Valóság, 1998 (41. évfolyam, 1-12. szám)

1998-01-01 / 1. szám - MAGYARI BECK ISTVÁN: Jövő a múltban

MAGYARI BECK ISTVÁN: JÖVŐ A MÚLTBAN csak hosszas tengerentúli levelezésekben tisztázhattam az ilyen esetekben óhatatla­nul felmerülő részletkérdéseket. Itt kell ismételten megemlítenem azt a felettébb szomorú tényt is, miszerint a szó­ban forgó iskolát távolról sem a dolgok megszokott rendje ítélte halálra. Mert, ugye­bár, ez esetben az iskola fölöslegessé vált volna, mihelyt saját koncepcionális üzene­tét továbbadta a valóságnak. A magot is saját eredménye, a belőle kisarjadó növény „pusztítja el”. Nem, a mi alma materünket az önmagát féltő, centralizált hazai bü­rokrácia számolta fel. Intrikáit a hetvenes évek légkörére jellemzően éppen akkor in­dította el, amikor egyfelől úgy látszott, hogy végre sikerült betörnünk a korabeli zárt magyar intézményrendszerbe, s ott tért nyernünk­­az Építésügyi és Városfejlesztési Minisztérium megrendelésére általunk tervezett és útjára bocsátott továbbképző központ révén), továbbá amikor ezzel egy időben egy újabb, még nálunk is fiatalabb nemzedék sorolódott be az iskolába. A két tényező közül az első volt az igazán ta­nulságos. Már csak azért is, mert úgy tetszik, a benne rejlő szorongást ez a társada­lom még ma sem heverte ki. Magyarán: ebben a régióban mindig volt annyi szabad­ság - hol több, hol kevesebb -, amennyi megengedte az informális szellemi, akár tu­dományos, akár művészeti avantgárd létezését. A jól pozícionált hatalmi figurák azonban ritka kivétellel mindig sokkot kaptak, amikor az effajta avantgárd intézmé­nyesülni próbált. E szinte töretlen tradíciónak köszönhetjük azt, hogy intézménye­sültté vált művészetünk és tudományunk világán kívül még ma is jócskán vannak év­tizedek óta kiszorult vagy utóbb kiszorított, azóta is egyfolytában figyelmen kívül ha­gyott alkotók, akikre egy nagylelkűbb társadalom méltán lehetne büszke. E szem­pontból a margóra szorított, majd nagy elismerésben részesülő Bibó István sorsa ki­vételnek számít; sajnos, nem ez a dolgok szokásos kárpát-medencei rendje. Iskolánk fátumának felidézése után jogosan merül fel az a kérdés: vajon mi adta ennek a szervezéstudományi iskolának az alapvető sajátosságait? Nos, úgy vélem, közép-európai eredetisége. Ez a jellemzés azonban korántsem magától értetődő. A gyanútlan olvasó legalább kétféle eredetiségre gondolhat. Ezek közül az egyik vala­mi olyasmi (elmélet, gyakorlati eljárás, módszertan, értékrend stb.), ami mintegy összefoglalná, szintetizálná a tőlünk keletre, illetve a tőlünk nyugatra fekvő kultúrák adományait. A másik ezzel szemben mind a keleti, mind a nyugati adottságoktól el­térő valóság- és értékrend. Mondanom sem kell, hogy az iskola az előbbi nyomon igyekezett haladni. Azt, sajnos, korántsem állíthatom, hogy egymást követő nemze­dékei megoldották a Kelet-Nyugat szintézisének nagy problémáját. De lankadatla­nul kerestük, hogyan tehetnénk hozzá mi is valamit a lassan sokasodó megoldások­hoz. Egy kitérő erejéig számba kell vennem azt a problémaközeget is, amelyben mi, közép-európaiak rendületlen egyhangúsággal élünk még ma is, s amely ennek meg­felelően, sajnos, nem engedi, hogy az iskola alapkoncepciója elavuljon. Még akkor sem, ha a hetvenes évek bürokráciája elintézettnek, azaz töröltnek nyilvánította az iskolának még a puszta létezését is. Hadd kezdjem azzal, hogy az a közismert Ady-metafora, miszerint hazánk - hoz­zátenném: egész Közép-Európa - egyetlen grandiózus komprégió, számomra nem merőben negatív jellemzése ennek a kultúrkörnek. Bár a nyugatos Ady eredetileg le­sújtó ítéletet szándékozott megfogalmazni, ez a metafora szerintem mégis azt sugall­ja, hogy mi sohasem adtuk fel - és nem is szándékozunk feladni - sem az archaikus Kelet, sem pedig a fiatalabb Nyugat értékeit, hanem egy iteratív folyamat során hol az elsővel korrigáljuk a másodikat, hol pedig a másodikkal az elsőt. E kettős kötő­dés, amely alapvetően Közép-Európa kultúrföldrajzi helyzetéből adódik, egész tér­

Next