Valóság, 1978 (21. évfolyam, 1-12. szám)

1978-02-01 / 2. szám - SZÁZADOK - VARGYAI GYULA: Katonapolitika és külpolitika Magyarországon a harmincas évek első felében

50 VARGYAS GYULA: KATONA- ÉS KÜLPOLITIKA A HARMINCAS ÉVEKBEN tételezve is fel, Csonka Magyarország a békerevízió révén maximálisan is csak annyit érhetne el, hogy a mai határai mentén bizonyos magyarok lakta területsávokat vissza­kaphat, de ezt is csak talán bizonyos ellenszolgáltatások mellett. Ez a csekély területi gyarapodás nem elegendő ahhoz, hogy a magyar nemzet és állam önálló nemzeti léte tartósan biztosítva legyen. Az újabb ezer évre szóló önálló nemzeti lét alapfeltétele a mi esetünkben a Kárpátok határolta földrajzi egység csorbítatlan birtoklása, tehát csakis ez lehet politikánk végcélja. Ezt azonban békés úton sohasem érhetjük el. Ilyenformán részünkre a hadviselés szükségessége kifejezetten fennáll.” A tanul­mány azonban megfogalmazta azt is, hogy a hadsereg „...teljes felkészületlenségéből és válságos gazdasági és pénzügyi helyzetéből kifolyólag háborút viselni egyáltalán képtelen... Ma tehát az a helyzet, hogy amennyire kifejezetten és amilyen mértékben fennáll Csonka Magyarország számára a hadviselés szükségessége, éppen olyan, sőt talán még fokozottabb mérvben nincs meg számunkra a hadviselés lehetősége.” Az ellentmondást a tanulmány külpolitikai eszközökkel vélte feloldani: „...mindaddig, míg katonailag annyira nem fejlődhetünk, hogy háború viselésére egyáltalán képesek leszünk, állampolitikánknak a maga részéről kerülnie kell a háború lehetőségét. Ma és még belátható időkig tehát külpolitikánk megbízhatóan tudjon elhárítani minden, csak esetlegesen bekövetkezhető oly helyzetet is, melyben az országot a háborúba való belesodródás veszélye fenyegetheti. Másrészt külpolitikánknak arra kell törekednie, hogy a kisantant egységét megbontsa. Az immár hivatalosan a kormány programjába felvett revíziós politikánk hangsúlyozásának mérve aszerint lüktessen, amennyire ezt a mindenkori ellenhatás — az európai politikai konstelláció rideg mérlegelése alap­ján — háborús veszély kizárása mellett megengedi. A revízió egyébként továbbra is szorgalmazandó lenne, mert végső államcélunk eléréséhez katonai, gazdasági és er­kölcsi tekintetben ugródeszkául szolgál. Eme előny háttérbe szorítja ama meggondo­lásokat is, hogy annak idején adott esetben szerződésszegők legyünk, amit elvégre minden reálpolitika megtesz.” A katonai vezetés gondolatmenetének logikus befeje­zése természetesen nem hiányzott a tanulmányból: „...a katonai ütőképességünk rovására menő minden további túlzott takarékoskodást az ország és nemzet jól fel­fogott érdekében a legelszántabban nemcsak hogy meg kell akadályozni, sőt mindent el kell követnünk a honvédelmünk erőteljesebb kiépítésére.” A katonai vezetés nézeteiben ellentmondás volt a tényleges helyzet elemzésénél feltűnő realitásra törekvés és a stratégiai perspektívák utópisztikus jellege között. A külpolitikai ajánlások eszközszerepre állítása viszont közvetve e perspektívákat kívánta szolgálni, így hozzájárult a koncepció felemás jellegéhez. Hasonló volt a végkövetkeztetése annak az emlékeztetőnek is, amelyet Rőder Vilmos, a vezérkar főnöke 1934. augusztus 9-én az osztrák kérdés katonapolitikai vonatkozásairól készített a külügyminiszternek. A vezérkari főnök arra hívta fel a külügyminiszter, Kánya Kálmán figyelmét, hogy az osztrák probléma „...további bizonytalansága... belzavarokra, azok pedig olyan katonai beavatkozásokra vezet­hetnek, amelyek közvetlenül kihatnak ránk és következményeikben kiszámíthatat­lanok. A háborús következményekre pedig ma még felkészülve nem vagyunk. Lehet, hogy mindez talán simábban fog lezajlani, vagy hosszabb időre kitolódik, de ebben bízni s mai katonai helyzetünkben erre építeni nem lehet. Csakis erős, bennünket meg­illető hadsereggel lehet a várakozás álláspontjára helyezkedni, gyenge hadsereggel erre csak kényszerítve lehetünk.” A vezérkari főnök a magyar külpolitika egyik súlyos dilemmájának esetleges következményeit mérlegelte: az osztrák kérdésben súlyozottan jelentkező német és olasz ellentétek között — ekkor még — lavírozni kénytelen magyar diplomáciának azt adta tudtára, hogy lépéseinek megtervezésénél a hadsereget még nem tekintheti a magyar külpolitika közvetlen vagy közvetett esz­közének. Itt sem maradt el természetesen a hadsereg intenzívebb igényű fejlesztésének sürgetése, ami a magyar katonai vezetés ceterum censeójává vált. E két tanulmány természetesen csak leegyszerűsítés révén tehető a katonai veze­tés külpolitikát befolyásoló magatartástípusainak bizonyítékává — azt azonban hangsúlyozni kívánjuk, amikor a hadsereg vezetése mérséklő értelemben tett aján­lásokat a politikai vezetésnek, reálisan ítélte meg a harmincas évek magyar hadsere-

Next