Vasárnapi könyv, 1938/2 (28. évfolyam, 2. félév, 1-25. szám)

1938 / 1. szám

gadhatatlan, hogy az ékszerek szí­neikkel, vonalaikkal, formáikkal gyönyörködtetik a szépérzéket. Az ékkövek színes ragyogása különösen kellemes hatással van az emberre. Bár tudjuk, hogy a legdrágább drá­gakövek anyaga is igen egyszerű, közönséges anyag, mégis tény, hogy különös fénytörésükkel olyan ra­gyogó színeket varázsolnak elő, amilyeneket nem találunk másutt a természet nagy birodalmában. A különböző ragyogó színek, épúgy mint az illatok, erős, jellegzetes ha­tással vannak az idegéletre. Egy születésétől fogva vak ember, akinek az orvostudomány visszaadta látó­képességét, amikor először látott vörös üveget, azt mondta, hogy épp olyan hatással van rá, mint a trom­bitaharsogás. A vörös színű drágakövek között legismertebb a rubin és a gránát. Ezek a vörös kövek valósággal lán­golnak. A régi zsidó hitregék szerint Noé bárkájában nagy gránátkris­tály adta a világosságot. A hindu re­gék szerint a rubin gyémántból lett. Amikor egy maharádzsa féltékeny­ségből leszúrta szép, ártatlan hitve­sét, kiömlő vére vörösre festette gyé­mántékszerét s rubin lett belőle. Ez a vörös fényben izzó kő lett később a szeme Siva isten szobrának, aki a pusztítás istensége volt. Mindig azt tartották, hogy az életerős, nyugtalan vérű emberek a vörös drágaköveket kedvelik. Stuart Máriának, a regényes életű és vér­padon meghalt skót királynőnek valóban a gránát volt a kedvenc ékszere. A kékszínű ékkövek viszont az igazság és az állhatatosság jelképeivé váltak. Legismertebbek közöttük a zafír és a lapis lazuli (lazurkő). A Védák szerint, amely a hinduk ősi szent himnuszainak gyűjteménye, az istenek az óceán vizét köpülték meg, hogy italt készítsenek maguk­nak. És ennek a tömény, isteni ital­nak az utolsó csöppjéből lett a zafír. A Biblia is többször említi a zafírt, de valószínű, hogy a lapis lazulit kell érteni alatta, mert míg Indiában gazdag lelőhelyei voltak a zafírnak, addig Palesztinában ilyet nem is­mertek. A Talmud-legendák szerint a tízparancsolat is kék lapis lazuli táblákra volt vésve. A kék ékkövek az égre emlékeztetnek s a régi egyiptomiak is türkisszel és lapis lazulival díszítették az emberfejű sólyom szárnytollait, amely madár a lélek jelképe volt náluk. A zöld színű drágakövek között legkívánatosabbnak tartották min­den időkben a smaragdot, amely ele­ven zöld színével a tavaszt, a rügye­­zést, a diadalmasan feltörő életet s a bőséget juttatták emlékezetbe. A korai keresztény egyházatyák a smaragdot és a zöld jáspist az apos­tolok ékkövei között említik. Van egy olyan legenda is, hogy a sátán koronájából gyönyörű nagy sma­ragd hullott ki, midőn az Ur az ég­ből a pokolba taszította. Másik le­genda szerint ez a smaragd Salamon király birtokába került s egyike volt a négy ékkőnek, amelyek Salamon­nak hatalmat adtak a démonok fö­lött. Ebből készült — ismét a le­gendák képzelete szerint — az a serleg, amelyből Krisztus ivott az utolsó­­vacsorán s amelyben később felfogták a keresztfán kiomló vérét. Ez a smaragdkehely lett a Szent Grál-serleg, amelyet a középkor képzelete szerint tiszta életű lova­gok őriztek titokzatos hegyi várban. Már a pogányság idején is nagy becsben állott a smaragd. Kleo­­p­ó­­­r­ának, a szépségéről híres egyiptomi királynőnek is a smaragd volt a kedvenc drágaköve, pedig ő ugyancsak válogathatott az éksze­rek között s értett is hozzájuk, mert aligha volt még királynő, akinek annyi ékszere lett volna, mint neki. Az ibolyaszínű ametisztről azt tar­tották a régi görögök, hogy megvéd a részegségtől. A középkorban is hit­tek az ametisztnek ebben a tulaj­donságában. Egyébként az ametiszt keletkezésének szép régi, görög le­

Next