Vasárnapi Újság, 1847 (14. évfolyam, 659-709. szám)

1847-09-26 / 697. szám

működésiben követ is. Én a’ nép alatt nem értem­ tisztán a’ parasztokat, ben­ne foglaltatnak a’ törvényhozó osztály­nak azon részletei is, kik a’ szomszéd paraszttól, csak kiváltságok által kü­lönböznek, különben néha parasz­tabbak a’ parasztnál; én hát átaljában minden miveletlen lakosát értem Er­délynek, kikről ha azt írom­, hogy tu­nyák, restek, erkölcstelenségre, nyakas­­ságra és a’ vétek különbféle káros ne­mesre hajlók, azzal mindennap tapasz­talt dolgot beszélek, és mivel ezen nép felelegyedve lakik a’ fél és egész mi­­veltségü nemességgel, bátor vagyok azt állítani, hogy ezen mivelt ’s félmivelt osztálynak példája nagy hatást gyako­rol amarra, vezérli, ’s irányt ád a’ tu­datlan népnek a’jóra és roszra is. Főbb oka parasztjaink hibájának a’ nemesség­től bészívott rosz példa, melyet azon helyezet is eléggé igazol, hogy hol sok nemes lakik egy faluban, ott legrosz­­szabb a’ parasztság; ezen állításomat bővebben igyekezem példákkal bébizon­­­nyitani. Ismétlem állításomat az erdélyi köz­népről, melynek fő hibája a’ tunyaság és restség, ezt nem én hirdetem, de mondják azok, kik a’ külföldi szorgal­mat német, angol vagy franczia honban bámulni szerencsések voltak; a’ dolog­­talanság, tunyaság polgári vétkét kitől tanulja el jobban a’ paraszt, a’ véle e­­gyü­tt élő dologtalan nemesnél? Ám néz­zünk szélyes honunk bérczein, látunk büszke, kiváltságaiban elbizakodó, min­den más nép cassat megvetőleg lenéző nemest. Az ő miveltsége kevés kivétel­lel a’ törvény tudásból, oskolákban me­rített felületes theoriákból áll, minden egyéb real tanokban járatlan lévén, nap­jait tunyaságban, dologtalanságban éli le, kinek élhetési módja szalagnyi kes­­ken szántóföldeitől, egy néhány szilva­­fájától függ, jobbulási jövendője pedig a’ minden évben előkerülő restaurálton válik el, ha hivatalra alkalmas; igen de az apróra darabolt szántóföldek, me­lyeket mostoha úrbéri kezek műveinek még roszul is, az elmodosult szilvafák szűken adják az élelmet. Továbbá a’ megyében 50—60 fizetéses tisztviselő kell, hová 4—500 ezer concurrens bé nem férhet, mesterséget tanulni nemes­nek szégyen, ’s pedig a’ mindennapi tapasztalat mutatja, hogy a’ városi ke­reskedő, legyen örmény vagy bármi nemzet, nem csak úri házat tart, de falukat, jószágot szerez, és minden ké­nyelemmel van kiállítva, a’ mi az éle­tet kellemetessé teheti. A’ mesterember pedig, ki ez előtt egynéhány évekkel motyóval hátán jött bé honunkba, de itt szorgalmas és igyekező mesterré vált, mentve az olyas küzdelmektől, melyek­kel a’ nemes naponként bajlódik, és tisztességesen, még félre is teszen azon adóból, melyet te atyámfia elkerülhe­tetlenül nékie fizetel, mert kézi mun­kájára reá vagy szorulva. A’ nemes büszkélkedik puszta czím­ével, melyre még egy fent húst se hitelezne senki, ha egyéb pótlék nincs hozzája; ember­társát lenézi, mert polgár vagy paraszt; pedig hidd el barátom, ők, ha vagyo­nos vagy, azt igen, de puszta czíme­­det teljességgel nem irigylik. Ám tájé­kozzunk ezen elmélet körül egy kissé: menynyünk el egy falud nemes ház­hoz: nem mindenütt találunk cserepes, vagy zsendelyes köházat, többnek kül­sőjéről, belsőjéről, kirí a’ csupasz sze­génység, a’ rongyos kidült kertek, a’ feliben szalmával fedett épületek, ezt eléggé mutatják, benn a’ házban syme.

Next