Vasárnapi Hírek, 1989. július-december (5. évfolyam, 27-53. szám)

1989-08-06 / 32. szám

Több százan gyűltek össze és gyújtottak gyertyát a hét vé­gén a XIII. kerületi Wallenberg utca 9—11. számú ház falánál, ahol az ugyanebben a háztömbben­­található Novotrade Rt. kez­deményezésére, az Optikum Kisszövetkezettel közösen, bronz domborművet — Bortos Gerő szobrászművész alkotását­­ he­lyezték el, és avatták föl a magyar zsidók tízezreit megmentő svéd diplomata­­emlékére. ( A megemlékezésen részt vettek többek­­között a svéd nagy­­követség, a Hazafias Népfront, a fővárosi és a kerületi tanács, az Izraelita Hitközség, a Magyar Zsidó Kulturális Egyesület és a Wallenberg Egyesület képviselői. Jelen volt Per Anger, aki 1944—45-ben a budapesti svéd misszió beosztottja, Wallenberg közvetlen munkatársa volt, s ma a svéd Wallenberg-társaság elnöke. Rövid beszédében annak az elpusztíthatatlan reményé­nek, hitének adott hangot, hogy Wallenberg nem halt meg 1947-ben Sztálin­­börtönében, ma is él, és az eltüntetésével kap­csolatos teljes igazság hamarosan napvilágra kerülhet. ( Könyvjelző ) Az óvatosság sosem árthat: a könyv alcíme: Fiktív napló­­részletek egy hatalom végnap­jairól. Sztrapák Ferenc köny­véről van szó, a De ki öli meg a kiskirályokat? Ebben a könyvben — persze fiktíven — az élet, pontosabban a „régi élet" egy darab valóságát ér­hetjük tetten. S azért név is szerepel benne, egy-kettő. Is­mert nevek. A könyv mottója pedig mindenkit leszerel, aki magára ismerne, netán meg­torlásért lihegne: „A megne­vezett és meg nem nevezett személyek egy képzeletbeli év forgásában jelennek meg. Az időpontok és adatok nem al­kalmasak semmiféle azonosí­tásra. A név nélküli szereplők nem azonosak senkivel. Én sem vagyok én, és ők sem ők. Ha valaki mégis ráismerne valakire, az a szerző szándé­kát meghaladó véletlen mű­ve.” Szabolcs az NSZK-ban Szabolcsból száztagú kultu­rális küldöttség utazott szom­baton az NSZK-beli Iserlohn­­ba, Nyíregyháza testvérváro­sába. A szabolcsi megyeszék­hely társadalmi és kulturális életének minden területét képviselő delegáció tagjai a nyíregyházi napok rendez­vénysorozatán vesznek részt. Az egy hétig tartó színes program első napján három kiállítást nyitnak. Bemutatják városuk több évszázados tör­ténetét, elvitték világhírű be­regi szőtteseiket is. Mindezt a negyedszázados jubileumát ünneplő Szabolcs-Volán Tánc­­együttes gazdag műsora szí­nesíti. Iserlohnban ünnepi tanács­ülésre is sor­ kerül, ahol meg­kötik a két város közötti „test­vérvárosi” együttműködési megállapodást. 1989. AUGUSZTUS 6., VASÁRNAP Emlékhely a Kupavárhegyen Koppány szálláshelye • István ispánsága • 900 éves bazilika Egy voltaképpen félreeső, a Balatontól 20 kilométernyire fekvő község, Somogyvár, több száz éven át Somogy várme­gye székhelye volt! Hajdanán idáig nyújtózott a Nagyberek vízi világa. S egy magaslatról, a Kupavárhegyről messze vidé­ket be lehetett látni. Bizonyára ezért állapodott meg itt a honfoglaló magyarok egy csoportja. Tar Szórend, Géza feje­delem testvére, Koppány vezér apja nemzetségfői várat építte­tett. Később István a várral együtt az egész környéket bir­tokba vette, s ide helyezte az általa alapított vármegye is­­pánságát — tudtuk meg dr. Bakay Kornél régésztől, aki immár 15 esztendeje a kupa­várhegyi ásatások vezetője. A település határában ugyan­is nevezetes középkori objek­tumok feltárása és részbeni helyreállítása folyik jelenleg is, amiért a Művelődési Mi­nisztérium néhány évvel ez­előtt, Pusztaszer és Mohács után Kupavárhegyet is törté­nelmi emlékhellyé nyilvánítot­ta.­ ­ Királyi I jelenlét A látogató három méter szé­les, az egri várénál is teste­sebb várfallal találkozhat itt. Külső és belső köpenye téglá­ból épült, ezek közé oltatlan mész és kőtörmelék került, amit aztán megöntöztek vízzel. Ezért lett a XI—XII. századi kortársainál erősebb ez a vár — mondta a szakember. A há­romhektárnyi terület központi építménye a hatvan méter hosszú, huszonöt méter széles bazilika. A román stílusú, há­rom félköríves szentéllyel zá­ródó templom a székesfehérvá­ri után a legnagyobb volt a korabeli Magyarországot. 1091- es felszentelési ünnepségén a király, I. László is jelen volt. A templom északi oldalához kapcsolódó kolostorépület, s a francia Szent Benedek-rendi szerzetesek szellemi központtá avatták Somogyvárt. A kupavárhegyi építmények gyakorlatilag a föld alá ke­rültek. 1972 óta a falakat fel­tárták (csaknem 150 ezer le­let, fegyver, érme, szobor, munkaeszköz került elő), a maradványok nagy részét kon­zerválták. A helyreállítás azonban, amelynek az Orszá­gos Műemléki Felügyelőség a gazdája, szakmai vitáik, té­vedések miatt vargabetűkkel haladt. Azóta ugyan zömében visszabontották a hibásan ki­alakított falrészeket, de az ása­tások vezetője szerint az el­tervezett határidő — 1991, a bazilika felszentelésének 900. évfordulója — tartása a cso­dával lenne határos. — De mi van még hátra? — kérdeztük dr. Fejérdy Tamás­tól, az Országos Műemléki Felügyelőség igazgatóhelyette­sétől.­­ — Helyenként magasítani kell a templom falait, és re­konstruáljuk a bencés kolos­tor kerengésének egy részét, eredeti faragott kövek, osz­loptöredékek felhasználásával. Pécsi kirendeltségünk kőfara­gói kapták ezt a feladatot, dr. Lévárdy Ferenc művészettör­ténész tervei alapján. A régi várfalnak mintegy harmadát helyreállítjuk, a zömét­­sö­vénnyel érzékeltetjük. Épül to­vábbá egy kilátó, ahonnan az egész emlékhely áttekinthető lesz; alsó szintjére tolókocsi­val is fel lehet majd jutni. A korábban elhatározott mú­zeum és kőtár anyagi okok miatt 1991-re nem készülhet el, megvalósításáról azonban nem mondhatunk le. (palkó) Kilátó I épül ! Térhatású fekete doboz• Lesz kvadrefonódás hazánkban! Többszöri nekiru­gaszkodás után most valóban létrejön a rendszeres négycsatornás hangközvetítés. Gyakran halljuk majd ezt, a görög és latin szó ötvözetéből született kifejezést, mivel a rádió elnöke — a hírek szerint — „áldását adta” a minden képzeletet felülmúló hangél­ményt nyújtó rádiózás rend­szeressé tételére. S úgy tűnik, pénzügyi akadály sem hátrál­tatja a megvalósítást. A zöld úthoz az is hozzájárult, hogy nagy sikert aratott a június 17-i adás. Két sztereó adón egy koncertet és a Kirepülés című hangjátékot sugározta a rádió. Vételkor két sztereó rá­dióra, erősítőre és hangdoboz­ra volt szükség a totális hang­tér, a maradéktalan élmény létrejöttéhez. Valójában nem a júniusi adás volt az első sikerélmény a négycsatornás hangközvetí­tés szorgalmazói számára. Mert már 1978-ban az URH- sávon volt kísérleti adás. Elő­ször egy magyar szabadalmat próbáltak ki, aztán az ameri­kai Dorren-rendszert. A kvadrofónia nem más, mint a sztereofónia továbbfejj­­esztése: négy egymástól füg­getlen információ feljegyzését és továbbítását teszi lehetővé, s ennek következtében totális hangteret ad. Igazán nem ér­dektelen elmondani, hogy a vezetékes rádió őse, a telefon­­hírmondó szülőatyja, a magyar Puskás Tivadar 107 évvel ez­előtt sztereókísérletet végzett Budapesten, a Vigadó és az akkori Nemzeti Színház kö­zött. A magas hanghűségű, térhatású rádiózás fejlődését azonban a haditechnika fejlő­dése segítette elő. Kvadroson vevőkészülékre minden bizonnyal még várni kell. Egyes vélemények sze­rint az Orion, mások szerint a Videoton már tíz esztendő­vel ezelőtt elkészítette a pro­totípust. Voltaképpen a Rádió­­technika című lap jutott a leg­tovább, 1978 júniusában ugyanis közzétette, miként le­het kvadrofonizálni a rádió­­készüléket. Valószínűleg januártól lesz rendszeres kvadroadás, elkép­zelések szerint két-három ha­vonta egy-egy. Pillanatnyilag több mint száz kvadrofelvétel várja ezt az időpontot. Hang­versenyeket, hangjátékokat, kórusműveket rögzített a hangszalag. Szakemberek sze­rint a meglévő felvételek kö­zül az egyik legérdekesebbnek a Pécs melletti völgyben ké­szült „műsort” tartják, a ki­helyezett kvadromikrofon nem csupán az állatok hang­ját, hanem a szél, a gallyak neszezését, az erdei erecske hangját is felvette. Horváth Teréz mmmmmmmmmm A kíváncsi ember olyasmibe is beleüti az orrát, amihez semmi köze, így jár­taim én is. Elmondom a történetet, mert nagyon tanulságos és mai. Egy városligeti pad a főszereplője. A tó közelében, áll ez a pad, arra járok na­ponta sétálni, levegőzni és gondolkodni. Néha magam is megpihenek rajta, ké­nyelmesen hátradőlve nézegetem az elé­­bem táruló csodálatos látványt. Kibe­tűztem már a fájába bevésett jeleket, apró üzeneteket a szívvel, a nyíllal, kez­dőbetűkkel és a még ifjúkoromból is­mert más jelekkel. Egy napon a támlá­jára írt üzenetet fedeztem fel. Nemrég írhatta rá valaki, talán vala­melyik diák, mert a közelben egy gimná­zium is van, diákjainak egy része a Li­geten át menve rövidíti meg az útját. „Várlak”! — keltette fel érdeklődése­met az üzenet. Aláírás: K. Talán Kar­csi vagy Kornél. Kristóf talán? A cím­zett meg: M. Nyilván Mária — tűnő­döm. — De lehet Margit, Mirjám, Mira, Mókuska, Maca, Mucika. Ki tudja? Csak így írta alá: M. A szöveg: „Holnap ko­rábban jöjj!” Megfigyeltem, a fiú szót fogadott, másnap már korábban ott téb­­lábolt a pad körül. Nekidőlt egy platán törzsének és olvasást színlelt. De nem olvasott, a leányt várta izgatottan, s ve­le érezve, bennem is felszikrázott sok ré­gi emlék. És jött M. lobogó hajjal, szétnyílt isko­laköpenyben, táskával a bal vállán, szé­les mosollyal, elbűvölő tekintettel. Az én szívem is megdobbant. (Mikor vár­tak rád, öreg szív, ilyen izgatottan a Má­riák?) Lopva megcsókolták egymást, csak egy­­leheletnyit, majd eltűntek a szemem elől. Sokáig ültem ábrándozva, magányosan a padon. Másnap is odasiettem, de egyiküket sem láttam. Harmadnap olvastam a krétával felírt újabb üzenetet: „Este a Sport moziban. ..” Negyedik nap: „Hiá­ba vártalak. Mi történt? K.” Ülés Sándor Üzenet a padon Valami történhetett. Talán otthon a mama takarításra fogta be a barna ha­jú Máriát, vagy elküldte a nagymamá­hoz, aki éppen beteg. Ha jobban és gyorsabban működik a posta, akkor K. elkísérhette volna Budára, a nagyihoz. De nem kapott időben üzenetet. Emiatt ideges, talán rosszul felelt matekból, nem tanulta meg az angol szószedetet és a tanárnő tűnődve vizsgálgatta: Va­jon mi történhetett vele? „Már nem szeretsz?” — jött a kérdés a padon. A válasz: „Imádlak!­­.” Két nappal később ennek a megerősítése: „Csak Téged. ..” Ez már gyanút éb­resztett bennem. Ha egy leány azt bi­zonygatja, hogy „csak ő” akkor már baj van. Ezt tapasztalatból tudom. Szeret­ném rá K. figyelmét is felhívni. Talán úgy, hogy oda írom a pad támlájár­a: „Vigyázz!” De lemondok erről. Krétám sincs. Meg ki kíváncsi az én vélemé­nyemre? Mást nem tehetek, kitartóan figyelem továbbra is a padot. Tegnap is a kör­nyéken ólálkodott a fiú: nyurga, szőke, ideges természetű, farmernadrágot vi­sel és hosszú hajat. Sokáig várakozott, aztán előszedte zsebéből a krétát. Így hangzott az újabb üzenet: „Meghalok érted! Gyere este hatra a szokott hely­re! ..” Felbizsereg bennem az izgalom. Hol lehet az a szokott, hely? Megkörnyékez­tem a Sport mozit, benézek az adott időben az előcsarnokába. Nem látom őket. A sarki cukrászdában sincsenek. Közben n­apokig nekem is másfelé ve­zet az utam, elhanyagolom az ebéd utá­ni sétákat. Megváltozik az időjárás is, eső veri naphosszat a sárga lánggal égő fákat. Vékony szálú őszi eső. Amikor aztán rövid időre ismét kira­gyogott a nap, elsétáltam a padig. Né­zegettem kíváncsian, üzenetet azonban nem találtam rajta. Ha volt is, lemosta az eső. Vagy vége lenne a nagy szere­lemnek? Más történt: nincs többé szük­ség az üzengetésre, elvesztette közvetítő szerepét ez a sárga-rőt-vörös levélhul­lásban álló magányos ligeti pad. Hogy honnan tudom? Tegnap talál­koztam Máriával, egy fiú oldalán lép­kedett, kacéran, a haját dobálva. A fiú, rövidre nyírt frizurájából ítélve sporto­ló. Menő srác. Megértettem: az olimpia varázsa. De azért bevallom: fáj egy ki­csit ez a hűtlenség. Ha lesz majd egy­szer krétám, megüzenem neki rosszallá­som, azon a magányossá és szomorúvá vált padon... Van egy sztorim Pintér Dezsőtől A népszerű, rádiós műsorve­zető-szerkesztő meséli: — Történt sok évvel ezelőtt, hogy Amszterdamban jártam. Világlátott honfitársaim jó előre lelkemre kötötték, hogy egy nevezetességet semmi­képpen ne hagyjak ki. Feltét­lenül látogassak el, mégpedig az esti órákban, az éjszakai ne­gyedbe, a vessek pillantást az amszterdami örömlányokra. Hát, mit mondjak, láttam sok­féle fehér élet­­ében fekete, gazellatermetű afrikaiakat, mandulaszemű malájt, tenye­res-talpas északit. Volt azon­ban közöttük egy, aki főleg az öltözetével hívta fel magára a figyelmet: tigrisbőrbe burko­lózva üldögélt a kirakatban, önkéntelenül oda­köszöntem neki, mert a jó modor, ugye, itt is kötelez. A hölgy erre, mint a tigris, fölugrott, s a rajta lé­vő vadbőr még zavarba értőb­ben feszült. Megkopogtatta az ablakot, és mozgott a szája, te­hát mondott valamit, amit én persze nem értettem. Erre én, szégyen a futás, de hasznos alapon elhagytam a „küzdőte­ret”. • Gondolom, itthon nem kér­­kedtél a történtekkel?... — Tévedsz! Hazaérkezésem­kor a fenti történetet szóról szóra elmondtam megszokott rádióműsoromban. Alig fejez­tem be, amikor a telefonhoz kértek. Egy búgó hangú hölgy érdeklődött, hogy ráérek-e es­te? Gyanútlanul kérdeztem: miről lenne szó? Válasz: Oh, kedves Pintér úr, csak elmon­danám magának, hogy mit mondhatott, az amszterdami kollegina. .. A­­sztori az egyik pesti kamaraszínpadon foly­tatódott. Bár néző voltam, a szereplő művésznő „kiszúrt”, és fölinvitált­ a deszkákra. Mivel előző héten meséltem el az említett esetet a rádióban, a közönség lelkes biztatására, arra kért, ismételjem meg, ez­úttal részletesebben. Ekkor nagy meglepetésünkre, a kö­zönség soraiból egy úr kiro­­hant a színpadhoz, és átnyúj­totta névjegyét. Már maga a névkártya is meghökkentő volt, lévén rajta a név mel­lett egy párocska, Intim együttlétbe feledkezvén. Az il­lető büszkén közölte — ma­gyarul, —, hogy az ő háza előtt történt az esetem, Hollan­diában. Állítólag, a „tigrisnő” sokszor elmesélte neki, hogyan futamított meg, egy kétméte­res, nagy darab, borzas embert, egyetlen ártatlan mondattal, ami röviden így hangzott: How are you? Kallus László BEVERLY HILLS-I ZSARU 2. Amerikai film. Rendezte: Tony Scott. „Sohasem vágytam arra, hogy bekerüljek a filmszak­mába. Én mindig showman voltam és ez többet ér bár­minél”, mondta Eddie Murphy, aki bekerült a filmszakmá­ba, szédületes népszerűséget szerzett, és közben megma­radt showmannek a mozi­vásznon is. Ahányszor csak felkerül, ott is ő a lelke a játéknak. Mint ezúttal, ami­kor ismét átruccan a finom és exkluzív Beverly Hills-i kör­zetbe, mert a barátját akar­ják meggyilkolni. Az ameri­kai sajtóban minden idők leg­sikeresebb (értsd: kasszasike­resebb) filmkomédiájaként emlegetett első részből szinte valamennyi mellékszereplő itt van újra Murphy körül, és Murphy ellenállhatatlan im­­provizatív tehetséggel vala­­mennyiüket jó játékba hozza a lendületes akciófilmben. Abszolút profi munka a film, a pöfföt mégis Murphy elragadó egyénisége adja hoz­zá. Ez nem az a színész, aki csak jól kiszolgál egy mutatós szórakoztató-izgalmas történe­tet, hanem fülig benne van, teremti, irányítja a feszültsé­get és a humort, élvezettel éli ezt a villámagyú detroiti fic­kót, aki a finomkodó környe­zetben káprázatos mennyisé­gű ocsmány szót kever a be­szédébe anélkül, hogy a né­zői fülnek durván vagy sér­tően hatna. (Remek a magyar szinkron!) A komikus és az izgalmas jelenetek sebes hul­­lámvasútján robog a cselek­mény és Tony Scott profi rendezésének még arra is van gondja, hogy kedves, kama­­szos bájjal ruházza fel a ro­­konszenvünkre számottartó­­■szereplőit. (bársony) Kulissza MŰVÉSZEINK KÜLFÖL­DÖN. A világszerte ismert és ünnepelt operaénekesünk, Mil­ler Lajos ezúttal Chilébe uta­zik, ahol a hónap végétől lép fel a santiagói közönség előtt Csajkovszkij Anyegin című zeneművében. Sólyom-Nagy Sándor a­­bayreuthi fesztivá­lon a Tannhäuser előadásán mutatkozik be, majd japán turnéra indul. Takács Klára az NSZK-i beli Hagenben énekli A kékszakállú herceg vára Bar­­tók-my Judit szerepét. CIGÁNYKLUB alakult az oroszországi Kalinyingrádban a hazai kultúra kincsestárának megőrzésére. Tagjai nyelvé­szek, írók, zenészek és cigány­sági csoportok képviselői.

Next