Vasárnapi Újság, 1846 (13. évfolyam, 608-658. szám)
1846-08-02 / 638. szám
485 örökké sok föld marad fenn legelőnek. Aztán a* juhokat tavaszkor korán kihajtják, mikor még a* legelni való növények nem kaptak jól fel. A* juhok többet eltapodnak, mint a* menynyit megesznek. Egészen máskép van, ha a* juhok májusig istálón maradnak, mert ilyenkor 50 hold több legelőt ad,mint máskép és korán legelve 100 hold, így aztán lehet kevesebb földet hagyni legeldre *s többet felszántani. Átalában azt ajánlom, hogy a* gazda a* juhval is úgy szólva félistálózást hozzon bé. A’ NEVELŐI KÖR NAPLÓJA. Hetedik kis gyűlés. Ötödhél 2-A.dn, 1846. 1 ) Szóba jőve, hogy a* közelebbi gyűlésben kimondott nézet* ) mellett is csakugyan czélszerű volna a* már elméletileg tárgyalt elemi beszéd-és értelem gyakorlatok folyamaii tanodáink *s főkép a* gymnasiumok jelen rendszerébe is beilleszteni, legalább tájékozó érintéseket adni a* miként — alkalmazás iránt. — Erre többen felhozák, mikép körünk hivala leginkább abban áll..* „Egyébiránt az itt szóban forgó elemi beszéd- és értelem gyakorlatok folyamait elméletileg állná fel a’ kör és maga nem alkalmazhatja a’ fennálló intézetek mostani osztályaira, hanem az osztályokat óhajtaná a’ fenebbi folyamokhoz alkalmazva látni“ — Egy úttal bátorkodunk kérni. olvasóinkat- kik kedves tudomásunkra élénk figyelemmel kisérik ezen igénylesen naplótöredékeket, méltoztassanak a’szőnyegen levő kérdés tárgyalását és a’ megállapodást a’626 számú V. újságban még egyszer emlékezetükbe hozni. A»’ Körjegyzője, 486 hogy itt a nevelés, oktatás elveit, modorbeli fogásait gya-korlati szakértők vitassák meg és ezen az úton az eszméket és egyéni tapasztalatokat kicserélvén, illetőleg kiegyenlítvén,az czélszerübbek* körül megállapodjanak. Ekképen az elméletgyakorlati nézőpontok és tájazások meg leven adva, voltaképen tanodáinknak és nevelőinknek lehetne legjobban rendszerüket az általok is netán jónak tanulandó köri elvekhez alkalmazni — nem pedig megfordítva: a3 megállított elvek és nézetek tartalmát intézeteink sok részben elavult rendszerrámájába beilleszteni akarni......... Másfelől azonban a többség azon okból, mint,hogy az iskolarámák megváltoztatása hatáskörén kívül esik, nem látja czélszerűtlennek elmélkedni ezen beillesztési mód felett is. Miért is a* Kör jövő gyűlésre gondolkodás és beszélgetés tárgyul kitűzi. Miként lehetne az elemi beszéd és értelemgyakorlatok megállitott folyamainak használását intézeteink jelen elemi osztályaiban megkísérteni. 2) A Sükösd Sámuel úr „Népnevelő“ czireű munkájának megbirálására (18 naplósszám alatt) kiküldve volt bizottság előadója Gáspár János élőszóval elmondja a munka velős tartalmát, mégpedig annak organikus felosztása szerint: az I. részben a' Mépnevelő (iskolamester) szükséges miveltségi kellékeit mint embernek, polgár- ésszakértő férfiúnak; az utóbbira vezető ismereteket és eszközöket (általános lélek nevelés- és oktatástan.)) Az II. a* népiskolában szükséges. nek vélt tantárgyak az előadási