Vasárnapi Újság, 1846 (13. évfolyam, 608-658. szám)

1846-08-02 / 638. szám

485 örökké sok föld marad fenn legelő­nek. Aztán a* juhokat tavaszkor ko­rán kihajtják, mikor még a* legelni való növények nem kaptak jól fel. A* juhok többet eltapodnak, mint a* menynyit megesznek. Egészen más­kép van, ha a* juhok májusig istá­­lón maradnak, mert ilyenkor 50 hold több legelőt ad,mint máskép és korán le­gelve 100 hold, így aztán lehet ke­vesebb földet hagyni legeldre *s töb­bet felszántani. Átalában azt aján­lom, hogy a* gazda a* juhval is úgy szólva fél­istálózást hozzon bé. A’ NEVELŐI KÖR NAPLÓJA. Hetedik kis gyűlés. Ötödhé­l 2-A.dn, 1­8­46. 1 ) Szóba jőve, hogy a* közeleb­­bi gyű­lésben kimondott nézet* ) mel­lett is csakugyan czélszerű­ volna a* már elméletileg tárgyalt elemi be­­széd-és értelem gyakorlatok folyamaii tanodáink *s főkép a* gym­­nasiumok jelen rendszerébe is beil­­leszteni, legalább tájékozó érintése­ket adni a* miként — alkalmazás iránt. — Erre többen felhozák, mikép körünk hivala leginkább abban áll..­­* „Egyébiránt az itt szóban forgó ele­mi beszéd- és é­r­t­e­l­e­m g­y­a­k­o­r­l­a­t­o­k folyamait elméletileg állná fel a’ kör és maga nem alkalmazhatja a’ fennálló intéze­tek mostani osztályaira, hanem az osztályo­kat óhajtaná a’ fenebbi folyamokhoz alkal­mazva látni“ —­ Egy úttal bátorkodunk kérni­­. olvasóinkat- kik kedves tudomásunkra élénk figyelemmel kisérik ezen igény­lesen naplótöre­dékeket, méltoztassanak a’szőnyegen levő kér­dés tárgyalását és a’ megállapodást a’626 szá­mú V. újságban még egyszer emlékezetükbe hozni. A»’ Körjegyzője, 486 hogy itt a­ nevelés, oktatás el­veit, modorbeli fogásait gya-­­korlati szakértők vitassák meg és e­­zen az úton az eszméket és egyéni tapasztalatokat kicserélvén, illetőleg kiegyenlítvén,­­az czélszerübbek* körül megállapodjanak. Ekképen az elméletgyakorlati nézőpontok és tá­­jazások meg leven adva, voltaké­­pen tanodáinknak és nevelőinknek lehetne legjobban rendszerüket az ál­­talok is netán jónak tanulandó kö­ri elvekhez alkalmazni — nem pedig megfordítva: a3 megállított elvek és nézetek tartalmát intézeteink sok rész­ben elavult rendszerrámájába beilleszteni akarni......... Másfelől a­zonban a­ többség azon okból, min­t,­­hogy az iskolarámák megváltoztatása hatáskörén kívül esik, nem látja czél­­szerűtlennek elmélkedni ezen be­il­lesztési mód felett is. Miért is a* Kör jövő gyűlésre gondolkodás­ és beszélgetés tárgyul kitűzi. Miként lehetne az elemi beszéd és értelemgyakorlatok meg­á­llit­ott folyamainak használását intézete­ink jelen elemi osztályaiban meg­kísérteni. 2) A­ Sükösd Sámuel úr „Nép­­nevelő“ czireű munkájának megbi­­­rálására (18 naplósszám alatt) ki­­küldve volt bizottság előadója Gás­pár János élő­szóval elmondja a­ munka velős tartalmát, mégpedig an­nak organikus felosztása szerint: az I. részben a' M­­é­p­n­e­v­e­l­ő (­is­­kolamester) szükséges miveltségi kel­lékeit mint embernek, polgár- és­­szakértő férfiúnak; az utóbbira vezető ismereteket és eszközöket (ál­talános lélek­ nevelés- és oktatástan.)) Az II. a* népiskolában szükséges­­­. nek vélt­­ tantárgya­k az előadási

Next