Valóság, 1946 (2. évfolyam, 1-11. szám)

1946-01-01 / 1-2. szám

jan.—febr. AZ ÚRI MAGYARORSZÁG , hiszen a patronátusi jog alapján a plébánosok nagy részét a földesurak ne­vezték ki. Tizenöt éves sem voltam még, mikor egyszer az egri érsek azzal járult hozzám, hogy adjam beleegyezésemet egy plébános kinevezéséhez. Azok a nyugati globetrotterek, akik Magyarországra látogattak, úgy nézték ezt az úri magyar életet és a statisztáknak felöltöztetett, népviseletes díszparasztokat, mint valami pittoreszk ország színes, mulatságos álomvilá­gát, ahol sírva vigadnak. Úrnapján áhítatosan felvonulnak a processzióban, nagy dinom-dánomban szüretelnek és boldogan élnek, míg meg nem halnak. Ezek a­ tejben-vajban-borban, később barackpálinkában fürösztött vendégek éppúgy nem tudtak meg semmit Magyarországról, mint ahogy én sem ismer­tem meg Indiát, amikor néhány évtizeddel ezelőtt a maharadzsák és az an­gol hivatalnokok színes, előkelő és ezeregyéjes pompájától elvakítva tértem haza. Kevés olyan angol vagy francia vendég akadt, aki a színfalak mögé nézett. Ki tudta, hogy mi történik a kastélyok, a parkok, a szőttesek világa mögött ? Ki tudta, milyen volt az arisztokrácia viszonya a néphez ? Ki tudta, hogy milyen tradíciók irányították az úri Magyarország mindennapos életét? Azok az angolok, akik angol-magyar hasonlatosságról beszélnek, meg­feledkeznek arról, hogy a magyar mágnásoknak sokkal több közösségük van a külföldi főurakkal, mint a magyar néppel és így az angol és a magyar arisztokraták bizonyos hasonlatossága korántsem jelenti azt, hogy a magyar és az angolok egyformák. Az arisztokrácia már századok óta nemzetközi volt. Az egyes országok mágnásai, országuk társadalmi szerkezetének ala­kulása szerint, bizonyos szokásokban, nüanszokban különbözhetnek egymás­tól, mégis a származás előkelőségének, a hatalom beidegződésének s az ezek­hez tartozó tradícióknak közössége összekapcsolja őket. Ugyanez vonatkozik a katolikus egyházra is, amely az idők során összenőtt az úri osztályokkal és azoknak hű támogatója, tartozéka lett. A nemzetköziség annál is inkább érthető jellegzetessége az arisztokráciának, mert hiszen a mágnás családok Európaszerte, keresztül-kasul egymás közt házasodtak és szegről-végről va­lamennyi arisztokrata valamilyen rokona a másiknak. A magyar aulikus fő­nemesség, a császári ház árnyékában különösen vigyázott arra, hogy minden főúr a rangjához méltóan házasodjék. Mihelyt valaki vétett e szabály ellen, kitagadták és kérlelhetetlenül megszakítottak vele minden összeköttetést. Például Károlyi Gábor nagybátyámat, aki színésznőt vett feleségül, az egész magyar arisztokrácia száműzte köréből, úgy hogy élete nagy részét külföl­dön, meghúzódva volt kénytelen eltölteni. Nagyatyám a végrendeletből ki­tagadta. Az Eszterházyak ősi családi levele értelmében csak olyan család­tag örökölhette a majorátust, aki apai és anyai ágon nyolc ővig visszamenőleg ki tudta mutatni, hogy családjában egyszer sem fordult elő polgári egyén­nel kötött házasság. Teli­vér arisztokratának csak a bajort és az osztrákot tartották. Az angol arisztokrácia — mint már említettem — túlontúl elde­mokratizálódott, eliparosodott, a francia pedig tulajdonképpen megszűnt létezni, hiszen a Bonaparteok (I. és III. Napóleon) minden jött-mentet ki­neveztek hercegnek, grófnak és ezzel alapjaiban támadták meg az ú. n. sz. germaini arisztokráciát. A legitimista tekintély aláásásához Lajos Fülöp az „esernyős“, illegitim király is hozzájárult. Uralkodása idején a francia forradalom által szabadjára eresztett polgári nábobok, pénzmágnások is be­kerültek az arisztokrácia körébe és St. Germain hűvösen előkelő szalonjai he­lyébe a Balsac regényeiben megelevenedő felemás világ lépett.

Next