Vasárnapi Ujság – 1858

1858-05-30 / 22. szám - A kisdedóvás Aradon 261. oldal / Vegyes tartalmu

263 1646-ban gróf Bethlen István az illyei ref. megyének egy pár szép, nagy harangot öntetett, mellyeknek kerületeiken olvasható betűkkel ez van be­vésve : „Halle Campanam fecit Illustriss. Comes Stephan Bethlen de lktar Perpet. Comes Inclyt. Cottus Hunyad et Maramaros Eccles. Reform. illyens." 1748-ban a katholikus atyafiak templomunkat a nagyobb haranggal együtt elfoglalták; a kisebb pedig az akkor pusztán álló dévai várba vite­tett és 59 évig ottan nyugodott, s annak visszakaphatásaért az armorum praefecturához folyamodván, utasittattak a bécsi agentiához, hogy a cs.­ kir. Felség szent szine előtt eszközöltessék ki a letartóztatott harang ősi helyére való visszatétele. Kérésök foganatlanul vissza nem tért, — 1794-ben hang­jával az egyház hiveit ismét megörvendeztette. De ekkor már nem volt hová gyűlni az imádkozó népnek, hacsak a szabad ég alá nem. Miért oszolni, vándorolni kezdett a nyáj, és mint a haj­dani zsidók sátraikat csak deszka­anyagból kecskebőrrel befedve késziték, ők is egy kisded oratoriumot állitanak. Minthogy a templom jóval fél század előtt is fából, kevésbé avatott mesterséggel épült volt, de az idő által elhasználva lévén, 1798-ban a J. B munkás szorgalma s más segédkezek ut­án nem annyira nagy, mint külsőleg diszes, belsőleg kényelmes, kőből álló templom, és félig torony épült, melly 1843-ig sok nyi­gatás közbejövetelével használtatott is. Ennyit a múltról, de már az újról! Több éve már, hogy ezen imaházban az evangyéliom magvait hintege­tem, még­sem mondhatom, hogy az országban „legszegényebb és elhagyatta­tottabb" volna; annyit tudok ugyan, hogy az ezelőtti években, midőn a szent helyen imádkozó szemeinket felemeltük, megütődve pillantottuk meg a fejünk felett elrongyollott fedelet, kárpitot és mindenfelől meghasadozott kőfalakat, s mint a­ki bűnei miatt az isteni gondviselésben kétkedik, szüntelen a menny leomlásának haragjától rettegtünk! Nagyon roszul van tehát a tudósító adata, midőn regényes álomba rin­gatja magát, és azt regéli, hogy az imaház az elgyengülés legalsó fokán és a semm­isülés örvénye szélén áll, sokkal jobb volna ezen keserű gúny helyett sikeres javaslat. — Nem kárhoztatom az igyekezetet, hiszen egy szent czélra törekvés sok elnézést szenved meg az eszközök választásában, de az olly ferde állitások után a czélt inkább távolitva, mint megközelitve látom. Ezen árva egyházat, mellyben a lelkész is önfáradozása s igyekezete után tartja fenn magát, a tudósitó nem hajthatja olly hamar szorgalomra, mint hajdan a spanyolok a szegény amerikaikat az áhitatosságra kénysze­ri­tették. Gondolom, egybe kelle vala vetnie a financziát is, nem pedig csak dictatori hangon pálctát törni, s az áldozatok felé fejér zászlót emelni, pár­tolni, segiteni czélarányosabb az egyházat; ugy utánozva azt mások is me­hetnek erőről erőre. Hogy a nagyon tisztelt b. Bornemiszáné a templomot saját költségén épittette, s azután semmi felügyelet senkitől reá nem fordíttatott, azt tagadom. Ösmeretes mások előtt is a bárónénak szerény szép lelkülete, mert egy­házunk érdekében annak sorsát megtekintve, erényesen és buzgón föllépvén, és nemcsak tervezni, hanem gyorsan életbeléptetni is kezde minden elhanya­goltakat, tudván azt, hol a népben szilárd akarat és tetterő nem hiányzik, kicsiny kezdemény is, kivált ha nagyok pártoló méltánylatára vívhatja ki ma­gát, váratlan üdvös eredményeket idézhet elő. A­nélkül tehát, hogy a hívek b­ármi segedelemmel járultak volna az elkezdendő munkához, a báróné min­den felekezetességen felülemelkedett, és nemcsak a templom és torony meg­újításában fáradozott, és világi javaiból áldozott, hanem az uj papi lakra is több anyagot ingyen kegyeskedett adni. A megye elavult és használt cleno­diumait többekkel szaporította, s országszertei jóltevők adakozásai utján a templom és torony, mint a Phoenix, hamvaikból kiemelkedjenek. 1846-ban s m­a is egyházvidékünkben az elsők közé tartozik; ha nem fényesiti is a tem­plomot arany, mint a Salamonét, sem porcellánfedél, mint a chinaiak tornyát, mégis mind csinosan el van látva s egyebekkel együtt hiven kezeltetik. — Örömmel mondhatom tehát szent Pál szavait : ,,A régiek elmultanak, és min­denek megújultának !•­ A tett nyilván szól, s annak jótékony eredményei mutatkoznak is; de tudom­, hogy a bárónénak nemes lelke nem szorult sem az én, sem az idegen dicséretekre, — mégis egyházunk nevében hálás érzelmemet abban fejezem ki : „Hogy virágoztassa Isten magas családja szerencséjét és boldogságát, tartsa fenn sok időkig a haza­i egyház díszére,­­ ha nincs bevésve neve a néma kőrakásba, de bizony él a mi szivünkben !" Végül kérem S. J. tudósítót, közöljön ezután is, de a bajokon gyökere­sebben segítsen is. A­mit közölni akar, azt előbb jól megfontolja és vizsgálja, nehogy ott sújtson ostora, hol az érdem hálás elismerésével tartoznék. — Sz. Ch., illyei ref. lelkész. A N­ézaljáról (Bihar), május 1. Érdekkel olvastam Laukának „Vidék" czimü humoristikus munkáját,mert abban a,,Rézaljáról" sok jellemzetest irt, s megvallom, kettős igyekezettel fürkésztem a rézaljai társas­ élet minden oldalait, de annyi árny­oldalt — mennyit Lauka — nem találtam. Ma már egy játék franczia kártyáért nem küldenek el Kolozsvárra, sőt Margitára sem. A társalgás talál magának szebb és nemesebb irányt is, mint a kártya-, vagy boros­asztal.­­ A férfiak például a törvénykezés, irodalom, belső és külső gazdászat köréből merítik rendesen a beszélgetés tárgyait. A­ nők vagy olvasnak, vagy szebb magyar dalainkat éneklik; a kártya már ma, kevés kivétellel, csak a pajkos gyermekek játékszere szokott lenni. A Rézaljának szelleme átalában véve (én is mint Lauka a felsőbb kö­röket értem) magyar, az irodalomnak barátai szeretnek olvasni, férfiak és­­ nők egyaránt; de az anyagi korlátolt érdekek nem engedik meg, hogy min­den egyesek, az irodalomnak minden termékeit meghozassák, — egyik egyet, másik mást hozat meg, és azután egymással kölcsönösen közlik. — Jól van ez igy is, mig jobban lehet! Vannak itt tiszteletreméltó magyar házak, mellyekben még feltalálhatni a régi ősi magyar vendégszeretetet, hol a szives és lelkes magyar házi­ nő eszünkbe juttatja mind­azt, a­mit szépet és dicsőt ősanyáinkról a krónika beszél. Mutathatnék fel jeles és okszerű gazdákat, de­ ék emberbarátokat és nyíltszívű házi­gazdákat, de hiszen, ezek a nagy közönséget csak annyiban érdekelhetnék, a­mennyiben legfeljebb is csak azt mondanák : mégis sokat változott a Rézalja, mióta a „Vidék" napvilágot látott! De fájdalom! a népnevelés most is azon a fokon áll, mellyen ezelőtt száz évvel állott. — Az iskolák az illető papság felügyelete alatt — ha a köz­életet nézzük, semmi haladást sem bizonyítanak. A magas kormánynak intéz­kedései e tekintetben fennállanak, az orgánumok kötelességszerűleg eljár­nak, de eredmény nincs, mert a 800 év óta elhanyagolt szent ügyet, az éven­kint történni szokott egyszeri, vagy kétszeri — leginkább csak tudakozódó — körültekintés, pangásából ki nem emelheti. Korunk az egyesületek korszaka. Létrehozni valamit, kivált ha azt nem évek hosszú során át kívánjuk létesíteni, egyesületek által lehet legkönnyeb­ben. A népnevelés körül is legczélravezetőbbnek gondolnám, ha „népnevelést előmozdító" egyesületek keletkeznének. Ekkor talán könnyebben elérnék azt, hogy a buta nép nem lenne buta, s nem gyönyörködnék abban, ha a birtokossági erdőket felgyújthatja, s mi­dőn a gazda cselédet fogad, nem fogadna házához tolvajt, s magának vesze­kedő társat. A Rézalján igen sok vadállat van, bár évenkint a ragadozó állatok kiirtására szoktak zaklató vadászatok tartatni, — de a­ki már életében sze­rencsés volt, illyen úgynevezett nagy vadászatokon jelen lehetni, annak nem szükséges bőven magyaráznom azt, hogy a nagy lárma és semmi rend miatt ezek eredményre nem szoktak vezetni, — s nem csuda, ha aztán a farkas fényes délben is elviszi a bárányt. Diószegen 1857-ben egyszer egy rablót dobszóval fogtak el, — de ez csak egyetlen egy eset volt, a maga nemében páratlan, — másodszor aligha sikerülne, s alig mernék az illetők is a próbát ismételni. Megtörténik lesz az, hogy mig a vadászok a vadat az erdőn s a bérczen keresik, a völgyben az apró bokrokból tör elő a farkas s kárt teszen. Azon­ban nem tudom meghatározni, váljon az állat vadabb-e, vagy azon emberek, kik naponkint gyújtogatják az erdőket,mintha bizony úgyis el nem fogyasz­tanék azokat időnap előtt! " Tóth János, Ilenczida (Bihar). Mióta a Vasárnapi Újság olly sok hasznos és jóté­kony közleményekkel árasztotta el az országot, községünkről e lap hasábjain mindekkorig csak egy árva listát sem lehetett olvasni, pedig ezen kis község, akár kies fekvése, akár mint Nagyvárad és Debreczen központja, akár mint a vasúti vonalhoz közel eső hely — de még, régiségi szempontból is megér­demli, hogy egy pár sort szenteljünk számára. Községünk, melly körülbelül 2000 lakost számlál, fekszik a Berettyó parton. Hajdan,miként canonicalis oki­ratok bizonyítják, e folyónak partján vár volt, a dus s gazdag Pethők tulaj­dona, később a Nadányiak laktak ott, bizonyosan azon időszakban, midőn egy Nadányi, Báthori Gábor Erdély fejedelme megölésében részes levén, a Nadányi család Erdélyből Magyarországra menekült. A nép monda szerint kellett itt birni a Bornemisza családnak is, miről leginkább tanúskodik a Berettyó folyó mentében azon sziget, melly a nép ajkain jelenleg is „Bornemisza sziget" név alatt emlittetik. Hosszas lenne az egymásután következő, itten birt családoknak leirá­sába bocsátkozni, czélom lévén jelenleg e község haladása és maradása. A roszabbikon kezdem, hogy a jobbikon végezhessem. Szellemi tekin­tetben nagyon elmaradtunk más községektől. Vasárnapi iskolánk nincs. — Lelkészünk igyekezett ugyan ezen lélekre üdvösön ható iskolát megalapítani, de fájdalom­ csak a kezdetben maradt — miért? Vasárnapi könyvtárunk nincs — pedig én sok lakost ösmerek, ki szí­vesen olvasgatná Boros Mihály és más íróink e tárgyra vonatkozó becses dolgozatait, sőt filléreit sem vonná el a nemesebb élvezetektől, de fájdalom­ nincs — miért? Faiskolánk nincs, sőt széles és felárkolt utczánk sincs beültetve; pedig csin, egészség s mi legtöbb, tűzvész tekintetéből mennyire szükségeltetnék — hát a fatenyésztés iránti rokonszenv — hol maradt? Hírlapot magán egyének járatnak több rendbelit, de községünk aszta­lán az egy kormánylapot kivéve, egy sem hever — miért? Miért? fogja kérdeni a világ,­­ én kereken kimondom, azért, mert el­hanyagolják azok, kik a népre hathatnának, de nem teszik, pedig a melly községben majd minden háznál ujjonnan szerzett szent Biblia tartatik és olvastatik, az o­ly népre, melly vallásos és erkölcsös, mi könnyű lenne hatnia azoknak, kiknek nemcsak kötelesség szerinti hivatásuk, de lelki teen­dőjök volna. Nem hagyhatom emlite­lenül községünk azon szép jellemvonását, misze­rint árvaságra vagy ínségre jutott szegényeit, részint a rendőri kihágásokból kegyült összegből,­­de leginkább saját adakozása folytán maga látja el élelem­mel — ugy, hogy ezen községbeli szegényt, más község még soha nem látott házai előtt koldulni. Vetéseink átalában rostak — esőnk e tavaszon még nem volt, a mezei gazda már­is aggódva néz a jövő elé. Közli Beöthy Vincze.

Next