Vasárnapi Ujság – 1865

1865-01-29 / 5. szám - Az üveg. Bardócz Lajos 54. oldal / A természettudományok; ipar; gazdaság

nősen a vidéken, s a létezők száma, és népessége kellő arányban van-e szükségeinkkel, e téren a fel­adatunk nagyszerűségével, s a kor kívánalmaival? A Bacsa-féle rendszer alatt felállított vasárnapi iskoláink ott is, a­hol még fenállanak, igen csekély értelmű világot terjesztenek már csak azért is, mert azok, kikre ezen iskolák vezetése bizatott, csak nagyritkán bírnak helyes fogalommal annak felada­táról, mit lehetetlen mélyen nem sajnálnunk, tudván mily áldásos jótékonyságot gyakorolnak ezen isko­lák külföldön az iparos osztály szellemi képzésére. Elmondjam-e rajz- és festészeti iskoláink lé­tezését, vagyis inkább nem létezését, melyek ab­solut értékét, szív- és észképző hatalmas erejét oly nagyra becsülik a külföld művelt népei, hogy az írás, és olvasás elemeinek megismerése után már a népiskolában rendes tantárggul tekintik a rajzot, s a közép, és felső iskolai tanfolyam minden osztályában egyéb tudományokkal párhuzamban fokozatosan fejlesztik tovább. Az ekként kép­zett gyermek megismerkedvén az alakok helyes idomzatával, arányaival, és szépségeivel, ezekből elvont szépészeti eszméit, és érzékeit felnőtt ko­rában kifejezni, megtestesíteni törekszik polgári működésének minden talpalatnyi terén, s a bogár­hátú viskók eltünedeznek, a családélet szentélye, a szoba, nemes egyszerűséggel kínálja olcsó bár, de ízléses kényelmeit, az öltözék, a kert, a külső, és belső gazdaság a művészet geniusának szelíd hatalmát hirdetik. Hogy iparunk, és gazdászatunk mindezen kö­rülmények daczára is a közel­múltban örvende­tes fejlődésnek indult, azt meggyőződésem sze­rint — nagy részben a nagyobb földbirtokosaink által adott példának szerencsés utánzása eredmé­nyezte. A gazdászat, és ipar terén ezek által tett merész kezdeményezések a sikerülés ékesszólásá­val felbátoriták a félénkeket, ostromolták a ko­nokság s a hagyományos szokásokkal szakitni nem tudó renyhe stabilismus érvtelen álokoskodását, ösz­tönözték, ébren tartották a versenyt, s új kereset­források felnyitása által a tevékenység és vállalko­zásnak szélesebb tért, az emberi szellemnek emel­kedettebb látkört teremtettek, s ez által legalább részben pótolták a tudományos képzettség hiányát. A többi közül ily kezdeményezőket akar fel­mutatni ez alkalommal a bácsmegyei jankováczi uradalom egykori vevője, s annak jelenlegi tulaj­donosa Mayer János, és fia Henrik bécsi banká­rok személyében, kik ez előtt mintegy 20 évvel megvevén a nevezett uradalmat, annak kis-szál­lási pusztáján, hol a régi tulajdonos idejében a délibáb rengő tavában szilaj ménes, és csorda vágtatott, s a tengernyi rónának emelkedettebb pontjain csupasz karámok, vagy, mint itt nevezik, cserények, a szegény legények eme képezdéi, s itt­ott elszórva néhány zilált fövegü majorsági épü­let, s ráadásul helyenkint az erdő képviselőjeként néhány satnya szálfa ágaskodott, — a gazdaság­tan jelen fejlettségének megfelelő uj berendezést létesítettek, s külföldről behozott építészek által szilárd anyagból, s ízléses stilban emelt épületek­kel ellátott gönyörü majorokat építtettek, a pusz­tát szabályosan keresztülfutó utakat viruló faül­tetvényekkel szegélyezték, s a 34 ezernyi lét­számra emelt juhászatot megnemesítették, s végül hogy a minden szükségessel gazdagon fölszerelt mintaszerű gazdászat nyers termékei helyben fel­dolgoztatván, értékesíttessenek: olaj- és szesz­gyárt, gőzmalmot, öntödét és gépgyárt állítottak fel, mely utóbbi a Lüsse Miirky et Bernárd czég prágai híres gőzgépgyárával összeköttetésben az ipar, és gazdászat terén alkalmazásban levő ki­sebb és nagyobb minden gép kiállítására képes.­­ Mindezek folytán a még néhány év előtt igazán puszta kisszállási puszta ma már egy hatalmas tün­dér varázsütésére előállt paradicsomként áll a bá­muló utas szemei előtt. Az e vidéki gazdák pedig néhány évig ered­mény nélkül várván a tudós gazdálkodásnak után útfélen jósolt tönkrejutását, kezdték eltanulni az okszerű vetésforgás beosztását, a föld helyesebb mivelését, eddig név szerint sem igen ismert ta­karmány, és magnövények termelését, vasekéket, boronákat, szecskavágókat stb. szereztek a gép­gyártól, s míg ezek által jövedelmezőbbé tett gazdaságuk termő­képességét egy részről felebb fokozták, más­részt nyers termékeik számára a gőzmalom, és szeszgyárban, közel, biztos, és min­dig kész piaczot találtak. *) — Képünk a gyárte­lep homlokzatát ábrázolja. Karapályi. Az üveg. , Közli Dr. Bardocz Lajos. (Az üveg feltalálása. — Az ó-kor üvegipara. — A marrha edények. — Az egyiptomi üvegipar — Minutok­ üveg­gyüjteménye. — Üvegablakok. — Az olasz üveggyárak. — A cseh- franczia­ és angol üveggyárak. — Az üvegtükrök. — Az üveg­műipar. (Folytatás.) Plinius írja, hogy Tiberius császár uralko­dása alatt olyan üveg találtatott fel, melyet ugy lehetett nyújtani, hajtani és metszeni, mint az aranyat és ezüstöt. Bizonyos építész, folytatja Plinius, midőn egy pompás épületet a császár tet­szésére és megelégedésére végezett volna be, ez­által gazdagon megjutalmaztatott, de később va­lami nagy hibát követvén el, száműzetésbe kelle mennie. Hogy a császár kegyét ujabban meg­nyerje és szabadságát kieszközölje, valamely rend­kívüli találmányon törte a fejét, a­mi végre sike­rült is. Ekkor találta fel t. i. a fennebb említett csudálatos üveget, melyből egy szép serleget ké­szitett, azzal Rómába utazott és azt a császárnak ajándékozta. A császár már magát a készítményt nagyon csudálta, valamint annak kitűnő szépsé­gét , de még nagyobb lőn bámulata, midőn az épitész a szép serleget a földhöz vágta és onnan, egy kis behorpadást kivéve, minden sérülés nélkül vette fel. S midőn egy kis kalapácsot elő­húzott s azzal a behorpadt részt előbbi állapo­tába visszakalapál­ta , még nagyobb bámulat fogta el a jelenlevőket. Tiberius kérdezé, hogy ismere­tes-e ezen művészet mások előtt is, s midőn azon feleletet veve a művésztől, hogy ő azt még senki­vel sem közölte, annak fejét leütteté­s műhelyét a földig leromboltatni parancsolta, attól tartván, hogy ezen találmány, ha elterjed, az arany és ezüst értékének elenyészését fogná eszközölni. Kunk­l a 17-ik század közepén és Richelieu bíbornok idejében egy franczia vegyész minden igyekezettel azon voltak, hogy ezen titkos talál­mányt újra felfedezzék, de fáradságukat nem ju­talmazta eredmény. Azonban mindemellett sincs okunk arra, hogy Plinius elbeszélését, mely más római írók munkáiban is feltalálható, a mesék közé soroljuk. Azt, hogy valaha kalapálható üveg léte­zett, nem ismerhetjük ugyan el, de másrészről le­hetséges, hogy a régiek valamely más, az üveghez hasonló anyag birtokában voltak, mely a kalapács­nak épen ugy engedett, mint napjainkban a chlor­ezüst. Plinius azon állítása is alaptalanul vonatott kétségbe, hogy a régiek az üveget esztergályoz­ták , mert számos oly példányokat hoztak már napfényre a régi üvegmaradványokból, melyeken az esztergályozás kétségtelenül felismerhető. A rómaiaktól az üveg­művészet legközelebb Galliába a Germaniaba származott át, de itt is csak fényűzési czélokra használtatott. Ha néme­lyek állításának hitelt adunk,Plinius idejében már Galliában és Spanyolországban is gyártották az üveget. A műveltség átalános hanyatlása, mely az első keresztyén századokban bekövetkezett, az üveg­művészetet sem hagyhatta érintetlenül, s az ennélfogva századról századra sülyedni kezdett, és csak a 13. század vége felé kezdett emelkedni meg­nt. A keresztyén időszámítás első századaiban az üvegablakok még a templomokon is ismeretlenek voltak, és azok hiányait függönyök, redőnyök és ablaktáblák által pótolták. Az ablakok hiánya azon helyek szélid ege alatt, hol az emberiség böl­csője létezett nem is volt oly nagyon érezhető; ott pedig, hol a hidegebb égalj azokat megkivánta volna, táblák által zárták el a nyílásokat. A keletiek annyira elzárják magukat a nyil­vánosságtól, hogy lakásaiknak a nyilvános ut­czára fordított részén semmi ablakot sem hagy­nak. De az üvegablakok a többi részeken, tehát az udvarra vagy kertre nézőkön is hiányza­nak, s a szelíd égalj a tömött elzárást nem is teszi szükségessé. Ennélfogva tehát az üvegablakok helyett fonadékok, fából készített rostélyok s a gazdagabbak házain redőnyök szerepelnek. A legyek és szúnyogok, valamint egyéb rovarok ellen finom flórszövetek alkalmaztatnak ugyan, de hogy efféle hárító szerek két három ezer év előtt is hasz­nálatban lettek volna, nagyon kétes. Maguk a chinaiak, kik minden találmányban elődeink vol­tak és emlékezetet túlhaladó idők óta foglalkoztak oly tárgyakkal, melyeket mi csak egy pár század óta ismerünk, nélkülözték a táblaüveget s így az üvegablakot és azon ablakaikat, melyek elzárását az idő viszontagságai elkerülhetlenné tették, csil­lámpalával, szarutáblákkal vagy olajjal itatott pa­pirossal zárták el. A híresebb templomok a harmadik században már ablakokkal díszesittettek fel, de csak színes üvegből készítettekkel, mert a színetlen üveg ek­kor még nem volt ismeretes. A mindenféle színes üvegek, m­int Philippinus János tudósít, gips­szel ragasztattak össze egyes táblákká, és ezen tarka táblákból állíttattak össze a templom-ablakok. A bizánczi Zsófia templom, a római dóm és a ravennai templom voltak az elsők, melyek üvegablakokkal díszesittettek fel. Gildebert frank király a hatodik században látta el országa némely templomait üvegablakokkal. Átalában véve az ablak elterjedése igen lassan haladt előre, a­mi, ha a gyárak csekély számát, a technikai ügyesség hiányos voltát, az üveg magas árát, és a közleke­dés silányságát tekintetbe ves­szük, könnyen meg­foghatóvá válik előttünk. A ifjabb Wi­fred püspök a yorki Péter templom ablakai számára csak 670-ben hozatta az üvegeket Francziaországból, és ezek voltak az első üvegek, melyeket az angolok láttak. Ezután Benedek apát 674-ben hasonlóké­pen Francziaországból vitetett üvegeseket Angol­országba, hogy az általa épített weremonthi apát­sági lakot üvegablakokkal lássák el. A római Lateran templom csak 800-ban nyerte első abla­kait tarka üvegből III. Leó pápa gondoskodása folytán. Németországban csak a tizedik században történik az üvegablakokról említés, és valószínű, hogy a nürnbergi templom volt az első, mely üvegablakokkal szereltetett fel, mi a 12-dik szá­zadban történt. Francziaországban a szent denisi apátság Sugger apát gondoskodásából 1140-ben láttatott el üvegablakokkal. A nevezett apátnak sok pénzének kellett lenni, mert véka számra tö­rette porrá a zafirt, hogy ezen por az üveganyag közé elegyiztetvén az üvegnek szép kék szint köl­csönözzön. — De mindemellett se higyjük, hogy ez időben már átalánosak lettek volna a templo­mokon az üvegablakok. Mert még 1350 táján is számos kérvényt nyújtottak be a papok a püs­pökökhöz és uralkodókhoz; hogy valahára gon­doskodjanak, hogy a templomok üvegablakokkal láttassanak el; minthogy már sok előkelő ur lak­házán diszeskednek az üvegablakok, melyek az isten házain még folyvást hiányzanak. Az európai üveggyártás egész a 13. sz­­ázadig a mig azt tudniillik a velenczei lap­köztársaság de­rekasan fel nem karolta, oly mostoha állapotban volt hogy üvegablakok még e században is csak a ko­lostorokon és templomokon valának láthatók, sőt itt is igen gyéren. A ki lakását az idő viszontag­ságai ellen védeni akarta, mi az északra fekvő or­szágokban csakugyan mellőzhetlenül szükséges is , az nem tehetett okosabban, mint ha az ablakok szűk nyílásait, ha nem is átlátszó, de legalább va­lamely áttetsző anyaggal zárta el. E czélra legal­kalmasabbnak mutatkozott a csillámpala (Glim­mer), melyet legszebb és jelesebb minőségben Cziprus szigete szolgáltatott. Oroszország több vidékén még jelenleg is a csillámpala szolgál ablaküveg gyanánt, mely, mint Plinius tudósit, már az ó­korban nemcsak házablakokra, hanem a me­legágyakra is használtatott. A második században vékony szarutáblák jöttek használatba; később bőrhártya, pergamen, és még később olajos papiros pótolta a szükséget. Azonban ne gondoljuk, hogy ezen igénytelen czikkekhez is oly könnyű lett volna a hozzájutás. Ezen általunk már figyelemre sem méltatott tárgyak az ipar ama fejletlen korában oly drágák­ voltak, hogy azok használata valódi fényűzésnek tekintetett, s igy a szegényebb sorsuaknak még csak az sem volt módjukban, hogy ezek megszerzése által védjék magukat az idő vi­szontagságai ellen. Ez időben valódi üveggyárakról, ha Olaszor­szágot kives­szük, szólni sem lehetett, sőt még az olaszországi gyárak sem nagy jelentőséggel bírtak. Csak a 13. század vége után virágzott fel az üveg­művészet megint, midőn azt a velenczei köztársa­ság vette uralma alá. A velenczei üveghuták cse­kély távolságra feküdtek a várostól, Murano fél­szigeten, hol hosszú ideig működtek csendesen, minden vetélytársak nélkül, és nemcsak Európa piaczait látták el üvegportékákkal, hanem az egész akkori kereskedelmi világot, is mi nem csekély eszköz volt Velencze gazdagsága és hatalma eme­lésére. Ugyanazért becsben is tartotta a köztársa­ság a hatásokat. A tanács polgári jogokkal ru­házta fel mindazokat, kik az üveggyártásra adták magukat, és a nemeseknek megengedte, hogy az üvegfúvók leányaival érvényes házasságra léphes­senek, s az ily házasságból származó gyermekeket az atyával egyenlő nemesi sarjadékoknak tekin­tette; holott különben a nemes atyától de nemte­len anyától származott gyermekek sem nemesek. *) Nem régen emlitettük lapjainkban, hogy ez emelkedő gazdasági és gyári telep tisztviselősége annyira megszapo­rodott s megmagyarosodott, h­ogy e pusztán már egy ma­gyar szinésztársulat is megfordult s nagy részvét közt tart­hatott szini előadásokat. — Szerk.

Next