel tőle is tanult közönség differnciálódásáról, s meny­nyire sajnálhatjuk, hogy pá­ratlan tudását és szerkesztő­­szintetizáló erejét nem ka­matoztatta egységes szem­pontkezelésű, szilárd alapok­ra építő ideális hármaskönyv­ben. Mert ha csak erre a „morzsára“ lel is, a mai böl­csész-olvasó kérdőjelein szé­gyenkezve hajtja le a fejét: „Ó, hogy nem olvad, nem hígul s enyész Harmattá e nagyon, nagyon merő hús! A­­merő« hússal kapcsolat­ban egy kis filológiai kitérés­re van szükség. Egy szöveg­magyarázó a -solid« szót saj­tóhibának véli (az I. Kvarto pongyolasága minden ilyen gyanút jogossá tesz) »sullied«­­beszennyezett helyett. Tartal­milag igen plauzibilis fölte­vés, hogy Hamlet, akit anyjá­nak vérfertőző házassága so­dor az öngyilkosság szélére, beszennyezettnek érzi testét. Nagy jelentőséget tulajdonítok Hamlet történetében ennek a motívumnak, tehát szívesen csatlakoznék a szó ilyen olva­sásához. Stílusokokból még­sem fogadhatom el, oly nyil­vánvaló, hogy a mondat a­­top too solid« — a szó sze­rint nagyon-nagyon szilárd — húsnak és a harmattá olva­dásnak költői ellentétére épült fel — a­­beszennyezett« értel­mezéssel ez az ellentét el­vész.“ (Shakespeare, 1957) ROHONYI ZOLTÁN

Next