Utunk, 1985 (40. évfolyam, 1-52. szám)

1985-01-11 / 2. szám

Csodálatos részeredmények, de... Gyöngyösi Gábor Szatmá­­ron a közelmúltban bemuta­tott Jó estét nyár, jó estét szerelem című Fejes Endre színmű társszerzője (rendező­­társa Tóth-Páll Miklós) a mű­sorfüzetben, a darab újszerű dramaturgiai megoldásaira u­­talva, talán némi kétkedéssel a megvalósítást illetően, a szokásosnál nagyobb figyelem összpontosítására kéri fel a nézőt, arra buzdítva egyben, hogy ne fukarkodjék a képze­letével, eressze bátran bő­vebb gyeplőre fantáziáját. Gyöngyösi megsejtett valamit a legtöbb szatmári néző ké­nyelemszeretetéről, de abbeli kételyéről is árulkodik, vajon sikerült-e a néző számára hoz­záférhető előadássá formálni­uk a darabot? Nos, én nem hiszem — ez nincs is így —, hogy vala­mely színházi előadásra bizo­nyos előképzéssel lehessen csak beülni, mint teszem azt az operába, ahol az összefüg­gések megértését segíti, ha e­­lőbb a kalauz segítségével megismerkedünk a sztorival. Bár Fejes Endre 1969-ben megjelent kisregényét, illetve ennek színpadi-, film- és té­véjáték-változatát sokan isme­rik, akadt (a bemutató elő­adáson) olyan néző is, aki az első felvonás után kilátásta­lannak ítélve a további fejle­mények esetleges sikerét, nem szavazott bizalmat a társulat­nak, s otthagyta az előadást. Hozzá kell tenni, némi jog­gal. Az egymást követő, de intenzitásukban nem fokozó­dó, különböző helyen, időben és szereplőkkel játszott jele­netsorok úgy, ahogyan a szat­­hmári színpadon megvalósul­tak, nem rejtették magukban egy összefüggőbb egység ígé­retét. A jelenetek nem, vagy csak alig ízesültek, s autós nyelven szólva, nem pörgették fel a motort, ami viszont az avatatlan néző „bejáratásá­hoz“ szükséges lett volna. Az előadásból hosszú ideig nem derül ki, hogy ki is va­lójában e jelenetek s az egész darab főszereplője, a sötétkék ruhás fiatalember. Illetve hát éppen az a baj, hogy e fiú ki­létét illetően a darab első ré­szében nem támadnak kéte­lyek a nézőben. Egy az egy­ben veszi a szöveget, s egy­értelműen egy tört magyarság­gal beszélő fiatal görög diplo­matát lát a fiúban. A re­gényt olvasva már az első la­pokat követően „gyanússá“, rejtélyessé válik ez a fiatal­ember, s ez a várakozás iz­galmával ajándékoz meg; de hát a regénynek másak a le­hetőségei, s abban az önálló alkotásban, amely a színházat a művészet rangjára emeli, más lehetőségek révén kell meglelni a módját annak, hogy az élmény ne veszítsen intenzitásából. Ha erre nem találtak megoldást a rende­zők, úgy szövegszerűen is le­hetőséget kínált számukra a darabnak az a jelenete, mely­ben a probléma gyökeréről (ezt firtatják a fiú főnökei a gyárban) esik szó. E jelenet, mely a furcsa viselkedésű fia­talembert „leplezi le“ a néző előtt, s kíséreli meg e maga­tartás erkölcsi hátterét tisz­tázni, nos, ez a jelenet, ellen­tétben az összes többivel, a legjellegtelenebb, a legna­gyobb mértékben nélkülöz minden rendezői invenciót és jó színészi teljesítményt. De végül is, úgy ahogy, csak tisz­tázódnak a körülmények, s ettől kezdve az előadás is egy­ségesebbé, összefüggőbbé vá­lik, s jelentékenyebb erővel halad a drámai végkifejlet felé. Sok szó esett itt jelenetek­ről. Ez az egész darab jelene­tekben szerkesztődött, apró részegységekből áll össze, hogy aztán összerakva, egységbe rendezve, új minőség jöjjön létre. Ez a szintézis viszont elmaradt. A már említett és elmarasztalt egy jelenetet ki­véve csaknem mindenik telita­lálat, minden egyes csavar ki­fogástalan, kiválóak a fogas­kerekek, príma minőségű a rugó, épp csak az órát nem szerelték össze. Egy-egy jele­net a rendezők szuverén al­kotásává tudott válni: művé­szetté. Egységében tekintve viszont, az előadás csodálatos részeredményeket hoz, de nem késztermék. Ám lássuk azt, ami van, a jeleneteket. A darab nem egy részlete kiváló rendezői kva­litásokról, ötletességről árul­kodik, és még valamiről, ar­ról nevezetesen, hogy remek színészegyéniségekkel rendel­kezik ez a szatmári társulat, mely ez alkalommal egy-két színész kivételével valameny­­nyi tagját szerepeltette. Leg­többjét csupán egy-egy kurta jelenet erejéig, ám ezt csak­nem mindannyian magas izzá­son valósították meg. Az u­­tóbbi évek színházi bemutatói közül ez az egyetlen, mely hasonló felismerésre ad alkal­mat. És mennyire különös, mintha egészében véve ezzel a mai szatmári társulattal is ugyanaz a helyzet állna fenn, mint e darabbal: a külön-kü­­lön jó képességű színészek egy közösségbe rendeződve nem az alkotó részek értékének összegét, hanem ennél rend­szerint kevesebbet adnak. Szugyiczky István épp eb­ben az előadásban érett szí­nésszé. Alakítása, bár jobbra mindig van lehetőség (állító­lag), a szerep­ kínálta lehető­ségeket messze felülmúlta. Groteszk, Brecht alakjaira emlékeztető játékstílusával teremtett különös élményt Pa­­­rászka Miklós. Hasonlóan jó alakítása a pár évvel ezelőtt, általa rendezett Nézz vissza haraggal előadásában volt. Tóth-Páll Miklós alakítása, bár csak a gesztusok nyelvén szólalt meg, roppant beszédes volt. A tőle megszokott magas színvonalon játszott Vándor András, Kocsis Antal, Czintos József. A főszereplő remek partnerei voltak a lányok sze­repében (a színre lépés sor­rendjében) Dálnoki Zsóka, Bartis Ildikó, Kovács Éva és Méhes Kati, akik közül szá­momra leginkább Veronika, a vénleány szerepét játszó Ko­vács Éva tetszett. De, mon­dom, a méltató szó a társulat csaknem valamennyi tagját megilleti. Elsősorban pedig Bessenyei Istvánt, akit némi késéssel végre felfedezett a szatmári színház. Voltaképpen az ő — illetve a sötétkék ru­hás fiú — különös egyénisé­gére, e csöppet sem szokvá­nyos figura köré épül az e­­gész darab. Bessenyei tudott e hosszú előadás során egyfor­mán meggyőző hitelességgel játszani tisztalelkű kamaszt, indulatos szélhámost, félszeg kisembert, egyként tudott játékába varázsolni értelmet és primitív gőgöt, tudott "ke­gyetlen és ellenszenves, majd szánnivalóan gyámoltalan len­ni. Egyszóval remekül játszta el ennek a látszatot mindun­talan a valósággal összevetni igyekvő — mert végső soron egy hajszolt illúzió az övé —, rejtélyes fiatalembernek a szerepét. Szatmáron a darab zenés változatát játszták. A (jó) ze­ne szerzője Presser Gábor. A zenei vezető Kostyák Attila volt. A díszlet és a kosztümök Paulovics László munkáját di­csérik. PAIZS TIBOR Jó estét nyár, jó estét szerelem — Dálnoky Zsóka és Bessenyei István ■ Egy díszlettervező festői valósága SZATMÁRI AGNES TARLATAN — Tudod hogy nem szere­tek beszélni. Nem vagyok a szavak mestere. És mikrofon­lázas vagyok... — Nem panaszkodhatsz, hogy gyakran zavarlak. Leg­utóbb, 1979-ben volt egyéni kiállításod. De akkor egy­szerre kettő is. Egy itthon, Szatmáron és egy Kolozsvárt, a Korunk Galériában. Köz­ben kompozíciódat, portrédat felfedeztem a megyei tárlato­kon. Neved pedig rendszere­sen ott szerepelt az Északi Színház bemutatóit hírül adó plakátokon. Meg tudtál volna élni csak a festészetből? — Nem hiszem. Ahhoz nem vagyok elég élelmes. És — úgy látom, — az emberek sem áldoznak annyit a kép­zőművészetért. Nekem feltét­lenül állásba kellett menni. 27 éve vagyok a színház tag­ja. Szeretem a munkám. Fő­leg a tervezés időszakát, mert ez áll közel a képzőművé­szethez, ez a képzőművészet. És ehhez kell dokumentálód­­ni nagyon komolyan: hozzá­olvasni, tájékozódni a kor­ban, kellékeknek utána néz­ni. — Ide, a Képzőművészeti Alap szatmári üzlethelyiségé­be 21 olajfestményt hoztál. Többségük tájkép, egy-két csendéletet kivéve. Ismerős máramarosi tájak. Mintha az évszakonként változó vala­mennyi erdőben jártam vol­na, sőt, az „öregasszony kis házába“ is betértem valami­kor. És a színek? Világítanak, fénylenek, sziporkáznak! Mint téma, ennyire kedves Neked a táj? — Szerintem véletlen, hogy most csak tájképet állítok ki Nem is jellemző rám. De szeretem festeni a tájat. Ké­sőbbi munkáim során sokat gazdagít színben. Pontosab­ban: rengeteget segít műter­mi munkámban. Észrevettem, számít, hogy mennyit tájké­­peztem a nyári időszakban. Csendéletet olyankor festek, amikor valamilyen különleges formájú tárgy kerül számom­ra különleges megvilágításba. De a legszívesebben portrét festek. — Emlékszem, már diákko­rodban is sokat portréztál. Kitűnő modellekre akadtál az osztálytársakban. Nemrégiben láttam egykori osztályfőnö­kötöknél azt az albumot, a­­melyet ajándékba készítette­tek, minden lapján egy-egy leányfej, benne volt az egész osztály, névsor szerint. És még sokáig fogunk emlékezni arra az 1950-es érettségi tab­lóra, amelyre fényképek he­lyett a végzősök portréi ke­rültek, pasztellel. Aztán ké­sőbb, a szatmári színház úgy­nevezett „hőskorában" az a­­lapító tagokat örökítteted meg. — Azóta is hallatlanul iz­gatottan kezdek minden port­ré megrajzolásához, megfes­téséhez. Pedig — mint ahogy Te is említetted — már gyer­mekkoromtól belém­­szívó­dott mintegy kényszerré vált a portrézás. Érdekel az em­berek karaktere, egyénisége. Ritkán festek pilllanatnyi meglátás után. De megtör­tént, hogy jó portré lett egy érdekes vagy jelentős ese­mény kapcsán született isme­retségből. — Ezen a november eleji kiállításon csak olajképekkel jelentkeztél. Nem is akvarel­­lezel? — De igen. Csak nem ér­zem annyira műfajomnak, in­kább kikapcsolódásként mű­velem. Nagy gyakorlat kell hozzá, talán nagyobb, mint az olajfestéshez. Talán, mert megismételhetetlen mozdula­tokat kell tenni. Amit egy­szer megfestek, az ott kell hogy maradjon, rámenni nem lehet. Nagyon flottul, nagyon gyorsan kell dolgozni. Nem becsülöm le az akvarell-tech­­nikát, csak hangsúlyozni kí­vánom, mennyire „oda kell állni", mennyire fontos a gyakorlat. — Kívánom, hogy ez a ki­állítás — kiegészítve új mun­kákkal, főleg portrékkal — az új esztendőben elinduljon szülővárosodból más, hálás közönség meghódítására. Lejegyezte: S. MUZSNAY MAGDA Kereken húsz zeneszerző ne­vét sorolta fel a Nagy János és Kapcza Emese hegedű-zon­gora páros önálló hangverse­nyének a műsora. Első látásra nyilvánvaló volt, hogy nem nagyszabású zenei gondolatok kibontakoztatását, hanem a hegedű-irodalom legnépsze­rűbb darabjaiból összeváloga­tott, egyszerű szerkezetű ka­rakter-darabok sorozatát vo­nultatja majd fel a két előadó­művész. Egy ilyen tarka színe­zetű műsor, változatosságával kétségtelenül frissen tartja a hallgató érdeklődését. Benne rejlik azonban annak a ve­szélye is, hogy éppen elapró­zottsága miatt az egyik mű „kiüti“ a másikat, és végül a hangverseny egésze nem hagy egységes, mély benyomást maga után. Vagyis a hangu­lat­ egyveleg pillanatnyilag le­köt, szórakoztat, de utólag legjobb esetben is csak fosz­lányok maradnak meg belőle a hallgató emlékezetében. A műsorral kapcsolatban azt is érdemes megemlíteni, hogy az elhangzott darabok mindegyi­ke a maga nemében zenei cse­megének számít: az eredeti hegedű-kompozíció és a nagy­nevű hegedűművészek remek átiratai is. E sorok írója sze­mély szerint két művel kap­csolatban él fenntartásokkal. Schubert Ave Mariájának a Zathureczky Ede-féle átiratát, a zene tartalmi elhangolása miatt teljesen félresikerültnek érzi, Paganini Boszorkány tán­cát pedig olyan akrobata mu­tatványnak, amelyre semmi szükség nincs egy­­­ ilyen, amúgy is túlzsúfolt műsorban. Nagy János nem is egy bril­lírozó, könnyűkezű virtuóz, aki kápráztatni tudjon Paga­nini egyébként igen méltá­nyolandó bűvészmutatványai­val. Felesleges tehát valamit csak tisztességesen eljátszania akkor, amikor más művekben ténylegesen meggyőző tud len­ni. Lényeges különbség van az élményt nyújtó muzsikálás és a becsületes eljátszás között, örvendetes módon a hang­verseny túlnyomó részében mindkét előadó túljutott a művek egyszerű hangszeres technikai bemutatóján, és tar­talmas zenei előadásukban él­vezetesekké váltak a jellegük­ben találóan meghatározott darabok. A vérmérsékletben különböző alkatú szatmári mű­­vész(házas­)pár szerencsésen egészíti ki egymást. Nagy Já­nos impulzívabb, erőteljes di­namizmustól fűtött hegedűs, Kapcza Emese viszont tartóz­kodóbb, mérlegelőbb alkat. Elsődlegesen hegedű­darabok lévén a műsoron, a zongora kísérő szerepe anélkül, hogy fontossága leértékelődne, ak­kor eszményi, ha a hegedűs indulataihoz és fantáziájához alkalmazkodik. Kapcza Eme­sének sikerült mindvégig érez­hetően jelen lennie a zenei folyamatokban, anélkül, hogy egy pillanatig is zavarta vol­na a hegedű hangjának az ér­vényesülését, szárnyalását, és művenként hozni tudta azt a hangvételt és ihlető zenei hát­teret, amelyben a hegedűs fel­szabadultan bontakoztathatta ki előadói szándékait. Nagy János intenzív, tömör hangon játszik, muzsikálását határo­zott lendület viszi előre és a művekről kialakított elképze­lését értelmesen formálja meg. Dinamikai skálája feltűnően széles, és ezt jól is kamatoz­tatja a különböző hangulati hatások érvényesítésekor. Hangszíne meleg és nemesen kellemes minden regiszterben. Technikai fürgesége és intoná­ciós biztonsága is állja a ver­senyt az elsőrangú hangsze­resek kategóriájában. Mindkettőjüknek sokrétű feladatkört kellett megoldani­uk ebben a mozaik-műsorban, és dicséretükre legyen mond­va, hiányérzet nélkül sikerült végigjátszaniuk az egymástól elütő tartalmú darabokat. A hangverseny csúcspontja egy­értelműen Brahms 5. Magyar tánca volt. Nagy János vérbe­li Brahms-előadónak bizo­nyult; játékában megvan az a szenvedélyesség, amely a brahmsi muzsikálásnak egyik legjellemzőbbje. Ragyogóan színes és szellemes volt Kreis­ler: Kínai tamburin és Saint Saëns Valcer-etűdje. Feltűnő­en tiszta, világos-halvány szí­nekben szólaltatta meg a zon­gorista Debussy Clair de Lune prelúdiumának a zongora szó­lamát és hasonlóan áttetsző hangképzéssel szólaltatta meg hegedűjét Nagy János. A húsz meghirdetett műből egyet nem játszottak el, ket­tőt nem kellett volna eljátsza­­niuk, a többi tizenhét megszó­laltatása viszont egytől-egyig megérdemelte a közönség me­leg és őszinte elismerését. BARABÁS BÉLA Mozaik hangverseny Szatmári Ágnes: A diófa alatt Megéneklünk Románia Az orvosok országos tárlata Másfél évtizeddel ezelőtt, a kolozsvári orvosi iskola egyik nagy tanítómestere, Octavian Fodor akadémikus, a szenve­délyes és kitűnő ízlésű gyűj­tő javaslatára született meg a város egészségügyi dolgozói­nak első képzőművészeti tár­lata. Az évenként rendszere­sen ismétlődő művészeti ese­mény rövid idő alatt országos népszerűségre és jelentőségre tett szert, s már évek óta Kolozsvárra, a Művészeti Mú­zeumba küldik be munkáikat az ország minden sarkából a festegető és szobrászkodó or­vosok és ápolók. Közvetlenül a 3-as Belgyógyászati Klinika, név szerint pedig Dumitru Dumitraşcu docens doktor és Szántay János a begyűjtés és a megrendezés házigazdái, az országos tárlat animátorai. 1984. decemberében a XIII. Pártkongresszus dokumentu­mainak, iránymutató művelő­déspolitikai téziseinek a tisz­teletére s e tézisek szellemé­ben nyílt meg az egészségügyi dolgozók tizennegyedik festé­szeti, szobrászati,­grafikai és iparművészeti tárlata. Ez alkalommal is a kolozs­vári kiállítók szerepelnek a legnagyobb számban: nem ke­vesebb mint harminc név mellett szerepel a város vagy a megye valamelyik helységé­nek a megnevezése; a részvé­tel országos jellegét azonban híven tükrözi a helységne­vek — Bukarest, Iaşi, Nagyvá­rad, Naszód, Brassó, Resica, Casinul Nou, Szászmeggyes, Szeben, Arad, Marosvásár­hely, Vadul Moţilor, Rimni­­cu Vilcea, Nagybánya — „ó­­riásköre“. A szakmai igényes­­ségű zsűri által kiválogatott, több mint százötven munka azonban nem szám szerint, hanem értékeiben képviseli ennek az oly fontos társadal­mi rétegnek a művészi meg­nyilvánuló készségét és lehe­tőségeit. Önmagában már az is tiszteletreméltó jelenség, ha egy értelmiségi foglalkozású egyénben kiegészítő szellemi szenvedélyt fedezhetünk fel, de számos esetben olyan ere­deti, mély és következetes mű­vészi személyiséget tisztelhe­tünk a kiállítókban, akik va­lóságos szakmai erőfeszítéssel sajátították el művészeti­ kul­túrájukat, akik érett művészi eszközeik, sőt látásuk révén­­ beavatnak egy művészi vi­lágba, és párbeszédre készte­tik a figyelmes szemlélőt. E­­gyébként néhányan, mint pél­dául Corneliu Petrescu (Bu-­karest), Ion Pencea (Iaşi) és Corneliu Ionescu már rég átestek a közönség és a kriti­ka, sőt egyesek már a külföl­di elismerés kereszttüzén is, Ignat Ileana kolozsvári gyógy­­szerésznő pedig I. díjat nyert a Megéneklünk, Románia Fesztivál országos döntőjében. Akárcsak eddig, ezen a télen is — mind mennyiségi­leg, mind minőségileg — túl­teng a festészeti anyag, a lá­tásmód, a stiláris határozott­ság vagy a kompozíciós és színbéli megoldások, az előa­dásmód frissessége, lírájuk vagy dekorativitásuk ereje ré­vén Aggod István, Narcis Bu­cur, Maria Domşa, Dumitru Dumitraşcu, Ileana Ignat, Cor­neliu Ionescu, Gheorghe Io­nescu, Kovács Tibor, Kotró László, Mircea Munteanu, Zo­no Oarşă, Ioan Pencea, Cor­neliu Petrescu, George Pet­rescu, Stelian Sabo, Virgil Sa­­lanţiu, Octavian Scrob, Dom­niţa Uileanu-Arian és Zoltán Caty képei emelkednek az át­lag fölé. A grafika színvonalát kizárólag kolozsváriak hatá­rozzák meg: Balogh Petronela, Viorel Lupu, Takács Gábor, Liviu Vlad és Maria Weber. Anyagismeretükkel, a faragás biztonságával és ihletettségé­­vel Csiszér Zoltán, Emil Ga­­ghel, Ion Haitonic, Eugenia Popp, Octavian Scrob, Corne­liu Sofineti, Szántay János és Adrian Vădăstreanu kő- és faszobrai tűnnek ki, és na­gyon érdekes tapiszériákat ál­ ■ lított ki Budaházi István. MIRCEA ŢOCA 7

Next