Valóság, 1989 (32. évfolyam, 1-12. szám)

1989-01-01 / 1. szám - KILÁTÓ - Garai László: Moszkvai napló, 1964

GARAI LÁSZLÓ Moszkvai napló, 1964 Ezt a „moszkvai naplót” egy hosszabb - hathetes - tanulmányúton írtam Moszkvában és Leningrádban. Hruscsov reformperiódusa az utolsó hónapjait élte, s ma újraolvasva azokat a bejegyzéseket, amelyek közül­­ a közlés technikai feltételei által támasztott követelmények szerint - kiiktattam a csak egy szűkebb szakmai közönség érdeklődésére számíthatóakat, világosan kirajzolódik két ok, miért. Az első okot akkor a produktív értelmiség minden képviselője látta, akivel csak beszéltem. Hruscsov maga ellen fordította ezt a társadalmi kategóriát, amely akkor politikájának az egyetlen igazi támogatója lehetett volna, s így próbálta (eredménytele­nül) visszanyerni a direktív értelmiség támogatását. A másik okot viszont akkor senki sem sejtette, annyira magától értetődő módon állott fenn és hatott, de negyedszázad tapasztalatainak optikáján keresztül tekintve vissza, jól látható: miközben a direktív értelmiség a szerző szerepét játszotta a főtitkár előadásában, a produktív értelmiségnek eszébe sem jutott a maga számára más szerep­kör, mint a nézőé, aki - már és még­­ a maga tetszése szerint tapsolhat vagy (egy baráti és elvbaráti kör intimnyilvánossága előtt) fütyülhet, attól függően, hogy Hruscsov éppen adományoz-e vagy visszavesz. (Április 22.) A szálloda, ahová a repülőtérről megérkeztünk, baljós. Az egyik sztálini „felhőkarcolóban” terül el, s bejárata abban különbözik a közönséges házakétól, hogy még házszám sincs rajta. A főbejárat egy keskeny lépcsőre nyílik, melynek első kanyaru­latában egy kis asztalnál ül egy gyevuska (­ leány; abban az időben minden nőnek ez volt a nyilvánosság számára való megnevezése és a nyilvánosság előtt való megszólítása, a tizenhat évestől a száztizenhat évesig). Kérdésünkre igenlő választ ad: ez a szálloda (lehet, hogy azért ül ott, mert ezt nélküle senki sem gondolná). A negyedik emeleti irodában várunk, várunk, várunk. Végül közli, hajlandó szobát adni. A kétágyas szoba itteni fogalmak szerint modern lehet, világos bútor (de nem pácolva, hanem festve valami ragacsos színű festékkel), műbőr huzatok­­ és az ágyakon vizeletsárga „mintás” terítő. Van rádiódoboz is. A korabeli moszkvai rádió bemondóinál háromféle műsorbejelentést figyeltem meg. 1. „Koncertet közvetítünk” (ami éppúgy jelenthette olyan népszerű dalok sugárzását, amelyeknek előadói is sugároztak, ti. az optimizmustól, mint Beethoven IX. szimfóniá­jáét, melynek adott esetben a legkellősebb közepén felharsant az informatív értékű öt rövid sípszó s nyomában a bejelentés: „A pontos idő 22 óra”); 2. „Programot közvetí­tünk” (mely bejelentés után azt is bemondták, kinek van dedikálva a program: „... akik a tengeren hajóznak”, „... azoknak, akik nem alszanak” s még mennyi más ízlésszocioló­giai réteg); 3. „Híreket közvetítünk”... Ablakom valamilyen vízre nyílik, messzebb néhány kéményszerűség látható; reggel kiderül, hogy a víz a Moszkva és a Jauza folyók összefolyása, a kéményekről pedig nagy örömmel veszem tudomásul, hogy­­ a Kreml. De az ideérkezés annyira gyors volt, hogy egyáltalán nincs Moszkva-élményem. Még a Vörös teret is egészen tárgyilagosan veszem tudomásul. Este a Gorkij utcán az emberek kifejezetten úgy vannak öltözve, mint nálunk. A férfiak is. Ez azért érdemel említést, mert három évvel ezelőtt a legmegdöbbentőbben szembeötlő eltérés attól, amit hittem, reméltem és szerettem volna, az volt, hogy szombat

Next