Városi Közlekedés, 1984 (24. évfolyam, 1-6. szám)

1984-06-01 / 3. szám

113 Városi Közlekedés, 84/3. BÉCS ARNULF MAIER A LÓVASÚT A bécsi utazóközönséget 1983-ban különféle rendez­vényekkel emlékeztették arra, hogy Ausztriában a vil­lamosvasút a 100 éves, a bécsi villamosvasút városi ke­zelésbe vétele pedig a 80. évfordulójához érkezett. A rendszeres tömegközlekedés kezdetét Bécsben 1815-re lehet tenni, ekkor indultak meg az első nagyobb szekérhez hasonló közúti járművek (Stellwagen). 1840- ben az Augartenbrücke és a Colosseum mulató (a mai Nordwestbahnstrasse-ben volt) között épült az első, mindössze 1,52 km hosszú közúti vasútvonal. Ennek az volt az érdekessége, hogy az alkalmazott két kocsi közé fogták a lovat, tehát egyik kocsit tolta, a másikat húzta (1. ábra). Ez a lóvasút 1842 .június 20-ig állt fenn. Olyan nagyobb arányú közúti vasútépítésre, mint más városokban, nem volt lehetőség, mert a két várfal — a mai Ring és a mai Gürtel helyén — még állt, és a város egyes részeit elválasztotta egymástól. Ferenc József császár 1857. december 20-án elren­delte a belvárost körülvevő várfalak lebontását, helyü­kön épült meg a mai Ringstrasse, amit 1865. május 1-én nyitottak meg. Ilyen módon a városterület a Duna és a Gürtel között egységessé vált: ekkor a város területe 55,4 km 2 volt, 517 465 lakossal. A genfi Schaeck-Jaquet et Со cég 1863-ban engedélyt kapott a Schottentor és Dörnbach között egy kísérleti lóvasút építésére (az Alser Strassen át; a mai 2-es vil­lamosvasúti vonal egy része). A vonalat (Schottentor— Hernals) 1865. október 4-én nyitották meg, majd mi­után a kísérletet sikeresnek találták, 1886. április 24-én Neuwaldeggig meghosszabbították. A vasúti szabvá­nyos nyomtáv (1435 mm) alkalmazását már ekkor elő­írták. Az 1880-as években világossá vált, hogy sem a ló­­vasutat, sem a gőzvontatást nem lehet városi vonalakon megfelelő megoldásnak tartani. Siemens első villamos­­vasútjainak sikere világossá tette, hogy a villamos von­tatásé a jövő. Már Siemens első, menetrendszerűen köz­lekedő villamosvasútja (1881) előtt megjelent Bécsben a Práterben — az 1880. évi alsó-ausztriai ipari kiállítás területén — egy kis villamos kiállítási vasút. A VILLAMOSVASÚT A bécsi nemzetközi elektrotechnikai kiállításon, 1883- ban a Siemens cég egy 1,5 km hosszú próbaszakaszon mutatta be a villamosvasutat. (Ennek a kocsijait vette át az 1887-ben Budapesten megindult nagykörúti villa­mos próbavasút. A fordító.) 1883. október 22-én nyi­totta meg a Déli Vasút az első osztrák villamos helyi­érdekű vasutat Mödling és Klausen, majd Hinterbrühl (1885. október 7.) között. Bécsben ebben az időben több közúti vasúti magán­­vállalat működött, de ezek nem voltak eléggé tőke­erősek akkora beruházáshoz, mint amit a villamosítás kívánt. Bécs városa ezért megállapodást kötött a Sie­mens et Halske céggel, mely időközben a Wiener Tram­­way Gesellschaft főrészvényese lett, e vállalat hálóza­tának villamosításáról ; ennek a szerződésnek a későbbi városi kezelésbevétel szándéka szolgált alapul. Az áramellátásra felsővezeték szolgált, de a Ringen és a Mariahilfer Strassén — minthogy a császári család tiltakozott ezeknek az útvonalaknak az „elcsúfítása” ellen — alsóvezetéket kellett létesíteni. A felsővezeték­nél drágább és kevésbé üzembiztos alsóvezetéket 1915- ben szüntették meg. A századforduló idején Bécs volt a világ ötödik leg­nagyobb városa, tehát igen szüksége volt a jól működő és olcsó közlekedési eszközre. A rendszeres lóvasúti közlekedés megindulásakor az évi utasszám 1/2 millió (Budapest, 1868: 2,5 millió) volt, ez a századfordulóig 80 millióra (Budapest: 68 millió) emelkedett. A magánvállalatok egyre kevésbé tudtak megfelelni az igényeknek. Dr. Lueger, a század­­forduló Bécsének híres polgármestere előkészítette a közúti vasutak városi tulajdonba vételét: a „Gemeinde Wien — Städtische Strassenbahnen” nevű városi vál­lalat 1903. július 1-én kezdte meg a működését. A STADTBAHN ÉS VILLAMOSÍTÁSA Időközben, főleg katonai okokból, 1893-tól megépült a mai metró (U-Bahn) alapját képező, a nagyvasutak közötti körirányú,többszörös összeköttettést biztosító, az államvasút kezelésében levő Stadtbahn. Ennek há­lózathossza 38,8 km, ebből 19,7 km (51%) töltésen, viadukton vagy hídon, 19,1 km (49%) alagútban vagy bevágásban épült. A személyforgalom gőzüzemmel 1898-ban indult; ez — tekintettel a kedvezőtlen vonal­­vezetésre és a ritka forgalomra — a villamosításig nem volt különösen jelentős. A bécsi gyorsközlekedés mai hálózatát — a forgalmat a metró (U-Bahn), a Stadtbahn és az államvasút keze­­ i. ábra. Az első bécsi lóvasút

Next