Képes Folyóirat - A Vasárnapi Ujság füzetekben 5. kötet (Budapest,1889)

382 A Kisfaludy-társaság közgyűlése, mentése nem ütközik nehézségekbe. A khinaiak közt az a rut szokás van elterjedve, hogy ha a családban két-három gyermeknél több van, azo­kat elajándékozzák vagy kiteszik, elhagyják. Az ily módon elárvult gyermekeket a hitté­rítők összeszedik s árvaházakban fölnevelik. — Mentől nagyobb összeg áll a hittérítők rendelke­zésére, annál több árvaházat és iskolát tarthat­nak fenn s évenként annál több gyermeket ne­velhetnek föl. S a khinai keresztények, daczára a khinaiak természetében rejlő álnokságnak, nem tagadják meg Intőket. Sőt igen sokan uj vallásuk szolgáivá szegődnek s mint a legbuz­góbb hittérítők és apáczák működnek. A hittérítők nagyszámú árvaházon kívül igen sok iskolát, nyilvános kollégiumot, kórházat, kápolnát és templomot tartanak fenn s látnak el minden szükségessel. S hogy ezt tehessék, maguk­kal szemben bámulatos önmegtagadást követnek el.Valóban prófétai lélek s vasakarat kell hozzá, hogy ilyen viszonyok közt misszionáriusi hiva­tást teljesítsen valaki. S ezt teszi Ürge szakadat­lanul nyolcz év óta. Érdemeit nem szereti emlí­teni sem, saját tetteit elhallgatja, de hogy mily rajongással csüng szent feladatán, mutatja az is, hogy nem riadt vissza az óriási úttól s hazajött, hogy még egyszer lássa hazáját s megrakodtan térjen vissza második hazájába, a messze keleti országba, hol már van egy kis árvaháza, melyben 150 khinai gyermeket nevel. Azok sorsán, kik odaadó szeretettel ragaszkodnak hozzá, akar ő segíteni s újabb testvéreket akar nekik szerezni az Urban. Azért vállalkozott a terhes útra, hogy uj árvaházat építhessen s mellé egy kis templo­mot, melyet Szent István nevéről nevez el. A (i mennyei birodalom»-ban előtte csak egyet­len egy magyar misszionárius járt, a szintén zsigárdi születésű Erdélyi Ignácz lazarista szer­zetes, a­ki 1859 táján ment ki Iohinába s ott is halt meg 1884-ben. Ürgét, mint tapasztalt em­bert s imponáló külsejű férfiút örömmel fogadták Khinában s mihelyt a khinai nyelvet egy-két év­­ alatt elsajátította, fontos feladatokat bíztak reá. Ürge állomáshelye Gso-fu-pang helység, mely Kia-hing kerületben, a délkeleti Gse-kiang tar­tományban fekszik. E helységből indul el idő­közönként nagyob­b körutakra, hogy hirdesse az evangéliumi igéket s hívőket szerezzen a «meny­­nyei birodalom»-ban a «mennyek országáénak. A föld e legnagyobb birodalmában, melynek lakossága meghaladja a 400 milliót, nem idegen a keresztény vallás. Krisztus születése után már az első században akadt a szent tanoknak hir­detője, sőt minden valószínűség szerint maga Szent Tamás apostol is megfordult Khinában. Történeti följegyzések maradtak, hogy a keresz­tény vallás a IV., V. és a VII-ik században igen el volt terjedve a khinaiak közt s valószínűleg később is. De a XIV-ik században megkezdődött a keresztények üldözése, mely teljes kétszáz évig tartott. 1682-ben jelent meg Khinában az első jezsuita, Ricci Máté, kinek föllépésével új korszak nyílt meg. A kereszténység, ha üldöz­­tetve is, mélyebb gyökeret vert s mind a mai napig fennáll. E század derekán az európai kor­mányok szerződést kötöttek Khinával, melynek értelmében a keresztény vallás a birodalomban nyilvánossági jogot nyert s megengedtetett, hogy az európai hittérítők szabadon hirdessék az Úr tanait. A kegyes férfiú járt Esztergomban Simor Já­nos herczegprimásnál, Nyitrán, Váczott, Nagy- Szombatban s mindenütt bőkezű pártfogókra, talált. Ürge most a főváros templomaiban tart prédikácziókat s azok befejeztével hű minisztrán­­sával, a kis Petolóval, a kiből papot nevel, gyűj­tést rendez. Kegyeletes czélra ad, a ki neki ad. Dr. Kovács Dénes: A KISFALUDY-TÁRSASÁG KÖZGYŰLÉSE. Az országos gyász napjairól a Kisfaludy-társaság febr. 24-ikére halasztotta évi közgyűlését. Már a negyvenkettedik közgyűlés volt ez. Az érdekes Pro­gramm, meg a vonzerő­, melyet a társaság felolvasó ülései állandóan gyakorolnak, nagy közönséget von­zott az akadémia fényes dísztermébe. A széksorokat hölgyközönség töltötte meg. A­mi hely még fenn­maradt, azt az ifjúság foglalta el. A társaság tagjai is szép számmal voltak jelen. Gyulai Pál, mint elnök, eszmékben gazdag meg­nyitó beszédet mondott drámai irodalmunkról és szi­mű­vészetünkről. Az ő­szszel, Kelemen Lászlónak, az első magyar színigazgatónak emlékére tartott ünnepélyből indult ki, s drámánk és színészetünk múltjáról és jelenéről adott tanulságos áttekintést. A magyar dráma a múlt század végén született meg, az állami és társadalmi németesítés ellen megindult­­ hazafias mozgalomból. Eleinte íróink nem tettek egyebet, mint hogy szinte­ látszatra magyar köntösbe­­ bujtatták az idegen termékeket. Csak Katonánál és­­ Vörösmartynál emelkedett magasabbra színkölté­­szetünk, főkép a tartalom tekintetében. Szigligeti pedig drámánk technikai oldalát fejlesztette ki. Ma­nap a történeti dráma nem népszerű. A polgári színmű, azaz a középfaju dráma dominál, melynek Kisfaludy Károly az apja, Szigligeti pedig a nagyra nevelője. Ugyanezt a fejlődési menetet mutatja szili­­művészetünk is, mely együtt született és fejlődött drámánkkal. Eleinte szintén a történeti, patrietikus stíl volt az uralkodó, melyet lassan mint a realiszti­kusabb, genreszerű stíl váltott fel. Régebben az egyéniség, ma az összjáték az uralkodó elv színésze­tünkben. A­mint drámánk, úgy színészetünk is el­hanyagolta a történeti stilt, szinte szakított a múlt­tal. Pedig nemzetiségünknek és nyelvünknek egyik­­ legfontosabb éltető forrása épen a múlt, a történeti

Next