Vasárnapi Ujság – 1857

1857-01-18 / 3. szám - Masjon J. A. (arczkép) 21. oldal / Élet- s jellemrajzok

Negyedik évi folyam­t, január 18-án 27 A „Vasárnapi Újság" hetenként egyszer egy nagy negyedrétű íven jelenik meg, postai uton a „Politikai Újdonságokkal" együtt csupán csak 3 ft. pp. Az előfizetési Előfizetési dij január—juniusig azaz : 6 hónapra Buda-Pesten házhoz küldve vagy dij a „Vasárnapi Újság" kiadó­ hivatalához (egyetem-utcza 4. sz.) bérmentve utasítandó. Azon férfiú, kinek arczképét mai számunk közli, nem bir ma­gyar hangzású névvel, nem is ez ország szülötte, s mégis annyi érdeme van kedves hazánk fejlődése, különösen az ipar és közleke­dési eszközök emelkedése körül, a minél többet hazánkat legfor­róbban szerető fiaitól is alig kívánhatnánk. Azon jeles férfiak közé tartozik, kiket a halhatatlan gróf Széchenyi István lánglelke ismert fel s szemelt ki szá­munkra, kiket ő vezetett kö­zénk, hogy tudományuk­­tapasztalásaikkal, velünk test­i vériesen egyesülve segítsenek nálunk az idő mulasztásait pó­tolni. Világosan tanúsítják ezt életrajzának következő adatai. Masjon J. A. 1817-ik évi febr. 7-én született Dordrecht­ben, Hollandban, s mint ollyan ifjú, kit a szülői akarat tenge­rés­szé szánt, már ifjusága leg­első éveit atyja vitorlásain töl­vén a hajósinasságon kezdé pályafutását, s odáig vitte szorgalmával, hogy 19 éves korában hollandi hajóskapi­tány oklevelet nyert. Atyja halála után, melly a családban lényeges változásokat idézett elő, a gőzhajózáshoz fordult, s csakhamar az akkoriban híres németalföldi gőzhajótársaság­nál szegődött Ezen társulat kapitán­nyá. szolgálatában azonnal nagy gondot fordított az iiQu tengerész a gépgyár­tásra és hajóépítészetre, a­mi­ben tágas mezeje volt magát gyakorolni, a társulat tynoordi nagyszerű gyárában, Rotter­dam közelében. Masjon Régi példabeszéd az, hogy ritka ember kerüli ki sorsát, mellyet kiki nagy mértékben kovácsol saját kezeivel. A fiatal Masjon olly előszeretettel és vasszorgalom­mal űzte a két említett szak tanulmányozását, hogy gróf Széchenyi István figyelmeztetése s pártfogása következtében, 1837-ben meg­hívást kapott az akkoriban még bölcsejében ringatózó Duna gőz­hajózási társulathoz, s Masjon saját nyilatkozata szerint rendkívül erős ösztönül szolgált neki kitűzött ösvényén a nagy hazafi pártfo­gása és figyelme mind arra, hogy napról napra haladjon választott pályáján, mind arra hogy illyen nevezetes férfiú hazájának lehető legtöbb hasznos szolgálatot tegyen. — Legelső szolgálattétele Mas­t ónnak az volt Magyarországon mihelyt megérkezett uj állo­mására 1838. elején, hogy ő vezényelte, a hires árvízkor „Nádor" gőzöst, melly a két város közötti menekülő közle­kedésre volt kirendelve, s első életveszélyes szolgálatában né­hány ezer pesti lakost szállított az árvízbe merült ifjú városból és Buda biztosabb hajlékaiba. Mielőtt ezen szolgálatté­telre hivatalos parancs érkezett a megdicsőült József nádortól, már nagy szorgalommal mű­ködött az ifjú kapitány aláren­deltjeivel s hivataltársaival az ó-budai utczákon, a honnan sok lakost, főkép izraelitákat szál­lítottak csónakokon Kis-Maria­czelre, melly felebaráti csele­kedetekért a veszély multával hálaimát tartottak a megmen­tettek zsinagogájokban. 1838-ban a Bécs és Lincz közötti újonnan nyitott vonalt bízta az igazgatóság ifjú kapi­tányunkra, a hol sok minden­féle akadálylyal kelle ugyan megküzdenie, de mint ügyes, éles eszű és napról napra gya­rapodott tanulmányu férfiú, néhány évi munkás utánlátása által odavitte a dolgot, hogy azon utat, mellyre kezdetben 60 óra kellett, most 16 óra alatt meg lehet tenni, sőt ha elkészülnek az általa tervezett hajók, 12 óra is elég lesz annak meg­futására. 1840-ben az első vashajó építéssel bíza meg Masjont a tár­sulat igazgatósága, a­minő hajója jelenleg mintegy 5—600 van. 1841-ben azzal bizta meg e jeles férfiút a társulat, hogy vizsgálná meg a Vaskapun át vezető vonalat, s a­mi eddig lehetlen volt, ő ki- J. A.

Next