Vasárnapi Újság, 1844 (11. évfolyam, 504-554. szám)

1844-01-14 / 506. szám

jük senki sem fogja hibáztatni, ha meggondol­ja, hogy mennyire nélkü­­lözhetlen alapja mind a­ kettő, mind tudományi mind életbéli szükségeink kielégítésének. — A­ görög nyelv ele­meit is tudományos intézetből talán kevesen volnának, kik kiküszö­­böltetni kivannak, annál is inkább hogy collegiumunk , egyszersmind ide­­ologiai vagy papi seminarium és en­nél fogva vallásunk kútfeje szent nyel­vének ismeretére már korán előkészü­letet kell tenni. A­ nyel­vtanítási módról semmi észrevételt nem teszünk.—Ha intéze­tünk is, mint korunkban oly sok más dolgok, átalakulás szakában volna, éppen nem lehetne csodálni; tehát históriailag meghatározottat keveset és kevés biztosságot mondhatnánk. Mi pedig saját nézeteinket és óhajtásain­kat illeti, aziránt, hogy az idegen nyel­vek tanulását mikép lehetne és kelle­ne természetesbé, könnyebbé, biztos­­bá, gyorsabbá és siikeresbé, még pe­dig alaposság veszélyeztetése nélkül, tenni, ezeket átalános elvekben nem egy alkalommal untig nyilvánítottuk; tettleges alkalmazásuknak pedig Do­natus és Priscianus megrögzött hatal­muk rémkép gyanánt áll ellent, a’ Therasetől fogva a’ Volgáig. *) A* geographia tanításában talán több kinézés van azon egyetlen egy idves elv alkalmazására, miszerint nem az átalánosról kell az egyesre szállanunk, hanem erről amazra hág­nunk. Talán csak kezdjük átlátni, hogy a’ hold hegyeinek ismerete igen cse­kély segédet nyújt a­ földön levők fel­fogására és sokkal természetesb ezek­ről hozni következést amazokra. Diva­tozni fog talán azon meggyőződés, hogy kolozsvári gyermeknek hasztalan beszélünk a­ Cordilleras de los An­des égbe emelkedő csápjairól, vagy az Ohio Mississippibe szakadtáról, mi­dőn még a3 Felek vagy Hója bérczé­­ről sincs képzete és azt sem mutatták soha meg neki, hol és mikép ömlik a3 M­adas a3 Szamosba. Reméljük vég­re az óhajtott világot, mely egész mez­telenségében kimutassa, mily visszás eszelősség egy tanítványnak, ki most kezd geographiát tanúinké3 kérdést tenni elsőben is elébe: „mi a3 geogra­­phia ?is *) Merészség lenne állítni, hogy az unitarium collegiumban a3 megrótt bal móddal ellenkező helyes módszer el­volna érve. Hiszen itt is, másutt is a’ hol valami gyökeres reformot akar­nának csinálni, a3 reform tökélyes végrehajtásának csak idővel győzhe­t) Nagyobb szégyenére a’ tudós világ­nak, éppen itt származott ez a’ visszásság, a képzelt rendszeresség ezen üdőtlen fajzata. Avvagy egy hegedű mester azzal kezdi-e lecz­­kéjét tanítványával, hogy: „a’ hegedűlés egy oly szép mesterség, mely egy hegedűnek ne­vezett muzsikaszerszámon, a’ nyirettyűnek a hurokhozi dörgölésével előhozott hangok egy­másutáni szabályos következésével gyönyör­ködteti a’ fület.“ — ? — Nem biz’ az, hanem inkább hegedűl egy nótát neki ’s azt mond­ván, majd ezt Ön is megfogja tanulni, a’ fo­gásokkal ’s kótákkal kezdi megismertet­ni. Mi­csoda gondolat is, egy tudományt, mely nem csak egy emberi élten keresztül folytatott szor­galom , hanem sok emberi éltek fáradozásai­tj­á­n­nak gyümölcse, egy néhány oda vetett szó­val fogalmazni, nevezetesen pedig ettől sikert várni akarni? E’fonákság eredetét abból vehet­te , mit félebb’s másutt magunk ishőn pártolánk, hogy mindenek előtt a’ czélt kell kitűzni. Ez igaz, de tanítóra, nem tanulóra szól. A’ tanuló számára nem a’ messzi végczélt, hanem egy rakás elérhető közel czélokat kell ottan ot­tan kitűzni ’s elére­nni. *) Nézeteinket ’s módunkat közelebbről valamelyik élőnyelv grammaticájával fogjuk gyakorlatilag kimutatni.

Next