Képes Folyóirat - A Vasárnapi Ujság füzetekben 29. kötet (Budapest,1901)

(168 A Kisfaludy-Társaság új tagjai. A felsorolt könyvek koránt sem merítik ki Szana írói munkásságát. A lapokban, folyóira­tokban aktuális művészi kérdésekhez szól hozzá, a műkiállításokról, szobor-pályázatokról kriti­kákat ír. Fordításai közt nevezetesebbek: Ben­venuto Cellini önéletrajza (két kötet 1890—91), Ovidiustól a «Szerelem művészete», s franczia és olasz szépirodalmi művek. Szerkesztette a hatvanas évek végén a «Szépirodalmi Közlöny» czímű hetilapot, a hetvenes években a «Figyelő» czímű irodalmi és kritikai szemlét, később a Petőfi-Társaság «Koszorú» czímű folyóiratát, 1893—94-ben pedig a «Fővárosi Lapok» szép­­irodalmi napilap szerkesztője volt. Külföldi lapokba több ismertetést írt a magyar iroda­lomról, művészetről; némely dolgozatát olasz és svéd lapok is közölték; így a Szendrey Júliáról szólót egyik előkelő svéd napilap. Időnként sokat utazott. Mostanában is gyak­ran időzik Olaszországban, firenzei tartózko­dása alatt gyűjtötte össze a nagy tájfestőről, Markóról az adatokat, a néhai művész család­járól. A külföldről több kitüntetésben részesült. Az elismeréssel most a hazai legelső szép­­irodalmi testület is kitüntette. Pekár Gyula, a Kisfaludy-Társaság másik új tagja, szépirodalmi író, s még a fiatal gárdából való. 1867-ben született Debreczenben, hol atyja, Imre, a jeles közgazda, akkor az István­­gőzmalom igazgatója volt (jelenleg a Leszámí­toló bank igazgatója). Középiskolai tanulmá­nyait Budapesten a református főgimnáziumban kezdte és végezte, kivévén a Vl-ik osztályt, me­lyet Bostonban végzett, hová egy évre úgy ke­rült, hogy atyja a magyar kormány által köz­­gazdasági tanulmányútra Amerikába küldetvén, ritka testi és értelmi fejlettségű fiát is magával vitte s ott egy kiváló gimnáziumba adta. A Bos­tonban töltött egy év alatt megtanult angolul s egyúttal iskolai tanulmányait is folytatta. Eleinte festőnek készült, de már igen korán írogatott tárczaczikkeket a lapokba. Még ame­rikai idézése alatt írt a «Vasárnapi Újság»-ba is. Mikor elvégezte egyetemi tanulmányait, s már a jogtudományi tudori diplomát is meg­szerezvén, a pestvidéki törvényszéknél gyakor­­nokoskodott, még mindig habozott a pálya­­választásban, s egy ideig a diplomácziai pályára készült. Sok nyelvet tudott már, s összekötte­tései sem hiányoztak. Ekkor, 1891-ben ismer­kedett meg a korán elhúnyt Justh Zsigmond­­dal, a­ki megszerettette vele az irodalmat, mely­nek aztán egész nem közönséges erejét szen­telte. Rendes munkatársa lett több hírlapnak és sűrűn jelentek meg tárczaczikkei, elbeszé­lései. 1893-ban hosszabb külföldi útra indult, bejárta Spanyolországot, Marokkót. Aztán 1896 őszéig Párisban lakott, hol az írói és művészi körökben igen szívesen látták a megnyerő fiatal­embert. Eljárt előadásokra a Collège de Fran­céba, a Sorbonneba, mert a műtörténelemben és az eszthetikában akarta teljesen kiképezni magát, hogy ezekből majdan a budapesti egyete­men előadásokat tarthasson. Időközben bejárta egész nyugati Európát és Svédország, Norvégia nagy részét is. A nagy és váltakozó benyomások alatt fejlődtek Pekár képességei, ismeretei, tapasztalatai. A buda­pesti lapokkal állandó összeköttetést tartott fenn, novellákat, útirajzokat irt és neve csak­hamar jóhangzású lett mind a közönségnél, mind az írói körökben. Fordított angolból, francziából, oroszból. Utazásairól két kötetes könyvet írt, melyben nagy világismeret, gon­dolkodó elme és eleven megfigyelés nyilat­kozik. 1894 óta, mikor első kötete megjelent, megírt 31 kötetet, melyekből most kerül közre a 16-ik kötet. Egyik jeles műve, «Don Juan», tüzetes tanulmány a spanyol Don­­Juan-legendáról s érdekesen mutatja ki annak nyomait és változatait más nemzeteknél is. Elbeszéléseit, melyeket átgondoltan készít, s me­lyek mindig mélyebb eszmekörben forognak, az olvasók szívesen fogadják. Önállóan megjelent munkáit a következő sorozatban foglalhatjuk össze : «Dodo főhad­nagy problémái» (1894), «Homályban» (1894), «Lavina» (regény, 1895), «Az arany kettyűs kisasszony» (1896), «Hatalom» (regény, 1897), «A szoborszép asszony» (elbeszélés, 1897), «Délen és Éjszakán» (2 kötet, úti rajzok, 1898), «Az esztendő legendája» (1899), «A jukker leány és egyéb esetek» (1899), «Don Juan» (1899), «Livio főhadnagy» (regény, 1899). Egyik kedvencz alakjából, Dodo főhadnagy­ból vígjátékot irt s 1899-ben több derült estét szerzett vele a Vígszínház közönségének. Az Uránia-szinház látogatóinak pedig aligha­nem a legkedveltebb írója. Bizonyos műfajt honosí­tott itt meg az ismeretek bővítésére. «Spanyol­­ország» czímű látványossága mozgó fényké­peivel, pompás vetített képeivel és a­­kísérő szöveggel az Uránia egyik leginkább felkapott darabja. Most pedig a «XIX. század» tölti meg mindannyiszor az Urániát, valahányszor előadják. Egészen új módja nyilatkozik ebben a történeti előadásnak. Egy század fő eseménye 250 vetített képben vonul el a néző előtt s az időszakok hangulatait a nagy zeneköltők, Bee­thoven, Chopin, stb zenéje fejezik ki. Pekár szintén az Uránia számára írja a «Táncz» lát­ványos darabot, mely a táncz egész történetét felöleli, különös tekintettel a magyar tánczra.

Next