Vasárnapi Ujság – 1875

1875-10-17 / 42. szám - W. Rajka Teréz. A mi vendégünk 658. oldal / Költemények

658 VASARNAPI UJSAG. 42. SZAM 1875. OKTOBER 17. rának. Az egész mivelt világ szeme méltán fordul ez ünnepély felé. Száz évvel ezelőtt a vidék kőszéntele­pei, bármily gazdagoknak mutatkoztak is, csak igen kis mértékben zsákmány­oltattak ki. A bányákból kiemelt szenet szamárhá­ton kellett tova szállítani, a­mi azok fel­használását felette megnehezítette, s a kivi­telt a legkisebb arányokra szorította. Dixon György, a Baby­lordok egy öreg quaker szolgájának fia s kőszénbánya-birtokos, gondolt először arra, hogy a szállítást meg kellene könnyíteni, s azzal a kőszénterme­lésnek nagyobb lendületet lehetne adni, s e végből csatornát tervezett. A terv azon­­­ban (1768) költséghiány miatt abban ma­radt s csak huszonöt év m­ulva jött újra szóba. 1796-ban és 1800-ban uj felmérések történtek s tervek készültek, de a kivitel még­is­ csak késett. Az évek multak s a szükség érzete egyre növekedett, s Dar­lington és Stockton városok egyaránt érez­ték, hogy termelésük és kereskedésük vi­rágzása egyedül a közlekedés és szállítás javításától függ és közös bizottságot kül­döttek annak megvizsgálására, mikép­p mily előn­­nyel lehetne „csatorna- vagy vasúti"-közlekedést hozni létre. A ,,vasút" szó beígtatása a megbízásba egyik darling­toni tagtól eredt, a­ki először gondolt erre a lehetőségre is. A jelentéstételt Rennie nevü mérnökre bízták, a­ki a csatorna-terv mellett volt. Darlington közvéleménye a vasút­, Stocktoné a csatorna mellett cso­portosult. A h­arcz tíz éven túl húzódott, de 1818-ban végre eldöntésre kellett kerülni a dolognak. A vasut-párt vezetője Pease Edward, darlingtoni mérnök volt,s a mon­dott évben sikerült végre, bizottságban és népgyülésekben többséget szereznie a maga nézetének. Lépések tétettek a parliamenti engedély kinyerésére, de az egész ország nevezte az eszeveszett tervet. A szükséges pénzösszeg összeszerzése s a parliamenti engedély kieszközlése is 1821-ig haladt. De ez alatt a tervnek ideje volt tökéletesen megérni. Pease Edward, az első tervező, a­kit ,,a vasutak atyja" tisztes nevével ruház­tak fel utóbb, Stephenson György gépés­­szel szövetkezett,­­­sok ketten tekintendők a­z e­l­s­ő mozdony-­vasút létesí­tőinek. Stephenson György Newcastle köze­lében, egy Wylam nevü kis bányászfalu nyomorult viskói egyikéb­en született. Apja, St. Robert, a szenet a bányából kihúzó gépre ügyelt föl, s fiát sem akarta többre nevelni. Tizenhét éves volt a fiu s apjának segített a gép felügyeletében és tisztogatá­sában , de még olvasni nem tudott. Átlátta, hogy a­nélkül nem lesz ember belőle, s isko­lába kezdett járni. De kevés üres ideje volt, s a gép mellett üldögélve, palatáblá­jával, maga lőn magának tanító mestere. Hogy egy kis mellékkeresetet is szerezzen magának, a csizmavarrást és óraigazítást is megtanulta. A géptől el nem mozdul­hatott, de mellette mást dolgozni ráért. Meg is házasodott, s elsőszülött kis­fiát, atyja nevére Róbertnek ker­esztelte, és hogy jobb nevelést adhasson neki, mint maga nyert, éjjel nappal varrta és foltozgatta a csiz­mákat s igazgatta a megbomlott órákat. A géppel azonban oly barátságot kötött s annyira kitanulta annak minden csínját­bínját, hogy nemcsak — ha valami baja esett — meg tudta igazitni, de némi javí­tásokat is tudott tenni szerkezetén, s más gépek baját is meg tudta orvosolni. Oly szellemnek, mint a Stephenson Györgyé, ettől már csak egy lépés volt addig, hogy valami újat gondoljon ki a gépészet terén. Mikor az egész vidék a kőszén könnyebb szállítása módjáról gon­dolkozott, Steph­ensonban azon eszme tá­madt, hogy ha már vas sineket raknak le, azon nem ember- és állat­erővel kellene a megterhelt kocsikat húzni, hanem a gőz­gépet idomítani olyanná, hogy az maga magát mozgassa s a teherkocsikat is von­szolja maga után. Felkereste tehát Pease-t s ajánlotta a gőzmozdony alkalmazását. A gépész egyszerű modora s józan esze ked­vező benyomást tettek a quaker mérnökre, annyira, hogy nemcsak elfogadta tervét, hanem egyesült vele egy Newcastleben fel­állítandó mozdonygyár létesítésére és őt 300 font sterling fizetéssel kinevezte a dar­lington-stocktoni pálya gépészének. Ste­phenson előtt most új láthatár nyílt, amint alkalma lett eszméit létesíteni. A pályán az öntött vasat kalapálttal cserélte föl, kijelölte az út szélességét, s három mozdony tervét készítette el. Hogy a gép erejét nö­velje, a lángot a katlanon átvonuló tág csőn vezette a kéménybe. Szóval, szabad játékot engedett találékony képzelődésének, s előre sejtette a roppant változást, melyet a világban a gőzmozdony előidézend. Egy ízben azt mondá fiának. ..Fiam, te meg­éred azt az időt (én talán már nem,) midőn a vaspályák minden más utat háttérbe szó­lítanak , midőn a sürgönyök vaspályán mennek, s ezen utaznak a királyok és alatt­valóik. Közel van az idő, midőn a nap­számosnak olcsóbb lesz vasúton utazni mint gyalog." Jóslata teljesülését még maga is megérte. Az első mozdony, melyet Stephenson a darlington-stocktoni vaspálya számára készített, a „Locomotion" volt, s ez tette meg az első utat is. Most hajdani diadalá­nak helyén egy emelvényen áll, a­hová emlékül állíttatott, s a­honnan a londoni nagy világkiállításra is elvitték. Termé­szetesen egészen más, sokkal kezdetlege­sebb szerkezetű, mint a mai mozdonyok, de azért az övé az első út dicsősége. A társulat két mozdonyt rendelt meg egyelőre. A másik a „Rocket" volt, mely­nek kezdetleges alakja szintén olyan, mint lapunkban látható társáé. A pálya 1825. szeptember közepére elkészült. A mozdonyokat kocsikon hozták el a gyárból, szétszedve derekukat és kere­keiket, így állították a síneken össze. Szept. 26-án egy előleges próbamenetet rendeztek. A vasút eleinte nem volt sze­mély-, csakis kőszén-szállításra tervezve, de a bizottság, számos kíváncsiakkal együtt meg akarta kisérleni az utazást rajta. Ez első próbautazás részesei közül egyetlen egy él ma, Pease Henrik, a vasutak atyjának harmadik fia, akkor még fiatal suhancz. Másnap, szept. 27-én, egy nagyobb próba­menet tartatott, ezúttal is vegyes vonattal. Összesen 33 kocsit függesztettek a Loco­motion után. Elől volt öt szenes kocsi, azután egyen ültek a felvigyázók és veze­tők; azután a bizottsági tagok hosszú kocsija , azután h­usz kocsi utasokkal, kik a kíváncsiakból — s akkor még vakme­rőkből— teltek ki; s végül ismét hat kocsi szénnel megrakva. Az egész vonat aka­dály nélkül mozgott, tiz vagy tizenkét (angol) mérföld sebességgel egy óra alatt. De ki írhatná le az egész vonalon oda cső­dült nép bámulatát, örömriadásait, lelke­sedését ! Ma milliók és százmilliók vissz­hangoztatják azt! Az első vasút két létesítőjének, Pease Edwardnak és Stephenson Györgynek munkássága és dicsősége ez első kísérlettel nem ért még véget. A megnyílt vonal két év múlva Croftig terjesztetett ki. 1830-ban Middlesboroughig, vagyis inkább addig, a­hol később Middlesborough városa épült. 1843-ban nyugati szárnyat kapott — s így nőtte ki magát rendre-rendre az egész Angliát behálózó vasútszövedékké. Stephen­son György szobra ott áll Liverpool vá­rosa közepén, mint egyik főékessége és büszkesége e nagy városnak. A két nagy kezdeményező fiai is méltó utódai lettek apáik, nevének, s tovább ter­jesztették dicsőségöket. A Pease Edward fia József, a­kinek szobrát most a jubileum alkalmából lep­lezték le Darlingtonban, egészséges értelmű s érez akaratú férfiú volt, a­ki a vasutak terjesztésére legtöbbet tett hazájában, s az első quaker volt, a­ki az angol parliament­ben ült. A Stephenson György fia, Robert pedig, miután sok éven át apja mellett működött s kitűnő gépés­szé képezte magát, még nagyobb fényt hozott a névre, melyet vi­selt. A nagybritanniai vaspályák nagy része az ő igazgatása alatt készült, azonkí­vül az európai kontinensen (norvég, dán, belga, német, olasz) Amerikában (kanadai), Afrikában (az egyiptomi) stb. számtalan vasút­vonalat építtetett, részint mint vezető, részint mint vállalkozó. Mint a Pease-név a vasutak atyjáé, úgy a Stephenson-név is, apáé és fiúé, az első- és a legtöbb vasút­i mozdony létre­hozóié, örökre emlékezetes marad a vas­utak — s egyszersmind az emberi mive­lődés történetében, és a darlingtoni ünne­pélyhez lélekben hozzá­járul az egész mivelt világ! -á­r A mi vendégünk.­ ­Egy P^r­ittu fecske házunk pitvarába, Rakja módos fészkét a kémény aljába. A­mikor megláttam őket, ugy örültem, Oly szelidek, s bátran repkednek körültem. Mind­kettő ugy itthon találja itt magát, Légy üdvöz e lakban, te kedves uj család! Kedvesebb vendégem már nem is lehetne, Mint a milyen kedves nekem e pár fecske, A mint dolog közben vigan ficseregnek, . . . a­z úgy szeretném tudni, miről beszélgetnek . . . Az élet jövőre nekik is gondot ad, Szaporodj' házunknál, te munkás kis család! Gyakran ugy elnézem hogy­ foly a munkájok; Gyönyörködöm benne, nagy gondom van rájok, Fészkük ha nem volna védve a vihartól, Magam is megvédném minden egyéb bajtól. Ne bántsa itt senki ezt a kedves tanyát, Élj békében köztünk, te ártatlan család! Ugy sincsen a háznál vig csevegő gyermek, A kiben öröme telnék az embernek, ü­nnepi csend van itt, nincs kedélyes lárma, N­a távozunk nincs ki megjöttünkre várna. Oh legyetek ti a mieink legalább, — Ne hagyd itt a házat, te boldog kis család! Ne hagyd itt házunkat, ha a zord tél eljön, Haragos arczával, havat rejtő felhőn. Megkinálunk akkor jó meleg szobával, Asztalunkról tartunk lágy kenyérmorzsával. Mig a nyár elhozza árnyas lombsátorát, Jer védelmünk alá te szeretett család! W. Rajka Teréz.

Next