Vasárnapi Ujság – 1855

1855-03-18 / 11. szám - Török épület maradványai hazánkban (3 kép) 84. oldal / Történeti emlékek

85 akkor veszik azokat elő, midőn ide zarándokol messze földről Törökországból egy jámbor muzulmán napsütötte arczczal, a mi rendesen minden három évben szokott megtörténni. Ez aztán veszi a sokáig pihent kulcsokat, felnyitja nagy áhitattal a szent hajlék ajtaját, mellynek küszöbén hogy beléphessen , egy pár száz mérföld viszontagságaival küzdött meg zarándoki türelem­mel. A mecsetben egy fakard és egy szőnyeg van, e szőnyegre borul a jámbor zarándok arczczal, és imádja Allaht a hazájától távol eltemetett török vértanú sírja felett, kit a török nép buz­galma a legbájosabb virág, s az Istentől rendelt legrégibb mél­tóság nevét egyesítve, Rózsa-atya (Gülbaba) névvel tiszteli meg, s mai napig is igy emlegeti regéiben. A mecset falai azon kegyes férfiak neveikkel vannak teleirva, kik több század óta e szent sirhoz zarándokoltak. Ezenkívül van még a mecsetben két fel­irásos kő, mellyeknek tartalma eddig sehol sincs közölve, de reméljük, hogy sikerülend azokat is megismertetnünk. Lehet, hogy némi felvilágosításul szolgálhatnak vagy a mecset erede­tére, vagy az alatta nyugvó kegyes török életére vonatkozólag. Sokkal érdekesebb példányai a török építészetnek azon kápolna szerű fürdő teremek, mellyekből legjelesebbet mutathat fel a mai Rudasfürdő Budán, a Szent-Gellért hegye alatt. Ezen török fürdőterem, mellyet ide­­rajzolva lát az olvasó, most az úgynevezett közönséges, köznép fürdője. Nyolcz szabadon álló oszlopra emelkedik ezen pompás építmény hegyes boltozata, egy nagy s több apró nyílással, mellyekben a kifelé törekvő meleg­víz gőze, s a beható napsugarak küzdenek egymással. Van a Császárfürdőnek, meg a Ráczfürdőnek is török eredetű fürdő maradványa, különben a fürdőépületek többi részei már egészen mai ízlésben készültek, s kiváltképen népes közöttük a Csá­szárfürdő , melly néhány év óta legelső nyári mulató és tár­salgó gyülhelye a budapesti közönségnek, a mit nem csu­pán a fürdő-források hatalmas gyógy­ereje okoz, hanem azon körülménynek tulaj­donítható nagy részben, hogy a fürdő vállal­kozó szellemű bérlője minden nyáron új meg új érdeket tud adni e nagyszerű gyógyintézetnek, mind a­mellett, hogy minden órában kiköt a Császárfürdő előtt egy fel-, és egy lemenő gőzös, még társas kocsik is szállítják Pestről a vendégeket, kiknek in­kább tetszik tengelyen, mint vízen utazni. Visszatérve a régi származású török fürdőkre, honi törté­netíróinkon kívül főképen ollyan német követségi személyek emlegetik sű­rűen a budai fürdőket, kik a portához küldetve Bu­dán keresztül utaztak, s e város egyéb nevezetességei között, főkép a fürdők sokasága és jelessége vonta magára figyelmöket. Többi között Lewenklaw, Lichtenstein Henrik császári követ kíséretében (1584) így ír naplójában Budáról : „Sept. 6. Jókor reggel néhány török jött uram hajójához lovagolva, s néhányan szép paripákkal vezetéken. Ezeken az én uram és egynehányan közülünk lovagoltak a basa kastélyába, melly a Duna melletti utczában fekszik sat. „Sept. 7. Midőn ebédeltünk, láttuk hajónkról az asztal mel­lől a török basát a mint lóháton a mecsetbe ment, melly a váro­son kivül van sat. A mi hajóink mellett van török fürdő, mellyben vacsora után sokan megfürödtek közülünk, s nem győz­­­ték dicsérni a fürdők tisztaságát s a vidám források sokaságát. A törökök nagyon szeretnek fürödni, azért sokat is fordítnak fürdőikre. „Sept. 8. Ebéd után átmentünk Pestre, a melly város Bu­dának átellenében fekszik és fahídon kell oda menni, mellynek hossza 600 lépés s 64 hajó tartja sat. „Sept. 9-én, a melly vasárnap volt, elakartuk hagyni Budát, de a nagy vihar miatt maradnunk kelle az nap. Minthogy már nem volt mit megnéznünk, ismét fürdőbe mentünk. És ekkor valóban fejedelmi fürdőt láttunk, mellynek vize alá nem fával fűtenek, hanem melegen buzog az ki a forrásokból és olly forró, hogy alig lehet annak hevét kiállani. Gyönyörű is az a hely és igen tisztán tartják ezt a törökök, nagyon jól szolgálnak a fürdő vendégeknek, szépen megmosván, megdörzsölvén és megtörül­getvén az ö testöket. — Az igazi fürdő előtt van egy közfürdő szabad ég alatt, mellyben a szegény köznép fürdik. Mielőtt az igazi fürdőbe jutna az ember, előbb egy szép nagy előterembe lép, a hol levetkezik, és e terem közepén van egy kut. Innen be­jutottunk az igazi fürdőbe a melly egy templomhoz , vagy ká­polnához inkább hasonlít, mint fürdőszobához. Van ebben egy nagy medencze, mellynek a vize kellemes melegségü, s nyakig ér. A kinek kedve tartja, úszkálhat benne, a ki pedig félénk s nem tud úszni, sétálhat avagy leülhet ollyan mélységben a mint szereti, mert három lépcső fűt köröskörül a vizben. E nagy me­dencze körül szabadon lehet járkálni, és sok vidám kutacska van oldalvást a sziklába vágva, a mellyekböl meleg vagy hideg viz csergedez egymás mellett. Az igazi fürdőház fedele ónnal befuttatott rézből van, ollyanforma mint mi nálunk a rondellák (mulatóhelyek) teteje." Mások ismét azt a pompás márvány­zatot magasztalják, mellyből a fü­rdő­medenczék, s a für­dőtermek falai ké­szültek. Egyiknek egy, másiknak más foglalta el nagyob­ban figyelmét, de abban mind egy úton járnak, hogy nem győzik eléggé bámulni a török für­dők jelességét, tisz­taságát és pazar fényűzéssel készült épületeit. Mi pedig öröm­mel írjuk ide, hogy napjainkban ismét új fényre emelked­nek a budai fürdők, a mostani tulajdo­nosok és bérlők buz­galmánál fogva, egy­­ harmadik kép nagyobbszerü török mecsetet áb­rázol, melly a mellette levő minarettel (török torony) együtt ép állapotban fenmaradt Pécsett, később a jezsuita szerzetesek temploma len s régi alakjában mai napig keresztény kath. egyházul használtatik, mint a félhold helyére emelkedett keresz­tek hirdetik. Közfürdőterem a Rudasfürdőben Budán. X. Török mecset maradványa Pécsett.

Next