Vasárnapi Hírek, 2004. január-június (20. évfolyam, 1-26. szám)

2004-01-11 / 2. szám

2004. JANUÁR 1­1 . Autóvilág Mindenhol megbukott a japán Pobeda A világon sehol sem kedvelték meg a vásárlók a Nissan Primera új formáját A szaksajtó és a közönség jelentős része is kedvezően fogadta 2000-ben a Nissan Fusion koncepcióautót, melyet 2000 őszén, a Párizsi Autószalonon mutattak be, így a következő évben Frank­furtban már le is leplezték a negyedik generációs Primerát, mely hatalmas feltűnést keltett csiszolt gyémántot formázó karosszériá­jával és furcsán kialakított középkonzoljával. Ám a feltűnés, mint később kiderült, nem alakult át vásárlókedvvé, így az újdonság varázsa hamar elmúlt. Az új Primera tehát megbukott. Hiába van négy- és ötajtós, vala­mint kombikivitel, a vásárlók nem tolonganak érte. A Vectra-Mondeo kategóriában nem veszi be a vá­sárlók gyomra a középkonzol tete­jére helyezett műszereket, az egye­di középkonzolt. Hiába a kategó­riában egyedi felszereltség, mint a távolságtartó tempómat vagy a to­latókamera, a középkategória vá­sárlóit nem ez érdekli. Ráadásul a dizájn miatt rosszra sikeredett hátsó kilátás miatt vált igencsak szükségessé a tolatókamera, me­lyet egyedül a családok gyerekei élveznek ideig-óráig. Az első Primera 1990-ben debü­tált, a második generáció hat év múlva 1996-ban lépett színre, de az autó megbízható technikáját az olasz dizájnhoz szokott szemek unalmas csomagolásnak tálalták. A harmadik generáció 1999-ben került a piacra, mely továbbra is a hagyományos formával, de izgal­masabb részletmegoldásokkal vet­te támadásba a konkurenciát. Ám sejteni lehetett, hogy készül vala­mire a Nissan, európai tervezőkkel közösen készítették a negyedik ge­neráció formatervét, hogy megfor­duljanak az autó után az emberek. Ez végül is bejött, csak nem a szép­sége, hanem az egyedi és igen rit­kán előforduló példányok miatt történik mindez. Hiába a megbíz­ható technika, az egyedi formát nem szerették meg az európai sze­mek sem, így a Nissan kénytelen volt belátni, nem ez volt a cég leg­jobb húzása, így az sem elképzel­hetetlen, hogy a tervezett 2007-es modellváltást előbbre hozzák, sőt a Nissan azt is fontolgatja, hogy ki­vonul ebből a szegmensből. Ez a szegmens rohamosan csökkenő el­adásokat produkál, a vásárlók pe­dig egyterű vagy hobbiterepjáró­kat választanak helyette. Ráadásul az eladások igencsak nagy részét már flottavásárlók teszik ki. A Primera iránt a kereslet drasztiku­san csökkent tavaly, egyes piaco­kon 50%-kal, Európában az első félévben 5000 darabbal kevesebbet adtak el, mint 2002 hasonló idősza­kában. A Nissan Európában nem kínál nagyméretű egyterű modellt, az Egyesült Államokban és Japán­ban forgalmaznak ilyet, várhatóan egy ilyen modellel töltik be a mo­dellpalettán keletkező űrt. B. P. A Nissan Primera csúnya és drága, sokan csak japán Pobedaként aposztrofál­ják, utalva az egykori csúf lengyel határra. Ráadásul a konkurensek, a Kord, a Peugeot, a Citroen vagy a Renault elérhető áron kínálnak tetszetős külsejű modelleket a felső középkategóriában Jönnek az új BMW-k A 2004-es esztendő mozgalmasnak ígérkezik a BMW háza táján. Ta­valy év végén leplezték le a X3-ast és a 6-os coupét. Szintén még ta­valy esett át ráncfelvarráson a BMW X5-ös. Januárban pedig Detroitban leplezik le a 6-os soro­zat kábítóját. Hazánkba az év első felében érkezik a megújult X5-ös, az új X3-as és a 6-os coupé. A kabrió legkorábban év végén vagy 2005 elején érkezhet Magyaror­szágra. A kabrió megőrzi az új di­vathullám ellenére a hagyományos kabrió formát, a vászontetőt. A le­hetőség mindössze annyi lesz, hogy hogy fekete vagy szürke színben kérjük a tetőt. Elektromosan, hat hidraulikus henger segítségével nyílik és csukódik a tető 20 má­sodperc alatt. Menetközben maxi­mum 32 km/órás sebességig lehet a tető módosítani, álló helyzetben a távirányítóval is nyitható-csukha­­tó a vászon. Az előre­jelzés szerint a menetszél egészen 160 km/órás sebességig nem is talál utat az utastérbe. A motor egyelőre ugyan­az, mint a 6-os coupé esetében: 4,4- es literes 300 lóerő feletti teljesít­ményre képes benzines. Természe­tesen ez nem baj, hiszen az Év Mo­torja kitüntető címet már begyűj­tötte a bajor erőforrás. A végsebes­ség 250 km/óra, az elektronika itt szab határt a száguldásnak. A ráncfelvarrott X5-ös népszerűsége töretlen, úgy tűnik a BMW eltalál­ta a vásárlók ízlését. Tavaly pedig két dolgot is bebizonyított a 2003- as Dakar Rallye­n szakaszgyőzel­mével az X5-ös. Egyrészt az autó­sportokban is van keresnivalója a dízelmotoroknak, másrészt a so­kak által bírált terepjáró képessé­géről derült ki, hogy igenis van ke­resnivalója a komolyabb terepjá­rók között is. (b.p.) A rendkívül sikeres és immáron a Párizs-Dakaron is bizonyított X5-ös ráncfelvarrott változata is hamarosan a kereskedésekbe kerül . d A HIRN 4164 Terepre a Citroennel! Új vásárlói réteget kíván meghódítani a Citroen. A C3-as és Berlingo új kategóriába kíván betörni: célba vette az egyre népszerűbb kétkerékmeg­­hajtású szabadidő-autók vásárlóit. Természetesen nem terepjárót épít a PSA konszern tagja, hanem a C3-as­­ból C3 X-Treme nevű modellt­ épít, melyet a fekete, erősített lökhárítók, sár­­védő-szélesítések és a 3 centivel emelt hasmagasság különbözteti meg kül­sőre a többi C3-astól. Az autó nem összkerékhajtású, hanem egy önzáró dif­ferenciálmű lefékezi az egyik oldalon kipörgő első kereket. Az önzárás 25 százalékos, ezzel nőnek a „túlélési” esélyeink. A C3 X-Treme a Volkswagen Polo Fun és Rover Streetwise-nak kíván elsősorban konkurenciát állítani. A másik újdonság a Berlingo XTR, mely szintén szabadidő-autó, a Peu­geot Partnerhez hasonlóan sárvédő-szélesítéssel, a C3-ashoz hasonló diffe­renciálművel. Az autó futóműve erősített a szériához képest, Franciaország­ban 98 lóerős HDI-vel és 1,6 literes benzinessel kapható, a Berlingo XTR magyarországi bevezetéséről nincs még döntés. Az árakról szintén nincs még információ, a Peugeot Partner Freewayből kiindulva az ártöbblet 100- 200 000 forint lehet. F. A. Reméljük, a Citroen központjában úgy döntenek, nálunk is meglehető lesz a terepjáró képességekkel felruházott Berlingo

Next