Vasárnapi Ujság – 1857
1857-01-18 / 3. szám - Masjon J. A. (arczkép) 21. oldal / Élet- s jellemrajzok
Negyedik évi folyamt, január 18-án 27 A „Vasárnapi Újság" hetenként egyszer egy nagy negyedrétű íven jelenik meg, postai uton a „Politikai Újdonságokkal" együtt csupán csak 3 ft. pp. Az előfizetési Előfizetési dij január—juniusig azaz : 6 hónapra Buda-Pesten házhoz küldve vagy dij a „Vasárnapi Újság" kiadó hivatalához (egyetem-utcza 4. sz.) bérmentve utasítandó. Azon férfiú, kinek arczképét mai számunk közli, nem bir magyar hangzású névvel, nem is ez ország szülötte, s mégis annyi érdeme van kedves hazánk fejlődése, különösen az ipar és közlekedési eszközök emelkedése körül, a minél többet hazánkat legforróbban szerető fiaitól is alig kívánhatnánk. Azon jeles férfiak közé tartozik, kiket a halhatatlan gróf Széchenyi István lánglelke ismert fel s szemelt ki számunkra, kiket ő vezetett közénk, hogy tudományuktapasztalásaikkal, velünk testi vériesen egyesülve segítsenek nálunk az idő mulasztásait pótolni. Világosan tanúsítják ezt életrajzának következő adatai. Masjon J. A. 1817-ik évi febr. 7-én született Dordrechtben, Hollandban, s mint ollyan ifjú, kit a szülői akarat tengerésszé szánt, már ifjusága legelső éveit atyja vitorlásain tölvén a hajósinasságon kezdé pályafutását, s odáig vitte szorgalmával, hogy 19 éves korában hollandi hajóskapitány oklevelet nyert. Atyja halála után, melly a családban lényeges változásokat idézett elő, a gőzhajózáshoz fordult, s csakhamar az akkoriban híres németalföldi gőzhajótársaságnál szegődött Ezen társulat kapitánnyá. szolgálatában azonnal nagy gondot fordított az iiQu tengerész a gépgyártásra és hajóépítészetre, amiben tágas mezeje volt magát gyakorolni, a társulat tynoordi nagyszerű gyárában, Rotterdam közelében. Masjon Régi példabeszéd az, hogy ritka ember kerüli ki sorsát, mellyet kiki nagy mértékben kovácsol saját kezeivel. A fiatal Masjon olly előszeretettel és vasszorgalommal űzte a két említett szak tanulmányozását, hogy gróf Széchenyi István figyelmeztetése s pártfogása következtében, 1837-ben meghívást kapott az akkoriban még bölcsejében ringatózó Duna gőzhajózási társulathoz, s Masjon saját nyilatkozata szerint rendkívül erős ösztönül szolgált neki kitűzött ösvényén a nagy hazafi pártfogása és figyelme mind arra, hogy napról napra haladjon választott pályáján, mind arra hogy illyen nevezetes férfiú hazájának lehető legtöbb hasznos szolgálatot tegyen. — Legelső szolgálattétele Mast ónnak az volt Magyarországon mihelyt megérkezett uj állomására 1838. elején, hogy ő vezényelte, a hires árvízkor „Nádor" gőzöst, melly a két város közötti menekülő közlekedésre volt kirendelve, s első életveszélyes szolgálatában néhány ezer pesti lakost szállított az árvízbe merült ifjú városból és Buda biztosabb hajlékaiba. Mielőtt ezen szolgálattételre hivatalos parancs érkezett a megdicsőült József nádortól, már nagy szorgalommal működött az ifjú kapitány alárendeltjeivel s hivataltársaival az ó-budai utczákon, a honnan sok lakost, főkép izraelitákat szállítottak csónakokon Kis-Mariaczelre, melly felebaráti cselekedetekért a veszély multával hálaimát tartottak a megmentettek zsinagogájokban. 1838-ban a Bécs és Lincz közötti újonnan nyitott vonalt bízta az igazgatóság ifjú kapitányunkra, a hol sok mindenféle akadálylyal kelle ugyan megküzdenie, de mint ügyes, éles eszű és napról napra gyarapodott tanulmányu férfiú, néhány évi munkás utánlátása által odavitte a dolgot, hogy azon utat, mellyre kezdetben 60 óra kellett, most 16 óra alatt meg lehet tenni, sőt ha elkészülnek az általa tervezett hajók, 12 óra is elég lesz annak megfutására. 1840-ben az első vashajó építéssel bíza meg Masjont a társulat igazgatósága, aminő hajója jelenleg mintegy 5—600 van. 1841-ben azzal bizta meg e jeles férfiút a társulat, hogy vizsgálná meg a Vaskapun át vezető vonalat, s ami eddig lehetlen volt, ő ki- J. A.