Vasárnapi Ujság – 1870

1870-06-19 / 25. szám - A moldvai csángókról. Lukács Béla 306. oldal / Elmélkedések; Értekezések; fejtegetések - Petőfi Sándor: Batthyány és Károlyi grófnék. (1844.) 306. oldal / Költemények

vo < Oláhhonban. 1868." Megjelent Maros-Vásár­helytt, 1870-ben. Mint tudjuk, 1868-ban a Sz.-László-tár­sulat egy küldöttséget választott, hogy a moldvai kivándorlott fajrokonok és csángók viszonyairól közvetlen tudomást és tapasz­talást szerezvén, ezen irányban tehessen is valamit. Kétségkívül nemes és nagy czél, melyet itt kitűzött magának a Sz.­László társulat. S ha e tekintetben valamit tesz vala a tár­sulat, úgy maradandó emléket állit magá­nak. Azonban — az eredmények megmutat­ták — hogy a Sz.­László társulat e czélra roszul választá meg embereit. A küldöttség feje Kubinszky Mihály kanonok volt, a ki­nek szép tulajdonságaihoz tartozott, hogy ki nem állhatta a dohányfüstöt s a­hova csak érkezett, misézett s mormogta a brevi­áriumot. Kiküldetési czéljának nagyságáról fogalma sem volt. Majer Károly ügyvéd a kül­döttség második tagja ha satellese volt az áj­tatos kanonoknak. Feladatának szinvonalán egyedül Veszely Károly állt, m.­vásárhelyi esperes , kiben a pap el nem fojtá hazafit soha, s ki tevékeny, elismerést ér­ a demlő részt vett mindig Erdély politikai küzdelmeiben. Ugy is mint történetbúvár, ugy is mint valóban jó hazafi, kit szenve­dések és hányattatások meg nem törtek, ő méltó komolysággal fogta fel ez expeditió czélját, és csak is az ő jelentése, mely annak idején a Sz.­László társulat elé terjesztett, tesz tanúságot arról, hogy kiküldetését va­lóban megértette. E háromhoz csatlakozott Imecs Fülöp Jákó gymn. igazgató-tanár és Kovács Fe­rencz theol. tanár. Mind a kettő székely szü­letésü levén, leginkább érdeklődtek e reájuk nézve közel két ügy miatt s mint volonti­erek csatlakoztak az expeditióhoz. A küldöttség hivatalos három tagja annak idején jelentést tett utazásuk ered­ményéről a Sz.­László társulatnak. A jelen­tések s a czél­szerű indítványok, melyek a bajon egynémit segíthetnének, elhangzottak. Annál élénkebben kell tehát üdvözöl­nünk azt, hogy a volontierek, kik születé­süknél fogva, mint megjegyzem leginkább érdeklődtek ez ügy iránt, közzétették útjuk eredményét. Nevezetes adalékot szolgáltat­tak ők ezáltal a csángó-ügyhöz, valamint a székely kivándorláshoz. Atalában, Moldva- és Oláhország viszo­nyai valóságos terra incognitát képeznek előttünk. Pe­dig e két ország igen közelről érdekel. A fentebb idézett munka tehát an­nál is több bec­csel bír, mert hü­s kimerítő leírást nyújt a román fejedelemségek összes viszonyairól, kereskedelméről, iparáról, mű­veltségi állapotáról stb. S ugyanezen rajzokból győződünk meg arról, hogy Moldva- és Oláhországban oly hatalmas magyar elem létezik, mely minden tekintetben felülmúlja a magyar birodalom­ban lakó oláh elemet; hogy az az elem ott fogékonyabb, imponálóbb s életképesebb, mint ez itt hazánkban ; s hogy mégis a ma­gyar elem ott nemzetisége szempontjából nem lép föl követelőleg, holott hazánkban az oláhok nemzetiségi arrogantiája már alig ismer féket, hogy az oláh kormány az ott levő magyar nemzetiség irányában, mely aránylag ott túlnyomóbb súlyú, mint az oláh nemzetiség Magyarország területén koránt sincs azon elismeréssel és figyelem­mel, mint a­melyben Magyarországon a nem magyar nemzetiségűek részesülnek; s hogy ott az oláh kormány következetesen törek­szik a magyar elemek románosítására. De ezek olvasásakor önkénytelenül föl­vetődik a kérdés, hogy nem lehetne-e a romanizálást megakadályozni? S miután a román kormány és törvényhozás nemzeti­ségi szabadelvűségére egyátalán nem lehet számítani, s nem lehet számítani másnemű politikai actióra sem — melyek volnának azon tényezők, melyek megmentenék a ma­gyar elemet? Erre szenteltek különös figyel­met a küldöttség azon tagjai, kik megér­tették a czélt, s érdeklődtek az ügy iránt, a nemzetiség megóvásának két más hatalmas tényezőjére terjesztvén ki vizsgálódásukat: a nevelésre és vallásra. Fájdalom, sötét a rajz, melyet e tekintet­ben is nyújtanak. Nemzeti szellemű nevelés­ről egyátalán szó nem lehet. Az oláh fejede­lemségek kimondák az állami nevelést, s ez alapon a kormány minden községbe rendel egy tanitót. A tanító nem bir más nyelvet, mint az oláht; a csángó községek gyermekei ugyan nem értik még e nyelvet, de bekövet­kezik nemsokára ideje annak, hogy érteni fogják, s ezt saját anyanyelvük elfelejtésével vásárolják meg. Maguk a csángó községek sokkal indifferensebbek, de sokkal szegényeb­bek is, mintsem külön iskolát, külön, nem oláh oktatással rendszeresítsenek. S e tekintetben nem tám­ogattatnak pap­jaik által sem, kiknek ez főhivatásuk volna. Néhány községben foly ugyan még magyar oktatás kántorok által, de lassan-lassan a régi emberek kidöltével elenyészik ez is. A hitoktatás, lelkipásztorkodás olasz pa­pok kezében van. Ezek nem értik a nép nyel­vét, nem is tanulják meg köztük, s a nép közt nincs meg legtávolabbról sem az a benső viszony, mely a vallás által összeköt népet és papot. A római hittéritési missió küld ide papokat, — s ezek kész és alkalmas eszközei a csángók eloláhositásának. Semmi magasabb érdek nem vezeti e haszonleső papokat, mint a gazdag parochiák kizsákmányolása; az ő pásztorkodásuk alatt ép ugy veszti a csángó nép nemzetiségét, mint vallását. — Ezt a lelkiismeretlen sáfárkodást adatokkal bizo­nyítja az említett könyvben az egyik önkény­tes utazó, kinek egyik érdeme az, hogy maga is pap lévén, még sem tagadja e szomorú eredményt. Valóban nemzetiségi szempontból mély fájdalom fogja el az embert, ha figyelemmel kíséri a­­ római olasz missió sáfárkodását, s működésének eredményeit. Meg kell jegyez­nünk, hogy Moldva- s Oláhország előbb, mint Románia és Havasalföld külön katholikus püspökséggel birt vala, mely a legkésőbbi időkig is szellemi s érdekkapcsolatban állt a magyar korona által kinevezett magyar ka­tholikus püspöki karral. A makoviai püspök­ség, mely történelmileg még nincs kellő vi­lágba helyezve, mint egy külön független egyházat képezett, mely a hit kapcsában, a magyarul imádkozók nemzetiségének is egyik hatalmas támasza volt. De az oláh kormány, melyet liberalis­mussal és türelmességgel egyátalán nem le­het vádolni, korán felismerte a nagy aka­dályt, mely nemzetiségi aspiratióira nézve fekszik abban, ha a csángók a hit kapcsolata által egyszersmind fajuk, nyelvük s nemzeti­ségük megóvására is hatalmas tényezőt talál­nak papjaikban. Igy záratott ki a magyaror­szági katholikus befolyás, s igy helyeztetett e nép fölött a lelkipásztorkodás a római missio kezébe, melyben a magyar nemzetiség irányában bizonyos buzgólkodást, és képessé­get még a legnagyobb részakarat sem lelhet föl. Ellenkezőleg, ez a római missió, — olasz papjai által a románosításnak egyik legha­talmasabb eszköze. A Sz.­László társulat kiküldetése, mint megjegyeztük, azt czélozta, hogy a magyar püspöki karnak ezen elveszett befolyása, mely magyar nemzetiségű szempontból meg­becsülhetlen volt volna — visszaszereztessék. De eredményt nem m­utathat fel mai napig sem. Pedig, bármily nagyok legyenek is a politikai akadályok — tudjuk, hogy Róma, ha akar, ott is győzedelmeskedni szokott, a­hol a diplomatia eredményt nem mutat­hat fel. Több eredményt mutathat föl a protes­táns missió. Számosan a kath. vallásról a csángók közül áttértek a protestáns vallásra, a mely ugyan a katholicismusra nézve baj lehet, — de nyeremény magyar nemzetiségi szempontból, mert legalább magyar nevelés és magyar hitoktatásban részesülnek csángók, kik mindezt az olasz papok lelkész­­­kedése alatt nélkülözik. Fájdalom, hogy ezen prot. missiot is, mely oly szép eredményeket mutathat vala fel, meglepte a viszálkodás átka, — és félbe maradt a szép mű, melyhez igaz okunk volt igen nagy reményeket kötni. A fentebb idézett munkából közlünk né­hány ép oly érdekes mint eleven tollal irt részletet, mely csángóinkra s a székely ki­vándorlásra vonatkozik . A vonzó képű, szelid égalju és termékeny talajú M ldvában még nem nagyon művelt anyagi és szellemi viszonyok között sokkal könnyebbnek látszik az élet, hogy sem azon népek és fajok, me­lyek azt lakják, vagy meglátogatják, hamar otthon ne találnák benne magukat. Bennünket magyarokat ez ország egyéb lakosai közt az ősi települő csán­gók és beolvadozó székelyek érdekelnek, kiknek vallása és nemzetisége az újabbkori politikai ala­kulások és reformok által veszélyeztetve látszik. Ezen ügyet nem magánjellemű buzgólkodás, ha­nem fensőbb nemzetközi pactatio mentheti meg csupán. A csángó telepítés és magyar kath. missio eszméjében gyökeres gyógyszer rejlik, a reform, missio ujabb szerződő fél, mely azonban itt még kevés tért foglalhatott Nézzük egyenkint. Az áldásos folyók által öntözött Moldva ha­sonlít magyar hazánk azon legdrágább vidékeihez, melyek a Kárpáthegységekből az Alföldhöz a sze­lid regényes átmenetet képezik. Moldva ily átme­neti foktérsége a keleti Kárpátoknak a Havasal­földi lapálysikhoz. E helyzet, s az ország széles völgyeit öntöző vizek, u. m. a középen hömpölygő Sereth s ennek mellékfolyói: a Szucsava, Moldva, Besztercze,Tatros, Milkó,Putna, Buzec és a határ­széli Pruth, oly kellemes éghajlatot s természeti arany­mérsékletet kölcsönöznek ez országnak, mi­szerint nem azon csodálkozhatni, hogy ide telepü­lések történnek, hanem inkább a tartomány arány­lag gyarló népesedésén és elhanyagolt települé­sein. E természeti előnyöket felismerték már hum­us őseink, kik lakták e szép tartományt, maradékaik ide vonultak volt vissza s Árpád­ apánk szintén fölverte itt sátrait; csak a bessenyő­nek, mely őt kiszok­tá, sikerült magát ez ősi ma­gyar tanyán csángó néven, fájdalom­ már nagyon „megfogy­va és megtöretve", mai napig föntartania. Régóta nyomja e maroknyi népet az oláhság túl­súlya s borsol az orra alá az üzér zsidó, de ez utóbbi legalább nemzetiségi és vallási egyéniségé­ben nem fenyegeti. Az ország főiparát, a gazdá­szatot s baromtenyésztést, ha még primitív módon is, szorgalmasabban űzi a csángó, mint a többi fajok, de szellemi ébredtségben ezek által az újabb időkben fölül kezd és fog mulatni.­­ Az tehát a legfontosabb kérdés, hogy miképen lehetne a csán­gót, mely a tartomány népességének csak 30-ad ré­szét teszi, a régi idők emlékeül továbbra is föntar­tani? Történhetik-e ez itt saját ősi honában, vagy áttelepítésre kell gondolnunk? A csángók áttelepítése a magyar hazába, a­mily tetszetős gondolat, épen oly nehéz, ha annak valósítására gondolunk. Kijőnének-e ez ősrokonok az ezer­éves lakásból? Miképen eszközlenék a birtokok kicserélését Moldvában és Magyarhon­ban. • Nincs-e elkésve már ezen gondolat akkor, midőn utunkban mindenfelől nemzeti féltékenység gördülhet? Kecsegtethet-e egy ily eszme sikere akkor, midőn egy ily telepítési kísérletet a régóta túlnépesedett székelyekkel sem tartották az illetők szükségesnek, a magyar vármegyék felé tenni? A múlt század végén történt egy székely telepítés Bukovinába; az efféle, ügy keresztülvitelében tehát lehetlenség nem volna, de ma a körülmények talán megfontolandóbbak. — Czelder is gondol­kozott e tárgyról, s kedvesnek látszott neki is a gondolat, hogy a „csángók telepítése által hacsa *

Next