Vasárnapi Hírek, 1992. július-december (8. évfolyam, 27-52. szám)

1992-11-15 / 46. szám

Ez van! Újsághír: hazánkban a hol­land kormányfő. — Hozzáten­nénk: fő hazánkban a magyar kormány is!* Katona Tamás: Csurka sem té­vedhetetlen. — Jó, jó, senki sem az. Na de ennyire... * Kilitinél küszöb készül a Dunán. — Küszöb, lépcső... már csak a páteroszter hiányzik. * Egy pedagógus levele: jobb, ha nem mozdul az állam. —Folytat­nánk: az árak láttán naponta úgyis többször leesik. * Kulin Ferenc: csak közvetítő vagyok. — Annak viszont Szepesi százszor jobb volt! * Nagy felfedezés: a tizedik bolygó 262 év alatt kerüli meg a Napot. — Tessék mondani: ott milyen időközönként van parla­menti választás?* Szabálysértés lesz a dohány­zás. — Már a csikkszedőket is macerál­juk? * Biciklióra következik, szak­értők szerint a két keréké a jövő. — Tudnánk sorolni, akiknél már most sincs ki a négy. * Eladják a szibériai olaj­mezőket. — Az első vásárló: Jockeyevics Ewingov. * Honvédelmi jellegű szerveze­tek alakulnak. — Arany: „Szép magyar vitézek, aranyos leven­ték...”* Találós kérdés egy szexkötet nyomán: mi köze Madonnának Hortobágyhoz? — Róla nevezték el a kilenclyukú hidat. * Németország harcol az idegengyűlölet ellen. — Nálunk sokan már az ismerősöket is gyűlölik. * Ikreket hozott a világra egy nagymama. — Ha dédnagymama lett volna, talán hármas ikrek is sikerülnek! * 1902-ben épült, 90 éves az Or­szágház. — Csak ülésszak idején sír le róla!* Katona: gondoskodunk, hogy Pálfy G. valami használható helyre kerüljön. — Egyetértünk. Legalább a hely legyen használ­ható! (peterdi) Szlovák gyilkos magyar színpadon Ma is él és ül Csütörtökön — november 19-én — mutatják be az egri Gárdonyi Géza Színház Kamaraszínpadán Bende Ibolya Játék életre-halálra című színpadi művét. Mint azt a szerző elmond­ta, a bűnügyi dráma a Halálra várva című regényéből készült, amely egy halálra ítélt fiatalemberről szól. A könyv — s a színpadi mű — eredeti dokumentumok alapján készült, az újságírónő beszélgetések és levelek felhasználásával próbálta megörökíteni a kivégzésre várás rendkívül feszült időszakát. A színdarab háromszereplős, Tunyogi Péter, Deák Éva és Moravek Krisztina játsszák. Rendező Erős Péter mű. Ez lesz a játék — kevés fantá­ziával kiegészítve.,Ám a valóság: a fiatalember ma is él. Halálbün­tetését életfogytiglanra változ­tatták, és jelenleg szülőföldjén, valahol Csehszlovákiában, bör­tönben tengeti mindennapjait, de hogy hol, azt a szerző sem tudja. — Miért nem végezték ki Ambruzt? — Kétszer ítélték halálra, vé­gül is kegyelmi kérvényét az El­nöki Tanács elnöke elfogadta — mondja Bende Ibolya. — Amit most mondok, nem tudom bizo­nyítani, de mind a mai napig mo­toszkál bennem az érzés, misze­rint Kádár János közbenjárha­tott a halálbüntetésének eltörlé­sében, igazodva az akkori, két ország közti „jó viszony” fenn­tartásához. — Ki ez a fiatalember? — Ladislav Ambruz. Volt ka­­tonaipilóta-növendék, aki, miu­tán a főiskolán megbukott, on­nan kitették, és hányatott sorsá­ban bűnözővé vált. Magyaror­szágra már fegyverrel szökött át. 1986-ban Budapestre érkezve két nőt megtámadott, kirabolt, és a harmadikat, egy 22 éves óvónőt megölt. Ebből a történet­ből először regényt, aztán drá­mát írtam. Elsősorban az emberi kapcsolatok alakulása érdekelt ebben a rendkívüli szituációban. A színpadi mű főhőse a halálra ítélt fiatalember és a védőügy­véd, aki csinos fiatal nő. — Úgy tudjuk, hogy ön szemé­lyesen is megismerkedett Ladis­lav Ambruzzal. Többször felke­reste őt a börtönben? — Igen. Különleges enge­déllyel jártam nála, négy hóna­pot töltöttem a társaságában, ebből hét órát négyszemközt. Hogy milyen ember? Nem tu­dom. Azt sem, hogy az elmesza­kértők alapos munkát végez­tek-e. Véleményem szerint — s ebben megerősített a grafológus szakvéleménye — Ladislav Ambruz skizofrén ember. Egyik énje végtelenül szelíd, udvarias, kedves. A másik énje kiismerhe­tetlen. — Mi lenne, ha meghívná őt is a róla készült színdarab premi­erjére? — Ez részben azért lehetetlen, mert börtönbüntetését tölti, másrészt a könyv megjelenése után „kitagadott”, s azóta nem hajlandó találkozni velem. Aján­dékba adott könyvem nem fo­gadta el, széljegyzeteivel vissza­küldte. — Találkozna vele még egy­szer? ■—Talán. Tíz év múlva, amikor szabadul, találkozhatnánk. De remélem, nem úgy, mint a szín­darabban. Abban mint gyilkos megszökik a börtönből. Békés Attila Tm a­z?n /? Ökeiföds Mfenfejes Őszi pincézés egy ódon házban, a második emeleten. Pohár borral a kezedben nem a nemes penésszel patinázott bolthajtás alá állasz, hanem az ablakfülkébe s alátekin­tesz. Künn a Rákóczi út. Hideg ne­onfények, hol levelek és kirakat visszfények hintik tele a járdákat, s el-elcsattognak a súlyos autóbu­szok, és meg-meglódul a gépkocsi­folyam. Közben meg töprenghetsz, hogy micsoda fennkölt mulatságnak vagy te itt részese. Hallgathatod, hogyan szól Mészöly Miklós a bor­ról, komolyan és költőként, mond­ván ilyesmiket: tudjuk, tudhat­­juk-e, miképpen éljünk együtt a bor mágiájával, barbár eltévelye­désnek tekintve a bor patológiáját. Bor és asszony férfiéletünk megne­­mesítői, ízesítői. Mert bor és eroti­ka, igen, ez összevethető a diófák alatt, kőasztaloknál okos és hig­gadt szavakat egymásba ölteni, mi­közben kezünkben a kicsiny pohár, s közöttünk a táj­ak, fehér falú prés­házak, verejtékkel művelt dombol­dalak, köröttünk a nyári alkonyat, a testes ősz, ez erotika. Csilláros éttermekben, kocsmákban s csap­székek zajos ivóiban borozni: ura­im — mondá Mészöly Miklós —, ez a pornográfia. Nem tudom, így hullámzanak vissza bennem a költői beszéd egy­másba öltődő mondatai. S van-e a bornak praktikus filo­zófiája? Már hogyne lenne — véli komolykodva-tréfálkodva Szap­panos Balázs. A borfogyasztás kul­túra, nem mindegy, mivégre, mi­kor, mit s mennyit. Ha Sárközi Györgyöt, az írót idézi: két decit mindig, s nem többet, mert ez az emberi mérték. Vagy Hamvas Bé­lát, ki kötetet szentelt a bor filozó­fiájának és a bor szertartástaná­nak. Midőn megérnek nemes italok késő őszidőn, a Cseh és Szlovák Köztársaság Kulturális és Tájé­koztatási Központjának második emeletén borozgatunk. „Hogy ke­rül e nemes intézménybe a bor? Az, kérem, barátság, az, kérem, békes­ség.” Így az igazgató úr. Mert íme, egy példa, mennyi okos gondolatra ösztökél a bor. Jaroslav Putik cseh író esszét szen­telt a nagy kérdésnek, a fejtegetés címéül adván: A gyenge bor dicsé­rete. Merthogy a jót nem kell di­csérni, az jó. Helytáll magáért. A hordóízűt, egérszagút, nyúlósat, zavarosat, a tisztátalant nem sza­bad. De nemcsak jó bor vagyon és rontott, de gyenge is: tiszta, csak fénye nincs, karcos-savanyú, de iható, s főként, ha jó szívvel adják. Lehetsz nyersen őszinte. De célba jutsz-e? Megbántod a gazdát, szí­ves vendéglátóidat. Hazudnod azért nem kell: azt mondod, hogy iható. Hogy beszélgetés, szóértés mellé alkalmatos. S ha minékünk — persze most már jelképesen szólván — itt Kelet-Közép-Euró­­pában csak ilyen boraink, dolgaink vannak, akkor se bántsuk meg egy­mást: üljünk fehér (tárgyaló?) asz­talhoz, s kerüljük, ne az őszinte, de a nyers, a bántó beszédet. Csillárok alá, előadótermekbe visszalopható lám a régi-régi, ne­mes pinceszerek hangulata. Hol bor és művészet megfért egymás­sal, nagyon is. A Rákóczi úti öreg palotában rendezett közös cseh— szlovák—magyar „őszi pincézés” hiszen kiállításmegnyitóval kez­dődött. Debrecenben főiskolai ta­nár Makoldi Sándor, Tokajban muzeológus a felesége, Pap Gizel­la, három gyerekük már képzőmű­vész-palánta. Festményeiken ősi jelképek, naplényegű madonnák, rügyező tavaszágak és lombhullá­­sos őszi melankólia... Persze hogy a vén Tokaj egyik borpincéjébe mú­lik a család egyik támasztó gyöké­rága, hol pohár nemes borok mel­lett szoktak barátaikkal szót válta­ni és szót érteni. Az ily tölgyfacsa­ládok aztán szilárdan állnak a táj­ban, történelmi viharokban. És al­kotnak. A Makoldiak festenek, szobrokat faragnak, plaketteket öntenek. Ilyféleképp mondotta a kiállí­tásmegnyitón Sümegi György mű­vészettörténész. S hogy a mulatság teljes legyen: volt borverseny. Héttagú, neveze­tes zsűrivel: Monoszlói Dezső, Papp Miklós, a tokaji idős gazda és Szappanos Balázs... A szertartásos kóstolást a szekszárdi Alisca bor­rend mesterei, Horváth József és dr. Töttös Gábor főiskolai tanár ve­zette. A nemes borokat, cabernet­­ket, rizlingeket, kékfrankosokat és burgundiakat az Aliscavin Szőlő- és Bortermelő részvénytársaság, a Balatonboglári Mezőgazdasági Kombinát és a kiskőrösi Coopvin bocsátotta bírálatra, s az őszi pin­cézés mértékkel iszogató, bő kedv­vel beszélgető résztvevőinek ren­delkezésére. Sz. J. J. 6 - i­­a A mágikus asszony kézi varrógép, szuper kés­készlet, ehető bugyi — meg­annyi csoda életünk szebbé té­teléhez. A sor újjal bővül: sze­mélyre szóló talizmánt, sors­fordító igéket lehet postán ren­delni, és a jósnő a legrövidebb időn belül küldi is azokat. Ha pénzre vágysz, tárcád­ban, ha szerelemre, párnád alatt őrizgesd a talizmánt, amelyhez egyébként minden kötelezettség nélkül, ingyen juthatsz. A jósnő — aki levele­det felnyitva „valami különös sugárzást érzett” — mágikus erejével beavatkozik életedbe, ismétlem, ingyen. Persze ha küldesz a már is­mert címre 1890 forintot — va­lamit valamiért —, még jobban jársz, mert 6 hónapra szóló jós­latot, szerencseszámokat, ked­vező időszakokat tudhatsz meg... És ez kedvezményes ár. Az önköltség csaknem kétszer ennyi, és csak te vagy a kivá­lasztott. Pusztán azért, mert válaszoltál a mágikus asszony­nak. És még mielőtt elfelejteném: a kehely körüli körbe beírha­tod vezeték- és utóneved. 30 napon belül teljes pénz-vissza­fizetési garancia — ez már csak a hab a tortán. Ha még egyszer születnék, csak mágikus asszony szeret­nék lenni. -yuri- Jól jött a késés Utcán a Palotás Nem volt sokkal előbbre, mint mások, még csak a huszonkilen­­cedik oldalon tartott az olvasás­ban Palotás János a róla szóló könyv múlt heti bemutatójáig. Nem kérte el az interjúkötet kéz­iratát mert bízott az újságíró­ban. És magában is —mondta—, mert ő egyértelműen fogalmaz. A politikusok népszerűségi listáján stabilan a második he­lyet tartó üzletember, a Vállal­kozók Országos Szövetségének elnöke, országgyűlési képviselő úgy kezdte, hogy 1982-ben ott­hagyva a gyest és befejezve laká­suk építését, társtulajdonosként beszállt az első magánvállalko­zások egyikébe. Ma már körül­belül húsz cégben tulajdonos, és naponta 100-130 döntést hoz, ebből 15-20 bizonyára rossz. Viszont övé a kockázat. Abban a kerületben, ahol kép­viselővé választották, a lakosság fele nyugdíjas. Mégis rá, a sike­res és feltehetően módos vállal­kozóra szavaztak, mert neki volt több gondolata arról, hogyan oldhatók meg gondjaik. Az már más kérdés, hogy hiába adta eze­ket elő a parlamentben, ahol egyébként szívgörcsöt kap, ha látja, sok képviselő­társa nem érzi magát olyan rosszul, mint kellene, mert nem tudja, mit nem csinált meg. A taxisblokád idején nagy népszerűséget szerzett Palotás szerint illik mások figyelmessé­gét fogadni, és ezt néha nem iga­zán teszi meg. Az ilyen kihagyást maga is luxusnak tartja. De ő is ember, aki reggel fölpörgeti ma­gát, higgadtan éli át a napi stresszhelyzeteket, ám mire ha­zamegy, összeesik. Ezért is állít­ja este nyolckor üzenetrögzítőre a telefonját, s családja sem terel­heti a szót a munkára. Mindezeket elég körülménye­sen tudta meg tőle a „Palotás” szerzője, Varga Zsuzsa. A be­szélgetést egy évvel ezelőtt kezdték, s alanyának nagy meg­szakításokkal fért be az idejébe a többszöri találkozás. Aztán a kézirat is megjárta a szokásos kiadói és nyomdai sorsot, a meg­jelentetés elcsúszásait. Addig­­meddig, hogy éppen egyidejűleg kerül utcára Palotás János párt­jának, a Köztársaság Pártnak jövő heti bemutatkozásával. Jól jött tehát a kiadás késése — rea­gált erre a portrékötet főszerep­lője —, mert a mondanivaló mel­lett a nyilvánosság is kell ahhoz, hogy valaki maga mellé állíthas­sa a társadalmat. S ha ez sikerül, akkor egy-két év alatt megvaló­sítható mindaz, ami egyébként tíz évet igényelne. (erdélyi) Kisebbségek képernyője Aranymik­rofonrol a dzsungelban A TV 2 nemzetiségi és határon túli adásainak néhány hete kinevezett főszerkesztője, di. Ács Zol­­tán 1982-ben a Riporter kerestetik győztese volt.­ ­ Már az Aranymikrofon el­nyerésekor is ajánlottak állást a tévében. Miért volt ez a tízévnyi gondolkodási idő? —A verseny forgatagában úgy láttam, hogy túlságosan sűrű dzsungel nekem a Televízió — mint munkahely. Riportok, mű­sorok készítését azóta mindig is vállaltam, de nem akartam a függőségi helyzetet. Talán ennek köszönhető, hogy történészként, újságíróként olyan könyveket publikálhattam, amilyen a Nem­zetiségek a történelmi Magyar­­országon, a Nagy Lajos király vagy a Kizárt a párt — mert ju­tott időm az elmélyült munkára. — Amennyire tudom, a televí­zióba kerülését megelőző néhány hónapon belül két vesztett „meccse” is volt. — így is lehet fogalmazni. Tény, hogy a Népszava főszer­kesztő-menedzseri székéből meg­lehetősen rövid úton kivágtak, mert a pártsemleges újságírást szorgalmaztam. Az eset tanulsá­gairól egyébként írtam is egy „dolgozatot”. A másik elhagyott állásom pedig Szombathely vá­rosának kulturális tanácsosi posztja volt. Ott, a sikeres szom­bathelyi tavaszi fesztivál ellené­re is a kelleténél jóval több vitám volt a polgármesterrel. Ekkor döntöttem úgy, hogy elfogadom Peták István intendáns ajánlatát és állást vállalok a „Házban”. — Eddigi munkája, tájéko­zottsága alapján feltétlenül a magyarországi kisebbségi ügyek szakértőjének számít. Mint az ilyen témájú műsorokkal foglal­kozó szerkesztőség vezetőjének mennyivel lett nehezebb a dolga? — Nem elég ismerni a kisebb­ségek helyzetét, életét, gondjait, hanem itt műsorokban kell mindezt megjelentetni. Mivel a TV 2 zászlajára tűzte a közszol­gálati televíziózást, ezért átfogó, napra­kész kisebbségi műsor­programot dolgozunk ki. Termé­szetesen nemcsak az itthoni nemzetiségekre, hanem a hatá­ron túl élő magyarságra is figyel­ve. Mindehhez tartozik még az in­­tendatúra nemzetközi kapcsolatai­nak ápolása. Talán új szemléletnek számít, hogy minél több, más régi­ókból való európai példát is kívá­nunk mutatni, s a mi műsorainkat pedig szeretnénk minél több or­szággal megismertetni. Mit számít neki az, hogy múlik az idő? Fehér öltönyben, még mindig szinte sötét hajjal közön­ség elé áll, és a számára készített statisztikák tanúsága szerint a huszonesztendőseket is meghó­dítja. „Merci, h­erie”, — énekeli vele a közönség, le sem szabad írni talán, hogy hány évtizede. Udo Jürgens nem öregszik, vérbeli sztár, így várva várt vendége lesz a TOP-SHOW ötödik adásának, amelyet november 22-én vasárnap este 6-kor és 1/2 9-kor a Fővárosi Operettszínházban vesznek tévéfilmre. E műsor mindig kínál csemegét azoknak, akik élőben nézik, de azoknak is, akik később a televí­ziós adásban követik a produkciót. Rózsa György választása nem véletlenül esett az immár klasszi­kussá érett osztrák énekesre. Az 58 éves művész időről időre helyet követel magának a könnyűzene világában. Mindig új műveket komponál, eddig — ugyan ki hinné — 600 slágert írt, és több mint 60 millió lemezt, kazettát adtak el forgalmazói. Az idén nemcsak rajongóit, de az őt kétkedéssel kö­vetőket is meglepte, amikor az év közepén a Zürichhez közeli Windisch római kori arénájában vonósokkal, hatalmas kórussal bemutatta az Open Air Symphonyt. Reméli, Budapesten sem vallhat szégyent. Neves magyar kollégák lesznek partnerei a TOP-SHOW-ban. Énekel többek között Gergely Róbert, Koós János és Koós Réka, táncol Kováts Tibor, illetve Ladányi Andrea, aki hosszú vendég­­szereplés után érkezett haza. fazekas­ ­ 4í,rouy Lid 1992. NOVEMBER 15., VASÁRNAPVasárnapi Hírek

Next