Vasárnapi Hírek, 1990. január-június (6. évfolyam, 1-25. szám)

1990-04-01 / 13. szám

( Zsöllye ) A színházi apály, úgy tűnik, elérte alsó holtpont­ját. A héten több olyan bemutatóról kaptunk s adunk hírt, ami ezt látszik igazolni. Itt van pél­dául a kaposvári premier, Puskin Borisz Godunov drámájának a bemutatója. A Shakespeare király­drámáihoz mérhető mű nálunk csak Muszorgszkij operája révén ismert, pedig gondolatai az eredeti alkotásban izgalmasak csak igazán. Nem kevésbé érdekes, hogy a hét három új magyar darabot is prezentál, s ezek mind első drámás szerzők alkotá­sai. Szolnokon a Szobaszínházban Szilágyi Andor A rettenetes anya című játéka (rendező: Fodor Tamás, a főbb szerepekben Koós Olga, Czibulás Péter, Spolarich Andrea, Kátai Endre) az „A néhai első titkárok emlékére” alcímet viseli, s ez, meg a darab leginkább a francia és a lengyel abszur­dokra emlékeztető stílusa izgalmas élményt ígér. Más híreink is vannak. Debrecenben Sütő András Egy lócsiszár virágvasárnapja című drámáját viszi színre a vendégrendező Berényi Gábor, Kohlhaas szerepében szintén vendégként Szigeti Andrással, Nagelschmidtként Horányi Lászlóval. Pécsett 2 kedvelt angol szerző, Ayckbourn keserű komédiája, Az Ejnye-Bejnye Kórus kerül színre, Lengyel György rendezésében. Kecskemét is magyar új­donsággal jelentkezik: Polgár András Csendkúra című játékát (hőse egy negyvenes, magányos nő) Angyal Mária rendezi. Hangos csendkúra Legkevésbé a színészek tehetnek arról, hogy a Kecskeméti Kamara­­színiházban Polgár András Csend­kúra című darabjának premierjén a félig-meddig bennfentes közönség meg-megfeled­kezett a műsorfüzet­ben beígért önfeledt kacagásokról és főként a „mély szomorúságok­ról”. Horváth Károly említette: pszicho­lógusként — vígjátékhoz illően — természetesen saját maga szorult volna ideggyógyászati kezelésre. A nagyapja szülőházától száz méter­re épült színpadon­ mulatságosan rohangált be és ki a mind maga­biztosabb Latabár Árpád fóher és italkedvelő menedzserként. Jóízű pillanatokat köszönhettünk a nő­kedvelő férjét nagyvonalúságával a hitvesi ágyba újra és újra vissza­­cibáló Csizmadia Gabina­k, a bon­­viván szerepkörből jókedvűen ki­lépő Turpinszky Bélának, a meg nem értett forgatókönyv írónak, Ambrus Alma három előadáshoz elegendő energiával próbálta meg­jeleníteni a magányból gyors sze­relemmel kitörni óhajtó asszonyt. A versszövegeket Gulyás Zoltán kecskeméti színész írta, az előadást Angyal Mária jó (jobb?) ügyhöz méltó buzgalommal rendezte. A díszleteket vendégként Mira János, a jelmezeket F. Varga­ Katalin ter­vezte. Heltai Nándor Kitekintő A főváros színházi életét ér­dekes vendégjátékok gazdagít­ják. A grazi Vereinigten Bühne a Madáchban ma és holnap Lessing A bölcs Ná­thán és Diderot Rameau uno­kaöccse című produkcióival mutatkozik be. A Katona Jó­zsef Színházban mától a szol­nokiak Schwajda György Bal­lada a 301-es parcella bolond­jairól című darabjával, szerdá­tól a kaposváriak Eörsi István Kihallgatás című drámájával lépnek fel. S a Strucc Szín­házban (azaz a szakszerveze­tek budapesti, Fehérvári úti művelődési házában) a békés­csabaiak két előadása látható: ma a Csinn-bumm Cirkusz (délelőtt, a gyerekeknek), este, s még két nap, Ephraim Kis­hon (Kishont Ferenc) A há­zasságlevél című komédiája megy. A kortárs: Borisz Godunov Nagy a kísértés immáron egy évtizede Európa-szerte­ színre vinni drámában — vagy akár zenedrámában is — Borisz Godunov véres törté­netét. Nyilvánvalóan azért, mert ez az iszonyú konfliktu­sokkal és politikai-társadalmi mondanivalóval telített törté­net és központi figura mo­dellértékű korunk számára és kortársunk. Erre utal a Pus­kin drámáját Németh László­nak, a költői remekműhöz méltó fordításában bemutató kaposvári Csiky Gergely Szín­ház plakátja is: a hatalmas orosz (szovjet) kolosszust áb­rázoló térképen — mint sakk­figurák — vannak elhelyezve a hatalom birtokosainak ké­pei a IX. századi Oleg fejede­lemtől kezdve a különböző jó vagy nem jó cárokon és párt­vezetőkön keresztül egészen Gorbacsovig. Puskin számára Shakespeare királydrámái jelentették a mércét: a dekabrista felke­lés előtti években írt Borisz Godunov az orosz kolosszus politikai, társadalmi harcai­nak, hatalmi manipulációinak, a vezetők és a vezetettek vi­szonyának, akár még­­a nem­zeti-népi erényeknek és elfo­gultságoknak, negatív tulaj­donságoknak valósággal en­ciklopédikus ábrázolása, ösz­­szefoglalása. A példák a mára is mutat­nak, a végső jelenet figyel­meztetése különösen hátbor­zongató: lehet, hogy minden kezdődik elölről, mert a nép is rosszra tett... Lukáts Andor rendezését mindennek felismerése vezet­hette. Nincs szükség semmi­féle átszabdalásra, átírásra: a puskini remekmű önmagában is kortársunkká válik, még­hozzá a társadalom- és jel­lemábrázolás shakespeare-i eszközeivel. Ez utóbbit maga Puskin is hangsúlyozta: „Kö­vettem Shakespeare-t a jelle­mek szabad és átfogó rajzá­ban, a típusok merész felépí­tésében és egyszerűségében ... a mi színházunkhoz a Shakes­­peare-dráma népi törvényei valóak.” A színész-rendező munkájának eredménye, hogy a nép magatartásával, szere­pével kapcsolatos jeleneteik többnyire differenciáltan ki­dolgozottak, s a három-négy legfontosabb szereplő — így a címszerepet játszó Koltai Ró­bert, a bitorló Grigorijt alakí­tó Bezerédi Zoltán és a Mari­nát formáló Pogány Judit — jó lépéseket tettek hőseik lel­kének, jellemének teljes feltá­rása felé. Kitűnt még Tóth Béla tudatos és naiv bölcses­ségből ötvözött Pimenje. Együtt (talán) könnyebb Szerény nyugdíját pótolan­dó, a visszavonult, hajdan igen sikeres színésznő eltartá­si szerződést köt egy fiatal,­­ frissen elvált „negyvenszáza­lékos” férfival, aki történe­tesen szintén színész. És eb­ből a rideg kapcsolatból ki­alakul közöttük valamiféle furcsa véd- és dacszövetség a bajok, gondok, a világ kisebb­­nagyobb gonoszságai ellen. A színésznő újraéli volt sikereit, a fiatal színész visszanyeri önbizalmát. — Együtt — talán — könnyebben viselik el azt, amit az Élet s a Pálya (több­nyire csak kisbetűvel) kínál. De egy megviselt, gyönge, össze-vissza kalimpáló szívet ez a­ bolondos, őszinte, szo­morkás és mélységesen embe­ri kapcsolat sem tud meggyó­gyítani. Tanay Bella, a színésznő­szerző, ebben az első kis da­rabjában két dolgot bizonyít be. Egy: kiválóan ismeri a színház világát, légkörét, a színházi emberek jellemvoná­sait. Kettő: nagyon ügyesen tanulta el jó szerzőktől a ha­tásos dramaturgiai megoldá­sokat. Hogy a játék nem is kicsit a saját sorsáról is szól, az nem baj, mert nem lesz belőle öntetszelgés. S hogy színésznőként felcsillantja sokoldalú képességeit, a sztep­­tánctól a drámai karaktersze­repekig, az meg azért jó, mert megtudhatjuk: ha nálunk méltatlanul elhanyagolták is a színházak, Tanay Bella kiváló színésznő, egyáltalán nem múlt- hanem jelenidőben. Dá­vid Sándor is kap nagy lehe­tőségeket, mert egy sor remek sanszont adhat elő szépen, ahogy azt már a Szécsi Pál­­darabban is tette, de eljátsz­hat egy kedvesen bohém fia­tal színészt is, aki nagyon ha­sonlít Dávid Sándorra. Seregi Zoltán rendezése az itt legcél­szerűbbet teszi: hagyja ját­szani a színészeit. M­esi — Tanay Bella és Dávid Sándor Lehár-születésnap Lehár Ferencre emlékeznek szü­letésének 120. évfordulója alkal­mából április 30-án az Erkel Színházban. A Díszelőadás című műsorban — amelynek szerkesz­tője Kővári Katalin — fellép Pit­­ti Katalin, Melis György és Ber­kes János operaénekes, Psota Irén, a Madách Színház művész­nője, Lehoczky Zsuzsa, Oszvald Marika és Hídvégi Miklós, a Fő­városi Operett Színház tagjai, Straub Dezső, a Vidám Színpad színésze, valamint a Pozsonyi Nemzeti Színház operatársulatá­nak négy tagja, Mária Andráso­­vanová, Jana Somosi, Jan Kons­­tanty és Jozef Benedik. A Díszelőadás című műsort pon­tosan Lehár Ferenc születésnap­ján rendezik meg délután fél 5- től és este 8 órától. A műsorban közreműködik a BM­RE Zenekara Végh Imre vezényletével és a Le­hel Táncklub tánckara. (Jegyek az ŐRI új, Váci utcai jegyirodá­jában válthatók.) Barátok Nemrégiben tért haza sike­res spanyol turnéjáról a Buda­pesti Madrigálkórus. Nemrég a Pesti Vigadóban, Pászthy Júlia, Takács Klára, Verebics Ibolya énekesek és a Camerata Trans­­sylvanica együttes társaságában C. W. Gluck német kompo­nista 1762-ben írott Orpheusá­­nak koncertváltozatát adták elő a tavaszi fesztivál alkal­mából. Az előadás dirigense Szekeres Ferenc karnagy volt, aki 1957 óta halmoz sikert si­kerre kórusával Európa-szerte. — Mi az érdekessége ennek az előadásnak? — Az eredetileg három felvoná­­sos barokk operát ritkán és főleg ebben a tömörebb, koncentráltabb változatban adják elő. A nem túl mozgalmas cselekményt a balett pótolja és — sok más mellett — a recitativót, az „énekbeszédet” már zenekar kíséri. — Mikor szerette meg ezt a kü­lönleges barokk-reneszánsz mű­fajt, a madrigált? kórusa — Kőszegen, középiskolás ko­romban kezdődött a vonzalom, ami a főiskolán, Bárdos Lajos ha­tására mélyült el. A gyakorlati munka mellett mellesleg elméleti kutatásokat is folytatok: így ta­láltam rá régi mesterek (Lully, Vivaldi, Haydn) egy-egy opuszára, sok motettára és madrigálra, me­lyek közül számosat elsőként mu­tathattam be. Sok kötetet is pub­likáltam már ezekből a Zenemű Kiadó gondozásában. — És a kórus? — Annak idején akadémiai tár­saimból verbuváltam a Madrigál­kórust: kis, baráti társaság ez a mostani, a barátság és a közös éneklés szeretete az, ami ennyi idő után is összetart minket. De nemcsak madrigálokat, ezeket a XVI—XII. századi, többszólamú kórusműveket, hanem más korok szerzőinek, így a modern magya­rok közül Bartók, Kodály, Bár­dos, Farkas Ferenc műveit is gyakran előadj­uk-népszerűsí­tjük. Tóth Ádám B. J. Dzsesszben utazik A legifjabb Rátonyi is a nagy nyilvánosság elé lép, mint ifjabb Rátonyi Róbert. Nem ismeretlen már a közön­ség előtt, hiszen sokan tudják, hogy tehetséges zenész. 1977- ben diplomázott a Bartók Bé­la Zenei Szakközépiskolában. Most napokon belül megjele­nik saját dzsesszkompozíciói­­val első nagylemeze Ab ovo címmel. Nemcsak szerzője — egy híján — a számoknak, ha­nem ő az egyike az előadók­nak is, billentyűs hangszere­ken és zongorán. A tenorszak­­szefont Muck Ferenc, a basz­­­szusgitárt Tóth Tamás, a do­bot Solti János szólaltatja meg. — Egy­­kivételével — amely tavaly született — régebbi szerzeményeim a dalok. A szerzőnek nehéz ajánlani, de annyit elmondhatok, dallamos, harmóniában gazdag, akuszti­kus dzsessz. Szeretnénk ezt a műfajt olyanokkal is megked­­veltetni, akik kevésbé ismerik ezt a zenét. Tavaly alapítottuk a Slang zenekart, tervezünk nyilvános fellépéseiket is, bár ezekkel az elektronikus hang­szereikkel nagyon nehéz egy­­egy kisebb koncerten fellépni. Ifjabb Rátonyi Róbert neve heteken belül több korongon is megjelenik. Közreműködője zongorán Bontovics Kati le­mezének, s ugyancsak játszik a Bone Conection együttes ko­rongján, valamint a Jazz GT 1989 című nagylemezen is. (i. e.) LMesterműkincsek-1 Ötven színes fametszetét adományozta a Magyar Nem­zeti Galériának Esteban Fe­kete. Ezt a válogatást mu­tatják be m most Hatvanban. A kollekció utána is vándorút­ra kel, a tervek szerint Eger­ben, Dunakeszin, Kecskemé­ten, Nagykőrösön és mássutt is láthatja a közönség. Két dolog miatt is fokozott az ér­deklődés a tárlat iránt. Első­sorban a művek egyedi minő­ségének okán, másodsorban hogy ír, francia, német té­mák pazar változataihoz csat­lakozik a művész vallomása magyar költőkről és magyar tájakról. Része van Esteban Fekete országos hírében a Magyar Nemzeti Galéria ud­variasságának, hiszen készsé­­­­gesen rendelkezésre bocsátot­ta a birtokában levő soroza­tot, és magának a festőnek is, aki színes fametszeteket ado­mányozott Dunakeszi, Rácke­ve, Nyársapát iskolagalériái­nak. Gruber Béla mindössze hu­szonhét évet élt, de akár Mas­­sacciónak, neki is elegendő volt annyi idő ahhoz, hogy te­kintélyes mű maradjon utána. Óbudai Hajógyár, Képzőmű­vészeti Főiskola — ezt az utat járta 1936-tól 1963-ig, még a diplomát se k­apta meg, ami­kor szanatóriumba került a segédmunkásból lett művész. Magányosan. Bár idegzetének sérülései váltak végzetessé, ez a forrása annak a maga­tartásának, mely értékben, sorsban Van Gogh és Csont­­váry örökösévé avatja. Alko­tásában műtermi részletek válnak feledhetetlenné a lát­vány szerkesztett fegyelme révén, s minden tárgy, motí­vum — legyen az bögre, ke­rítés, szénaboglya — emberi környezetünk ismert tartozé­ka. Rajzainak átfűtöttsége lel­ket lehel az öreg fába, az ar­cát eltakaró szomorú férfi­ba ... Budapesti, nagykanizsai, eg­ri, zalaegerszegi, váci és hat­vani emlékkiállításának sike­re sürgeti azt, hogy állandó gyűjteménye is legyen vala­melyik városunkban, minél előbb. Losonci Miklós f­­f­asórnapi A Vv V­ideó­­ a 10-es különítmény Alistair MacLeane vlághírű re­génye, a Navarone ágyúi egy iszonyatos fegyver elpusztításáról szól. (Az angol hadsereg egyik különleges osztaga azt a nehéz feladatot kapja, hogy semmisítse meg a németek két hatalmas lövegét, amelyek a Földközi-ten­ger keleti részén, egy bevehetet­len acélerődítményben rejtőznek, s már számos szövetséges hajót elpusztítottak.) A történet két főszereplője, Mallory és Miller, Navarone ágyúinak felrobbantása után nem kevésbé nehéz és veszélyes felada­tot kap. Ezúttal egy különlegesen kiképzett amerikai kommandóval Jugoszláviába indulnak, hogy le­számoljanak egy árulóval, aki a jugoszláv partizánok közé fura­­kodott, és felrobbantsanak egy stratégiailag fontos hidat. A kritikák a filmtörténet egyik legizgalmasabb kalandfilmjének nevezték A 10-es különítményt. Joggal. Guy Hamilton, a James Bond-történetek rutinos rendező­je nemzetközi sztárcsapatot „ve­zényel”: az amerikai Robert Shaw, Harrison Ford, Edward Fox, az olasz Franco Nero és a német Barbara Bach alakítja a film főszerepeit. (Mokép Video) Galambok, lovak, elefántok • •Öt vagon szereplő Csupa plusssz a cirkusz új műsora, a Cirkusz plusssz. Hi­szen ismét nemzetközi gárda mutatkozik be a manézsban és nem is akármilyen produk­ciókkal. A hét végén megér­kezett Budapestre a cirkusz világában nagy hírnevet szer­zett szovjet Durova család hölgytagja, Tereza és férje, Kocserzsenko, nem is kis pogy­­gyásszal. öt vagon hozta azo­kat az állatokat, amelyekkel férje társaságában Durova Kocserzsenko, a szovjet állat­idomár a porondra lép. „Sze­replőtársaik”: 120 galamb, ezenkívül a népes állatsereg­let tagja róka, nyest, kakas, tyúk, pelikán, kenguru, pú­posteve, póniló, elefánt, kecs­ke, fehér patkány és tarajos sün. A valamikori akrobata férj, Kocserzsenko produkcióját ezúttal elefántháton mutatja be. A levegőszámok kedvelői is ritka látványban gyönyör­ködhetnek. Olyan produkciót csodálhatnak meg a szovjet Galagan csoport fellépésénél, amelyet bizony ritkán látni. Az együttes egyik tagja a tra­pézon bemutatja a salto mar­talét, azaz a hármas szaltót. A nemzetközi hírű bolgár Kovacsevi csoport művészei­nek ugródeszkaszáma is kü­lönleges produkció. Hat em­ber magasságában szaltóznak. Természetesen lesz itt min­den, amely a sikeres cirkusz­műsorba kell. Táncosok, zonglőrök, artisták, bohócok és csodálatos szépségű lovak, amelyekkel a régi cirkuszdi­nasztiával dicsekedhető Don­nert Leopold vonul fel. A Cirkusz plusssz című mű­sor bemutatóját április 4-én tartják a Városligetben. Szep­tember 2-ig láthatják az ér­deklődők a világhírű artisták­­ világhírű számait. (sebes) Az új műsor egyik látványos számának jelenete, Kocserzsenko az elefánttal / —"­­ Vasárnapi Hírek EZ A SZELVÉNY 30,- Ft ÉRTÉKBEN BEVÁLTHATÓ A FŐVÁROSI NAGYCIRKUSZ CIRKUSZ PLUSSSZ MŰSOR SZERDAI, CSÜTÖRTÖKI, PÉNTEKI ELŐADÁSAIRA ♦ A JEGYPÉNZTÁR A 30-110,-130,- Ft-OS JEGYEKNÉL A SZELVÉNY BENYÚJTÓJÁNAK EZT 30,-fi ÉRTÉKBEN BEVÁLTJA. Tárlatunk Gruber Béla: Téli táj Gruber Béla emlékkiállítása és Esteban Fekete szí­nes fametszetei május 5-ig tekinthetők meg a Hat­vani Galériában. • RENDEZŐ MILÁNÓBÓL. A Karinthy Színházban a hét végén olvasópróbát tartott a milánói Gianfranco de Bosio, aki az ápri­lis végén bemutatásra kerülő két egyfelvonásost rendezi, Szomory Dezső Botrány az Ingeborg-kon­­certen című komédiáját és Wede­kind A hőstenor című darabját. Az olasz művész nem ismeretlen már Magyarországon, hiszen ő állította színpadra a Várszínházban a Mand­­ragórát, s ott találkozott az akkor még a Nemzeti társulatához tarto­zó Harsányi Gáborral, akinek a meghívására most eljött a Karin­thy Színházba. Mindkét egyfelvo­­násos főszereplője ugyanis Paudits Béla és Harsányi Gábor lesz. 1990. ÁPRILIS 1., VASÁRNAP

Next