Vasárnapi könyv, 1939/2 (29. évfolyam, 2. félév, 1-26. szám)

1939 / 1. szám

ÉLETMENTES A TENGER ALATT Három elsüllyedt tengeralattjáró sorsa döbben­tette meg a napokban a világot. — Az északame­rikai búvárharang. — A Davis-tüdő. — — A legutóbbi napok alatt megdöb­bentően gyors egymásutánban men­tek tönkre tengeralattjárók. Először az amerikai haditengerészet egyik tengeralattjárója, a Squalus, majd alig néhány nappal később az angolok Thetis nevű tengeralatt­járója, s most legutóbb a francia haditengerészet egyik büszkesége, a P­h­é­n­i­x járt szerencsétlenül. Szinte értetlenül áll mindenki a szerencsétlenségek előtt s önkényte­lenül kérdezzük, hogy a technika és a tudomány mai állása mellett, miért nem sikerül olyan mentési módszert feltalálni, amely, ha az elsüllyedt hajót nem is, de legalább annak legénységét megmentené a legborzalmasabb haláltól. Ebben a kérdésben talán a fele­letet is megtalálhatjuk, ha arra gon­dolunk, hogy a mentési munkálato­kat, a mentésnek a módszereit mind­járt kezdetben úgy kellett volna kikísérletezni, hogy a mentés fő célja ne a hajó, hanem a hajónak szerencsétlen legénysége legyen. Eddig azonban, vagy legalább is a legutóbbi időkig az volt a helyzet, hogy a haditengerészet technikusai mind olyan módszert kerestek, amelynek révén sikerül az elsüly­­lyedt hajót a tenger mélyéből ki­emelni. Ha a legénység levegőkész­lete a hajó kiemeléséig elegendő volt és ha a hajót valóban sikerült kiemelni, akkor a legénység is meg­menekült, ha pedig nem, akkor vala­mennyien ott lelték halálukat. Alig néhány esztendeje annak, hogy az amerikai haditengerészet számára dolgozó szakemberek em­berségesebb mentőmódszer kidolgo­zásán fáradoztak, amely a legény­ség sorsát függetleníti a hajó sorsá­tól, más szóval, amelynek a célja a legénység kimentése s csak ennek megtörténte után kívánnak a hajó kiemelésével foglalkozni. Az ame­rikai haditengerészet alkalmazta elő­ször és alkalmazza mindmáig egye­dül a búvárharangot, mint mentőkészüléket. A Squalus szerencsétlensége óta már a közön­ség is hallott erről a készülékről, de legtöbben csak a napilapok közle­ményeiből ismerik. A búvárharang két kamrából álló szerkezet, amelynek a felső kamrájá­ban van elhelyezve a búvárharang technikai berendezése, továbbá itt van hely a megmentendő hajó­töröttek számára, míg az alsó kamra alul nyitott olyan harang, amelynek a kaucsukkal szegett pereme illesz­kedik rá a tengeralattjáró testén el­helyezett kaucsukkarikára, amely a tengeralattjárón lévő mentőnyílást körülveszi. Minden angol, amerikai tengeralattjárón több ilyen mentő­nyílás van, mivel számolni kell azzal, hogy nem lehet előre tudni, melyik részén közelítheti meg a szerencsétlenül járt hajót a mentő­harang. Maga a harang különféle elektromos, pneumatikus és víz­tároló berendezésekkel van ellátva, amelyek a mentéshez feltétlenül szükségesek. Mert a mentőharang­nak nemcsak az a feladata, hogy az elsüllyedt hajóban lévő tengerészeket kimentse, hanem a leszállt mentő­­harang egyben friss levegőt, illető­leg oxigént is visz le a hajónak, de ügyelnie kell arra is, hogy a mentőharangban lévő légnyomás és

Next