Városi Közlekedés, 1983 (23. évfolyam, 1-6. szám)
1983-08-01 / 4. szám
208 Városi Közlekedés, 83/4. A Haris köz a Belváros két legnagyobb bevásárlóutcáját, a Váci utcát és a Petőfi Sándor utcát köti össze. Élénk gyalogosforgalmát az utca két oldalán sűrűn elhelyezkedő, kisebb-nagyobb kereskedelmi létesítmények keltik. Az utca eredetileg magántulajdon volt (bár ezt évente, mintegy jelképszerűen, csak egyszer jelezték a két oldalon elhelyezett kapuk bezárásával). Az épületeket Rainer Károly tervezte 1909-ben a Haris-örökösök számára. A Haris köz érdekessége, hogy az épületek az utca tengelyvonalára szimmetrikus kialakításúak. Az épületek pincéi az utca alatt is folytatódnak. A felületkialakítás lényege, hogy az utca fordulását a 45“-os hálóban fektetett lapok közötti, téglalap alakú táblákkal követni lehet. Ezek a 45 °-os lapok között „úszó” táblák mint gyalogosvezető szőnyegek kapnak jelentőséget, emellett a 45 °-ban fektetett lapokkal a homlokzati vonalak játékát is jól lehet követni. A pincefödém miatt kandeláberek tervezése nem jöhetett szóba, ezért öntöttvas falikarok oldják meg az utca világítását. Ezek a falikarok megegyeznek a Várban alkalmazottakkal, csak a lámpafej gazdagabb kialakítású. Haidecker-fonatos, eredeti típusú szemétgyűjtők kerülnek az utcára, mert a műemléki környezet nem engedi meg a szokványos műanyag szeméttárolók elhelyezését. A szemétgyűjtővel harmonizál stílusban az ülőbútorként tervezett Buchwald-pad [10]. 6. ÖSSZEFOGLALÁS Budapest történelmi Belvárosában ütemezetten folynak tovább a gyalogosrendszer építési munkái. Az ezredfordulóig tartó — minden részletében következetesen átgondolt — teljes közlekedésfejlesztési program kialakult. 1986-ig — kapcsolódva az I. ütemhez — elkészül a Duna-korzó II. üteme, a Vigadó tér, a Haris köz, a Régiposta utca, a Vigadó utca, a Vörösmarty tér, a Kristóf tér és a Váci utca, a teljes gyalogosrendszernek mintegy a fele. A díszburkolatépítésekkel egyidőben, összehangoltan több más, nagyszabású vállalkozás is folyik a térségben: átadják a Váci utcai üzletközpontot, beépülnek a foghíjak, megvalósul az Aranykéz utcai parkolóház, valamint felújítják a Vörösmarty téri és Váci utcai épületek homlokzatát és belsejét. Az egymás mellett folyó munkák jól példázzák azokat az erőfeszítéseket, amelyek egy egységes, esztétikus, a fővároshoz méltó belvárosi együttes minőségi kialakítására irányulnak. □ IRODALOM [1] A főváros távlati, komplex idegenforgalmi fejlesztési koncepciója. Kereskedelmi Szervezési Intézet, 1982. [2] KOVÁCS ZOLTÁN: A budapesti történelmi Belváros gyalogosforgalmi rendszerének tervezett fejlesztése. Városi Közlekedés, 1981/5. sz. [3] KOVÁCS ZOLTÁN: Budapest parkolási helyzete az 1980-as évek elején. Városi Közlekedés, 1979/2. sz. [4] KOVÁCS ZOLTÁN: A P-I-R rendszer a rövid és hosszú távú forgalomszervezési stratégiában. Városi Közlekedés, 1981/6. sz. [5] Az V. kerület középső harmadának közúti és parkolási vizsgálata. BUVÁTI, 1982. [6] A Belváros részletes rendezési tervének felülvizsgálata. BUVÁTI, 1980. [7] Taverna Panzió. Pénzintézeti Központ Irodaház, kereskedelmi központ, LAKÓTERV, 1982. [8] A Duna-korzó—Vigadó tér—Vörösmarty tér—Kristóf tér— Váci utca—Fehérhajó utca—Biermann István tér díszburkolati terve, Metróber, 1980. [9] A Vörösmarty tér rendezési és díszburkolat-tanulmányterve, Metróber, 1979. [10] A Haris köz díszburkolatának kiviteli terve, Metróber, 1982. PALACKOZZA A FŐVÁROSI ÁSVÁNYVÍZ- ÉS JÉGIPARI VÁLLALAT